گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم 8 اسفند -96
ولايتي در ديدار جمعي از شخصيت هاي برجسته عشاير شيعه عراق: وحدت و اشتراكات ملت ها سرمايه اي است كه نمي توان با پول خريداري كرد
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، به روابط ۲ ملت ايران و عراق اشاره کرد و گفت: وحدت در ملت و اشتراکات آنها سرمايه اي است که نمي توان با پول خريداري کرد و اين در حالي است که آمريکا و رژيم صهيونيستي تلاش مي کنند اين سرمايه را از ۲ ملت بگيرند.
    
علي اکبر ولايتي عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با هيئتي از شخصيت هاي برجسته عشاير شيعه عراق ديدار کرد.
    
ولايتي ضمن خوش آمدگويي ابراز اميدواري کرد تبادل هيئت ها و رجال سياسي، مذهبي، اجتماعي و فرهنگي ميان دو کشور استمرار يابد و موجب تقويت روابط دوجانبه شود.
    
وي در ادامه به روابط دو ملت ايران و عراق اشاره کرد و گفت: وحدت در ملت و اشتراکات آنها سرمايه اي است که نمي توان با پول خريداري کرد و اين در حالي است که آمريکا و رژيم صهيونيستي تلاش مي کنند تا اين سرمايه را ازدو ملت بگيرند و اگر همکاري دو کشور نبود عراق تاکنون توسط طرح هاي شوم دشمنان تجزيه شده بود و يا در اختيار تروريست ها قرار مي گرفت.
    
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: رهبري در حفظ و حدت و يکپارچگي عراق بسيار جدي هستند و بايد با تحکيم و توسعه روابط در جهت ايجاد صلح و امنيت در منطقه گام برداشت.
    
به گزارش فارس، در ادامه اين ديدار جاسم الکناني مسئول دفتر عشاير عراق و رئيس هيئت شيوخ عراق با تمجيد از نقش مرجعيت عراق و به ويژه حضرت آيت الله سيستاني که فتواي جهاد عليه داعش را صادر کردند گفت: عشاير همان موضعي را اتخاذ کرد که در قيام 1920 اتخاذ کرده بوده و با حمايت برادران ايراني توانستيم داعش را از کشورمان بيرون کنيم.
    
وي همچنين مراتب سپاس و قدرداني خود را از رهبري و ملت و دولت ايران به خاطر همکاري و جانبداري از ملت عراق در مقابله با داعش ابراز کرد.
خبر ويژه 
دزدي مديريت دو تابعيتي مربوط به دوره شماست آقاي وزير
ذي حساب وزارت نفت برخلاف ادعاي وزير نفت تصريح کرد دزدي 100 ميلياردي مدير دوتابعيتي و فراري شرکت نفت، جديد بوده و نه مربوط به 6 سال قبل.
    
به گزارش الف در حالي که وزارت نفت و بيژن زنگنه در هفته هاي گذشته به طور مرتب عنوان مي کردند که اختلاس صورت گرفته در وزارت نفت که منجر به فراري شدن فرد اختلاسگر نيز شده از چند سال قبل آغاز شده اما مظفر نيک پور که از اسفند سال 94 مسئوليت ذي حسابي و مديريت امور مالي وزارت نفت را برعهده دارد در مصاحبه اي با روزنامه خراسان عنوان کرده فساد اخير در وزارت نفت در ماه آخر دريافت تنخواه توسط مدير مذکور اتفاق افتاده است.
    
پيش از اين ادعا شده بود فساد به تدريج و از سال 88 تاکنون به وقوع پيوسته است. نيک پور البته در بررسي چگونگي بروز اين فساد به وجود تنخواه در اختيار اين مدير اشاره مي کند و با بيان اين که رقم تنخواه زياد بوده اما با توجه به هزينه سنگين فعاليت ها در بخش اکتشاف شرکت ملي نفت منطقي است، مدعي است که اين تنخواه برخلاف بسياري از دستگاه ها که دو نوبت در سال نحوه هزينه کرد آن را بررسي مي کنند هر ماه کنترل مي شده است. وي اگرچه بر افزايش کنترل ها تاکيد دارد اما معتقد است که وقتي يک عامل انساني مي خواهد دست به فساد بزند هيچ چيزي و هيچ قانوني بازدارنده نيست.
    
مظفر نيک پور مي گويد: «دقيقاً در يک ماه آخر اتفاق افتاده است، يعني در ماه آخر عدد تنخواهي که مي گيرد چون مربوط به اداره اکتشاف است، بحث سنگين هيدروگرافي (نقشه هاي منابع زيرزميني) در اين جا مطرح است و اگر مشاور ذي ربط آن را به جلسه اي دعوت کنيد فقط حق شرکت در جلسه حدود 50 هزار دلار است؛ اعداد درشتي در اين جا وجود دارد، در نتيجه تنخواهي که در اختيار اين آقا بوده نيز بايد درشت مي بوده است».
    
نخستين بار يکي از سايت هاي حوزه نفت، از کشف فساد مالي در وزارت نفت خبر داد و نوشت اين فرد از کشور متواري شده است. پس از انتشار اين خبر کسري نوري رئيس روابط عمومي وزارت نفت با تاييد آن و بدون اعلام رقم اين فساد، اعلام کرد: مسئولان امور مالي مديريت اکتشاف به تازگي در بررسي اسناد مالي خود با تخلف انجام شده توسط يکي از کارمندان امور مالي اين مجموعه مواجه شدند که بلافاصله موضوع را به مراجع اطلاعاتي و قضايي گزارش دادند.
    
