نامه‌ها وصدای شما


مبارزه با پوشاک قاچاق را جدی بگیرید!!
هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم در یکی از رسانه‌ها به نقل از رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام شد: سال گذشته یک میلیارد دلار پوشاک قاچاق و 59 میلیون دلار به طور رسمی وارد کشور شد. البته روش‌های دیگری هم در محاسبه میزان قاچاق پوشاک به کشور وجود دارد که ممکن است رقم بالاتری را نشان دهد. همچنین فرمانده سازمان بسیج مستضعفان در نشست هم اندیشی فعالان اصناف و بازاریان در حمایت از کالاهای ایرانی گفت: «برخی گمرکات خودشان وارد‌کننده کالای قاچاق هستند!!» و خواستار ورود دستگاه قضایی و رسیدگی به این موضوع شد.
باتوجه به اظهارات فوق، نکاتی چند در این مقوله می‌توان یادآور شد: عده‌ای با سفر به کشورهای همسایه به ویژه ترکیه به عنوان گردشگر و چترباز هنگام بازگشت مقادیر زیادی پوشاک جهت فروش و عرضه آن در «شو لباس» (مزون) آن هم در خانه‌ها، مجتمع مسکونی توام با گرفتن فال قهوه و حتی سالن‌های آرایش، ورزش بانوان و... مبادرت کرده و به نوعی ترویج بداخلاقی و پوزخند به ارزش‌های جامعه می‌شوند و اغلب پوشاک وارداتی از آن سوی آبها هیچ گونه تناسبی با مظاهر و شئونات اسلامی ما ندارد! به عنوان مثال به پوشاک‌های تن نما، مانتوهای نیم تنه و بدون دکمه جلو باز یا پشت باز، بالای زانو و... اشاره کرد.
البته بعضی از تولید کنندگان داخلی هم با الگوبرداری از این قبیل پوشاک‌های مستهجن وارداتی، برخی از مدل‌ها را در داخل تولید و به بازار عرضه می‌کنند. هر چند مدتی قبل خرید و فروش این نوع مانتوها ممنوع اعلام شد، اما گویا حالت بخشنامه موقتی و به طور مقطعی بوده، زیرا هم‌اکنون در سطح شهر خرید و فروش مانتوهای جلوباز حتی در بساط فروشی‌های مرکز شهر ادامه دارد.
بنابراین برای تحقق کلام و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب و با توجه به فرا رسیدن فصل گرما ضرورت دارد علاوه بر تشدید مبارزه و پیشگیری از پوشاک وارداتی قاچاق و رسمی در کشور، هدف اصلی قانون مبنی بر مقابله و جلوگیری از واردات بی‌رویه پوشاک با برندهای متفاوت و حتی لوازم آرایش قاچاق و رسمی باشد و تولید کنندگان داخلی را با رفع موانع موجود شامل: مالیات، مالیات بر ارزش افزوده، بیمه، تامین اجتماعی و... جهت بهبود وضعیت عرضه و تقاضا تشویق کنند و نگذارند عده‌ای دلال و سودجو نظم بازار پوشاک و سلامت جامعه را به خطر اندازند!!
رضا کاظمی - تهران
*اسماعیل حسینی ازتهران: نشانه اجرای کامل و مطلوب طرح تحول نظام بانکی در کشور، ریشه‌کنی اختلاس و کلاهبرداری از بانک‌ها است، در غیراین صورت بعید است که طرح مزبور به سرانجام مطلوبی برسد.
*
همراه یک بیمار از تهران: یکی از بستگان به بیماری «بهجت» که دلایل خونی و ارثی دارد مبتلا می‌باشد. قیمت «کالشیسین» که داروی اختصاصی این بیماری است طی 15 سال گذشته که آنرا مصرف می‌کند تا به امروز 125 برابر شده! در حالی که حقوقم سالانه 10 تا 15 درصد افزایش می‌یابد و این افزایش حقوق هیچ تناسبی با این افزایش داروی یادشده ندارد!