گزیده ها قسمت ششم

گزیده ها قسمت ششم  8 بهمن - 96
بازدید از اوین امروز محقق خواهد شد. طیبه سیاوشی روز جمعه در توییترش نوشت که یک زن در هیئت بازدید از اوین حضور داشته و قوه‌ قضائیه با آن مخالفت کرده است.
بازدید از اوین امروز محقق خواهد شد. طیبه سیاوشی روز جمعه در توییترش نوشت که یک زن در هیئت بازدید از اوین حضور داشته و قوه‌ قضائیه با آن مخالفت کرده است.
به گزارش شرق، پیگیری‌های ما در گفت‌وگو با نمایندگان مختلف نشان از آن دارد که با حضور یک خانم نماینده در هیئت بازدید موافقت شده است. محمد کاظمی، نماینده اصلاح‌طلب ملایر که از حاضران در هیئت بازدید از زندان اوین خواهد بود، به «شرق» می‌گوید: «خانواده سینا قنبری از مجلس درخواست کرده‌اند که به طور شفاف درباره گزارش مرگ او تحقیق شود».
کاظمی همچنین در گفت‌و‌گوی کوتاه از جزئیات دیگری از بازدید نمایندگان مجلس دهم از زندان اوین خبر داده است.
‌بازدید از زندان اوین کماکان پابرجاست؟
بله، کمیسیون قضائی بر اساس تکالیف خودش از سازمان‌های وابسته به قوه ‌قضائیه اغلب بازدید دارد. از جمله ثبت سازمان پزشکی قانونی و از وزارت دادگستری و زندان‌ها. اعضای کمیسیون پیش از‌ این‌ هم از بازداشتگاه‌ها و زندان اوین بازدید کرده بودند و حالا برای بازدید دیگری هماهنگی انجام شده است. طبیعی است که برخی نمایندگان کمیسیون‌های دیگر همراه ما هستند تا به محل نگهداری افراد بازداشت‌شده و سایر قسمت‌های زندان سرکشی کنند.
‌گفته می‌شود برخی بندها در زندان اوین هست که امکان بازدید آن برای نمایندگان وجود ندارد، این مسئله صحت دارد؟
معتقد به این قصه نیستم. نماینده‌ها امکان بازدید از تمام بخش‌های زندان اوین را دارند و تا اینجا که بخشی برای ما مستثنا نشده است. حسب توافق صورت‌گرفته ما می‌توانیم در زندان اوین از تمام مکان‌ها و بندها بازدید کنیم. 
به هر شکل در بازداشت‌های اخیر شنیده شده بود که در جایی که مناسب ٧٠ نفر بوده، نفرات بيشتري را نگه داشته بودند. اینها هم قابل بررسی است؟
مجموعه ظرفیت ندامتگاه‌ها و زندانبان‌ها محدود است و متناسب با آمار نه‌تنها در تهران که در همه شهرها مشکل نگهداری زندانیان را داریم. فکر می‌کنم این مسئله نیز به همین خاطر بوده. نداشتن بودجه و منابع برای ساخت زندان جدید و مشکلات عدیده اجتماعی و قضائی که موجب بازداشت تعداد قابل‌توجهی از متهمان شده است را هم مزید بر علت بدانید.
‌نمایندگان در بازدید از اوین به دنبال چه هستند؟
دنبال انجام وظیفه نظارتی‌شان.
‌منظورم بازدید از چه فضاها و رسیدن به چه نکاتی است؟
دیدار با زندانیان و بازداشتی‌های اخیر و پرسش درباره وضعیت رفتاری مأموران و نحوه رفتار مرجع قضائی در بازداشتگاه‌ها. 
پیگیری مرگ سینا قنبری هم در دستور کار هست؟
معتقدم روابط‌عمومی دادسرای تهران و روابط‌عمومی سازمان زندان‌ها باید این ماجرا را با جزئيات برای مردم توضیح دهد. البته در مورد مرگ سینا قنبری خیلی‌ها با ما در تماس بودند و درخواست پیگیری داشتند. به ویژه خانواده این فرد درخواست پیگیری دادند. 
