گزیده ها قسمت ششم

گزیده ها  قسمت  ششم  8 خرداد -96
فرشته مرگ» و بلايي كه سرتان مي آورد
اين روزها حتما خبر مسموميت تعدادي از هموطنان و متاسفانه فوت آنها را بر اثر مصرف قارچ سمي شنيده ايد. واقعيت اين است که مصرف قارچ هاي کوهستاني بدون آشنايي با گونه هاي آن مي تواند خطري جدي و مرگبار داشته باشد.
    به گزارشpoison، قارچ يکي از خوراکي هاي مقوي، با طعم لذيذ و داراي خاصيت هاي درماني است، اما اين ماده خوراکي داراي گونه هاي فراوان در طبيعت است و ناآشنايي با گونه ها و مصرف برخي از قارچ هاي سمي مي تواند سبب مسموميت و مرگ شود.

    يکي از قارچ هاي وحشي بسيار سمي که در بازه زماني کوتاهي سبب مرگ افراد مي شود، به نام (Amanita virosa) به دليل خطرناک بودن، فرشته مرگ نام دارد.

    تشخيص قارچ خوراکي و قارچ سمي کاري بسيار تخصصي است و تنها کارشناسان مي توانند آن را شناسايي کنند. همچنين در مواردي نياز به نمونه برداري و بررسي عنصر هاي تشکيل دهنده قارچ وجود دارد تا سالم يا سمي بودن آن مشخص شود.

    در بسياري از موارد افرادي که دچار مسموميت با قارچ شده اند، از سمي بودن قارچ سمي اظهار بي اطلاعي کرده و با توجه به شکل ظاهري آن را مورد مصرف قرار دادند.

    يکي از گروه هاي پرخطر در معرض مسموميت با قارچ کودکان هستند، زيرا تفاوت بين قارچ هاي مختلف را نميدانند. به همين دليل والدين بايد در سفر به مناطق جنگلي و کوهستاني مراقبت دقيقي از کودکان به عمل آورند تا دچارمسموميت غذايي با قارچ و برخي ديگر از مواد خوراکي وحشي نشوند.

    براي شناسايي قارچ موارد مختلفي از جمله، شکل، رنگ، نوع کلاهک، منافذ زير کلاهک، هاگها، رنگ اسپور، ظاهر ساقه، بخشي از قارچ که زير زمين است، بايد بررسي شود. همچنين قسمت هايي که در زمان برش دادن کبود ميشوند يا قارچ تکي و گروهي هم در گروههاي قارچ هاي سمي هستند.

    علامت هاي مسموميت با قارچ در افراد مختلف متفاوت است، در برخي افراد مصرف قارچ وحشي سبب استفراغ، اسهال، کمآبي بدن، ناراحتي شديد معده، سردرد، فشارخون بالا، توهم و دربرخي کما و مرگ مي شود.

    گاهي اوقات قارچ سمي وحشي سبب آسيب به کبد مي شود و افراد براي زنده ماندن نياز به پيوند کبد پيدا مي کنند.

    کارشناسان به افرادي که براي گردش يا کوهنوردي به دامان طبيعت و کوهستان ها مي روند توصيه مي کنند هرگز براي تغذيه از قارچ هاي وحشي استفاده نکنند مگر اينکه کارشناسان گياهشناسي همراهشان باشد.

    قارچ ها با ظاهر زيباي خود مي توانند سبب تمايل افراد به مصرفشان شوند، برخي از قارچ ها هم با وجود آنکه شباهت زيادي به قارچ هاي مصرفي موجود در بازار دارند، اما به دليل تفاوت هاي بسيار ريز که به وسيله کارشناس شناسايي مي شوند، خطري جدي براي سلامت هستند.

    پختن يا سرخ کردن قارچ سمي سبب بي خطر شدن آنها نمي شود، کما اينکه برخي افراد با استشمام بوي قارچ يا بخار ناشي از پختن آن دچار مسموميتمي شوند.

