گزیده ها قسمت چهارم

گزیده  ها قسمت چهارم 10 بهمن - 96
رکورددار اسیدپاشی در سال ۲۰۱۷
بنابر اعلام پلیس لندن، این شهر در سال ۲۰۱۷ رکورددار حمله‌های اسیدپاشی بوده و ۴۶۵ گزارش اسیدپاشی تا پایان ۲۰۱۷ ثبت شده است.
پلیس لندن با بیان اینکه آمار موجود نشان‌دهنده افزایش قابل توجه حمله‌های اسیدپاشی در لندن است، اظهار داشت: مواد شوینده خانگی انتخاب مهاجمان برای حمله به افراد بوده است.
به گزارش فارس، بنابر اعلام پلیس لندن، این شهر در سال ۲۰۱۷ رکورددار حمله‌های اسیدپاشی بوده و ۴۶۵ گزارش اسیدپاشی تا پایان ۲۰۱۷ ثبت شده است.
پلیس لندن با بیان اینکه آمار موجود نشان‌دهنده افزایش قابل توجه حمله‌های اسیدپاشی در لندن است، اظهار داشت: مواد شوینده خانگی انتخاب مهاجمان برای حمله به افراد بوده است.
با توجه به آمار و ارقام موجود، شمار حمله‌های اسیدی در سال ۲۰۱۶ در این شهر حدود ۳۹۵ مورد و در سال ۲۰۱۵، ۲۵۵ مورد بوده است که قیاس این ارقام حاکی از افزایش خشونت در جامعه انگلیس دارد.
پلیس لندن می‌گوید: «به دست آوردن محصولاتی مانند مواد شوینده و چاه بازکن‌ها که اغلب در این حملات مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیار آسان است و این در حالیست که دولت انگلیس برای ممنوعیت فروش مواد حاوی اسید تلاش بسیاری کرده است».
به گفته وزیر امور جرایم، حفاظت و آسیب پذیری انگلیس، فروش محصولات حاوی سطوح خطرناک اسید و مواد خورنده برای افراد زیر ۱۸ سال تحت برنامه دولتی جدید با هدف توقف حملات اسیدی ممنوع شده است.
بر اساس داده‌های تکمیلی پلیس لندن، در این شهر اسیدپاشی بیشتر میان مردان جوان رخ می‌دهد؛ بیش از ۷۵ درصد مهاجمان و حدود ۶۰ درصد قربانیان بین ۱۰ تا ۲۹ ساله بوده‌اند؛ از لحاظ جنسیتی نیز ۷۱ ٪ از مهاجمان و ۷۲ ٪ قربانیان نیز مردان جوان بودند
وضعيت جسماني مهدي قائدي، بازيکن جوان و بوشهري باشگاه استقلال، رو به بهبود است؛ اين بازيکن که در روزهاي برفي تهران راهي بوشهر شده بود تا طبق ادعاي مسئولان باشگاه استقلال پيگير کارهاي تحصيلاتش شود، نيمه‌شب يکشنبه دچار سانحه تصادف مي‌شود و به بيمارستان «خليج‌فارس» در شهر بوشهر منتقل مي‌شود.
وضعيت جسماني مهدي قائدي، بازيکن جوان و بوشهري باشگاه استقلال، رو به بهبود است؛ اين بازيکن که در روزهاي برفي تهران راهي بوشهر شده بود تا طبق ادعاي مسئولان باشگاه استقلال پيگير کارهاي تحصيلاتش شود، نيمه‌شب يکشنبه دچار سانحه تصادف مي‌شود و به بيمارستان «خليج‌فارس» در شهر بوشهر منتقل مي‌شود.
به گزارش شرق، آن‌طور که اطرافيان قائدي خبر داده‌‌اند، او به همراه چهار نفر ديگر از دوستانش بعد از تماشاي بازي تيم ملي فوتبال ساحلي در «پرشين‌کاپ» حدود ساعت ١:٢٠ دقيقه بامداد تصادف مي‌کند. در واقع طبق گزارشي که پليس بوشهر منتشر کرده، سرعت بالاي اتومبيل باعث سرنگوني‌اش شده و دست آخر منجر به مجروح‌شدن سرنشينان آن و البته مهدي قائدي شده است.
اگرچه خبرهاي ضدونقيضي روز گذشته منتشر شد ولي رئيس اورژانس شهرستان بوشهر تأييد کرد که در اين حادثه از جمع پنج نفر سرنشينان خودرو، سه نفر به صورت سرپايي درمان شدند و دو نفر ديگر براي ادامه درمان راهي بيمارستان شدند؛ يکي همين مهدي قائدي و ديگري هم جوان ١٧ساله ديگري به نام احمدرضا شاکر.
تخليه طحال قائدي
مطابق با گفته‌هاي پزشکان معالج مهدي قائدي، اين بازيکن به دليل شدت ضربه وارده، خيلي سريع تحت عمل جراحي قرار گرفته است؛ آن‌طور که پزشکان خبر داده‌‌اند، مشکلات خونريزي داخلي باعث شد تا پزشکان نزديک به دو ساعت او را زير تيغ جراحي بگذارند. دو مشکل عمده‌اي که قائدي داشته، مربوط به کبد و طحال بوده است؛ کبدش که جراحي شده و بنا بر گفته پزشکان نيازي به پيوند ندارد ولي طحال او کاملا تخليه شده است.
