گزیده ها قسمت سوم


گزیده ها قسمت سوم   11 اردیبهشت - 97
يك مسئول: با وجود كالاي باكيفيت ايراني كمتر مديري در صنعت نفت به دنبال خريد داخلي مي رود
رئيس هيئت مديره انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت با تاکيد بر اينکه در صنعت نفت خريد خارجي بيشتر از خريد داخلي است، گفت: متاسفانه در صنعت نفت شاهد هستيم کمتر مديري به دنبال خريد داخلي مي رود.
    به گزارش خبرگزاري فارس، رضا خياميان در نشست خبري که ديروز در انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت برگزار شد، با تاکيد بر اينکه متاسفانه در صنعت نفت به دليل جذابيت، خريد خارجي بيشتر از خريد داخلي است و کسي که مي خواهد جنس داخلي خريد کند بايد عرق ملي داشته باشد، گفت: متاسفانه در صنعت نفت شاهد هستيم کمتر مديري به دنبال خريد داخلي مي رود و حتماً بايد با کار فرهنگي و فرهنگ سازي مصرف اجناس داخلي را در صنعت نفت افزايش دهيم.

    خياميان تصريح کرد: استفاده از تجهيزات داخلي در صنعت نفت مکافات دارد، به عنوان مثال مصرف کننده بايد به نهادهاي مختلف پاسخگو باشد، اما خريد خارج اين گونه نيست و وقتي از جنس خارجي در صنعت نفت استفاده مي شود، همه اطمينان دارند که اين جنس کارايي لازم را دارد.

    وي با تاکيد بر اينکه دولت بايد نقش تسهيل کننده داشته باشد، افزود: متاسفانه دولت هاي مختلف تاکنون حامي توليد داخل نبوده اند و قوانين مزاحم زيادي وجود دارد که جلوي توليد داخل و مصرف آن را گرفته است.

    جليل سبحاني مديرعامل شرکت اسپک هم در اين نشست با اشاره به اينکه هم اکنون فقط ۳۰ درصد از توليدات داخلي در شرکت هاي پتروشيمي و پالايشي استفاده مي شود، گفت: انتظار ما اين است که در سال حمايت از کالاي ايراني اين ميزان به بالاي ۵۰ تا ۶۰ درصد برسد.

    وي با اشاره به اينکه در سال ۸۷ اوج فعاليت هاي اين شرکت بود، افزود: در آن سال هنوز وارد تحريم هاي ظالمانه نشده بوديم که آمريکا به يکباره تصميم گرفت کاتاليست هاي حياتي توليد بنزين را به ايران نفروشد و ما چون به شدت به اين کاتاليست ها نياز داشتيم، معاون وقت وزير نفت که آن موقع آقاي بيات در شرکت ملي پتروشيمي بود تماس گرفت و اعلام کرد بايد هرطور شده اين کاتاليست ها توليد شود و ما با کمک برخي از مجتمع هاي پتروشيمي توانستيم ضمن وارد کردن آن کاتاليست هايي که ورودشان ممنوع شده بود، اقدام به توليد کاتاليست هاي مربوط به توليد بنزين يورو ۴ و يورو ۵ کنيم که خوشبختانه هم اکنون بيش از ۹۰ درصد از کاتاليست هاي مربوط به توليد بنزين يورو ۴ و يورو ۵ داخلي هستند.

    سبحاني با اشاره به اينکه خوشبختانه در حال حاضر ايران در توليد کاتاليست خودکفا است، اظهار کرد: ما بايد به سمت صادرات کاتاليست گام برداريم و هم اکنون توانسته ايم لايسنس هاي خود را در توليد کاتاليست داشته باشيم.سبحاني با اشاره به اينکه توليد و استفاده از کاتاليست هاي داخلي موجب صرفه جويي يک ميليارد دلاري در مصرف ارز شده است، گفت: اين اقدام مي تواند منجر به صادرات ۶۰ ميليارد دلار براي کشور شود که انتظار ما اين است مجموعه هاي فعال در صنعت نفت بتوانند از توليدات داخل بيش از گذشته استفاده کنند.وي عنوان کرد: به عنوان مثال در جلسه اي که با مسئولان پالايشگاه تهران داشتيم، آنها رسماً از ما تضامين مالي گرفتند که در صورت استفاده از کاتاليست هاي داخلي اگر پالايشگاه با مشکل مواجه شد تمام هزينه ها بر عهده اين شرکت است و ما در چنين شرايطي فعاليت مي کنيم که بايد اين رويه اصلاح شود.
كارشكني برخي بانك ها در خريد ارز صادراتي
برخلاف دستور حسن روحاني رخ داد
اگرچه رئيس جمهور به صراحت اعلام کرده که بانک ها بايد دلار صادرکنندگان را با نرخ ۴۲۰۰ توماني بفروشند، اما اکنون بانک ها پيشنهاداتي پايين تر از اين نرخ را براي خريد ارز صادراتي ارايه مي دهند.
    يکي از انتقاداتي که از ابتداي اجراي سياست هاي جديد ارزي دولت مطرح مي شد، مربوط به اجرا نکردن آنچه که بانک مرکزي به عنوان سياست هاي خود نام مي برد، بود. به عنوان نمونه در ابتداي ارديبهشت شعب فروشنده ارز مسافرتي، قيمت يورو را براي روز جاري نزديک به 5400 تومان اعلام کرده و مي گفتند: اين نرخ هر روز از سوي بانک مرکزي اعلام مي شود و متغير است

