قالیباف چه شهرداری و شهری را تحویل نجفی داد؟

قالیباف چه شهرداری و شهری را تحویل نجفی داد؟  25 دی – 96
 همینکه ضریب آلودگی شهر تهران طوریست که روز های بسیار محدوددر سال تهران هوای سالم غیر آلوده دارد . یا اینکه رشد پدیده کارتن وگور خوابی همراه با حاشیه نشینی درتهران  کافیست که سردار دزد قالیباف چه شهری تحویل جانشین خودداده است . حال دردی وغارتگری وتراکم فروشی وواگذاری زمین های ارزان به مدیران شهرداری قالیباف  جای خوددارد.
بر اساس مصوبه شورای پنجم شهر تهران مقرر شد تا محمدعلی نجفی گزارشی از وضعیت شهرداری تهران و شهری را که تحویل گرفته است ظرف مدت ۱۰۰ روز به شورا ارائه کند و روز یکشنبه  ۲۴ دی ماه این گزارش در صحن پارلمان شهری ارائه شد.

تجدید میثاق کارمندان شهرداری تهران با امام راحل(ره)
بر اساس مصوبه شورای پنجم شهر تهران مقرر شد تا محمدعلی نجفی گزارشی از وضعیت شهرداری تهران و شهری را که تحویل گرفته است ظرف مدت 100 روز به شورا ارائه کند وروز یکشنبه 24 دی ماه، این گزارش در صحن پارلمان شهری ارائه شد. این موضوع بهانه ای شد تا کارنامه 12ساله قالیباف را بار دیگر تورق کنیم و البته به برخی وعده های شهردار جدید تهران نیز که اکنون نزدیک به 5 ماه است سکان شهر را در دست گرفته نیم نگاهی بیاندازیم.
قالیباف چه تحویل گرفت و چه تحویل نجفی داد؟
آمار و ارقام نشان از تحول صددرصدی پایتخت در دوران مدیریت شهردار جهادی تهران دارد. به طوری که حدود نصف زیرساخت های شهر در این دوره ساخته شد و فضای سبز شهر تقریبا دو برابر شد. در شرایطی که دو تحریم خارجی و داخلی در دولت های نهم، دهم و یازدهمنسبت به شهرداری تهران عمال می شد، اما محمدباقر قالیباف کارنامه قابل دفاعی از خود برجای گذاشته است. درواقع زیرساخت های پایتخت تا افق 1404 در دوران مدیریت وی ایجاد شده است و دیگر تهران جدید بر مدار یک برنامه مشخص و مدون کارش را پیش می برد. در ادامه به منظور اثبات  این ادعا عملکرد قالیباف را در برخی حوزه ها طی 12سال گذشته بررسی می کنیم.
15هزار و500میلیاردتومان بدهی شهرداری؛ 19هزارمیلیارد تومان طلب از دولت
در پایان مردادماه 96 که قالیباف شهرداری تهران را به نجفی تحویل داد، 15هزار و 500 میلیارد تومان مجموعه دیون شهرداری تهران بود که این شامل بدهی های دارایی، مالیات، بیمه، پیمانکاران، بانک ها و سود کارمزد بانک ها می شد، اما همین شهرداری 19 هزار میلیارد تومان هم از دولت بر اساس حسابرسی ها طلبکار بود. این را گزارش مکتوب شهرداری به شورای چهارم با تمامی اسناد موجود تایید می کند.
10 هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه در اختیار شهرداری
 در حوزه سرمایه گذاری نیز دارایی های شهرداری تهران 10 هزار و 500 میلیارد تومان بود که بر اساس مصوبه آن زمان شورای شهر(شورای چهارم) آماده فروش و سرمایه در اختیار بود. به عبارت ساده تر از جهت رقمی کمتر از 11 هزار میلیارد تومان کل املاکی است که در دوران مدیریت 12ساله قالیباف در شهرداری فروخته شد اما در طول همین 12 سال 22 هزار میلیارد هم به املاک شهرداری تهران افزود شد. بنابر این در مجموع  دارایی های شهرداری تهران در حوزه املاک بیشتر شده است. یعنی شهرداری تهران نه تنها بدهی نداشت بلکه شاخص های مجموعه گردش مالی و طلب و بدهی اش مثبت بود.