اين بازيکن بعد از بندآمدن خونريزي‌اش به آي‌سي‌يو و اتاق ايزوله اين بخش منتقل شد. البته قائدي به دليل اينکه احتمالا قرار بوده درد زيادي را تحمل کند، زير نظر پزشکان معالجش به کماي مصنوعي برده شد تا با آرام و پايدارشدن علائم ادامه درمانش در بخش آي‌سي‌يو پيگيري شود. روز گذشته همه عوامل استاني و بيمارستاني که شرايط مهدي قائدي را زير نظر گرفته بودند، از روند درمان او ابراز رضايت داشتند و متفق‌القول اعتقاد داشتند اين بازيکن به‌زودي شرايط عادي‌اش را باز مي‌يابد و مي‌تواند پس از طي‌شدن مراحل درماني‌اش از بيمارستان مرخص شود. تا آخرين ساعات شب گذشته حال احمدرضا شاکر، همراه قائدي وخيم گزارش شد.
استقلالي‌ها پيگير وضعيت قائدي
از همان بامداد روز گذشته مسئولان باشگاه استقلال پيگير وضعيت مهدي قائدي شدند؛ با اين حال با توجه به شرايط جوي پايتخت و مشکلاتي که بر سر راه پروازها در فرودگاه‌هاي تهران بود، امکان حرکت خيلي زود به سمت بوشهر براي آنها ميسر نشد. با اين حال از خود باشگاه خيلي زود خبري به بيرون درز کرد که استقلالي‌ها قصد دارند اين مهاجم جوان را براي ادامه روند درمانش به تهران منتقل کنند؛ خبري که البته با واکنش سريع مسئولان بيمارستان خليج فارس بوشهر روبه‌رو شد و آنها عنوان کردند تحت هيچ شرايطي امکان انتقال اين بازيکن در اين روزها به بيمارستان يا شهر ديگري وجود ندارد.
آنها معتقدند اين بيمارستان همه امکانات لازم براي رسيدگي به وضعيت اين بازيکن را دارد و نيازي به انتقال او به تهران نيست. در همين راستا بازيکنان باشگاه استقلال هم همگي به‌شدت پيگير وضعيت هم‌تيمي‌شان بودند؛ آنها که بايد در تمرين شرکت مي‌كردند و مهياي رقابت با نفت آبادان در نيمه‌نهايي جام حذفي مي‌شدند، با روحيه پايين استارت زدند و همگي با نگراني وضعيت قائدي را جويا مي‌شدند.
با اين حال از آنجا که باشگاه خبر پايداري و بهبودي نسبي وضعيت قائدي را منتشر کرد، بازيکنان اين تيم هم با خيال راحت‌تري به کار ادامه دادند و بعد تقريبا همه آنها در شبکه‌هاي مجازي براي قائدي پستي گذاشتند و از او خواستند خيلي سريع به ميادين برگردد. مجتبي جباري، سجاد شهباززاده، مهدي رحمتي و ساير بازيکنان اين تيم از يک سو و چهره‌هاي ديگري مثل علي دايي و برانکو ايوانکوويچ از سوي ديگر براي قائدي آرزوي بهبودي و سلامتي کردند.
آيا قائدي مي‌تواند به فوتبالش ادامه دهد؟
با انتشار خبر تخليه طحال مهدي قائدي، بسياري از هواداران اين بازيکن جوان نگران اين بودند که آيا او مي‌تواند به فوتبالش ادامه بدهد يا خير؟ اتفاقا دکتر عليرضا شهاب، پزشک تيم ملي فوتبال ايران به اين سؤال که «ورزش ٣» از او پرسيده بود، پاسخ داد و گفت: «ببينيد اگر طحال پاره شود و در همان لحظات اوليه مراحل درمان درست انجام شود، هيچ مشکلي به وجود نخواهد آمد».
او درباره ايجاد چنين آسيبي در ورزش و ميزان شيوع آن گفت: «در ورزش شايع نيست، چراکه بايد ضربه و صدمه خيلي شديدي به آن منطقه از شکم وارد شود. علي دايي هم اگر يادتان باشد يک لگد خيلي محکم با استوک به طحالش خورد و باعت پارگي طحالش شد. باز هم مي‌گويم آن لحظات و ساعت‌هاي اوليه خيلي مهم هستند و اگر بتوانند مانع از خونريزي شديد شوند، مشکلي پيش نخواهد آمد و قائدي مي‌تواند به فوتبال‌بازي‌کردن ادامه دهد».
گفتني است مهم‌ترين آسيب پارگي طحال را در فوتبال ايران علي دايي داشت؛ در جريان بازي‌هاي آسيايي ٩٤ هيروشيما در بازي ايران-بحرين بود که طحال علي دايي پاره شد ولي او بعدا نه تنها دوباره به دنياي فوتبال برگشت بلکه توانست درخششي مثال‌زدني داشته باشد و به موفقيت‌هاي مهمي در عرصه باشگاهي و ملي برسد.
البته مورد منفي عارضه طحال هم مربوط به جواد منافي است؛ بازيکني است که به دليل تصادف طحالش آسيب ديد و براي هميشه مجبور شد فوتبال را کنار بگذارد. با اين حال مورد مشخص اينکه حتي اگر همه کارهاي درماني قائدي هم درست و به‌موقع صورت گرفته باشد، بعيد به نظر مي‌رسد پديده بوشهري باشگاه آبي‌پوش پايتخت حداقل بتواند تا پايان فصل باز هم پابه‌توپ شود.
در نشست شفافیت و رسانه
نشست «شفافیت و رسانه» به همت انجمن اندیشه و قلم روز گذشته برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این مراسم احمد توکلی، نماینده ادوار پیشین مجلس و فعال اصولگرا، محمود صادقی، عضو فراکسیون امید و محسنی‌راد، استاد علوم ارتباطات، درباره این موضوع سخنرانی کردند.