    به عبارت ديگر از همان ابتدا حدود 200 تومان بالاتر از قيمتي که بانک مرکزي در سايت خود اعلام کرده بود، ارز به به دست مردم مي رسيد. از سوي ديگر برخي فعالان تجاري هم اعتقاد داشتند هنوز نتوانستند از ارز 4200 توماني براي مبادلات خود استفاده کنند. چنانچه محمد حسين برخوردار، عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني ايران چندي پيش اعلام کرده بود که تاکنون هيچ واردکننده اي نتوانسته است با دلار ۴۲۰۰ توماني ثبت سفارش کند

    به گزارش خبرگزاري مهر، در ادامه اين سياست ها، درخواست صادرکنندگان از دولت اين بود که بتوانند در سامانه نيما، ارز خود را به واردکنندگان بفروشند و البته نرخ هم ديگر ۴۲۰۰ توماني دولت نباشد و يک نرخ توافقي بين دو طرف باشد؛ اما اين موضوع به شدت از سوي دولت و شخص رئيس جمهور رد شد و بنابراين پيشنهاد دوم صادرکنندگان اين بود که بتوانند اظهارنامه هاي صادراتي خود را داراي ارزش کنند. اما هنوز هم نسبت به اين موضوع، نظر مشخص دولت مبني بر پذيرش يا عدم پذيرش اين موضوع دريافت نشده است.

    در جلسه اخير ستاد اقتصادي دولت، صادرکنندگان مطرح کردند که بانک ها حاضر نيستند که ارز حاصل از صادرات را با نرخ ۴۲۰۰ توماني از صادرکنندگان خريداري کنند و اما و اگرهاي بسياري را در اين رابطه مطرح مي کنند. آنها مي گويند که بانک کارمزدهاي خاص خود را دارد و به طور قطع هميشه قيمت خريد هر کالايي از جمله ارز، از قيمت فروش آن پايين تر است و بنابراين ارز را بين ۴۰۰۰ تا ۴۰۵۰ تومان مي توانيم خريداري کنيم

    يکي از صادرکنندگان در اين رابطه مي گويد: عليرغم اينکه رئيس جمهور چند روز پيش اعلام کرده که بانک ها بايد ارز حاصل از صادرات را بدون هيچ معطلي با نرخ ۴۲۰۰ تومان بخرند، اما بانک ها از اين موضوع سرپيچي مي کنند و بنابراين ما را با مشکلات بسياري مواجه کرده اند.

    وي مي افزايد: اکنون بانک حاضر نيست همان رقم ۴۲۰۰ توماني را به ازاي هر دلار به ما بدهد و نرخ را کمتر اعلام مي کند که در بانک هاي مختلف، متفاوت است و البته برخي شعب دستورالعمل دولت را اجرا مي کنند و برخي ديگر از شعب مشکلاتي را براي صادرکنندگان به وجود مي آورند.

    يکي ديگر از صادرکنندگان نيز در اين باره مي گويد: صادرکنندگان براي تامين مواد اوليه مورد نياز خود نيازمند آن هستند که ارز حاصل از صادرات را با قيمت ۴۲۰۰ توماني و به فوريت از صادرکننده بخرد تا کار ما هم دچار وقفه نشود، نه اينکه بانک با هر نرخي که دوست داشت اين دلارها را از ما بخرد

    
    
دلار تک نرخي به پارچه نرسيد
    در همين راستا، رئيس اتحاديه بنکداران و طاقه فروشان پارچه اعلام کرد تا به امروز واردکنندگان دلار ۴۲۰۰ توماني دريافت نکرده اند و براي واردات، دلار را با قيمت۵۴۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان تامين مي کنند

    به گزارش خبرگزاري ايسنا، امير قديمي نژاد اظهار کرد: در حال حاضر صنعت نساجي در شرايط بدي قرار دارد و اين موضوع به دليل واردات بيش از حد محصولات دوخته شده و پارچه به کشور است.