آیا خانواده سینا قنبری با نهاد و ارگان دیگری در تماس بوده‌اند؟
از آن اطلاعی ندارم اما از مجلس درخواست پیگیری کرده‌اند. در هر صورت آنچه وظیفه‌مان باشد، در این مورد انجام خواهیم داد.
‌جمع‌بندی خودتان درباره دلایل مرگ سینا قنبری؟
چون دسترسی به اطلاعات نداشتم اصل بر صحت گزارش مسئولان است؛ مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.
‌اگر خلاف آن ثابت شود، واقعیت را با مردم در میان خواهید گذاشت؟
بدون تردید. 
در این هیئت چه نمایندگانی حضور خواهند داشت؟
نمایندگانی از هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون امنیت ملی.
‌آیا کمیسیون قضائی به جز اوین خواستار بازدید از دیگر زندان‌ها – منظورم شهرها و شهرستان‌هاي دیگر – هم شده است؟
در شهرستان‌ها و شهرها نمایندگان خودشان پیگیر ماجرای بازداشت‌ها، روند رسیدگی‌ها و برخوردها بوده‌اند. برای نمونه هم در ملایر بازداشتی داشتیم و هم در همدان. با مسئولان قضائی و زندان‌های آنجا در ارتباط بودیم و پیگیری‌ها به درستی صورت گرفت. اما باز اگر کمیسیون قضائی صلاح بداند، این بازدیدها را در شهرهای دیگر ادامه خواهیم داد.
در سال ۲۰۰۰ از پنج شرکت بزرگ دنیا هر پنج شرکت نفتی بود؛ اما در سال ۲۰۱۶ هر پنج شرکت بزرگ جهان فعال در زمینه ICT است.
جهانگیری: «باید بدانیم که دوران اقتصاد متکی به منابع طبیعی تمام شده و اقتصادی موفق است که متکی به مغز جوانان باشد.»
به گزارش دنیای اقتصاد، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور دیروز با تاکید بر اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان و اقتصاد فضای مجازی گفت: «در سال ۲۰۰۰ از پنج شرکت بزرگ دنیا هر پنج شرکت نفتی بود؛ اما در سال ۲۰۱۶ هر پنج شرکت بزرگ جهان فعال در زمینه ICT است.»
جهانگیری ادامه داد: «باید بدانیم که دوران اقتصاد متکی به منابع طبیعی تمام شده و اقتصادی موفق است که متکی به مغز جوانان باشد.»
اختتامیه نخستین همایش مجمع ملی سازمان‌های مردم نهاد جوانان در شیرازفرصتی بود تا اسحاق جهانگیری در آن به تشریح نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و اقتصاد مجازی در ایجاد اشتغال بپردازد. معاون اول رئیس‌جمهوری روز گذشته به‌منظور شرکت در همایش سازمان‌های مردم نهاد جوانان و افتتاح چند طرح صنعتی و نیز شرکت در جلسه شورای اداری استان فارس وارد شیراز شد و در همایش مجمع ملی سازمان‌های مردم نهاد جوانان با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین زمینه‌های ایجاد شغل شرکت‌های دانش‌بنیان و اقتصاد فضای مجازی است، گفت: از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ از پنج شرکت اقتصادی بزرگ دنیا هر پنج کشور نفتی بوده، اما در سال ۲۰۱۶ هر پنج شرکت بزرگ دنیا متعلق به ICT است.
او ادامه داد: اقتصاد دنیا یک چنین فرصت بزرگی دارد و در این شرایط نباید کشور بزرگی مانند ایران را از این فرصت محروم کنیم و بگوییم که هر چه نفت داریم استخراج و مصرف کنیم. به گزارش «ایرنا» معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: به‌عنوان یک ایرانی برخی مواقع دلم می‌سوزد که چرا باید در مقطعی که کار می‌شود منفی بگوییم و در مقطعی که کار نمی‌شود یا سکوت کنیم یا مثبت بگوییم. جهانگیری افزود: ۱۰ سال میزان اشتغال سالانه در کشور صفر بود، سال ۱۳۸۴ تعداد شاغلان کشور ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بوده که در سال ۱۳۹۱ بازهم مشاهده می‌کنیم تعداد شاغلان ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است.