شفافیت مالی در شهرداری؛انجام تمام تهاترها زیرنظر شورا
وقتی می خواهید حسابرسی انجام دهید باید پایه سال قبل را داشته باشید، اما تا سال 85 این پایه در شهرداری وجود نداشت. بنابراین زمانی که قرار شد در شهرداری تهران حسابرسی در سال 85 انجام شود، حسابرس آن را غیرقابل اظهار نظر اعلام کرد، اما وقتی قالیباف شهرداری را به نجفی تحویل می داد تفریغ بودجه سال 95 را هم به شورای شهر داده بود. این تفریغ بودجه علاوه بر شهرداری از سوی شورای شهر هم حسابرسی می شد و درواقع دوبار حسابرسی انجام می شد .
ضمن اینکه تهاتر ها هم شفاف شد. یعنی تا قبل از سال84 در شهرداری مبادلات مالی نقدی بود و چک و فروش اموال در حساب ها نمی آمد. خود همین باعث عدم شفافیت بود، اما در این 12سال سازوکار لازم فراهم شد تا همه تهاتر ها به تصویب شورا برسد و با ضوابط و مقررات مشخص شود یعنی حالا در بودجه شهرداری نوشته شده چقدر بودجه نقدی و غیر نقدی وجود دارد.
افزایش بالغ بر 4برابری خطوط مترو پایتخت
در سال84 که دوره مدیریت محمدباقر قالیباف آغاز شد تنها دو خط مترو به صورت ناقص در پایتخت اجرا شده بود. خط یک در شمال تهران از ایستگاه حقانی در اراضی عباس آباد شروع می شد و تا شهرری می رفت، دیگری خط دو مترو بود که از میدان صادقیه به سمت دردشت در شرق تهران امتداد پیدا می کرد و البته خط تهران – کرج که با محاسبه آن، در مجموع حدود 74 کیلومتر مترو بیشتر در شهر نبود. در دوره مدیریت وی خطوط یک و دو مترو تکمیل شد و خطوط سه و چهار و هشت ساخته شد.خط پنج تکمیل شد. تست گرم خط شش انجام شد و بخشی ازخط هفت حتی به بهره برداری نیز رسید.
به طوری که تهران از حدود 74،75 کیلومتر مترو به 320 کیلومتر خط مترو رسید. در واقع از جهت زمانی در حدود بیش از بیست سال قبل از مدیریت قالیباف بر شهرداری تهران تنها 75 کیلومتر مترو ساخته شد و در دوران وی ای عدد به 320 کیلومتر رسید. در این خطوط حدود 285 کیلومتر مسیری است که مردم از آن استفاده می کنند اما باید در نظر داشت که هر خطی مترو ریل هایی هم برای نگهداری و تعمیرات دارد.
افزایش بالغ بر هزار تایی تعداد واگن ها در ناوگان مترو
در سال 84 کمتر از 300 واگن مترو در شهر تهران وجود داشت اما تا مردادماه96 تعداد واگن های مترو از مرز 1300 واگن گذشت. البته اگر دولت 1500 واگن به مترو تهران می داد این ظرفیت وجود داشت که روزانه 10 میلیون مسافر با مترو جا به جا شود و سهم عمده ای از سفرهای شهر با این ناوگان پاک صورت گیرد.