    وي افزود: در حال حاضر واردات محصولات دوخته شده به کشور از قيمت کمتري نسبت به محصولات داخلي بهره مي برد و اين موضوع عاملي شده تا بازار براي رفع نياز خود به واردات روي بياورد و اين در شرايطي است که بازار پارچه داخلي با نسيه فروشي سرپاست.

    رئيس اتحاديه بنکداران و طاقه فروشان پارچه ادامه داد: در يک ماه اخير قيمت پارچه وارداتي و داخلي با رشد ۱۰ تا ۲۰ درصدي مواجه شده و دلار تک نرخي ۴۲۰۰ توماني فعلا تاثيري بر اين بازار نداشته است، زيرا تا به اين لحظه کسي نتوانسته از اين ارز استفاده کند.
    ادويه اي براي چربي سوزي
با افزودن مقداري دارچين به رژيم غذايي روزانه خود ميتوانيد به روند کاهش وزن کمک کنيد. به گفته پژوهشگران دانشگاه ميشيگان، يکي از مولفههاي دارچين به نام سينامالدئيد، به واسطه سوزاندن انرژي در سلول هاي چربي ميتواند به کاهش چاقي کمک کند.
    به گزارش «ديلي نيوز»، دانشمندان تا پيش از اين به واسطه آزمايش روي موش ها ميدانستند دارچين از توانايي سوزاندن چربي برخوردار است، اما پژوهش اخير نشان داده است که اين ماده ميتواند در انسان ها نيز موثر باشد.

    در اين آزمايش ها، دانشمندان سلول هاي چربي انسان به نام آديپوسيتها که از داوطلبيني در سنين، نژادها و شاخص توده بدني مختلف گرفته شده بود را مورد استفاده قرار دادند. در مواجهه با سينامالدئيد، اين سلولها وارد فرآيندي به نان ترموژنز شدند که طي آن سلولها سوزاندن انرژي را آغاز مي کنند.

    سينامالدئيد يک ترکيب ارگانيک است که عطر و طعم خاص دارچين را به آن ميبخشد. اين ترکيب حدود نيمي از روغن دارچين را تشکيل ميدهد و براي عطر و طعم دار کردن آدامس، بستني، آبنبات، نوشيدنيها و همچنين عطرها استفاده مي شود. سينامالدئيد به عنوان يک قارچ کش و حشرهکش طبيعي نيز استفاده ميشود.به گفته پژوهشگران دانشگاه ميشيگان، ذخيره چربي در آديپوسيتها براي گذشتگان ما که دسترسي کمتري به مواد غذايي با محتواي بالاي چربي داشتند و همچنين نياز بيشتر به ذخيره چربي در بدن براي فصول سرد يا دوران کميابي غذا وجود داشت، مفيد بوده است. اما در حال حاضر مازاد انرژي به يک مشکل بزرگ تبديل شده است.

    به گفته پژوهشگران، سينامالدئيد مي تواند به عنوان يک محرک طبيعي براي اين فرآيند چربي سوزي به کار گرفته شود. همچنين، آنها به اين نکته اشاره داشتهاند که براي بررسي فوايد و عوارض جانبي استفاده از دارچين براي کاهش وزن بايد مطالعات بيشتري صورت بگيرد.
ذوالنور: متاسفانه هيئت نظارت بر برجام فعال نيست
رئيس کميته هسته اي مجلس گفت: متاسفانه هيئت نظارت بر برجام آنطور که بايد و شايد فعال نبوده و عمل نکرده است.اما در صورتي که بعد از اين خروج از برجام رخ دهد يا بدون خروج تحريم ها تشديد شود، ديگر دليلي براي ملاحظه کاري پذيرفته نيست.
    حجت الاسلام مجتبي ذوالنور رئيس کميته هسته اي مجلس با اشاره به نزديک شدن موعد ترامپ براي اعلام نظر درخصوص آينده برجام اظهارداشت: رفتار آقاي ترامپ قابل پيش بيني نيست ولي بر اساس اطلاعات و شواهد و قرائن، پيش بيني ما اين است که ترامپ رسماً از برجام خارج مي شود. قطعاً اگر آمريکا از توافق هسته اي خارج شود، ديگر برجامي وجود نخواهد داشت و طبيعي است که جمهوري اسلامي بايد در اين شرايط اقدام متقابل کند، چرا که در چنين شرايطي برجام نه تنها منافعي براي ما ندارد، بلکه ضررش بيشتر خواهد بود.