احمد توکلی: برای اسلامی‌ماندن ناچار هستیم به رسانه‌ها میدان دهیم
توکلی از منظر امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به موضوع ورود کرد و گفت: «در دین مقدس اسلام، تمام عبادات‌ جای خود را دارند، ولی امام علی(ع) می‌فرمایند اگر امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را یک طرف و طرف دیگر همه عبادات را بگذارید، مانند یک اقیانوس در برابر رطوبت است». او با بیان اینکه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر بیشتر متوجه حکومت است تا افراد، افزود: «امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر یک مسئولیت عمومی است.

البته برای انجام این واجب، باید مقدمات آن را فراهم کرد. امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر نیازمند اطلاعات است. اگر مردم بدانند دولت چه می‌کند، می‌توانند امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کنند». این فعال سیاسی اصولگرا شفافیت را لازمه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر دانست و گفت: «اطلاعات و شفافیت از طریق رسانه‌ها صورت می‌گیرد و نباید مؤاخذه شوند. اگر اطلاعات را از فعالیت آزاد منع کنیم، مانند دریغ‌کردن آب از وضوگرفتن است». توکلی افزود: «برای اسلامی‌ماندن ناچار هستیم به رسانه‌ها میدان دهیم و آزاد باشند. البته رسانه ذاتش خطاپذیر است؛ ولی این فرصت برای ذی‌نفع وجود دارد که به مسائل پاسخ دهد و اگر جواب ذی‌نفع منتشر نشود، جرم اتفاق افتاده است». توکلی رسانه‌های کشور را چندان آزاد ندانست و افزود: «از طرفی، محافظه‌کاری و فساد در رسانه‌ها وجود دارد. به برخی رسانه‌ها نمی‌گویند که این کار را نکن یا آزاد نباش، بلکه برخی رسانه‌ها ملزم به چهچه‌زدن برای ذات قدرت هستند».