وی ادامه داد: این همه پول هزینه شد هیچ تغییری حاصل نشد، در ۲ سه سال گذشته سالانه ۶۵۰ هزار شغل جدید در کشور اضافه کردیم. معاون اول رئیس‌جمهوری یادآور شد: در ۶ ماه نخست سال‌جاری ۷۹۰ هزار شغل ایجاد شده است البته این با مطالبات مردم و نیازهای جامعه فاصله دارد.
جهانگیری افزود: جامعه بیش از سه میلیون بیکار دارد، باید اقتصاد کشور را بزرگ کرد، باید کاری کرد که ظرف اقتصاد کشور گنجایش بیشتری داشته باشد، باید بخش خصوصی و سرمایه‌گذار خارجی بیاید.
انتقاد از مانع‌تراشی‌ها بر سر راه دولت
بخش دیگری از سخنان اسحاق جهانگیری به انتقاد اواز مانع‌تراشی‌ها بر سر راه دولت اختصاص داشت. معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دولت به تنهایی نمی‌تواند همه مشکلات را حل کندگفت: خصوصا اگر جلوی دولت مانع تراشی و ایجاد محدودیت هم انجام شود. همه نظام و حاکمیت برای حل مشکلات باید همراه باشند، اما دولت می‌تواند با کمک سایر نهادها در بخش‌های مختلف گشایش‌هایی را ایجاد کند.
به گزارش خبرآنلاین، معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: عده‌ای چون خودشان کوچک هستند ایران را کوچک نشان می‌دهند. ایران بزرگ است. همین نسل جوانی که عده‌ای از آن ترسیده‌اند، بزرگ‌ترین فرصت برای پیشرفت هر جامعه‌ای به‌شمار می‌رود. او اظهار کرد: من به تمام مسائل کشور اشراف دارم. همه چالش‌ها را می‌دانم و اطلاع دارم که برای عبور از چالش‌ها راه بسیار طولانی را در پیش‌رو داریم، اما معتقد هستم که ایران آنقدر فرصت دارد که هیچ گره‌ باز نشدنی پیش‌روی پیشرفت آن وجود نخواهد داشت.
جهانگیری گفت: البته باید بپذیریم که باید باهم باشیم. نباید یکدیگر را طرد کنیم. باید بپذیریم که گفت‌وگوی ملی گره‌گشا است. باید بدانیم همه در یک کشتی نشسته‌ایم و برای پیش بردن آن نیازمند همراهی همه هستیم تا از بحران‌ها عبور کنیم.
ایجاد مانع برای نسل جوان برابر با نارضایتی
در ادامه این همایش جهانگیری گفت: برای آینده بهتر نیاز به تغییر و تحول است و اگر تغییر و تحول را به رسمیت نشناسیم نمی‌توانیم به آینده بهتر فکر کنیم. به گزارش «ایرنا» جهانگیری همچنین گفت: جوامع و کشورهایی که ساختارهای بسته‌ای دارند و به‌دنبال بهبود نیستند، نیروی جوان را یک تهدید می‌دانند که چگونه می‌توان آن را محدود و مهار کرد.
معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد: به میزانی که بتوانیم در پاسخگویی به نسل جوان و نیازهای واقعی آنها عمل کنیم و برای او، نگرش و ساختار مانعی ایجاد نکنیم طبیعی است که می‌توانیم به رضایت جوان و نسل جوان کمک کنیم. جهانگیری با تاکید براین نکته که به هر میزان که جوان با مانع روبه‌رو شود به نارضایتی و اعتراض نسل جوان و کل جامعه منتهی می‌شود اظهار کرد: یک واقعیت وجود دارد و آن این است که امروز با یک روند فزاینده انتظارات و مطالبات مواجه هستیم، دولت امکاناتش به همین میزان افزایش پیدا نمی‌کند و یک فاصله بین مطالبات و واقعیت‌ها وجود دارد و اگر این موضوع را به‌طور دقیق مورد توجه قرار ندهیم ممکن است منجر به نارضایتی شود.
