گزیده ها 7 خرداد - 97


گزیده ها 7 خرداد - 97
پیکر رئیس هیات والیبال استان، کمک خلبان و مادر 2 برادر پیدا شد
یک منبع آگاه در ارتفاعات دنا از پیداشدن 14 جسد مسافران سانحه هوایی یاسوج در ساعاتی پیش خبرداد و اظهارداشت: این اجساد تا ساعاتی دیگر به پایین ارتفاعات منتقل خواهند شد.
به گزارش ایلنا، جسد 14 جانباخته سانحه هوایی یاسوج - تهران ساعاتی پیش در یک عملیات جستجوی گسترده پیدا شده و تا ساعاتی دیگر با کمک بالگرد از ارتفاعات دنا به پایین انتقال داده می‌شود.
این منبع آگاه که خواست نامی از وی فاش نشود، اظهارداشت: اجساد پیداشده بین 40 تا 70 درصد بوده که 11 جسد آن 70 درصد و سه جسد دیگر 40 درصد هستند.
وی به پیداشدن اجساد " اردشیر راد" رئیس هیات والیبال کهگیلویه و بویراحمد، کمک خلبان پرواز و "نرگس خوبانی" مادر 2 برادر "سیدایلیا و سیدطاها دانشی" که خودشان نیز به همراه مادر در سانحه هوایی یاسوج جان باخته اند، خبرداد.
این منبع آگاه که هم اکنون در ارتفاعات دنا حضور دارد از پیدا شدن اسناد هویتی این اجساد هم خبرداد و یادآور شد: اگرچه باید منتظر اظهار نظر پزشکی قانونی درباره شناسایی اجساد باشیم اما اجسادی که اسامی آنان اعلام شد دارای کارت های شناسایی هویتی بوده اند و ما براین اساس می‌گوئیم که اجساد این عزیزان پیدا شده است.
یک بالگرد در آستانه سقوط در ارتفاعات دنا
وی گفت: بالگردی که قرار بود برخی از اجساد را به پایین انتقال دهد بدلیل شدت وزش باد نزدیک بود که سقوط کند اما به لطف پرودگار متعال و مهارت خلبان این سانحه تلخ اتفاق نیفتاد.
این منبع آگاه از وزش بادهای شدید در ارتفاعات دنا هم سخن گفت و خاطرنشان کرد: وزش بادها سبب شده تا عملیات جستجو هم اکنون متوقف شود.
وی افزود: با کم شدن شدت وزش بادها کار انتقال اجساد به پایین شروع و از سویی فعالیت ها برای پیداکردن سایر اجساد ادامه پیدا می کند.
جلال ملکی در مورد این حادثه اظهار کرد: ساعت 11:08 ظهر امروز یک مورد حادثه انفجار در خیابان منصور شرقی، بعد از بزرگراه امام علی(ع)، به سامانه 125 اعلام و بلافاصله ایستگاه 113 به محل اعزام شد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از انفجار یک مغازه ضایعات خبر داد.
به گزارش ایسنا، جلال ملکی در مورد این حادثه اظهار کرد: ساعت 11:08 ظهر امروز یک مورد حادثه انفجار در خیابان منصور شرقی، بعد از بزرگراه امام علی(ع)، به سامانه 125 اعلام و بلافاصله ایستگاه 113 به محل اعزام شد.
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در ادامه گفت: پس از حضور آتش‌نشانان مشخص شد که انفجار در مغازه‌ای که محل جمع‌آوری ضایعات بود به وقوع پیوسته و به نظر می‌رسد این حادثه در زمانی که عده‌ای مشغول خالی کردن اجناس جدید بودند رخ داده و به دنبال آن چهار مرد که بین 35 تا 60 سال سن داشتند، دچار مصدومیت از ناحیه دست و پا شده بودند و تحویل عوامل اورژانس داده شدند.
وی همچنین به آسیب رسیدن به علمک گاز منزل مجاور مغازه اشاره کرد و افزود: این علمک دچار شکستگی شد و آتش‌نشانان اقدامات اولیه برای جلوگیری از نشت گاز را انجام دادند.
ملکی همچنین در مورد خسارات دیگر این حادثه گفت: تقریبا سه دستگاه خودرو سواری به علت پرتاب اشیاء بعد از انفجار دچار خسارت‌هایی شدند.
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران اظهارکرد: این عملیات در ساعت 12:30 به پایان رسید.
عباس آسوشه با بیان اینکه انحصار تلگرام در کشور براساس اعداد و ارقام شکسته شده است، گفت: بعضی ها اصرار دارند که کشور را به قبل برگردانند. ما معتقدیم اتفاقی که افتاد نشان دهنده این است که برگشتی در کار نخواهد بود.
معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: تعداد بازدیدهای تلگرام تا ۲۸ اردیبهشت از حدود ۲.۵ میلیارد به کمتر از یک میلیارد و تعداد کانال های فعال در این پیام رسان از ۵۳۰ هزار به ۲۷۷ هزار کانال رسید.
به گزارش مهر، عباس آسوشه با بیان اینکه انحصار تلگرام در کشور براساس اعداد و ارقام شکسته شده است، گفت: بعضی ها اصرار دارند که کشور را به قبل برگردانند. ما معتقدیم اتفاقی که افتاد نشان دهنده این است که برگشتی در کار نخواهد بود.
۲۵ میلیون کاربر عضو پیام رسانهای داخلی شدند
وی گفت: در مدت زمان کوتاهی که پیام رسان های داخلی شروع به فعالیت کردند، حدود ۲۵ میلیون کاربر در این پیام رسان ها ثبت نام کرده و بیش از ۹ میلیون و دویست هزار کاربر نیز فعال هستند.
معاون مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرد: پیام رسان های داخلی به همت متخصصان جوان داخلی در مدت دو ماه به حدود ۱۰ میلیون کاربر فعال دست یافتند که این کار بسیار شگرفی است، در حالی که تلگرام در دو سال اول به همین تعداد کاربر فعال رسیده بود. بنابراین اگر امکانات لازم در اختیار پیام رسان های داخلی قرار بگیرد می توانند بیش از پیش خود را نشان داده و نیاز مردم کشور را برآورده کنند.
کیفیت سرویسها هنوز قابل قبول نیست
آسوشه با بیان اینکه ۵ سال تمام امکانات کشور در اختیار تلگرام گذاشته شده و اکنون در حدود دو ماه است که این فرصت در اختیار جوانان کشور قرار گرفته است، افزود: البته قبول داریم که کیفیت سرویس ها هنوز آنچنان که مردم انتظار دارند نیست و به پیام رسان های داخلی تاکید کرده‌ایم که باید در جهت رسیدن به کیفیت مورد نظر مردم حرکت کنند.
وی با بیان اینکه مرکز ملی فضای مجازی کشور ارزیابی دقیق تر پیام رسان های داخلی را در مرحله دوم شروع کرده تا مطمئن شویم پیام رسان های داخلی ما قادر به پاسخگویی به بیش از ۵۰-۶۰ میلیون کاربر هستند گفت: خواسته پیام رسان های داخلی این است که روی پای خودشان بایستند و بارها در جلسات اعلام کردند که ۶ ماه به ما فرصت بدهید تا ما مستقل کار کنیم و هیچ حمایتی نه از دولت و نه خارج از آن نخواهیم خواست.
تعداد بازدیدهای تلگرام ۶۰ درصد کاهش یافت
معاون مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: اتفاقی که افتاده نشان می دهد تعداد بازدیدهای تلگرام از آخر فروردین تا ۲۸ اردیبهشت، از حدود ۲.۵ میلیارد بازدید به کمتر از یک میلیارد رسیده که به معنای کاهش ۶۰ درصدی بازدید است. همچنین تعداد کانال های فعال در تلگرام نیز ۵۳۰ هزار بوده که بر اساس آمار و ارقام پژوهشگاه پیام رسان و شبکه های اجتماعی دانشگاه تهران در این بازه دوماهه به کمتر از ۲۷۷ هزار کانال رسیده است.
به گفته وی، تعداد مطالب تولید شده از ۱۰۰ هزار مطلب به کمتر از ۷۵ هزار مطلب تولیدی رسیده که همه این موارد نشان دهنده این است که انحصارشکنی اتفاق افتاده و ما به شرایط قبل بازنخواهیم گشت.