او وجود رسانه‌های آزاد را همراه با خطا عنوان کرد و این امر را گریزناپذیر دانست و با این فرض گفت: «فرض باید این باشد که رسانه‌ها دنبال رعایت قانون هستند و فرض اینکه رسانه‌ها دنبال جرم و اشتباه هستند، غلط است. من به یکی از مسئولان گفتم وقتی یک رسانه درباره ناهنجاری به مردم اطلاعات می‌دهد، با رسانه‌ها و روزنامه‌نگار برخورد نکنید، بلکه دنبال حل ناهنجاری بروید». توکلی با یادآوری اینکه من در سال‌های اخیر برای کامنت‌های سایت «الف» زیاد به دادگاه رفتم، بیان کرد: «به آنها گفتم باید شما به من پاداش دهید. چطور می‌توانید اثبات کنید من قصد تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت ملی را داشتم. توصیه من این است که اصل را بر این بگذاریم که روزنامه‌نگار در حال فراهم‌کردن بستر یک واجب بزرگ است. اگر ثابت شد این فرد از این موقعیت باارزش سوءاستفاده می‌کند، باید محاکمه شود». مدیرمسئول سایت «الف» گفت: «برای مبارزه باشفافیت، به آزادی رسانه‌ها نیازمند هستیم؛ زیرا مانند نور است که بر مسائل می‌افتد و وضعیت را روشن می‌کند. یادمان باشد بیشتر گناهان در شب رخ می‌دهد».

او با گریزی به بحث‌ انقلاب و بیان اینکه حفظ کشور و ازدست‌ندادن یک وجب از خاک کشور از سوی جمهوری اسلامی یک استثناست و قبل از آن چنین چیزی وجود نداشته، گفت: «بنی‌صدر با چهار نفر برای وزارت مخالف بود؛ من، میرحسین موسوی، بهزاد نبودی و مرحوم نوربخش. دلیل مخالفتش با من و مهندس موسوی این بود که من اولین نماینده مخالف ایشان و مهندس موسوی اولین روزنامه‌نگار مخالف او بود». توکلی در نهایت رجوع به مسائل دینی و عمل به آنها را عاملی برای مبارزه با فساد دانست.

محمود صادقی: لازم است قانون، امنیت روزنامه‌نگاران را تضمین کند
محمود صادقی، دیگر سخنران این نشست، صحبت‌های خود را با اشاره به گزارشی درباره میزان فساد کشورها آغاز کرد و گفت: «سازمان شفافیت بین‌المللی سال ۲۰۰۰ درباره مبارزه با فساد گزارشی را منتشر کرد و قوه قانون‌گذاری انتخابی، قوه مجریه مستقل، قوه قضائیه مستقل، نهادهای نظارتی، رسانه‌ها، جامعه مدنی، جامعه جهانی و... را از عناصر مبارزه با فساد دانسته است». رئیس فراکسیون شفافیت مجلس، با اشاره به مالکیت رسانه‌ها افزود: «ممکن است خود رسانه‌ها به ابزار فساد تبدیل شوند و‌ دستشان با مفسدان در یک کاسه باشد. از طرفی رسانه‌ها باید در مبارزه با فساد، روزنامه‌نگاری تحقیقی را دنبال کنند. از طرفی لازم است که قانون امنیت روزنامه‌نگاران را تضمین کند. آیا قانونی وجود دارد که روزنامه‌نگاران بتوانند منابع خود را افشا نکنند؟ در کشور ما افرادی که می‌خواهند فساد را افشا کنند، احساس امنیت نمی‌کنند و برای همین ترجیح‌ می‌دهند سکوت کنند».

او با بیان اینکه دموکراسی بدون شرایطی برای بیان اطلاعات عمومی و دسترسی به اطلاعات مربوط حکومت کارایی ندارد، خاطرنشان کرد: رسانه‌ها در جوامع دموکراتیک باید به اطلاعات دسترسی داشته باشند و حق انتشار آن را بدهند.

این نماینده اطلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی با اشاره به قوانین موجود در کشور، ابراز كرد: «قانون اساسی نگاه حمایتگری به مطبوعات دارد و در مقدمه می‌گوید رسانه‌های جمعی باید از اطلاعات برخوردار و در اشاعه فرهنگ‌های اسلامی فعال باشند. قانون اساسی، نظام جمهوری اسلامی را فرایندی تکاملی می‌داند و رسانه‌ها از نقش مؤثری در این حرکت دینامیکی برخوردار هستند و تکیه‌اش بر برخورد اندیشه‌های سالم متفاوت است و این مخالفت با تک‌صدایی است». صادقی افزود: «قانون اساسی دولت را موظف به بالابردن سطح آگاهی‌های عمومی از طریق استفاده از رسانه‌ها می‌کند و مطبوعات را به نوعی ابزاری برای بالابردن سطح‌ آگاهی‌های عمومی می‌داند. در اصل ۲۴ قانون اساسی، اصل بر آزادی رسانه‌ها گذاشته شده است. البته دو محدودیت هم گذاشته است اما اصل بر آزادی بیان است و قیود استثنا هستند. بر این اساس مشاهده می‌کنیم قانون اساسی به نقش رسانه‌ها توجه کرده است».

عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به سخنان محسنیان‌راد یادآور شد: «اگر بخواهیم با نگاه آقای محسنیان به انقلاب نگاه کنیم، زود دچار یأس می‌شويم در حالی كه مقدمه قانون اساسی را بخوانیم متوجه می‌شویم انقلاب، حرکتی پویاست و نه ایستا. به جای نفی ساختارها و اصول‌، باید از ظرفیت‌های آن استفاده کرد هرچند محدودیت‌ها بر ظرفیت‌ها غلبه پیدا کرد».

صادقی با اشاره به اصل ۲۳ و ۲۴ قانون اساسی گفت: «من در مجلس گفتم نظارت استصوابی را قبول دارم چون می‌خواست مجلس مستقل باشد. اکنون که نمایندگان از این فیلتر رد شدند و می‌خواهند بر صداوسیما نظارت کنند، نظارت‌شان باید استصوابی باشد. من به دوستان نماینده که عضو هیئت نظارت بر صداوسیما هستند، گفتنم شما نظارت می‌کنید یا نظاره می‌کنید؟‌ چند روز قبل قرار بود من گفت‌وگوی زنده رادیویی داشته باشم ولی لغو شد. گفتم چرا لغو شد، گفتند حراست گفته است. حراست در صداوسیما چه کاره است؟».
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با بيان اینکه در دوره فعلی انحصار صداوسیما شکسته شده است، افزود: «هر کسی موبایل به دست دارد، اخبار را به‌دست می‌آورد. این فضا انحصار صداوسیما را می‌شکند. دیدید که تلگرام دو روز فیلتر شد اما رجوع به آن کم نشد».

محسنیان: تا سیستم رسانه‌ای کشور تغییر نکند امکان مبارزه با فساد نیست
مهدی محسنیان نیز به عنوان استاد علوم ارتباطات سخنان خود را به میزان احساس فساد در کشورها اختصاص داد.

او با استناد به گزارشی که در سال ۲۰۱۷ تهیه شده بود، گفت: «در گزارش سال ۲۰۱۷ مشاهده کردم که در جهان معاصر کمتر دین را ملاک قرار می‌دهند». این استاد علوم ارتباطات افزود: «اگر ادیان اصلی را در نظر بگیریم، هرچه عدد بزرگ‌تر باشد ادراک فساد کمتر است. در دانمارک این عدد ۹۰ است؛ یعنی مردم در جامعه فساد را کم درک [لمس] می‌کنند و مثلا برای رفتن به اداره دنبال پارتی نیستند. میانگین احساس فساد ۴۲ بوده در حالی که این عدد در ایران ۲۹ است».