او ادامه داد: معتقدیم که همه ما چه در سطح دولت و چه نهادهای حاکمیتی و چه بخش خصوصی و نهادهای مدنی نباید اجازه دهیم که این فکر در مردم ما به‌خصوص نسل جوان به‌وجود آید که آینده خوبی نداریم. به گزارش جماران او همچنین گفت: اگر بی‌جهت در مطالبات دمیده و دستاوردهای کشور را بی‌جهت کوچک کنیم، نارضایتی‌ها تشدید می‌شود. البته گاهی هم با کژاندیشی فکر می‌کنیم که نارضایتی فقط دامن یک فرد یا یک دولت را می‌گیرد و به دیگران آسیب نمی‌زند.
هشدار دوباره به مدیران
جهانگیری در ادامه سفرش به شیراز در مراسم افتتاح فاز نخست مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در استان فارس گفت: متاسفانه عده‌ای پست‌ها و مسوولیت‌ها را اشغال کرده‌اند و تا می‌گوییم که این پست‌ها را اگر نمی‌توانید خدمت موثری انجام دهید ترک کنید، می‌گویند منظور آقای جهانگیری مدیران دولتی است اما منظور من همه مدیران در همه مناصب است. کسانی که چوب لای چرخ پیشرفت، توسعه و ارتقای کشور می‌گذارند.
ایران نقطه نخست سرمایه‌گذاری
جهانگیری تصریح کرد: بگذارید کارآفرینان کار کنند، بگذارید فضای امن برای سرمایه‌گذاری ایجاد شود، دشمنان می‌خواهند فضای کشور را ناامن جلوه دهند شما این کار را نکنید آن وقت خواهید دید که میلیاردها دلار سرمایه خارجی به ایران سرازیر خواهد شد. این ذات و ظرفیت ایران است که می‌تواند سالانه صد میلیارد دلار درآمد جذب کند.
معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: هر کس به‌دنبال جای خوبی برای سرمایه‌گذاری می‌گردد نقطه نخست آن ایران است. بگذریم که برخی کشورهای همسایه بی‌شرمانه با ملت ایران سخن می‌گویند، ‌کشورهایی که با ۵۰۰ تا یک میلیون جمعیت شبیه کشور هستند و بیشتر به طایفه می‌مانند.
او افزود: امنیت سرمایه‌گذاری رمز غلبه بر چالش‌های اقتصادی است. او با اشاره به روند افزایش شاخص‌های بورس به عدد ۱۰۰ هزار گفت: بورس ایران متقاضی عرضه سهام است و معنای این اعداد و ارقام آن است که ملت ایران می‌روند که پول خود را در بورس قرار دهند. اکنون نوبت عرضه سهام توسط شرکت‌های صاحبان سهام است و همانطور که رئیس‌جمهور دستور دادند نهادهایی نظیر صندوق بازنشستگی باید سهام خود را در بورس عرضه کنند و این خدمت به کشور است.
جهانگیری با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب برای عرضه سهام شرکت‌های غیرمرتبط با واحدهای نظامی در بورس،‌ گفت: اگر این‌گونه شود بخش خصوصی احساس می‌کند که با رقیبی مشابه خود رقابت دارد ما نباید رقیب بخش خصوصی شویم اگر بخش خصوصی با من جهانگیری رقابت کند این رقابت درست نیست زیرا حاکمیت نمی‌تواند هم نقش داور را داشته باشد و هم نقش بازیکن.
معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه سفر خود به استان فارس عصر شنبه به‌صورت هوایی از دریاچه بختگان که سال‌هاست خشک شده است، بازدید کرد. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، معاون اول رئیس‌جمهوری ضمن تاکید بر اینکه ایران نیازمند کارآفرینانی ریسک‌پذیر و توانمند است، گفت: کارآفرین واقعی کارآفرینی است که دنبال رانت نمی‌گردد و به‌دنبال زد و بند با مدیران دولتی و دزدی از منافع ملت نیست.
معاون اول رییس جمهور در جلسه شورای اداری:
معاون اول رییس‌جمهور گفت: در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی باید امید و نشاط را در جامعه هدیه دهیم، همه مدیران و خطبا و رسانه‌ها مسئولیت دارند در فرصت جشن انقلاب یکدلی را میان مسئولان و ملت تبلیغ و مطرح کنند.