نماینده مردم قم بار دیگر از تریبون مجلس شورای سالامی حسن روحانی را مورد خطاب داد و با انتقاد از عملکرد دولت در موضوع برجام و مشکلات اقتصادی به حسن روحانی گفت که مردم را دنبال نخود سیاه می‌فرستید؟
مجتبی ذوالنوری نماینده مردم در نطق شفاهی خود در جلسه علنی امروز مجلس با بیان اینکه موضوعی که افکار عمومی ملت ایران را به خود جلب کرده موضوعی است که نظام سلطه برای مردم ما ایجاد کرده است،‌ گفت: جناب رئیس‌جمهور! رهبر مکررا فرمودند من به این مذاکرات خوشبین نیستم اما شما مصاحبه کردید و گفتید در عالم دیپلماسی خوش‌بینی ملاک نیست باید واقع‌بین بود. این واقعیت بود؟
او ادامه داد: از ابتدا مجموعه شما گفت اگر آمریکا هم از مجموعه برود ما با آمریکا ادامه می دهیم. آمریکا گفت برای چه در برجام بمانم هزینه بدهم، برجام می ماند و ایران هم هست پس من بروم و فشار بیاورم. آقای رئیس‌جمهور! اروپا چرا خودش را در مقابل آمریکا قرار بدهد؟ آقای رییس‌جمهور، شما در صحبت هایتان گفتید یک مزاحم از برجام رفت، ‌یا به این حرف اعتقاد دارید یا نه. اگر اعتقاد دارید حرف گذشته شما چه شد که گفتید باید با کدخدا مذاکره کنید. چرا به شعور مردم توهین می‌شود؟
ذوالنوری گفت: آقای رییس‌جمهور! شما در بیانات تبلیغاتی در اردبیل خطاب به رقبای انتخاباتی گفتید انتخابات تمام می‌شود و نمیدانم چه آب و صابونی بیاوریم که دست و صوررتان را بشویید. از آن آب و صابون چیزی باقی مانده؟ مردم را چند سال معطل کردید، منطقه را رها کردید، اقتصاد مقاومتی بدون توجه باقی ماند. چرا مردم باید هزینه چنین بی تدبیری‌ها را بدهند؟
او ادامه داد: رییس‌جمهور مردم را دنبال نخود سیاه و آدرس عوضی می‌فرستید؟ آیا مشکل ما این است که برای تحریک زنان ورزشکار بگویید فیلم دختران ورزشکار نشان داده نمی شود؟ مردم مسلمان،‌ مراجع و خانواده‌های شهدا از اینکه به عفت چوب حراج می‌زنید و افراد را به مسیر غلط سوق می‌دهید ببینید ناراحت هستند. مردم مومن حداقل در حوزه انتخابیه من چقدر از این رفتار ناراحت هستند. بیایم به واقعیات بپردازیم. جوان تحصیکرده ما دچار افسردگی است. به مردم بگویید برای بیکاری و اقتصاد چه کرده‌اید.
یک کارشناس اقتصادی در مورد عدم تشکیل صف ارزی در ترکیه بر خلاف ایران گفت: بانک‌های ترکیه در مباحث مربوط به پولشویی از قوانین بانکی بین المللی تبعیت می‌کنند و این شرایط سختی را در نقل و انتقالات بالا ایجاد کرده است و در صورت برداشت‌های بالا باید مراتب قانونی را طی کنند در حالی که در کشور ما خریدهای ارزی به هر اندازه و بدون هیچ منعی صورت می‌گیرد.
به گزارش ایلنا، آلبرت بغزیان در مورد کاهش ارزش لیر ترکیه گفت: باید در نظر داشت که لیر ترکیه پول قوی محسوب نمی‌شود و در صورت بروز درگیری و مشکلات سیاسی واقتصادی در منطقه با کاهش ارزش رو به رو می شود و از سویی کاهش ارزش لیر نمی‌تواند علامت بدی برای اقتصاد ترکیه باشد چون می‌تواند با صادرات ارزان و واردات گران به جبران کسری تجاری خود بپردازد به ویژه آن که در بخش خوراک و پوشاک جایگاه بالایی دارد.
وی اضافه کرد: برای اینکه کاهش ارزش پول صادرات را تقویت کند باید بخش تولید سازمان دهی مناسب داشته باشد تا مازاد تولید صادر شود.
این استاد دانشگاه در مورد عدم تشکیل صف ارزی در ترکیه بر خلاف ایران گفت: اولا این کاهش ارزش پول در ترکیه زمینه ساز تورم نیست، چون به اندازه کافی تولید داخلی نیرومندی در بخش خوراک و پوشاک دارند و دوما به اندازه ایران پول در حالت آماده باش ندارند و بیشتر از کارت های اعتباری در فعالیت های خود استفاده می کنند. در حالی‌که در ایران انباشت زیاد نقدینگی در حساب‌های آحاد جامعه باعث تشکیل صف و هیجانات در بازار می‌شود.
وی اضافه کرد: بانک‌های ترکیه در مباحث مربوط به پولشویی از قوانین بانکی بین المللی تبعیت می‌کنند و این شرایط سختی را در نقل و انتقالات بالا ایجاد کرده است و در صورت برداشت‌های بالا باید مراتب قانونی را طی کنند در حالی که در کشور ما خریدهای ارزی به هر اندازه و بدون هیچ منعی صورت می‌گیرد.
بغزیان تصریح کرد:‌ همچنین در ترکیه مثل ایران دو نرخ در بازار وجود ندارد و دولت به هر اندازه و به هر مقدار با توجه به نیازهای متقاضیان ارز پرداخت می کند بدون آنکه فضای بازار را پلیسی کنند. ما نیز می‌توانیم از تجربیات بانک ترکیه استفاده کنیم هرچند دلیل اصلی تفاوت‌ها در همین نقدینگی است.