محرومیت از حقوق شغلی؛ از کارگاه‌های قالی‌بافی در روستاها تا آژانس‌های هواپیمایی در پایتخت


یک فعال کارگری مطرح کرد؛

11 دی - 96

به گفته ناصر آقاجری، خارج کردن از شمول قانون کار و رواج قراردادهای پیمانکاری، طیف وسیعی را از حقوق قانونی محروم کرده‌است.
ناصر آقاجری (فعال کارگری پروژه‌ای) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به انقباضات بودجه و پیش‌بینی محرومیت‌های بیشتر برای مردم گفت: طیف وسیعی از شاغلان از حقوق قانونی خود محروم مانده‌اند.
وی با بیان این که گستردگی این طیف از واحدهای ریز و درشت پایتخت تا کارگاه‌های قالی‌بافی در روستاها را در برمی‌گیرد؛ افزود: خارج کردن از شمول قانون کار، رواج قراردادهای پیمانکاری و بی‌حقوق کردن کارگران موقت، ترفندهایی است که به سود دلالان و پول‌پرستان، مردم را به حاشیه رانده‌است.
او تاکید کرد: آنها که ادعا می‌کنند ژن برتر دارند، درک صحیحی از مردم و مطالباتشان ندارند و در عمل بیرون گود نشسته‌اند و از مردم می‌خواهند بدون هر نوع پشتوانه، از شرایط نامطلوب اقتصادی راضی باشند و دقیقا انقباضات و صرفه‌جویی‌های بودجه‌ای هم متوجه همین مردم است نه بالادستی‌ها و نهادهای خاص.
آقاجری تصریح کرد: نظام سرمایه‌داری دلالی و سیاست‌های تعدیل ساختاری، خود را ملزم به پاسخگویی به مردم نمی‌دانند؛ حتی کارمندان دولت نیز از بی‌قانونی‌ها در امان نمانده‌اند که نمونه‌اش استخدام‌های جدید در آموزش و پرورش است؛ معلمان حق‌التدریس و ساعتی که از حداقل‌های حمایتی محرومند.
این فعال کارگری افزود: خصوصی سازی در این مناسبات جایگاه ویژه‌ای دارد؛  منابع، معادن، صنایع بزرگ و مادرِ کشور را بین عده‌ای خاص تقسیم کرده‌اند؛ آن هم با وام‌های میلیاردی برای خرید این صنایع و منابع؛ وام هایی که هرگز اقساط آن پرداخت نشده و نخواهد شد  و اشتغال زایی اش هم فراهم نمودن شرایط کسب و کار دلالی برای همین خواص است.