نگاه بازجویانه اوین نامه به ديروزنامه هاي زنجيره اي جناح رقیب


نگاه بازجویانه اوین نامه ی کیهان سربازجو شریعت نداري به ديروزنامه هاي زنجيره اي جناح رقیب . 20 اردیبهشت – 97
برجام به ته خط رسيد/بزک کنندگان همچنان مشغول کارند سرويس سياسي-رسانه هاي جريان مدعي اصلاحات که تا پيش از اين از تئوري «اروپا آقا اجازه است» و «براي لغو تحريم ها بايد مستقيم با کدخدا! بست» حمايت کرده و امضاي کري تضمين است را تيتر مي کردند، حالا با چرخشي ۱۸۰ درجه و بدون عذرخواهي و جبران اين رويکرد خسارت آفرين، دوباره دل خوش به اروپا دل خوش مدعي اند که آمريکا مزاحم بوده و با اروپا مي توان برجام را ادامه داد.
    
روزنامه شرق نوشت: «امروز، روز تنهايي ترامپ است. اولين دستاورد نقض عهد رئيس جمهوري تازه کار ايالات متحده، افول جايگاه اين کشور در عرصه بين المللي است. اين همان آمريكايي است که روزي قادر بود به گونه اي عليه ايران اجماع جهاني ايجاد کند که چندين قطعنامه تحريم در شوراي امنيت سازمان ملل تصويب شود. دايره آن اقدامات به حدي بود که همه کشورهاي جهان خود را ملزم به رعايت آن مي دانستند و حتي دوستان ايران مثل روسيه و چين نيز امکان استفاده از حق وتو را نداشتند
    
در ادامه اين يادداشت آمده است: «آنچه مشخص است، اين است که بر اساس ظرفيت هاي کم نظير ايران، مي توان مسير توسعه را ادامه داد. فعالان و کنشگران اقتصاد و حتي عامه مردم و هر شخص يا نهادي که دستي در کار بازار دارد، مي تواند به آرامش آن کمک کند
       
    
اروپايي ها در کنار ايران!
    
روزنامه قانون نيز در مطلبي با عنوان «اروپايي ها در کنار ايران» نوشت: «سران انگليس، آلمان و فرانسه در واکنش به تصميم سه شنبه شب دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا مبني بر خروج اين کشور از برجام، با انتشار بيانيه اي، بر پايبندي خود به توافق هسته اي با ايران تاکيد کردند... فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز بلافاصله پس از اعلام دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا مبني بر خروج آمريکا از برجام تاکيد کرد که اتحاديه اروپا به توافق هسته اي با ايران پايبند است».
            
برجام بدون آمريکا !
    
روزنامه آرمان نيز در يادداشتي با عنوان «برجام بدون آمريکا» به قلم «علي خرم» نوشت: «مي توان گفت که خدا به ياري شايد ايراني ها آمد و اکنون بين آمريکا و اروپا يک شکاف جدي به وجود آمده است. شکافي که شايد از بعد از جنگ دوم جهاني تا به حال پيش نيامده بود...ترامپ با شکلي مزورانه مي گويد که ما در کنار مردم ايران هستيم! درحالي که آنچه خانم موگريني گفت که در کنار مردم ايران هستيم و با هم عليه خروج از برجام کار کنيم، حرفي است که به دل مردم مي نشيند و فکر مي کنم ايران بايد جديت و هميّت بيشتري به کار ببرد که در ديپلماسي با اروپايي ها موفق شود و اروپاييان را در کنار خودش نگه دارد».
    