در این میان فراموش نکنیم که 50 درصد هزینه مترو بر عهده دولت است که در هزینه های زیرساختی باید تامین می شد،اما سهمی که دولت به شهرداری در این 12 سال داد خیلی کمتر از این ارقام بود. با توجه به اینکه ساخت هر کیلومتر مترو با واگن ها 230 میلیارد تومان هزینه دارد، در خطوط سال های اخیر کل بودجه ای که از سوی دولت در اختیار مترو قرار گرفته، کمتر از 100 میلیارد تومان بوده، یعنی با بودجه های دولتی کمتر از 350 متر مترو ساخته می شده اما در همین شرایط خطوط شش، هفت و هشت مترو ساخته شد و خط سه نیز با ایستگاه های متعدد در اختیار مردم قرار گرفت.
خرید و نوسازی بالغ بر3هزار اتوبوس بدون حمایت دولت
در دوره قبل مدیریت شهری 10 خط بی آر تی احداث شد. علاوه بر این اتوبوس های کولردار و اتوبوس های دو کابین وارد پایتخت شده تا مردم از دست مینی بوس های فرسوده و اتوبوس های قدیمی و نامناسب راحت شوند.
خرید و بکارگیری 2544 دستگاه اتوبوس توسط شهرداری تهران از سال 1384 تا پایان 1394، بازسازی تعداد 500 دستگاه اتوبوس در سال 1393 و 286 دستگاه در سال 1394 بدون دریافت اعتبار و بازسازی تعداد 63 دستگاه اتوبوس برقی درجهت رفاه حال شهروندان درحالی که دولت سهم 80درصدی اش را دراین حوزه به دست فراموشی سپرده طی این سال ها صورت گرفته است.
ایجاد سامانه خدمات دهی به معلولان و جانبازان
در دوره اخیر مدیریت شهری پایانه معلولان و جانبازان ایجاد شد. به طوری که در دوره شهرداری قالیباف 62 دستگاه ون در 3 شیفت کاری و 70 دستگاه اتوبوس مناسب سازی شده تا به 3400 مشترک از مراکز و سازمان های مردم نهاد، انجمن های خیریه و...خدمات دهی کند.روزانه 3 تا 5 دستگاه اتوبوس با میانگین 40 نفر به صورت رایگان فعال بود و تعداد 55 دستگاه اتوبوس نیز به صورت رایگان در اختیارسرویس مدارس استثنایی شهر تهران قرار گرفت.
قرارگیری شهرداری تهران در تراز اول در حوزه هوشمندسازی بین دستگاه های دولتی و غیردولتی
در دوران مدیریت جهادی قالیباف بر تهران در حوزه هوشمند سازی پایتخت بیش از 130 – 140 خدمت ارائه شد که این خود انضباط کاری و شفافیت مالی را در حوزه ساخت و ساز بالا برد. به عبارت دیگر در این دوره تغییر مدیریت نسل دوم به نسل چهارم یعنی مدیریت دهه 70 میلادی در شهرداری تهران به مدیریت نسل چهارمی یا دهه دومی قرن 21 تبدیل شد تا در این راستا بسترسازی لازم برای کوچک سازی در شهرداری تهران صورت گیرد.
با هوشمندسازی صورت گرفته سیستم می گوید که به طور مثال کدام نقاط شهر باید نظافت شود و یا کدام قسمت از فضای سبز باید آبیاری شود که این مهم نه تنها موجب کاهش قیمت تمام شده می شود بلکه کمکی شایان به اداره بهتر شهر و در نهایت شهروندان می کند.
بدون شک در بین دستگاه های دولتی و غیردولتی شهرداری تهران در این دوره درخصوص هوشمندسازی در جایگاه اول ایستاد. به طوری که طبق گزارش وزارت اقتصاد و دارایی از سال 2007 تا 2017 شهرداری تهران در آیتم صدور پروانه در شاخص هوشمندسازی از رتبه 167 به 27 رسیده است.
