عفو بین‌الملل خواستار توقف اعدام رامین حسین پناهی شد

عفو بین‌الملل خواستار توقف اعدام رامین حسین پناهی شد 12اردیبهشت-97
ایکاش  یک صدم خبر سازی هایی که شده و تهدید و فشاری که پیرامون برجام آورده شده است در مورد نقض مستمر 40 ساله حقوق بشر دررژیم  وارونه ولایت فقیه بکاربرده می شد تامانع از صدور اینگونه احکام اعدام ها میی شد.
رامین حسین پناهی

سازمان حقوق بشری عفو بین الملل از مقام های ایرانی خواسته است برنامه اعدام رامین حسین پناهی، مرد ۲۳ ساله کرد، که قرار است روز پنجشنبه اعدام شود را متوقف کنند.
امجد حسین پناهی برادر رامین به بی‌بی‌سی فارسی گفته که او قرار است سحرگاه پنج شنبه سیزده اردیبهشت به دار آویخته شود.
عفو بین الملل در بیانیه ای در روز سه شنبه نوشت که محاکمه حسین پناهی فقط کمتر از یک ساعت طول کشیده و ادعا شده است که آثار شکنجه روی بدن او در جریان محاکمه نادیده گرفته شد.
او تیر ماه پارسال در درگیری با ماموران امنیتی دستگیر شد. گزارش می شود سه همراه او در خودرو بر اثر شلیک نیروهای امنیتی کشته شدند.
حسین پناهی عضو گروه مسلح کومله بود اما عفو بین الملل می گوید در جریان محاکمه شواهدی از فعالیت او در زمینه قتل عمد - که بر اساس موازین بین المللی شرط مورد نیاز برای صدور حکم اعدام است - ارائه نشد.
فیلیپ لوتر مدیر تحقیقات عفو بین الملل در امور خاورمیانه می گوید که این مرد کرد در کمتر از یک ساعت به اعدام محکوم شد.
او گفت: "در دوره تحقیق او از دسترسی به وکیل و خانواده اش منع شد، و به هیچ گونه جزییات شواهد علیه خود دسترسی نداشت."
او گفت: "مقام های اطلاعاتی با تحقیر کامل فرآیند قضایی، مکررا به او فشار آوردند در ازای لغو مجازات اعدام در تلویزیون "اعتراف" کند. او از تسلیم در برابر این فشار خودداری کرد و در حبس انفرادی در رنج بوده است."
عفو بین‌الملل پیشتر گزارش داده بود که رامین حسین‌پناهی به همراه سه عضو دیگر حزب کومله، در کمین نیروهای سپاه پاسداران افتاده و پس از زخمی شدن در جریان "تبادل آتش" دستگیر شده است.
حسین احمدی نیاز، وکیل مدافع او تاکید کرده که "موکلش هرگز دست به اسلحه نبرده است".
رامین حسین‌پناهی در دادگاه به قاضی گفته بود که در زندان تحت "شکنجه و بدرفتاری" قرار گرفته است.
عفو بین الملل همچنین اشاره کرد که ایران سال پیش حداقل ۵۰۷ نفر را اعدام کرد که یکی از "بدترین" کارنامه ها در جهان است.