در اين زمينه گفتني هايي است که به اختصار به آنها مي پردازيم ، نخست آنکه به گفته و اذعان روحاني در دو سال گذشته آمريکا به هيچ يک از تعهدات خود در قالب برجام عمل نکرده بود، بر اساس اين تعهدات قرار بود تحريم ها لغو شده و محدوديت ها بر سر راه تجارت ايران با کشورهاي ديگر برداشته شود ولي نه تنها اين گونه نشد بلکه تحريم هاي بيشتري نيز اعمال شد و آنچه که ترامپ سه شنبه شب به وقت ايران از آن سخن گفت نه جديد بود و نه ترسناک چرا که برجام از ابتدا نيز عايدي براي ايران نداشت، کشورمان همه تعهدات را عملي ساخته و آمريکا به همه مواهب مندرج در برجام بدون عملي کردن تعهدات خود رسيده بود و امروز اين نعش فايده اي براي او ندارد
    
دوم آنکه کشورهاي اروپايي در دو سال گذشته جز آمد و رفت هاي ظاهري و بدون نتيجه در چارچوب برجام چه کرده اند؟! آيا آنان جز حرف زدن کاري در برابر زورگويي هاي ترامپ انجام داده اند؟ 
    
نکته سوم آنکه دولت يازدهم و دوازدهم از ظرفيت هاي کم نظير ايران چه استفاده اي براي حل مشکلات اقتصادي کشور کرده است؟ اگر اين ظرفيت ها موجود بود و هست که واقعيتي غيرقابل انکار است چرا دولت محترم حتي يک گام براي استفاده از اين ظرفيت ها برنداشته است؟!
    
        
کدخداي ديروز؛ مزاحم امروز!
    
روزنامه اعتماد تيتر يک شماره ديروز خود را به موضوع خروج آمريکا از برجام اختصاص داد. با عبارت قابل تامل «خروج مزاحم از برجام» نوشت: «رسانه اكسيوس در گزارش اختصاصي و جامع اخبار پشت پرده از تماس تلفني مايك پمپئو، وزير خارجه ايالات متحده با همتاهاي خود از بريتانيا، فرانسه و آلمان را افشا كرد و نوشت:...در اين تماس تلفني، وزير خارجه تازه نفس آمريکا از تلاش ٥ ماه گذشته اروپا براي رسيدن به فرمولي كه ترامپ را متقاعد كند قدرداني كرده اما به صراحت گفته كه رئيس جمهور تصميم متفاوت ديگري خواهد گرفت. رئيس سابق سازمان سيا در بخش هاي ديگري از اين تماس تلفني به همتاهاي خود از سه كشور اروپايي توضيح داده كه روز پنجشنبه با رئيس جمهور ديدار كردم و خلاصه اي از طرح مشترك تيم آمريکايي و اروپايي را به وي اعلام كردم اما رئيس جمهور گفت: جزئيات اين طرح نمي تواند ذهنيت وي درباره برجام را تغيير دهد. نكته قابل توجه در گزارش اين رسانه اين است كه وزير خارجه آمريکا به همتاهاي اروپايي خود گفته اين احتمال وجود دارد كه آمريکا پس از اعلام تصميم ترامپ، دوباره براي رسيدن به توافقي ديگر با تهران به ميز مذاكره بازگردد
    
نکته نخست اينکه در آن ايامي که بحث آغاز مذاکرات مطرح بود منتقدان آمريکا فاقد حُسن سابقه و دولتي بدعهد عنوان مي کردند اما طيف دولت و حاميانش نظرشان اين بود که اروپا عامل اجراي خواسته هاي آمريکاست و اراده مستقلي ندارد. آنها معتقد بودند که بايد مستقيم با کدخدا مذاکره کنيم اما همانطور که گفته شد اکنون آنها اين کشور را «مزاحم» عنوان مي کنند!
    
اظهارات وزير خارجه آمريکا که عنوان کرده به رغم تصميم قطعي ترامپ براي خروج از برجام اما «اين احتمال وجود دارد كه آمريکا پس از اعلام تصميم ترامپ، دوباره براي رسيدن به توافقي ديگر با تهران به ميز مذاكره بازگردد» بيش از پيش اين گمان را تاييد مي کند که خروج آمريکا از برجام در راستاي تکميل سناريويي است که در نهايت هدفش اين است که ايران را براي مذاکره مکمل برجام به ميز مذاکرات بکشانند. اگر چنين رخ دهد حتما اروپايي ها به ايران خواهند گفت، آمريکاي خارج شده از برجام را با زحمت فراوان به ميز مذاکره کشانده اند و بهتر است ايران اين فرصت را از دست ندهد.
        