افزایش دو برابری پل ها و تقاطع های غیرهمسطح
تا سال 84 تهران کلا 157 تقاطع غیرهمسطع شامل پل روگذر و زیر گذر و دسترسی ها داشت، اما در پایان دوره مدیریت قالیباف به حدود 350 تقاطع غیرهمسطح رسید و این یعنی بیش از دو برابر شد. به عنوان مثال فقط در اتوبان امام علی(ع) به تنهایی 57 پل ساخته شد.
احداث حدود نیمی از بزرگراه های تهران در دوره اخیر مدیریت شهری
 محاسبات نشان می‌دهد 43 درصد از بزرگراه‌های شهر تهران معادل 231 کیلومتر در یک دهه اخیر ساخته شده است.
مطابق طرح جامع شهر تهران که در سال 1348 تدوین شد، تهران نیاز به 555 کیلومتر رینگ بزرگراهی داشت. گسترش تهران در طول 4 دهه اخیر از یک سو و از سوی دیگر افزایش جمعیت در این کلانشهر نیاز تکمیل رینگ بزرگراهی را در پایتخت بیشتر از گذشته کرده بود. با توجه به نیاز شهر تهران در توسعه معابر و بزرگراه‌ها آمارهای موجود نشان می‌دهد که از ابتدای تشکیل بلدیه تا شهریورماه سال 84 ، چیزی در حدود303 کیلومتر بزرگراه ساخته شد که معادل 57 درصد از کل طول بزرگراه‌هایی می‌شود که باید مطابق اسناد بالادستی در تهران ساخته می‌شد.
این در حالی است که اوج اجرای طرح‌های عمرانی و بزرگراه‌سازی در زمان تحریم‌های بین المللی بود در نتیجه تنها راهی که می‌توانست مدیریت شهری تهران را در تکمیل این بخش از طرح‌های عمرانی موفق کند، اتکا به مدیریت جهادی بود. روحیه جهادی بود که باعث شد تا شهرداری تهران در سرعت ساخت پروژه‌های سنگین و بزرگی مانند امام علی(ع)، صدر، شهید زین‌الدین و... رکوردهای بی نظیر بین‌المللی را به ثبت برساند.
احداث تمامی تونل های شهری پایتخت در12سال اخیر
امروز بالغ بر 24 کیلومتر تونل تنها مخصوص حمل و نقل خودرو در تهران داریم که همه اینها از سال 84تا مرداد96 ساخته شده است. البته تونل رسالت تنها تونلی بود که کلنگ احداث آن پیش از سال 84 به زمین خورد اما تا سال 84 کمتر از 50 درصد پیشرفت داشت که در این دوره کاملا ساخته شد و به بهره برداری رسید. لازم به تاکید است تونل های مترو، آب های سطحی و تاسیسات در این ارقام محاسبه نشده است.
ساخت بالغ بر هزار بوستان از سال 84 تا مرداد96
تا سال 84 در شهر تهران حدود 1200 بوستان بیشتر نداشتیم اما امروز بیش از دو هزار و 200 بوستان در شهر تهران داریم. این مشهود است که در مقیاس محله، ناحیه و شهری این پارک ها وجود دارد. درواقع از سرانه حدود کمتر از 9 مترمربع فضای سبز برای هر نفر به حدود 16مترمربع سرانه فضای سبز به ازای هر نفر رسیده ایم. در این میان چندین رود دره در تهران نیز تفرجگاه شده است. رود دره هایی که تبدیل به بوستان نهج البلاغه، جوانمردان، ولنجک، دربند، دارآباد و اوین درکه شده اند از آن جمله هستند.
اگر تصاویر دوربینی 10سال قبل تهران را نگاه کنید و با تابستان 96 مقایسه کنید متوجه تفاوت جالبی در حوزه فضای سبز بزرگراهی می شوید. به طوری که دیگر در هیچ بزرگراه و رمپ و لوپ زمین رها شده بدون فضای سبز مشاهده نمی شود.اگر بزرگراه های یادگار امام، چمران، مدرس، تپه های عباس آباد، اتوبان همت و آزادگان را مقایسه کنید می بینید در حوزه فضای سبز اقدامات گسترده ای صورت گرفته است.
