حس شیرین خرید عید را با گرانی قیمت‌ها برای خودتان زهر نکنید


راهنمای «فارس پلاس» برای این که حس شیرین خرید عید را با گرانی قیمت‌ها برای خودتان زهر نکنید
هوا را از من بگیر؛ بازار شب عید را نه  16 اسفند - 96
پیروان خامنه ای رمال که جانشین  ومرید خمینی شیاد اند فراموش کرده اند که خمینی شیاد اوایل انقلاب ودوران جنگ فتوا داد به جای برگزاری مراسم جشن نوروز همه باید درگورستان ها برسر قبر کشته شدگان جنگ حضور یابند که اکنون با لگد زدن برگور خمینی شیاد گزارش داده اند هوارا ازمن بگیر بازار شب عید را نه .
خبرگزاری فارس: هوا را از من بگیر؛ بازار شب عید را نه
نمی‌توان کتمان کرد که خرید شب عید برای ما ایرانی‌ها حال و هوای دیگری دارد و نمی‌شود هیچ جوره قید آن را زد. به طوری که شاید برای خرید ماهی، سبزه و... کمپین‌هایی راه بیفتد؛ اما کمتر کسی دلش می‌آید علیه خرید شب عید، کمپین راه‌اندازی کند.
مجله فارس پلاس؛ رها صادقی:‌ تا عید چیزی نمانده. چشم بر هم بگذارید این آخرین روزهای آخرین ماه سال هم خواهدگذشت؛ اما نباید از این سرعت زودگذر عقب بمانیم و خیلی از کارهایمان با دور تند شروع می شود. از خانه تکانی و انجام کارهای جامانده گرفته تا خرید لباس، کیف، کفش، میوه، آجیل، ماهی، سبزه، سفره هفت سین و... البته یک سد بزرگ روبرویمان احساس می کنیم و آن هم تورمی است که روز به روز قیمت ها را سرسام آورتر از دیروز می کند و بعضی وقت ها برای دیدن صفرهای مقابل برخی از اجناس باید چند بار چشم ها را ببینید و باز کنید، یکی دو تا سیلی به صورتتان بزنید و چندتایی نیشگون به دستتان بگیرید تا شاید باور کنید خواب نیستید و آن صفرهایی که سه تا سه تا از چپ جدا می کنید قیمت کالای پیش روی شماست. اما باز هم نمی توان کتمان کرد که خرید شب عید برای ما ایرانی ها حال و هوای دیگری دارد و نمی شود هیچ جوره قید آن را زد. به طوری که شاید برای خرید ماهی، خرید سبزه و... کمپین هایی راه بیافتد؛ اما کمتر کسی دل اش می آید علیه خرید شب عید، کمپین راه اندازی کند. چون یک نفر حتی تنها توان نو کردن یک جفت جورابش را هم داشته باشد از آن دریغ نمی کند. به هر حال ایستادن جلوی ویترین ها، یک نگاه به اجناس و یک نگاه به قیمت کردن ها و دودل شدن در خریدن یا نخریدن؛ بسیار لذت بخش است و برای همین نرخ تورم، کمر را خم کند، آسمان به زمین بیاید، حقوق ها و عیدی پایان سال به پایان ماه هم نکشد؛ از ذوق و شوق خرید پایان سال ذره ای کم نمی کند.
حالا با توجه به این علاقه وصف نشدنی برای خریدهای شب عید این سوال مطرح می شود که در این روزها چه چیزهایی را بخریم بهتر است؟ چه چیزهایی را نخریم دنیا به آخر نمی رسد و چیزی از دست نمی دهیم؟ چطور بخریم که در این بازار شلوغ و پر رفت و آمد و کاسب هایی با سبک و سیاق های متنوع شان سرمان کلاه نگذارند؟ چه خریدهایی را به بعد از عید موکول کنیم؟ و... سوالات زیاد دیگری که ممکن است پیش بیاید و ندانیم در این شلوغی پایان سال چطور آنها را مدیریت کنیم. در این گزارش به شکل خلاصه و کوتاه تلاش می کنیم هم به این سوالات پاسخ دهیم و هم به شما کمک کنیم که به بهترین شکل هر آنچه را می خواهید تهیه کنید و به سال جدید با لبخند خوش آمد بگویید.