به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در جلسه شورای عالی اداری استان فارس جشن پیروزی انقلاب را فرصتی برای یادآوری اهداف انقلاب، نقش امام راحل و حرکت مردم دانست و گفت: ملت ایران کار بزرگی انجام داده است، انقلاب ما در یکصد سال اخیر جزو مهمترین حوادث سیاسی دنیا بود و نباید آن ایام و آرمان ها فراموش شود.
وی با بیان این‌که «در سال‌های گذشته انواع دسیسه ها و توطئه ها برای براندازی انقلاب از سوی قدرت های بزرگ بکار گرفته شد» اظهار کرد: ملت ما در این 39 سال ایستادگی کردند و پای نظام و انقلاب خود با وجود همه ضعف ها و قوت ها ایستادند.
وی با بیان این‌که «ما مدیران در پیشگاه خداوند و ملت باید بخاطر عملکردمان پاسخگو باشیم» گفت: اگر کوتاهی و قصور و غفلت مدیران باعث رنجش مردم شده است باید طلب بخشش کنیم. ما باید بدانیم بعد ازانتخابات باید برای خدمت کردن به مردم از یکدیگر سبقت بگیریم.
معاون اول رییس‌جمهور نقد و اعتراض را ثمره دموکراسی و مردم سالاری دانست و گفت: آن‌چه باید نگران بود این است که بجای نقد و انتقاد نفرت و خشونت در جامعه زیاد شود، زیرا این امر آینده کشور را به مخاطره می اندازد.
معاون اول رییس جمهور افزود: نفرت و خشونت وقتی ایجاد می شود که کشور نسبت به آینده خود بیم داشته باشد، اگرچه چالش های بسیاری از کم آبی، اشتغال، ریزگردها، آلودگی هوا تا مسائل مرتبط با صندوق های بازنشستگی وجود دارد اما ما می توانیم این مسائل را با کمک یکدیگر حل کنیم.
وی با اشاره به این‌که «هرکشور و انقلابی به دنبال رفاه و زندگی شرافتمندانه برای ملت خود است و جمهوری اسلامی نیز این اهداف را برای خود در نظر گرفته است» گفت: ما باید از اینکه رفاه مردم کاسته شده و زندگی شان دچار کاستی است ناخرسند باشیم و از این مسئله رنج می بریم.
وی با تحلیل شرایط منطقه و مواضع غیر معتدلانه رییس جمهور آمریکا از هدف گذاری صهیونیست ها برای ضربه زدن به کشور خبر داد و گفت: با اطمینان و براساس تجربیات و مطالعات به ملت ایران عرض می کنم توان ایران برای عبور از چالش ها بیشتر از موانع است.
معاون اول رییس‌جمهور افزود: ایران ظرفیت و پتانسیلی دارد که ملت ایران باید به آن اطمینان کنند که قادر است در این منطقه بحرانی سربلند از مسائل خارج شود بطوری که حتی آمریکایی ها با این حجم از خصومت می دانند که برای حل بحران منطقه باید با ایران گفت‌وگو کنند.
وی تاکید کرد: در این شرایط هر کس مردم را نسبت به آینده کشور ناامید کند گناه نابخشودنی کرده و باید طلب مغفرت کند.
وی با بیان این‌که «مسائل اقتصادی و اجتماعی کشور ریشه در موضوع سیاست دارد» تصریح کرد: ما باید با هم برادر باشیم، اصلاح طللب، اصولگرا و اعتدالی همه باید برای ارتقای ایران عزیز تلاش کنیم . کدام کشور در منطقه رهبری مثل رهبری ما دارد که در سالهای انقلاب، دفاع مقدس و بعد از آن کارنامه ای به این درخشانی داشته است.
معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: نمی توان هیچ کس و جریانی را که با نظام بوده اند حصر کرد گفت: دوران حصر سپری شده و باید با یکدیگر گفتگو کنیم، گفتگو بین جریان های سیاسی و گفتگوی ملی بین اقوام.