    
روياي اروپايي آشفته است
    
روزنامه ايران ارگان دولت هم ديروز در مطلبي نوشت: «اگر کشورهاي اروپايي بتوانند و علاقه مند به حفظ برجام باشند و اين کار را در عمل هم نشان دهند ايران مي تواند در برجام باقي بماند و به تعهدات خودش عمل کند
    
در بخش ديگري از اين يادداشت آمده است: «ايران فقط در شرايطي در برجام باقي مي ماند که ساير کشورها به تعهد خودشان عمل کنند و مانع از ضربه زدن آمريکا به اين توافق شوند چنانچه آنها در انجام تعهدات قانوني خودشان موفق نباشند ايران هم تمايلي به ماندن در برجام نخواهد داشت
    
نبض برجام البته ماه هاست که ديگر نمي زند. از همان روز نخست اجراي توافق که اوباماي مودب و باهوش! ايران را تحريم کرد. همان زمان که طيف غربگرا در هواي خوشبيني به آمريکا به سر مي بردند. نقض برجام که به دفعات تکرار شد، مدعيان اصلاح طلبي که دلشان براي غرب غنج مي رود، کوبيدند بر طبل آمريکاي بد اروپاي خوب! اروپايي که با وجود بدعهدي هاي آمريکا در موضعي خصمانه و ناعادلانه اعلام کرد که همه طرف ها به برجام پايبند بوده اند! اتحاديه اروپا بارها در پسابرجام، ايران را تحريم کرده و برجام را نقض. مضافا اينکه مداخله جويي و فضولي و زياده خواهي را به نهايت آنجا رساند و از ضرورت فشار بر ايران براي محدودسازي توانمندي موشکي و نفوذ منطقه اي اش گفت. در چنين شرايطي آيا اعتماد به اروپا پايه عقلاني دارد؟ رويکرد دولت و حاميانش جز خطاي استراتژيک و تحميل خسارت هاي فراوان ديگر به کشور است؟ روياي اروپايي مدعيان اصلاحات آشفته است.
        
    
رنگ باختن ادعاي سرازيرشدن سرمايه خارجي پسابرجامي
    
روزنامه آرمان در مطلبي نوشت: «پيشرفت چنداني در بخش سرمايه گذاري خارجي طي سال هاي اخير نداشتيم».
    
اين روزنامه زنجيره اي در ادامه نوشت: «وضعيت سرمايه گذاري خارجي ايران به هيچ روي قابل مقايسه با کشورهاي ديگر نيست. زيرا در بسياري اوقات سرمايه گذاران خارجي را به داخل راه نمي دهيم. سرمايه گذاري بايد براي سرمايه گذاران خارجي سودآور باشد تا به سرمايه گذاري در ايران اقدام کنند. علاوه بر اين، مشکلات داخلي ايران بسيار بيشتر از آن است که فقط تحت تاثير مسائل خارجي باشد».
    
برخلاف ادعاي اين روزنامه زنجيره اي، شرکت هاي خارجي مشتاق معامله با ايران با ثبات و قدرتمند هستند وليکن مسئله آنها در شرايط فعلي مواجهه با تهديدهاي علني آمريکا و تحريم هاي واشنگتن است. منتها جماعت بزک کار شيطان بزرگ حاضر نيستند نازک تر از گل به کدخدا! بگويند و ترجيح مي دهند مطابق ميل آمريکا توپ را در زمين داخلي بيندازند.
    
چندي پيش آسوشيتدپرس در گزارشي نوشته بود:«شرکت ها و بانک هاي بين المللي از وزارت خزانه داري آمريکا خواسته اند با صدور يک دستورالعمل مکتوب به تشريح قواعد و قوانين تعامل با ايران بپردازد وليکن دولت آمريکا به عمد از صدور هر گونه سند مکتوب در اين باره امتناع کرده است بنابراين شرکت هايي که قصد ورود به ايران را دارند فعلاً در اين باره دست نگه داشته اند».
    
گفتني است مدعيان اصلاحات و اعضاي ارشد دولت روحاني در سال 94 تمامي امور کشور حتي آب خوردن مردم را به برجام گره زده و مدعي بودند که پس از امضاي برجام، سرمايه خارجي به کشور سرازير مي شود.