يادآور مي شود مدير ياد شده دوتابعيتي بوده است.
خبر ويژه 
مسكن 22 درصد گران شد/ مشاور روحاني: زير نرخ تورم است(!)
در حالي که آمار دولت نرخ تورم را 8 درصد اعلام مي کند؛ قيمت مسکن به عنوان مسئله اصلي در سبد هزينه بسياري از خانوارها، 22 درصد افزايش يافت.
    
روزنامه اعتماد با اشاره به گزارش بانک مرکزي دراين باره نوشت: آمارها از رشد قيمتي مسکن در يازدهمين ماه سال خبر مي دهند. روالي که پيش بيني هاي ابتداي سال خلاف آن را نشان مي داد و کمتر فعال بازار مسکني بود که خبر از رشد قيمت مسکن در ماه هاي پاياني سال بدهد.
    
گويا مسکن نيز به جمع بازارهاي غيرقابل پيش بيني اقتصاد اضافه شده است و به اين ترتيب در کنار ارز و طلا و خودرو که جزو بازارهاي کمتر قابل پيش بيني شده اقتصادي هستند مسکن هم وارد اين سبد شده است.
    
مسعود نيلي، دستيار ويژه اقتصادي رئيس جمهور در گفت وگو با «اعتماد» درخصوص پيش بيني خروج رکود از بازار مسکن گفته است: «رکود طولاني مدت اين دوره که بخش مسکن را فرا گرفته، در گذشته سابقه نداشته است. اين مهم باعث شده قيمت مسکن براي يک دوره طولاني تقريبا تثبيت شود. اگر بهبودي بخواهد در شرايط بازار مسکن اتفاق بيفتد توالي اش به اين صورت است که اول تعداد معاملات افزايش پيدا مي کند، بعد قيمت بالا مي رود و پس از آن سرمايه گذاري آغاز مي شود. از نظر تعداد معاملات از مردادماه افزايش خريد و فروش مشاهده مي شود. به بيان ديگر هم تعداد معاملات افزايش پيدا کرده و هم انعکاسش را در شاخص قيمت مي توان ملاحظه کرد. با مقايسه رشد قيمت مسکن در تهران با رشد نقطه به نقطه تورم در چند ماه اخير متوجه مي شويم که رشد شاخص قيمت مسکن در تهران بيش از نرخ تورم است. بايد توجه داشت مادامي که رشد قيمت مسکن کمتر از رشد تورم است اين به آن معنا است سرمايه گذاري در بخش مسکن توجيه ندارد»!
    
در حالي که رشد قيمت مسکن در امسال 22 درصد اعلام شده، چگونه مشاور ارشد رئيس جمهور ادعا مي کند رشد قيمت مسکن، کمتر از رشد تورم است؟! يعني نرخ تورم واقعي بالاي 22 درصد است؟
خبر ويژه 
سال 96 هم به پايان رسيد اما از وعده حسن روحاني خبري نشد
زماني که روحاني وعده اتمام مسکن مهر تا پايان دولت يازدهم را مطرح کرد؛ عده اي مدعي بودند که اين طرح با حضور آخوندي به انتها نخواهد رسيد؛ ادعايي که با شهادت معاون آخوندي، با واقعيت منطبق شد.
    
به گزارش مشرق، حسن روحاني در مناظره اجتماعي بين نامزدهاي دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به سوالي درباره «برنامه دولتش براي حل مشکل مسکن به خصوص براي جوانان» گفت: براي مسئله مسکن برنامه هاي مختلفي در دولت هاي قبل اجرا شد. در دولت گذشته نيز سرمايه گذاري شد و برنامه ريزي را تحت عنوان مسکن مهر با همه اشکالاتي که داشت، دولت يازدهم خود را متعهد ديد که اين پروژه را تکميل کند و در حال حاضر تا پايان دولت اين پروژه تکميل خواهد شد.
    
زماني که روحاني وعده اتمام مسکن مهر تا پايان دولت يازدهم را مطرح کرد، کارشناسان و متقاضيان مسکن مهر مي دانستند با توجه به حضور وزيري همچون عباس آخوندي، تحقق اين وعده فقط يک شعار انتخاباتي است.
    
البته خود روحاني هم بدون آن که به روي خودش بياورد، وعده اش درباره پايان يافتن مسکن مهر در دولت يازدهم را پس گرفت و در گفت وگوي تلويزيوني اخير خود وعده داد که تا پايان سال جاري مسکن مهر تمام مي شود.
    
جالب آن که اين وعده روحاني هم با تکذيب مسئولان وزارت راه و شهرسازي مواجه شده است. «احمد اصغري مهرآبادي» قائم مقام وزير راه و شهرسازي در طرح مسکن مهر با بيان اينکه طبق برنامه ريزي گذشته بنا داشتيم تا پرونده مسکن مهر 12 استان را تا پايان سال جاري ببنديم، گفت: متاسفانه اين برنامه به دليل وجود مشکلات عمده در بخش خدمات روبنايي، زيربنايي و آماده سازي مناطقي که کار ساخت واحدهايشان به اتمام رسيده بود، دچار اختلال شده و محقق نشد.