وی ادامه داد: اقتصاد کشور امسال 700 هزار شغل ایجاد کرده که اندازه توان و ظرفیت آن است اما بیکاری تجمیع شده از سالهای قبل نیاز به تلاش بیشتری دارد. متاسفانه عده ای درباره دورانی که با وجود میلیاردها دلار پول نفت آمار اشتغال ثابت ماند سکوت کردند اما معترض جدی دولت در این دوره هستند.
وی در ادامه گفت: شیراز پایه و رشد شرکت های فناوری اطلاعات و فناوری ارتباطات و اطلاعات است و باید در این مسیر پیشگام باشد.همچنین با توجه به طرح دولت برای اختصاص وام ارزان قیمت برای توسعه روستایی برنامه ریزی جدی انجام دهد.
معاون اول رییس‌جمهور با بیان این‌که «بیش از 40 میلیارد دلار در همین دوران پس از امضای برجام تفاهم نامه فاینانس با کشورهای خارجی امضا شده است» گفت : امروز ما محدودیتی برای اختصاص سطح اعتباری نداریم .
وی با اشاره به این‌که «دو قرارداد بین المللی در دوران انقلاب امضا شده است» گفت: حتی یک نفر درباره قرارداد 598 و نکات منفی آن صحبت نکرد اما درباره برجام به جای اتکا به نقاط مثبت آن مدام انتقاد می کنند و دشمنان نیز همین موضوع را نظاره گر هستند.
وی مسائل استان فارس بویژه بی آبی منطقه را جدی توصیف کرد و در عین حال گفت : انتظار داریم مسئولان استان برای حل این معضل طرح و برنامه داشته باشند. ما در سطح ملی برنامه های آبخیزداری، آبخوان داری، کشت گلخانه ای را اجرا کرده ایم تا مصرف آب کنترل شود، اما اعتقاد من این است که برای حل بحران و آب منطقه مرکزی ایران راهی جز انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان وجود ندارد.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به برنامه های دولت برای بافت های فرسوده و توسعه گردشگری گفت: دولت اصرار دارد تمام مراکز استان ها به شبکه ریلی کشور بپیوندد.
پیش از سخنان معاون اول رییس جمهور استاندار، نماینده ولی فقیه در استان و رییس مجمع نمایندگان استان فارس دیدگاه های خود را در خصوص مسائل استان ابراز کردند.
بازگشایی محورهای هراز و تهران-کرج
رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور از مسدود شدن هشت محور در نیمه شمالی کشور خبر داد.
سرهنگ نادر رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت راه‌های مواصلاتی کشور اظهار کرد: در حال حاضر در محورهای مواصلاتی استان‌های آذربایجان غربی‌، البرز، سمنان، قزوین، قم، زنجان، کرمانشاه ، گیلان، گلستان، همدان وتهران شاهد بارش برف هستیم. علاوه بر آن در محورهای مرنج استان آذربایجان شرقی، محور تربت حیدریه- مشهد در خراسان رضوی، محورهای اراک -توره، اراک - قم در استان مرکزی ، محور الشتر – کرمانشاه در لرستان، محور هراز – چالوس- فیروزکوه نیز بارش برف گزارش شده است.
وی افزود:‌ در حال حاضر محورهای استان‌های مازندران و گلستان، بارش باران گزارش شده‌است. استفاده از زنجیر چرخ در محور گرمسار استان سمنان و محورهای استان‌های آذربایجان شرقی اردبیل، البرز، قزوین، زنجان، گیلان و سمنان الزامی است. محورهای هراز و تهران- کرج در محدوده وردآورد نیز بازگشایی شده‌است، اما هنوز محور کرج -چالوس، تهران -قم، تهران- ساوه، قزوین -زنجان، قزوین – رشت، قزوین –همدان، زنجان- طارم و قزوین – تاکستان فعلا مسدود است. مسافران حتما تجهیزات زمستانی و زنجیر چرخ همراه داشته باشند.
سردار حمیدی -رئیس پلیس راه کشور- با اشاره به بارش برف در بیشتر استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، البرز، سمنان ، کرمانشاه، کردستان، گیلان، قزوین، قم، زنجان، لرستان، همدان و استان تهران و همچنین ارتفاعات محورهای کندوان، هراز و فیروزکوه ، اظهار کرد: در ا کثر محورهای استان خوزستان و مازندران شاهد بارش باران هستیم. علاوه بر آن در باند شمالی آزاد راه تهران - کرج از محدوده پیکان شهر تا گرمدره و باند جنوبی آزاد راه کرج - قزوین از محدوده پایانه شهید کلانتری تا پل پردیس شاهد ترافیک سنگینی هستیم.