    حساسيت به قارچ حتي قارچ هاي غيرسمي نيز يکي از شايع ترين آلرژي هاي غذايي و تنفسي در افراد است که با برانگيختن واکنش سيستم ايمني بدن، سبب حمله آلرژي و حتي شوک آنافلاکسي ميشود.

    در صورت مصرف اشتباهي قارچ سمي و بروز مسموميت در سريع ترين زمان ممکن فرد را به بيمارستان برسانيد. مسير هاي تنفسي او را باز نگهداريد، در صورت امکان با رعايت موارد احتياطي، چون استفاده از دستکش و ماسک، در کيسه اي در بسته نمونه اي از قارچ مصرفي را همراه با بيمار به بيمارستان ببريد تا آزمايش براي شناسايي نوع قارچ و تهيه پادزهر انجام شود.

    مسموميت با قارچ سمي با وجود هشدار هاي فراوان از سوي متخصصان همه ساله سبب بيماري و مرگ هزاران نفر مي شود.
نوبرانه اي با اين همه خاصيت!
کنگر يکي از نوبرانه هاي فصل بهار است که براي آن خواص درماني بسياري ذکر شده است.عصاره برگ و ريشه اين گياه براي جلوگيري از رسوب چربي در جدار رگ ها مفيد است و در درمان يرقان، سوءهاضمه، احساس ناراحتي در معده، نفخ، بي اشتهايي، تهوع، اسهال خفيف يا يبوست، نارسايي کبد، دفع مزمن آلبومين و کم خوني بعد از جراحي موثر بوده و از کبد در برابر سموم شيميايي محافظت مي کند.
    کافي است متون طب سنتي و مکمل را ورق بزنيد تا با کاربردها و مصارف درماني کنگر و نسخههاي درمانگران طب سنتي آشنا شويد. گياهي که به عنوان يک سبزي پر خاصيت در سبد غذايي بسياري از مردم در کشورهاي مصر، يونان، ايران، ايالات متحده، سواحل مديترانه و چين کاربرد دارد و سالادها، خورشت ها و سوپهاي متنوعي به وسيله آن تهيه ميشود.

    در يونان و مصر باستان، اين گياه به دليل نقش کمکي در هضم مواد غذايي مورد توجه قرار گرفت و در قرن ۱۶ ميلادي در اروپا يکي از سبزيجات معروفي بود که توسط اشراف مصرف مي شد. در طب سنتي اروپا، برگ هاي کنگر به عنوان ماده افزايش دهنده ادرار (ديورتيک) و محرک کليه ها، محرک ترشح صفرا از کبد و انقباض کيسه صفرا مورد استفاده قرار مي گرفت. اين گياه غني از پتاسيم است. کنگر طبيعتي گرم و خشک دارد و به همين علت آن را با ماست نيز مي خورند و در ضمن براي آن دسته از افرادي که گرم مزاج هستند، خوردن آن توصيه مي شود.

    علاوه بر اينها کنگر کوهي به دليل آنتياکسيدانهاي موجود در آن در پيشگيري از سرطان روده باريک و پوست بسيار موثر است.اين گياه بسيار نيروبخش و مقوي قلب است.برگ هاي اين گياه موجب کاهش چربي خون شده و به دليل فيبر نامحلول، بسيار ملين و براي پايين آوردن قند خون بسيار سودمند است.همچنين «سينارين» موجود در عصاره برگ کنگر، باعث کاهش کلسترول و تري گليسيريد خون مي شود و استفاده از عصاره برگ و ريشه کنگر براي جلوگيري از رسوب چربي در جدار رگ ها مفيد است.