این استاد دانشگاه با بیان اینکه با سیستم حاکم بر رسانه‌ها وظیفه دیده‌بانی و کشف فساد توسط رسانه‌ها مطلقا ممکن نیست، اظهار كرد: من سال ۶۹ تحقیق کردم که چرا در روزنامه‌ها بیشتر از اخبار تولیدی، اخبار روابط عمومی و سخنان مقامات منتشر می‌شود؟ خیلی‌ها جواب دادند سری که درد نمی‌کند، دستمال نمی‌بندند. باید جراحی کامل توسط استادان ارتباطات در نظام رسانه‌ای انجام شود تا وظیفه دینی‌مان در مبارزه با فساد را انجام دهیم. محسنیان اضافه کرد: تا سیستم کلی رسانه‌ای در ایران عوض شود، امکان مبارزه با فساد نیست.
باز هم تکلیف حذفی‌ها معلوم نشد
با افزوده شدن مبلغ پرداختی برای یارانه‌های نقدی از تعداد حذفی‌ها کم شد و در سال آینده ۵۵ میلیون نفر می‌توانند یارانه بگیرند. چانه‌زنی برای پرداخت بیشتر در حالی در جریان است که سازوکار حذف حداقل ۱۵ میلیون نفر دیگر در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
به گزارش ایسنا، بعد از برگشت کلیات لایحه بودجه ۱۳۹۷ از صحن علنی به کمیسیون تلفیق برای بررسی و بازنگری ایرادات وارد شده از سوی نمایندگان، در تازه‌ترین تصمیم‌گیری درباره تبصره پرحاشیه هدفمندی یارانه‌ها تغییراتی ایجاد شد. در مهم‌ترین بخش سهم پرداختی به یارانه‌بگیران در سال آینده از ۲۳ هزار میلیارد تومانی که دولت در لایحه پیشنهاد و در دور اول در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده بود به ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.
کمیسیون تلفیق در مرحله اول بررسی نظر دولت برای پرداخت ۲۳ هزار میلیارد تومانی در طول سال ۱۳۹۷ را مورد موافقت قرار داده بود و براین اساس با توجه به این‌که تاکنون در سال حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان برای یارانه‌های نقدی پرداخت و حدود ۷۷ میلیون نفر دریافت می‌کردند، باید نزدیک به ۳۴ میلیون حذف و پرداختی‌ها به حدود ۴۰ میلیون نفر کاهش پیدا می‌کرد. به دنبال این مصوبه، تلفیق راهکار اصلی برای حذف را چک حساب‌های بانکی اعلام کرد و آزمون وسع از سوی دولت را راهکار دیگر حذف یارانه‌بگیران قرار داد. با این وجود وقتی لایحه در صحن علنی مجلس مطرح شد نمایندگان مبهم بودن نحوه غربالگری یارانه‌بگیران را از ایرادات اصلی لایحه دانسته و تاکید داشتند که هنوز مشخص نیست دولت قرار است چگونه برای حذف حدود ۳۴ میلیونی اقدام کند. از سوی دیگر سازمان برنامه و بودجه در دفاعیه خود از کلیات لایحه هیچ برنامه‌ای برای حذف گسترده اعلام نکرد.
اما برگشت لایحه به کمیسیون تلفیق با بالارفتن سهم پرداختی برای یارانه‌های نقدی از ۲۳ هزار میلیارد به ۳۰ هزار میلیارد تومان همراه بود، در این حالت با توجه به ۷۰۰۰ میلیارد افزوده شده دولت در سال آینده برای هر ماه حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی که در حال حاضر حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان است پرداخت می‌کند. بر این اساس تعداد یارانه‌بگیران در هر ماه از حدود ۷۷ میلیون نفر فعلی به ۵۵ میلیون نفر کاهش پیدا می‌کند. البته این تعداد در مقایسه با ۳۴ میلیونی که مدنظر دولت بود تا ۱۵ میلیون نفر افزوده شده است.
در شرایطی با مخالفت‌های انجام شده تعداد یارانه‌بگیران نسبت به لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ افزایش پیدا کرده که باز هم تکلیف حذفی‌ها که ۱۵ میلیون نفر هستند مشخص نیست. این در حالی است که برخی مقامات دولتی چک حساب‌های بانکی را تایید و از آن ابراز رضایتمندی می‌کنند و از سویی دیگر برخی آن را وارسی حساب‌های مردم دانسته و خود را بی‌میل به این موضوع نشان می‌دهند. از طرفی هم منظور کمیسیون تلفیق از آزمون وسعی که قرار است دولت برگزار کند شفاف نیست.
بر این اساس اگر قرار بر حذف ۱۵ میلیونی بوده و برنامه‌ای مشخص برای آن وجود دارد، به نظر نمی‌رسد دلیلی برای رایزنی به منظور کاهش حذفی‌ها و افزایش پرداختی‌های ۵۵ میلیون نفر در سال آینده وجود داشته باشد، چرا که اگر ابزاری وجود دارد که با آن بتوان ۱۵ میلیون را شناسایی و حذف کرد به طور حتم امکان حذف تعداد بالاتری از غیرنیازمندان به یارانه نقدی نیز وجود دارد، هرچند که تاکنون هیچ گاه مشخص نشده نیازمندان به یارانه نقدی و افرادی که نیازی به دریافت آن ندارند براساس کدام مبنا و معیار تعیین و غربالگری خواهند شد.
از سویی دیگر کمیسیون تلفیق و دولت کدام معیار را برای حذف 34 میلیونی در نظر گرفته و تصویب کردند و راهکار آن را چک حساب بانکی قرار دادند که بعد از مخالفت در صحن علنی این معیار را تغییر داده و تعداد دریافت کنندگان را به 55 میلیون نفر افزایش دادند؟