درختکاری پیرامون تهران در طول 9سال گذشته به‌اندازه 15سال آغاز اجرای طرح جنگل کاری پایتخت
اگرچه در طول 15سال اجرای طرح جنگل کاری پیرامون شهر تا سال84 تنها 20هزار هکتار به اجرا درآمد، اما از سال84 این روند رشد بیشتری یافت، به طریقی که در طول 9سال این طرح پیشرفتی بیش از 74درصدی داشته است و بالغ بر 38هزار هکتار جنگل‌کاری در قالب کمربند سبز به اجرا درآمده است. در سال‌جاری نیز بالغ بر هزارهکتار از اراضی اطراف تهران در قالب طرح کمربند سبز درختکاری خواهد شد. در واقع در طول 9سال گذشته به‌اندازه 15سال آغازین اجرای این طرح درختکاری در اطراف تهران انجام شده است.
ترمیم و نوسازی بافت فرسوده در تهران 4برابر کشور
در حوزه بافت فرسوده هم گرچه مجلس تصویب کرد که شهرداری باید 50 درصد به شهروندان تخفیف بدهد و دولت هم باید این هزینه را جبران کند، اما از آنجا که دولت به شهرداری تهران هیچ بودجه ای در این بخش همانند دیگر بخش ها نداد، شهرداری تهران خود اقدام کرد و با تخفیف 100درصدی  که اعمال کرد، نتیجه آن شد که در حالی که رشد بافت فرسوده در کشور تا تابستان امسال 8 درصد بود، در تهران این عدد 34 درصد شود.
یعنی به همت شهردار جهادی پایتخت، در تهران 4 برابر دیگر نقاط کشور بافت فرسوده ترمیم و نوسازی شد. درواقع مردم در تهران در بافت فرسوده برای نوسازی واحد فرسوده خود هیچ هزینه ای به شهرداری پرداخت نکردند و همین عامل باعث شد تا رشد ساخت و ساز در بافت های فرسوده از همه نقاط تهران بیشتر شود و صدور پروانه در مناطق جنوب شهر به مراتب بیشتر از شمال شهر شود. به عنوان مثال در منطقه 12 براساس شاخص های بانک مرکزی رشد 13 تا 24 درصدی را در بافت فرسوده شاهد بودیم.
افزایش حدود 80درصدی ایستگاه های آتش نشانی پایتخت در دهه اخیر
در دوره اخیر مدیریت شهری تعداد ایستگاه های آتش نشانی با رشد حدود 80درصدی مواجه بوده است. به طوری که در سال 84  تعداد ایستگاه ها 72ایستگاه بوده است که با تمهیدات اندیشیده شده تا تابستان 96 این تعداد به 130 ایستگاه رسیده است که 123ایستگاه آن در حال خدمات دهی و 7ایستگاه آماده بهره برداری است. به عبارت دیگر 44.6درصد ایستگاه های آتش نشانی تهران در دوره اخیر مدیریت شهری احداث شده است.
 کاهش 43درصدی محدوده تحت پوشش هر ایستگاه آتش نشانی
در بازه 12ساله اخیر محدوده طرح پوشش هر ایستگاه با 43 درصد کاهش روبرو بوده است. یعنی در سال 84 محدوده تحت پوشش هر ایستگاه 10.7 کیلومترمربع بود که با افزایش تعداد ایستگاه ها به 6.09 کیلومترمربع رسیده است تا 4.61 کیلومترمربع نیز کاهش داشته باشد. این یعنی هر ایستگاه می تواند روی محدوده کوچکتری برای خدمات رسانی تمرکز کند.
کاهش حدود 25درصدی زمان رسیدن به محل حریق
زمان رسیدن به محل حادثه در دوره اخیر مدیریت شهری حدود 25 درصد کاهش داشته است. این زمان درسال84 پنج دقیقه و 32ثانیه بوده که امسال به چهار دقیقه و ده ثانیه رسیده است.