فقط نوک بینی تان را نبینید
گام اول مدیریت جیب است. سخت است؛ می دانیم. چشم و هم چشمی و رقابت جویی و طمع داشتن بسیاری از چیزهایی که اطرافیان مان دارند و ما نداریم برای همه وجود دارد و مخصوص قشر خاصی از جامعه نیست. اما برای آنکه خودتان را در پایان سال مقروض شده نبینید لطفا فقط نوک بینی تان را هم رویت نکنید. بدانید که قرار نیست سال جدید معجزه ای رخ بدهد. نه حقوق تان افزایش پیدا می کند، نه اقتصاد کشور از این رو به آن رو می شود و نه شما ناگهان به یک گنج پنهان در سال جدید روبرو می شوید. برای همین کمی اقتصادی تر فکر کنید. نیازهایتان را دسته بندی کنید. مثلا خریدهای موردنیازتان را اولویت بندی کنید و بعد برسید به اینکه چه چیزهایی را کلا تهیه نکنید اتفاقی در زندگی تان نمی افتد و چه چیزهایی برایتان از نان شب واجب تر است. اینطور خیلی بهتر می توانید به شکل مدیریت شده جیب تان را خالی کنید و در نهایت ناگهان به خودتان نمی آیید و بگویید پس آن همه پولی که داشتید چه شد! در این صورت شما یک مدیر هنرمند اقتصادی هستید. چون چگونه پول در آوردن یک هنر است و چگونه آن را خرج کردن هنری دیگر که هر دو نیاز به توانایی خاصی دارد. اصول تقسیم بودجه در خانواده مانند اصول تقسیم بودجه در دولت است. از خانواده در تقسیم درست بودجه شروع کنیم شاید تاثیری در روند تقسیم بودجه دولت هم داشته باشد!
از حراج آخر فصل غافل نشوید
بعضی وقت ها واقعا لازم نیست تمام مایحتاج زندگی تان را در آخرین ماه سال تهیه کنید. یک زمانی که شاید مربوط به سال های خیلی دور می شود؛ خانواده ها سالی یک بار لباس نو تهیه می کردند. سالی یکی دو بار برنج می خوردند. سالی یک بار آجیل سر سفره هایشان می آمد و بعضی چیزها «نوبر» بود و شاید تا پایان سال از آن بی نصیب می ماندند؛ اما در حال حاضر خدا را شکر همه چیز وجود دارد. دیگر کمتر خانواده ای –البته هنوز هم وجود دارد- سالی یک بار لباس نو، آجیل، برنج و... به چشم می بیند. برای همین شما می توانید بسیاری از مایحتاج زندگی تان را تا قبل از فرارسیدن ایام سال جدید تهیه کنید. مثلا برای خرید لباس عید به راحتی می توانید در پایان فصل تابستان این کار را انجام داد. یا در فصل بهار از اواخر فروردین و دو ماه دیگرش بهره ببرید. چون معمولا آخر تابستان حراج لباس های بهاری و تابستانی شروع می شود و می خواهند از لباس های زمستانی شان رونمایی کنند فرصت خوبی برای خرید است.  خیلی وقت ها می توانید لباس عیدتان را در این زمان تهیه کنید و آن را برای ایام عید مورد استفاده قرار دهید. احتمال اینکه روی مد نباشید هم خیلی کم است. در این زمان فرصت بیشتری دارید که بیشتر روی خریدهایتان دقت کنید و لباس ها و کفش های شیکی را هم انتخاب کنید.

