سفر مسئول انرژی اتحادیه اروپا به ایران

سفر مسئول انرژی اتحادیه اروپا به ایران 30 اردیبهشت – 97

 کار از کار گذشته و اینگونه سفرها نمی تواند کارگذار باشد . راه چاره کنارگذاشته شدن سیاست موشکی پاسداران وتهدید سایر کشورها ومداخله درامور داخلی کشور ها همراه با اقادامت  نظامی  است.
میگل آریاس کانتیه (راست) در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با علی‌اکبر صالحی در تهران
 میگل آریاس کانتیه (راست) در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با علی‌اکبر صالحی در تهران
مسئول انرژی اتحادیه اروپا در سفر به تهران با علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار کرد.
میگل آریاس کانتیه به ایران اطمینان داده که اروپا با وجود خروج آمریکا از برجام خواهان ادامه روابط تجاری با تهران است.
آقای کانتیه در یک نشست خبری گفت: "به دوستان ایرانی خود این پیغام را رساندیم که تا وقتی به برجام متعهد باشند، ما اروپایی‌ها هم تعهدات خود را انجام خواهیم داد. موضع طرف ایرانی هم همین است."
علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم گفته در صورتی که اروپا هم به برجام متعهد نماند، ایران امکان این را دارد که غنی‌سازی ۲۰ درصدی را از سر بگیرد.
توقف غنی‌سازی با درصد بالا یکی از شرایط تعیین شده برای ایران بود که به گفته آژانس انرژی اتمی، تهران به آن پایبند بوده است.
بعد از خروج آمریکا از برجام این اولین سفر آقای کانتیه، رئیس انرژی و آب و هوای اتحادیه اروپا در رأس یک هیات اقتصادی به تهران است.
او گفته که حفظ برجام، برای حفظ صلح در منطقه لازم است.
حفظ سطح صادرات نفت ایران یکی دیگر از محورهای مورد بحث در سفر رئیس انرژی اتحادیه اروپا است. آقای کانتیه بعد از دیدار با وزیر نفت ایران اعلام کرد که گروهی از کارشناسان درباره این موضوع تحقیق خواهند کرد.

مخالفت دولت‌های اروپایی با آمریکا، خروج آرام شرکت‌‌های اروپایی از ایران
ایران در نظر دارد تا با وجود خروج آمریکا توافقنامه برجام را با حضور روسیه، چین و شرکای اروپایی خود یعنی بریتانیا، آلمان و فرانسه ادامه دهد.
رهبر ایران تأکید کرده که اروپا برای ادامه برجام باید به ایران تضمین بدهد. آیت‌الله علی خامنه‌ای گفته او از ابتدا به آمریکا اعتماد نداشته و به اروپا هم اعتماد ندارد.
اتحادیه اروپا از صبح دیروز، جمعه ۱۸ مه روند حقوقی اجرای "مقررات بازدارنده" را در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران آغاز کرد.
معنی چنین اقدامی این است که اتحادیه اروپا می‌تواند مانع از آن شود که شرکت‌های اروپایی تحریم‌های آمریکا را اجرا کنند یا دادگاه‌های آمریکا شرکت‌های اروپایی را برای سرپیچی از تحریم‌ها جریمه کنند.
با وجود این اقدامات بعضی از شرکت‌های بزرگ اروپایی زمزمه ترک بازار ایران را شروع کرده‌اند.
توتال فرانسه