 حدود 70درصد ناوگان عملیاتی آتش نشانی در دوره قالیباف تجهیز شده است
در حال حاضر نسبت به سال 84 توسعه ناوگان عملیاتی به همراه تجهیزات با 231درصد افزایش همراه بوده است. به طوری که تا سال 84 ناوگان عملیاتی آتش نشانی تنها 274 دستگاه بوده اما تا تابستان امسال با 572 دستگاه افزایش به 846 دستگاه رسیده است. البته در اخبار اخیر شهردار جدید تهران نیز به ورود برخی تجهیزات به ناوگان آتش نشانی اشاره کرد، اما نگفت که قرارداد خرید این تجهیزات نیز در زمان شهردار قبلی منعقد شده است. 
تجهیز 354محله تهران به خانه های سلامت
در دوره اخیر مدیریت شهری، برنامه راهبردی 5 ساله شهرداری تهران در حوزه سلامت شهری شامل چالش ها، اهداف، راهبردها و برنامه ها در نیمه دوم سال 1384 تدوین گردید و برای اجرای این برنامه ها و ماموریت ها، « اداره کل سلامت » با رویکردی کاملاً اجتماعی و فرهنگی در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تشکیل شد.
پیشگیری و جلوگیری از بروز بیماری ها و نارسایی ها نیازمند آموزش های همگانی و تعامل مستقیم میان آموزش دهندگان و شهروندان است. بر این اساس، شهرداری تهران از سال 86 طرح راه اندازی خانه های سلامت در تمامی محلات شهر اعم از مناطق برخوردار و کم برخوردار را در دستور کار خود قرار داد. بر اساس آمارهای موجود، تا سال 96که کمتر از 8 سال از اجرای طرح می گذرد، تمامی 354 محله تهران مجهز به خانه های سلامت شده اند.
دستاوردهای  اداره کل سلامت تنها به این مورد ختم نمی شود چرا که علاوه بر شکل گیری گسترده خانه های سلامت، طی 8 سال اخیر ساخت 240 خانه اسباب بازی در محلات، راه اندازی 22 مرکز آموزش مهارت های رفتاری کودکان، تشکیل 254 کانون مادر و کودک، راه اندازی کانون سالمندی در مناطق 22گانه و فعالیت 174 پایگاه شورای سلامت محلات توسط اداره کل سلامت پیگیری شده و به سرانجام رسیده است. البته به این موارد باید فعالیت 1924 شبکه سلامت یاران شهر تهران، راه اندازی 22 باشگاه چاقی، عضویت هزاران نفر در کانون های داوطلبین اهدای خون، تشکیل کانون پزشکان محله، کانون پیشگیری از دخانیات و اجرای طرح بهداشت و ایمنی مساجد را هم اضافه کرد.
تحول در نظام سلامت جسم و روح شهروندان با ایجاد سالن های ورزشی
شهرداری تهران در ده سال اخیر با هدف ارتقای سطح سلامت جسمی و روحی در جامعه، در جهت ترویج فرهنگ ورزش همگانی و فراهم آوردن زیرساخت های لازم برای روی آوردن خانواده ها به انجام فعالیت های ورزشی اقدامات قابل توجهی انجام داده است. تعداد سالن های ورزشی تحت پوشش شهرداری تهران طی سال های 93 و 94 به 313 سالن افزایش یافته است. ضمن اینکه 58 مجموعه آبی نیز در تهران توسط شهرداری بهره برداری و در اختیار شهروندان قرار داده شد.
از آنجایی که شهروندان تمایل زیادی به استفاده از سالن های ورزشی چندمنظوره نشان داده اند افزایش مجموعه های ورزشی چندمنظوره ای که در آن ورزش هایی از قبیل (توپی، رزمی، بدنسازی، ایروبیک و ...) انجام می شود، نیز در دستور کار سازمان ورزش شهرداری تهران قرار گرفت و 158سالن ورزشی چند منظوره در سطح شهر به شهروندان خدمات ارائه کرد.