شیرینی و میوه هایی که در انتظار سال نو هستند
 اما برای شیرینی این ترفند کارساز نیست. چون به هر حال عمر تازه بودن شیرینی زیاد نیست و شما باید چند روز مانده به عید، شیرینی تان را تهیه کنید. از شیرینی فروشی هایی که قیمت بر روی محصولات شان زده اند خرید کنید که ناگهان دولا پهنا با شما حساب نکنند. همینطور از شیرینی هایی تهیه کنید که اندازه شان کوچکتر است و تعدادشان بیشتر در نتیجه دیرتر تمام می شود. البته خود شیرینی فروشی ها هم به این موضوع رسیده اند و دست شما برای انتخاب این دست از شیرینی ها که بیشتر مخصوص عید پخت می شود باز است. درمورد میوه هم پیشنهادی که به شما داریم رفتن به میدان های میوه و تره بار است. مخصوصا میدان های میوه و تره بار مرکزی یا آنهایی که خارج از شهر هستند. سخت است. می دانیم؛ اما نسبت به قیمت میوه هایی که وارد میوه فروشی ها می شود بسیار معقول تر و منطقی تر به نظر می رسد و دست دلال های واسطه گر نمی افتد. چون میوه را هم مجبور هستید مانند شیرینی تازه بخرید و نمی توانید میوه را تا چند وقت در یخچال دپو کنید این راهکار معقول تر به نظر می رسد؛ اما اگر از میدان های تره بار تهیه کنید حتما چند ده هزارتومانی به نفع تان تمام خواهدشد. در کل هم آجیل، شیرینی و میوه کم بخرید. مهمان ها قرار نیست خانه تان را جارو کنند و بروند. در بسیاری از مواقع تهیه بیش از حد این محصولات نتیجه ای جز اصرف و حیف و میل شدن برکت خدا نخواهدداشت.
عمده خرید کنید به صرفه تر است
برای خریدهایتان برنامه ریزی داشته باشید و یک لیست اولویت بندی شده تهیه کنید. زمانی که به بازار می آیید هم به کارتان می آید و می توانید با خودتان به خرید بیاورید. هر چه به چشمتان می خورد نخرید. هرچه در لیست نوشته اید را تهیه کنید. زرق و برق ویترین های خوش رنگ و لعاب مغازه ها شما را شیدای خودش نکند. خرید کردن لذتبخش است؛ اما به پایان خرید هم نیم نگاهی داشته باشید. آنوقت شاید کاسه چه کنم چه کنم گرفتن کمکی به شما نکند. بهتر است از یک جا خرید نکنید، چون ممکن است در مکان های دیگر برخی از کالا ها را بتوانید با قیمت ارزان تری تهیه کنید. بازار اصلی و خرید از عمده فروش ها هم به شما در خرید قیمت مناسب کمک خواهدکرد. مثلا چند دوست یا چند فامیل یا خواهر و برادر به یک جا بروید و به شکل عمده خرید کنید و بعد بین خودتان تقسیم کنید. با این روش خیلی قیمت ها برایتان به صرفه تر درخواهدآمد.
کریستالی که تپش قلبتان را زیاد می کند
خریدهایتان را روی هم تلنبار نکنید تا مجبور نشوید همه خریدها و کارهایتان را در کمتر از 20 روز انجام دهید. مثلا در این 20 روز پایان سال هم بخواهید لباس و کیف و کفش بخرید، هم آجیل و شیرینی و میوه تهیه کنید و هم در کنار خانه تکانی های گسترده ای که انجام می دهید تغییر دکوراسیون هم بدهید و لوازم جدید خانه بخرید‍! معلوم است که کمر زیر بار این همه هزینه و فشردگی خریدها راست نخواهدشد و در نهایت شاید خریدهای باعجله تان باب طبعتان هم نباشد. خیلی راحت می توانید در طول سال تمام این کارها را انجام بدهید. مثلا اگر در یک سال تصمیم به تغییر دکوراسیون می گیرید از قبل چاله های مخارج آن را پر کنید و اگر می بینید نمی شود اصرار در تغییر آن نداشته باشید. تغییر دکوراسیون تنها با پس انداز در طول سال ممکن است. در حال حاضر یکی از بی اهمیت ترین و غیرضروری ترین کارهایی که برایتان هزینه زیادی را هم در بردارد تغییر دکوراسیون خانه است. شاید خرید یک گلدان ساده گل که با خود بوی بهار را به خانه تان می آورد حال و هوای خانه تان را به شکل بی نظیری تغییر دهد تا یک ظرف کریستان چند صد هزارتومانی که برای گردگیری کردن آن تپش قلبتان افزایش پیدا می کند که مبادا ناغافل از دستتان بیافتد و بشکند!
