تحقق آرمان های انقلاب تدریجی است

 تحقق آرمان های انقلاب تدریجی است 8   خرداد - 97
 درطی 40 سال مسیرتحقق آرمان و اهداف انقلاب شیب تند معکوس داشته است .زیرا مسیر انقلاب و اهدافش به انحراف کشیده شد.
تهران - ایرنا - رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان ضرورت انقلابی بودن، انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن را تبیین و بر این نکته تاکید کردند که آرمان ها در کوتاه‌مدّت تحقّق پیدا نمی کند و اگر بخواهیم این آرمان ها در جامعه تحقّق پیدا کند، یک حرکت بلندمدّت لازم دارد.
به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، یکی از مولفه های اصلی انقلاب، شاخصه انقلابی گری است. انقلابی‌‌ گری و انقلابی ماندن معنایی است که پس از گذشت سال ها از وقوع انقلاب اسلامی و در دهه چهارم انقلاب، همچنان زنده و محل گفت وگو است؛ نکته ای که رهبر انقلاب در سخنرانی های گوناگون خود همواره بر آن تاکید داشته است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران عصر دوشنبه هفتم خرداد ماه در دیدار با دانشجویان، بر ضرورت «انقلابی بودن، انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن» البته با توجه به ظرائف و لوازم آن تاکید و خاطرنشان کردند: باید با توجه به ظرفیتها و امکانات کشور، حرکت پرافتخار به سمت آرمانها را با قدرت و شتاب بیشتر ادامه دهیم.

در این زمینه به ذکر چند نکته می پردازیم؛
1-
همانگونه که پیشتر گفته شد رهبری بارها به انقلاب گری و انقلابی ماندن پرداخته اند. رهبر معظم انقلاب روز چهاردهم خردادماه 1395 و در بیست و هفتمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)، شاخص های انقلابی گری را تبیین کردند. رهبری در این مراسم پنج شاخص « پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی اسلام و انقلاب» ، «هدف ‌گیری آرمان‌های انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آن‌ها» ، «پایبندی به استقلال کشور»، «حساسیت در برابر دشمن و نقشه دشمن» و «عدم تبعیت از دشمن و تقوای دینی و سیاسی» را برای انقلابی بودن برشمرد.

2-
نقد سازنده و تخریب دو موضوع متفاوت هستند که گاهی به جای هم مورد استفاده قرار می گیرند. این دوگانه مساله ای جدی است که دایره بزرگی از افراد، جامعه و دولت ها را در بر می گیرد.
وجود نقد امری ضروری برای توسعه به حساب می آید منتهی توجه به آیین و ملزومات نقد امری غیر قابل کتمان است. در واقع نقد سازنده در راستای بهبود امور و در مقابل تخریب حرکت در مسیر سیاه نمایی و کُند کردن روندتوسعه کشور است.
بر این اساس یکی از ویژگی های انقلابی گری نقد اصولی و درست است اما برخی با دنبال کردن مشی تخریب گمان می برند که در حال نقد هستند، در حالی که زیر سوال بردن نظام و ارزشها را نمی توان به هیچ عنوان از جنس نقد دانست.
حضرت آیت الله خامنه ای در همین زمینه تاکید کردند: انقلابی گری به معنای «مشی صحیح، عاقلانه، شجاعانه و پرانگیزه» فقط در بستر نظام اسلامی معنادار و امکان پذیر است، بنابراین کسانی که نظام و بنیان‌ها و ارزش های آن را زیر سؤال می برند و تخریب و ساختار شکنی می کنند، در واقع در حال ویرانگری هستند، نه انقلابی گری.

3-
دشمنان همواره در پی ایجاد فضای یاس و ناامیدی در جامعه و فاصله انداختن میان مردم و حاکمیت هستند. از این رو برای رسیدن به اهداف خود از همه ابزارها و ترفندها استفاده می کنند. بنابر این چالش های مختلفی را در راستای تضعیف انقلاب دنبال می کنند و در پی به استحاله آن هستند. یکی از بهترین ترفندهای آنان ایجاد خستگی در مردم و بریدن آن ها از آرمان ها و ارزش های انقلاب است.
رهبری در بخشی از سخنانشان تاکید کردند: انقلاب بدون آرمان ها و بدون استمرار در واقع فقط تغییر مدیریت کشور از افرادی به افراد دیگر خواهد بود، بنابراین باید حرکت به سمت آرمانها ادامه یابد.
التفات به آرمان ها و ارزش ها امری است که انقلاب را در برابر آسیب های احتمالی واکسینه می کند. در واقع انقلاب بدون آرمان ها تنها نمودی ظاهری خواهد داشت. بنابر این جاری و ساری بودن آرمان ها و استمرار آن امری گریزناپذیر است.

4-
رهبری در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شدند: آرمان ها در کوتاه‌مدّت تحقّق پیدا نمی کند؛ اگر بخواهیم این آرمان ها در جامعه تحقّق پیدا کند، یک حرکت بلندمدّت لازم دارد.
این بخش از سخنان رهبری گویای آن است که آرمان ها و ارزش های اصیل انقلاب به صورت تدریجی محقق و پیشرفت به صورت فرایندی امکان پذیر می شود. زیرا انقلاب امر دفعی نیست بلکه یک امر تدریجی است، بنابر این تحقق آرمان ها و ارزش های انقلاب نیز زمانبر و فرایندی است.
انقلابی بودن مهم است اما انقلابی ماندن و عمل کردن گامی برجسته تری برای جامعه عمل پوشیدن آرمان ها و ارزش های نظام اسلامی است.

پژوهش**458**1601