افزایش 5هزارتایی صندلی های سینما از سال84تا96
راه اندازی پردیس سینمایی تماشا در منطقه 18، رازی در منطقه 11، ملت در منطقه 3 و راگا در منطقه20 و همچنین پردیس های زندگی، کیان و سمرقند از دیگر اقدامات شهرداری تهران طی 10سال اخیر است که از ابتکارات این دوره از مدیریت شهری به شمار می روند. در کنار اینها باید سینما آزادی که با کمک شهرداری بازسازی شد و ایوان شمس را هم مدنظر قرار داد که در مجموع حدود 5هزار صندلی به ظرفیت سینماهای تهران افزوده اند.
احداث موزه ها و خانه موزه ها از دیگر اقدامات فرهنگی است که در دوره سکانداری محمدباقر قالیباف در شهر تهران مورد توجه مسئولان شهری قرار گرفته است. افتتاح باغ موزه هنر ایرانی و موزه دکتر علی شریعتی در سال 85، موزه استاد شهید مرتضی مطهری در سال 86، موزه دکتر چمران در سال 87 و خانه موزه بازار در سال 93 از جمله اقداماتی است که در راستای تقویت هویت ملی و دینی شهروندان از سوی شهرداری تهران انجام شد.
در کنار این موارد باید به افتتاح باغ موزه قصر هم اشاره کرد که توجه و البته تحسین همگان را به همراه داشت. زندانی که در سال 91 بر اساس برنامه های توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران به موزه و تفرجگاهی برای شهروندان تبدیل شد. همچنان که باغ موزه دفاع مقدس که عملیات اجرایی ساخت آن از سال 84 آغاز شد، در سال های اخیر به یکی از نمادهای فرهنگی تهران تبدیل شده است .
راه اندازی 29سالن تئاتر در 12سال اخیر
افزایش سالن های تئاتر از دیگر دستاوردهای مدیریت شهری طی 12 سال اخیر است. به طوری که در دوره مدیریت شهری قالیباف 29 سالن تئاتر در مجموعه های مختلف از جمله باغ و آمفی تئاتر باغ خسروشاهی، تماشاخانه ایرانشهر، مرکز نمایش های آیینی صبا، مرکز تئاتر حرفه ای شهر(خاوران)، بوستان امیر سلیمانی ، باغ کتاب تهران، ایوان شمس، موزه انتظامی ، باغ موزه زندان قصر و مجموعه فرهنگی تجاری ورزشی البرز لشگرک راه اندازی شد.
در مجموع 5 هزار و 508 صندلی تئاتر در مناطق مختلف تهران از جمله مناطق 1، 3، 6،  7  و 15 به تعداد صندلی های تئاتر در شهر تهران افزوده شد.
توجه به فرهنگ کتابخوانی و سلامت شهروندان
تاکید بر انجام اقدامات فرهنگی در راستای ارتقای سطح زندگی شهروندان از سوی شهرداری تا بدان جاست که در مقابل 38 کتابخانه ای که در تهران از سوی نهاد عمومی کتابخانه های کشور اداره می شود، شهرداری تهران به تنهایی مسئولیت اداره ی 400 کتابخانه را برعهده گرفت که بخش عمده ای از این کتابخانه ها در جنوب پایتخت واقع شده بود.
احداث یک سوم فرهنگسراهای تهران در 12سال اخیر
 براساس آمارهای موجود در حال حاضر حدود 35 فرهنگسرا در تهران فعال است. از این تعداد بیش از 10فرهنگسرا همچون فرهنگسرای امام(ره)، رسانه، رویش، رضوان، مهر، تهرانسر، مترو، اخلاق، خاتم (ص)، رازی و تهران در دوره مدیریت محمدباقر قالیباف احداث شده اند و تمامی این فرهنگسراها جز فرهنگسرای امام(ره) در مناطق جنوبی قرار دارند.
