گزیده ها قسمت چهارم

گزیده ها قسمت چهارم  8 بهمن - 96
رییس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس با بیان این‌که تخصیص بودجه نامتناسب با نیازها، صرفاً مربوط به شورای نگهبان نیست، به سابقه حواشی مربوط به بودجه شورای نگهبان از دوران دولت خاتمی و مجلس ششم پرداخت و گفت: اصلاح بودجه را از دستگاه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان آغاز کنیم.
به گزارش ایلنا، جلال میرزایی با اشاره به مسائلی که طی روزهای اخیر درمورد بودجه برخی نهادها همچون شورای نگهبان ایجاد شده است، اعلام کرد: این ردیف بودجه با ردیف بودجه‌ای که در سال‌های انتخابات به شورای نگهبان تخصیص می‌یابد، متفاوت است.
تخصیص بودجه نامتناسب با نیازها، صرفاً مربوط به شورای نگهبان نیست
وی با بیان این‌که ردیف بودجه تخصیص یافته صرف هزینه‌های جاری این نهاد می‌شود، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد، نیاز به دقت‌نظر بیشتر در مورد این دست تخصیص بودجه‌ها وجود دارد و حقیقت امر آن است که این مشکل درمورد تخصیص بودجه‌های بعضاً نامتناسب با نیاز، صرفاً مربوط به شورای نگهبان نیست.
نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام در مجلس یادآور شد: متاسفانه در نظام بودجه‌ریزی ما چه در بحث میزان شفافیت چه درمورد تناسب بودجه و نیاز هر بخش، در بسیاری از نهادها و سازمان‌ها مشکلاتی مشابه وجود دارد و بعضاً مشخص نیست این مبالغ دقیقاً در چه اموری هزینه می‌شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انتظار می‌رفت کمیسیون تلفیق مجلس از فرصتی که درپی نقد صریح و جزئی‌نگر افکار عمومی درمورد بودجه ۹۷ پیش آمد، بهتر از این استفاده کرده و دست به اصلاحاتی اساسی در بحث هزینه‌ها می‌زد.
وی گفت: امروز افکار عمومی نسبت به برخی ردیف‌های بودجه‌ای، هزینه‌ها و خروجی کار دستگاه‌هایی که از بودجه عمومی ارتزاق می‌کنند، با پرسش‌هایی اساسی روبرو شده و لازم است اصلاحاتی اساسی در این راستا صورت گیرد.
میرزایی خاطرنشان کرد: در این راستا بعضاً شاهدیم در حالی برخی نهادها، موسسه‌ها و دستگاه‌ها همچون شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی (ره) به‌طور سالانه بودجه دریافت می‌کنند که خروجی سالیانه ندارند و ماموریت‌شان را به انجام رسانده‌اند.
وی افزود: سوال این است که آیا ما هر روز نیازمند تحول علوم انسانی، بازنگری دروس یا الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و مسائلی از این دست هستیم که هرسال برای این موارد بودجه تخصیص می‌دهیم.
نظر دولت خاتمی و مجلس ششم درباره بودجه شورای نگهبان
او با اشاره به حواشی ایجاد شده درمورد بودجه شورای نگهبان یادآور شد: این مباحث در مجلس ششم هم مطرح شد. آن زمان دولت خاتمی مخالف تخصیص بودجه به این شورا در سال‌های غیرانتخاباتی بود و درنهایت دعوای مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت ولی مجمع تشخیص نظر به این داد که دفاتر استانی در شورای نگهبان تشکیل شود که این اتفاق افتاد.
عضو شورای مرکزی فراکسیون امید تاکید کرد: نکته حائز اهمیت آن است که نباید به عنوان جریان اصلاحات این مسئله را منحصر به شورای نگهبان و چند نهاد خاص بدانیم. بلکه باید این مسائل را از نهادها و موسسات نزدیک به جریان اصلاحات آغاز کنیم؛ چرا که هرگاه رویکرد جناحی در این مسائل دخیل می‌شود، بی‌نتیجه می‌ماند.
بارش سنگین برف و برودت هوا در آذربایجان شرقی، برخی مدارس این استان را به تعطیلی کشاند.