    از ديگر خواص کنگر کوهي پيشگيري از سرطان روده باريک به علت وجود اينولين (ماده اي که باعث افزايش باکتري هاي مفيد دستگاه گوارش مي شود) در آن است و آنتي اکسيدان هاي موجود در کنگر کوهي نيز از پوست در برابر سرطان محافظت مي کند. اين گياه همچنين به دليل دارا بودن هورمون هاي گياهي، ترشحات غدد را تقويت مي کند.کنگر کوهي ضدعفوني کننده، اشتهاآور، تب بر و هضم کننده غذاست و مصرف آن باعث تقويت دستگاه گوارش مي شود.

    درمان يرقان، نارسايي کبد و کم خوني از ديگر فوايد درماني کنگر کوهي است. اسيد کافئيک موجود در کنگر از کبد در برابر سموم شيميايي و عفونت محافظت مي کند.خوردن کنگر کوهي همراه با ماست به افراد گرم مزاج براي تعديل مزاج توصيه مي شود.

    
    
کنگر براي اين افراد ممنوع!
     بهتر است زنان باردار، کودکان، بيماران مبتلا به بيماري شديد کبدي يا کليوي از مصرف برگ کنگر کوهي پرهيز کنند. همچنين با توجه به اينکه برگ هاي کنگر تحريک کننده انقباض کيسه صفراست، افرادي که سنگ کيسه صفرا دارند، نبايد آن را مصرف کنند، چرا که افزايش انقباض کيسه صفرا مي تواند منجر به انسداد مجاري و حتي پارگي کيسه صفرا شود.
زير پوست هندوانه چه خبر است؟
هندوانه حاوي ويتامين ها و ترکيبات معدني و اکسيدان هايي مثل ويتامين C و A که از ما در برابر بيماري ها محافظت مي کنند. با مصرف هندوانه خطر کم آبي بدن نيز کاهش مي يابد، گوشت اين ميوه قرمز، صورتي، سفيد يا زرد رنگ است. بدون شک شما هم قرمزش را بيشتر مي پسنديد. فوايد هندوانه براي سلامتي بسيار زياد است حتما بخوانيد تا بگوييم در خواص هندوانه و زير پوست هندوانه چه خبر است!
    هندوانه گزينهاي عالي براي فرونشاندن تشنگي و تامين آب مورد نياز بدن است. با انتخاب هندوانههاي قرمز از بيشترين ميزان مواد مغذي، مانند ليکوپن و فلاونوئيدها بهره خواهيد برد.

    توجه داشته باشيد هرچه هندوانه مدت زمان بيشتري نگهداري شود از ارزش غذايي آن کاسته ميشود. در ادامه 11 دليل براي مصرف هرچه بيشتر هندوانه را با شما در ميان مي گذاريم.

    1- هندوانه يکي از بهترين منابع براي ماده مغذي ليکوپن است، که در مواد غذايي مانند هندوانه، گوجه فرنگي، توت فرنگي و گريپ فروت صورتي يافت ميشود و رنگ قرمز-صورتي را به آنها مي ‎بخشد. مطالعات بسياري نشان دادهاند که مصرف ليکوپن با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات و سرطان پستان مرتبط است.

    2- هندوانه ممکن است عملکردي فراتر از تحريک جوانههاي چشايي داشته باشد. مجموعهاي از مواد تشکيل دهنده در هندوانه ميتوانند رگ هاي خوني را تحريک کرده و بر همين اساس، ممکن است ميل جنسي را افزايش دهند.

    3- ليکوپن که در هندوانه يافت مي شود، با کاهش خطر ابتلا به بيماري قلبي، تصلب شرايين و فشار خون بالا نيز پيوند خورده است.

    4- هندوانه حاوي يک ماده مغذي به نام سيترولين است، که طي روند تبديل به اسيد آمينه آرژينين، به پيشگيري از تجمع چربي در سلول ها کمک ميکند. سيترولين خواص دوستدار قلب هندوانه را نيز تقويت مي کند.

    5- طي روند تبديل به آرژينين، ذخاير اکسيدنيتريک بدن افزايش مي‎ يابند. اکسيدنيتريک به آرامش رگهاي خوني و افزايش جريان خون کمک ميکند. هر چه بيشتر توانايي هندوانه در کاهش آنژين، فشار خون بالا و بيماري قلبي را افزايش مي دهد.