شتاب 5 برابری خدمات در جنوب شهر نسبت به شمال تهران
بر اساس یک مقایسه بین درآمد و هزینه ها، در شهرداری تهران در دوره قبل 5 برابر درآمد شهرداری های مناطق جنوب شهر در این مناطق هزینه شده است. یعنی شتاب خدمات دهی در جنوب شهر 5 برابر نسبت به شمال شهر افزایش یافت.
به طوری که از 180میدان میوه و تره بار کنونی بخش عمده ای در جنوب شهر تهران قرار دارند. علاوه بر این، راه اندازی سالن های سینما و تئاتر برای اولین بار در جنوب شهر از اقدامات مهم فرهنگی این دوره با رویکرد توجه ویژه به جنوب شهر است. امروز به همت محمدباقر قالیباف بزرگ ترین مجموعه تئاتر کشور در خاوران است و بزرگ ترین مجموعه ورزشی معلولان و جانبازان در خیابان فدائیان اسلام قرار دارد که یک مجموعه بی نظیر است.
به گزارش نیوزفا بی شک باید گفت در حوزه توسعه شهری و پیشرفت زیر ساخت های شهر اقدامات دوره مدیریت شهری قالیباف با کل تاریخ شهرداری در شهر تهران قابل مقایسه است. عدد و رقم ها در حوزه زیر ساخت های بزرگراه ها، تونل ها، فضای سبز، فضاهای فرهنگی و... نشان می دهد که همه اقداماتی که تا پیش از سال84 در تهران انجام شده، درحقیقت به اندازه اقداماتی است که در 12 سال اخیر صورت گرفته و در برخی حوزه ها شاید هم کمتر.
این در حالی است که اصلاح طلبان که مدیریت جدید پایتخت را به دست گرفتند بارها و بارها مدعی شده اند شهری ویرانه را تحویل گرفته اند و یک شهرداری بدهکار و بدون بودجه ( در این گزارش اشاره ای گذرا به وضعیت مالی شهرداری شد). به همین دلیل هم هیچ اقدام تازه ای توسط نجفی به عنوان شهردار تهران در این حدود پنج ماه صورت نگرفته مگر اینکه ایشان پروژه هایی که در زمان قالیباف آماده بهره برداری شده را افتتاح کرده باشد.
در این میان وعده هایی هم که در زمان ارائه برنامه اش داد تاکنون عملی نشده است. به عنوان مثال گرچه به گفته تیم مدیریت شهری جدید، حالا شهردار تهران در جلسات هیات دولت هم حضور دارد اما این حضور تاکنون تاثیری به حال مردم تهران نداشته است.
محمدعلی نجفی که از رفع اختلاف نظر بین شهرداری و سایر دستگاه ها در حوزه آسیب های اجتماعی طی 6ماه تا اخذ تاییدیه مشورتی از رئیس جمهور برای کمک دولتی و ایجاد شبکه قوی بهداشت در تهران وعده داده بود، در حالی هیچ نقطه عطفی را در کارنامه اش هنوز به ثبت نرسانده که حدود 5ماه از تکیه اش بر کرسی شهرداری پایتخت گذشته است. ای کاش شورای شهر تهران گزارشی از عملکرد شهردار فعلی پایتخت می خواست تا شاید گره ای از مشکلات شهروندان باز می کرد.

ارائه گزارش عملکرد شهردار گذشته که خدماتش برای مردم مبرهن است چه فایده ای در جهت خدمات رسانی بهتر تیم فعلی مدیریت شهری به مردمی می تواند داشته باشد که منتظرند تا نجفی به وعده هایش درخصوص رفع آلودگی هوا، آب، ترافیک، آسیب های اجتماعی و... جامه عمل بپوشاند؟!