به گزارش ایسنا، اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی با صدور اطلاعیه‌ای مدارس مقاطع تحصیلی مناطق روستائی شهرستان اهر در دو نوبت صبح و بعد از ظهر را تعطیل اعلام کرد. بر همین اساس مدارس کلیه مقاطع مناطق شهری با یک ساعت تاخیر، راس ساعت ۹ صبح شروع به فعالیت خواهند کرد. همچنین در شهرستان هوراند، منطقه نظر کهریزی و شهرستان ورزقان مدارس کلیه مقاطع تحصیلی اعم از مناطق شهری و روستائی تعطیل است.
در شهرستان کلیبر، مدارس کلیه مقاطع تحصیلی مناطق روستایی در نوبت صبح تعطیل اعلام شده و مدارس شهری، پیش دبستانی، استثنایی و ابتدایی در نوبت صبح تعطیل و دوره‌ی متوسطه اول و دوم با یک ساعت تاخیر، از ساعت ۹ شروع خواهد شد. همچنین کلیه مقاطع تحصیلی مدارس شهری و روستایی خاروانا نیز در نوبت صبح راس ساعت ۹ فعالیت خواهند کرد.
بر همین اساس، مدارس مقاطع تحصیلی مناطق روستائی منطقه خواجه در دو نوبت صبح و بعداز ظهر تعطیل بوده و مدارس کلیه مقاطع تحصیلی مناطق شهری با یک ساعت تاخیر راس ساعت ۹ صبح شروع به فعالیت خواهند کرد. در شهرستان چاراویماق نیز مدارس کلیه مقاطع تحصیلی اعم از مناطق شهری و روستائی تعطیل اعلام شده است.
مقاطع تحصیلی مدارس مناطق شهری و مناطق روستایی منطقه‌ی ترکمانچای نیز در نوبت صبح تعطیل خواهند بود.
مقاطع تحصیلی مدارس مناطق شهری و مناطق روستایی در نوبت صبح و بعداز ظهر تعطیل اعلام شده‌اند. مدارس مقاطع تحصیلی مناطق روستایی شهرستان هریس نیز در شیفت صبح و بعد از ظهر تعطیل بوده و مراکز پیش دبستانی و استثنایی مناطق شهری نیز تعطیل خواهد بود. مدارس مقاطع ابتدایی، متوسطه دوره‌ی اول و دوم با یک ساعت تاخیر راس شروع می‌شوند.
مدارس مقاطع پیش دبستانی، ابتدایی و استثنایی در مناطق شهری و روستایی منطقه مهربان دو شیفت قبل از ظهر تعطیل اعلام شده و مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم اعم از مناطق شهری و مناطق روستایی با یک ساعت تاخیر راس ساعت ۹ صبح شروع خواهند شد.
در مدارس شیفت صبح منطقه مراغه نیز کلیه مدارس بخش سراجو در مقاطع تحصیلی، مدارس مقطع ابتدایی روستاهای بخش مرکزی و کلیه مدارس شهری با یک ساعت تاخیر فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.
مدارس مقاطع تحصیلی مناطق روستایی در شیفت صبح و بعد از ظهر در شهرستان سراب تعطیل اعلام شده و کلیه مقاطع تحصیلی در مناطق شهری راس ساعت ۹ صبح شروع می‌شوند. منطقه کاغذکنان شهرستان سراب نیز مدارس مقاطع تحصیلی پیش دبستانی و ابتدائی مناطق روستایی در شیفت صبح تعطیل خواهند بود.
مدیرعامل توزیع برق تهران بزرگ گفت: ما در تهران ۴.۵ میلیون مشترک داریم و در حال حاضر حدود ۸۰۰ مشترک برق که عمدتاً در منطقه شمال غرب تهران قرار دارند، دچار قطعی برق هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، حسین صبوری در باره قطعی برق در برخی مناطق تهران ناشی از بارش سنگین برف اظهار داشت: خوشبختانه با برنامه ریزی هایی که از روز گذشته انجام شد میزان قطعی برق در تهران بسیار محدود بوده است و تنها 27 فیدر برق از مدار خارج شده است که به زودی رفع خواهد شد.
وی افزود: این قطعی برق عمدتاً در مناطق شمال غربی تهران رخ داده و برآوردها حاکی از این است که کمتر از 1 درصد مشترکین شهر تهران در حال حاضر بی برق هستند.
صبوری تأکید کرد: اکیپ هایی از چند ساعت پیش به محل های موردنظر اعزام شده اند و ان شاالله تا چند ساعت آینده مشکل این مشترکین نیز برطرف می شود.