    ذوالنور با بيان اينکه در صورت خروج آمريکا از برجام، ايران بايد سه اقدام ضروري و حداقلي را انجام دهد، در توضيح اين اقدامات گفت: نخستين کار افزايش نصب سانتريفيوژها به ويژه سانتريفيوژهاي جديد و پيشرفته اي است که در دوره محدوديت بر روي آنها مطالعه شده است.

    وي افزود: قبل از محدوديت هاي برجامي، ما ۱۹ هزار دستگاه سانتريفيوژ داشتيم که پس از اجراي برجام اين عدد به ۵۰۱۰ دستگاه کاهش يافت؛ بنابراين پس از اين مرحله، بايد هم دستگاههايي را که دپو کرده ايم و قابل استفاده هستند و هم نسل جديد سانتريفيوژها را به هر ميزان که نياز داريم، نصب کرده و مورد بهره برداري قرار دهيم.

    رئيس کميته هسته اي مجلس ادامه داد: دومين اقدام اين است که درصد غني سازي اورانيوم را متناسب با نيازهايمان افزايش دهيم؛ تا قبل از توافق ژنو ما تا ۲۰ درصد غني سازي داشتيم که بر اثر محدوديت هاي برجامي به 3/67 درصد کاهش يافت. بعد از اين مرحله هر ميزان غني سازي از جمله غني سازي ۲۰ درصد براي توليد راديوداروهاي بيماران سرطاني يا سوخت مورد نياز پيشران هاي هسته اي و باتري هاي زيردريايي نياز داشته باشيم، بايد انجام دهيم. ذوالنور تصريح کرد: سومين اقدام مربوط به ميزان غني سازي است؛ در حال حاضر طبق برجام ميزان انباشت سالانه اورانيوم ما نبايد بيش از ۳۰۰ کيلوگرم باشد ولي در صورت پايان برجام، هر ميزان انباشت که لازم داريم از جمله ۳ تن در سال که ظرفيت آن را هم داريم، بايد انجام شود.

    وي با تاکيد بر اينکه اينها اقدامات حداقلي است که در قبال خروج از برجام بايد انجام شود، خاطرنشان کرد: علاوه بر اينها ساير اقدامات نيز در برنامه نظام قرار دارد که نه به صورت شتابزده، بلکه به صورت متناسب و گام به گام و فرآيندي انجام مي شود.

    رئيس کميته هسته اي مجلس در ادامه و در رابطه با احتمال عدم خروج آمريکا از برجام و تشديد رويه نقض برجام مانند دو سال اخير، گفت: قطعاً در چنين شرايطي جمهوري اسلامي شرط و شروط يک جانبه را نمي پذيرد و برجام را هم قابل تجديد نظر نمي داند و اگر تحريم جديدي هم وضع بشود، قانون اقدام متقابل و متناسب در اجراي برجام و قانون مقابله با اقدامات شرارت آميز آمريکا در منطقه را داريم که بايد به مفاد آن عمل شود. عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خاطرنشان کرد: وظايف تمام دستگاه ها در اين دو قانون مشخص است و بايد طبق آن عمل کنند و اقدامات متناسب و متناظر را انجام دهند.

    به گزارش مهر،ذوالنور با انتقاد از عملکرد دولت در اجراي قوانين مصوب مجلس در حوزه برجام، تصريح کرد: متاسفانه هيئت نظارت بر برجام نيز آنطور که بايد و شايد فعال نبوده و عمل نکرده است اما مي توانيم بگوئيم که اين عدم فعاليت مربوط به زماني بوده که خروج از برجام اتفاق نيفتاده، اما در صورتي که بعد از اين خروج از برجام رخ دهد يا بدون خروج تحريم ها تشديد شود، ديگر دليلي براي ملاحظه کاري پذيرفته نيست.

    وي افزود: اگر دولت به قوانين فعلي عمل نکند، اين بار اقدامات جديدي را تعريف مي کنيم که دولت مجبور به اجراي قوانين اين حوزه شود.