وی با اشاره به همچنین از کولاک و یخ زدگی در بیشتر محورهای استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، البرز، قزوین، زنجان، سمنان و لرستان خبر داد و گفت: رانندگان با زنجیر چرخ در این محورها تردد کنند. شهروندان نیز از تردد در محورهای تهران - کرج، تهران - قم و تهران - ساوه تا اطلاع ثانوی خودداری کنند. سایر محورهای مواصلاتی کشور از جوی آرام و ترافیکی روان برخوردار هستند. آزاد راه تهران - قم نیز در غرب استان تهران به دلیل بارش شدید برف و کولاک تا اطلاع ثانوی مسدود است.
همچنین جانشین پلیس راهور ناجا گفت: ‌17 استان شمال غربی ، غربی، مرکزی، شمالی و ارتفاعات البرز درگیر بارش‌ها و نزولات آسمانی هستند.
سردار موسی امیری درباره آخرین وضعیت محورهایی که به دنبال بارش برف و کولاک دچار مسدودیت شدند اظهار کرد: درحال حاضر با توجه به شرایط جوی و برف کولاک شرایط راه‌ها دشوار است وبا هماهنگی راهداری تلاش می کنیم که محورهای مذکور بازگشایی شوند همانطور که محور هراز از ساعت 9:30 امروز بازگشایی شد و محور فیروزکوه از دیشب بازگشایی شد.
وی اضافه کرد: ما و دستگاه‌های دخیل تلاش می کنیم که محورهایی که امکان بازگشایی در آنها وجود دارد برای تردد مسافران بازگشایی کنیم و پس از این اتفاق اطلاع‌رسانی کنیم.
سردار امیری ادامه داد:محدوده حسن اباد در محور قم- تهران از شب گذشته دچار مشکل شده و شرایط در محور کرج- تهران نیز از بامداد مشکل پیدا کرده و مردم ساعات طولانی در این محورها معطل هستند و به دنبال این هستیم که زودتر محورها باز شوند و شرایط را برای تردد مردم آسان کنیم. در این محورها دشواری حرکت وجود دارد و نیروهای ما و سایر سازمان‌های دخیل مانند هلال احمر ، اورژانس و راه‌داری همکاری می کنند تا بتوانیم این محورها را آزاد کنیم.
جانشین پلیس راهور ناجا با اشاره به این که باز شدن بعضی از محورها با دشواری همراه است گفت:‌ در محور تهران کرج در محدوده وردآورد خودروها در پنج – شش لاین ایستاده‌اند و خودرو به خودرو آنها را آزاد می کنیم تا شرایط بهبود پیدا کند.
وی با اشاره به این که بعضی از محورهای توانایی پذیرش مسافر جدید ندارند گفت: شرایط در محور قم- تهران و تهران – کرج درحال بهبود است اما آمادگی پذیرش هموطنان وجود ندارد و توصیه جدی می‌کنیم که به هیچ وجه از این محورها استفاده نکنند بنابراین در محورهای تهران –کرج ، آزادراه تهران- قم و قم- تهران امکان تردد نیست و ساعات طولانی زمان می برد تا شرایط بهبود پیدا کند.
سردار امیری با بیان اینکه باید امکان یخ‌زدایی فراهم شود در مورد شرایط بازگشایی محورهای مسدود شده گفت: ما زمانی می توانیم این محورها را برای عبور آماده کنیم که شرایط ایمن فراهم شود و عجله ای برای بازگشایی راه در زمانی که ایمن نیست، نداریم با توجه به ا ین که تا فردا شرایط جوی با برودت پایین و کولاک همراه است باید شرایط مناسب باشد و به محض اینکه مسیری ایمن است آن را اعلام می‌کنیم.

وی افزود: وجود این وضعیت و در راه‌ماندن برخی از هموطنا باعث شرمندگی ما و سایر سازمان‌های دخیل است.