از شب گذشته 54 فیدر در شهر تهران قطع بوده که با تلاش گروه‌های عملیاتی برق تهران این مشکل به تدریج در وارد مدار می‌شود.
قطعی برق نسبت به وسعت شبکه‌های برق محدود بوده است
معاون توزیع توانیر هم گفت: قطعی برق گزارش شده در استان‌های مختلف نسبت به وسعت شبکه‌های برق محدود بوده و به‌زودی برطرف می‌شود.
«محمود حقی فام» در خصوص قطعی برق در برخی استان‌های کشور ناشی از بارش سنگین برف اظهار داشت: بر اساس آخرین آمارها تا ساعت 10:15 امروز صبح می‌توان گفت در استان تهران 51 فیدر، مازندران 5 فیدر، غرب مازندران 4 فیدر، گیلان 3 فیدر، قم یک فیدر، قزوین 1 فیدر، البرز 11 فیدر و در نهایت در زنجان 11 روستا از مدار خارج و یا دچار قطعی برق شده‌اند.
وی افزود: عمده قطعی برق در بسیاری از استان‌های کشور ناشی از شکستن درختان در اثر سنگینی برف و افتادن آن‌ها بر روی سیم‌ها و کابل‌های برق بوده است.
معاون هماهنگی توزیع توانیر تصریح کرد: به علت استمرار بارش‌ها ممکن است برخی از نقاط قطعی و اتصال دوباره آن‌ها دچار نوسان شود، با این اوصاف همکاران ما در شرکت‌های توزیع با تمام توان در حال اتصال دوباره شبکه برق در تمام نقاط کشور هستند.
حقی فام در پایان گفت: با اینحال با توجه به شدت بارش برف، و البته گستردگی شبکه برق در کشور میزان قطعی برق ناچیز بوده و انشالله تا ساعات آینده برق نقاط قطع شده دوباره وصل خواهد شد.
دولت افغانستان به منظور ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان حمله مرگبار روی شنبه، امروز (یکشنبه) را عزای عمومی و روز دوشنبه در پایتخت تعطیل عموم اعلام کرد.
دولت افغانستان به منظور ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان حمله مرگبار روی شنبه، امروز (یکشنبه) را عزای عمومی و روز دوشنبه در پایتخت تعطیل عموم اعلام کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری طلوع، دفتر اطلاع رسانی کاخ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد: دولت افغانستان به منظور همدردی با خانواده‌های قربانیان و ادای احترام به آنان، امروز را عزای عمومی اعلام می‌کند و پرچم افغانستان در سراسر کشور و نمایندگی‌های سیاسی در خارج از افغانستان به حالت نیمه افراشته در آورده می‌شود.
همچنین گفته شده به منظور رسیدگی بهتر به مجروحین و خانواده‌های قربانیان فردا را تنها در کابل تعطیل عمومی اعلام می‌دارد.
در اعلامیه آمده است که روز سه شنبه نیز برای دعا به روح قربانیان رویدادهای اخیر تروریستی، مراسم ختم‌های قرآن در سراسر کشور برگزار می‌شود.
در انفحار انتحاری با آمبولانس در روز شنبه در کابل دست‌کم ۹۵ نفر کشته و ۱۹۱ نفر دیگر زخمی شدند. معاون سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفته است که در ارتباط با این حمله ۴ نفر بازداشت شده‌اند. گروه طالبان مسئولیت این حمله مرگبار را به عهده گرفته است.
این حمله مرگبار با واکنش‌های تند جهانی مواجه شد. چراغ‌های برج ایفل پاریس شنبه شب به احترام قربانیان انفجار مرگبار کابل خاموش شد.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا هم با صدور اطلاعیه‌ای ضمن محکوم کردن این انفجار گفت چنین کارهایی تنها به تجدید پیمان آمریکا با افغانستان برای مبارزه با تروریسم خواهد انجامید.
سازمان ملل متحد و رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا که در اروپا به سر می برد هم ضمن محکوم کردن این حمله گفته‌اند که زمینه سازان این حمله باید شناسایی و به عدالت کشانده شوند.
همزمان سازمان جهانی صلیب‌سرخ استفاده مهاجمان از آمبولانس برای این حمله را “دهشتناک” توصیف کرده است چرا که نگران خدشه‌دار شدن قداست فعالیت‌های امدادی است.