تحقیق قبل از خرید فراموش نشود
با چند اقدام ساده شما می توانید سال خوبی را شروع کنید. مثلا برای خریدهایتان برنامه داشته باشید. نیازهای واقعی تان را بسنجید. قبل از خرید تحقیق کنید و بدانید از کجاها خرید کنید چه از نظر قیمت و چه کیفیت سرتان کلاه نمی رود و به نفع تان است. هزینه هایتان را از قبل پیش بینی کنید. ببینید با اندوخته تان چه چیزهای مورد نیازتان را می توانید بخرید. با همسر و فرزندانتان هماهنگ باشید تا در زمان خرید یا بعد از آن بحث و اعصاب خوردی نداشته باشید. در خریدتان دقت کنید. شما محکوم به خرید در همان لحظه نیستید. صبر داشته باشید. شاید چند مغازه یا چند خیابان آنورتر آن کالای موردنیازتان را با قیمت مناسب تر یا با کیفیت تر پیدا کنید. سرتان کلاه نرود. قیمت های ارزان و گران و حراجی ها و آتش به مال زدن ها شما را گول نزند. خیلی وقت ها بسیاری از فعالیت ها برای بازارگرمی است. شما باید عاقل باشید. اگر می خواهید کالایی را تهیه کنید تحقیق کنید. مشورت کنید. جنس ها و مارک های مختلف را مقایسه کنید. شما باید برای خودتان یک کارشناس باشید و جنس اصل و بدل را تشخیص دهید. وگرنه کلاه تان پس معرکه است.
صبر و حوصله به خرج دهید
برای موادغذایی حتما به تاریخ مصرف و انقضای آن توجه کنید. به فروشگاه های زنجیره ای می روید عجله نکنید. با دقت تمام قیمت ها، تاریخ ها، برندها و... را ملاحظه کنید. قیمت ها و کیفیت ها دنیای وسیعی دارد. برای پولی که در می آورید ارزش قائل شوید و بی محبابا خرید نکنید. وقتی می خواهید یک کالایی را به شکل انبوه بخرید تک تک آنها را وارسی کنید مبادا در بین آنها کالای بنجل، تاریخ مصرف گذشته، زده دار، پاره، معیوب، از کار افتاده، کپک زده، گندیده و... مشاهده شود.  در تاریکی و نور کم خرید نکنید. برخی از دستفروش ها از این موقعیت استفاده می کنند و خیلی از کالاهای درجه صدم چینی را به شما قالب می کنند. برخی از حراجی ها هم همین کار را می کنند. غرق در ویترین ها، فریاد دادزن ها، قیمت های زده شده پشت شیشه ها نشوید. صبر و حوصله داشته باشید. برخی از مغازه ها ترفندی که دارند چند جنس شان که خیلی هم جالب نیست را با قیمت پایین می گذارند. بعد شما را به مغازه شان می کشانند و در نهایت می بینید که باقی قیمت ها بالاتر از آن چیزی است که اعلام کرده اند و خیلی وقت ها عده ای از یک جنس خوششان می آید و حتی با قیمت بالاتر هم می خرند. از کالاهایی که پرو و امکان تعویض ندارد هم خرید نکنید. چون ممکن است در آن لحظه عجله داشته باشید یا فشار فروشنده کاری با شما بکند که آن را تهیه کنید و بعد وقتی به خانه می آورید می بینید که اندازه تان نیست و همانطور که آب رفته به جوب برنمی گردد پول خرج شده هم به جیب بازنمی گردد.
لذت خرید کردن را از خود نگیرید
ولع سیری ناپذیر خرید در این ایام ویژگی بسیاری از ماست. این لذت را می توان خانوادگی کرد. می توان خریدها را به شکل منطقی به کام همه شیرین کنیم. همه می توانید لباس نو داشته باشید. ظرف آجیل و شیرینی تان پر باشد. خانه ای تمییز و مرتب در انتظار مهمان داشته باشید؛ اما اگر با برنامه ریزی و مدیریت شده و در طول سال این کارها را انجام دهید مطمئن باشید این شیرینی هر سال در کام تان باقی خواهدماند. بازار هم از رونق هیچ وقت نمی افتد؛ حتی با وجود غول بزرگی به نام تورم.