    6- هندوانه حاوي ترکيباتي به نام فلاونوئيدهاست. کاروتنوئيدها و تري ترپنوئيدها، همگي داراي قابليتهاي آنتياکسيداني قوي هستند و از اين رو، راديکالهاي آزاد مضر در بدن را پيش از اينکه پيري و ابتلا به بيماري را تسريع کنند، از بين مي برند.

    7-هندوانه از محتواي بالاي گلوتاتيون سود ميبرد که يک ماده مغذي مهم براي سلامت کبد است.

    8-هندوانه که در فرونشاندن تشنگي موثر عمل ميکند، از محتواي بالاي بتاکاروتن نيز سود مي برد که براي بهره مندي از پوستي سالم به اندازه ويتامين C تقويت کننده سيستم ايمني ضروري است.

    9- توانايي هندوانه در افزايش سطوح آرژينين اين امکان را فراهم ميکند تا آمونياک و ديگر ترکيبات سمي از بدن حذف شوند.

    10- حدود 92 درصد هندوانه از آب تشکيل شده است و از اين رو، منبعي عالي براي پيشگيري از کمآبي بدن و تامين آب مورد نياز سلول ها محسوب مي شود.

    11- به واسطه محتواي بالاي آنتياکسيدانها و مواد مغذي ديگر، هندوانه داراي اثرات ضدالتهابي در بدن است که با در نظر گرفتن بيماريهاي مزمن جدي، مانند ورم مفاصل و سرطان که با التهاب در بدن پيوند خوردهاند، اهميت خود را بيش از پيش نشان مي دهد.
حجت الاسلام ذوالنوري: دولت با يك شام مي خواست نمايندگان سوالشان را از رئيس جمهور پس بگيرند!
حجت الاسلام مجتبي ذوالنوري نماينده قم از فشار استانداري ها به نمايندگان مجلس خبر داده و گفت: استانداران برگه هايي را پس از يک مراسم افطاري و شام مقابل نمايندگان گذاشته و از آنان خواسته اند که امضاي خود را از طرح سوال از رئيس جمهور پس بگيرند!
    اين نماينده مجلس خطاب به عبدالرضا رحماني فضلي وزير کشور نوشت: نمايندگان محترم مجلس که سوال از آقاي رئيس جمهور را درخصوص موسسات مالي امضاء کرده اند، کرارا با بنده تماس مي گيرند که از طرف وزارت کشور، استانداري ها، شبانه و با اصرار براي پس گرفتن امضاهاي خود تحت فشار هستند و حتي به آنها فشار مي آورند که بروند در منزل آنها و برگه انصراف از سوال را بدهند امضاء کنند.

    نماينده قم و عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي همچنين در گفت و گو با فارس ، اظهار داشت: سوال از رئيس جمهور راجع به موسسات مالي و اعتباري سير بسيار طولاني نزديک به يک سال دارد که هيئت رئيسه مجلس حدود هشت ماه نسبت به سوال جديت به خرج نداد و آن را نگه داشت به اميد اينکه با تعامل سه قوه مشکل سرمايه گذاران و سپرده گذاران حل شود، ولي اين مسائل حل نشد و سوال به جريان افتاد، چند بار با لابي گري و رايزني، نمايندگان را وادار کردند امضاي خود را پس بگيرند.

    به گزارش فارس، حجت الاسلام ذوالنوري افزود: نهايتا بنده سوال را از نو دوباره طرح کردم و تعداد امضاها به حدنصاب رسيد اما مجددا يک بار ديگر تعداد امضاها را از حدنصاب انداختند و ما مجددا رايزني کرديم و باز هم تعداد امضاهاي سوال از رئيس جمهور به حد نصاب رسيد و کار به جريان افتاد. الان که دولت طبق اصل 88 قانون اساسي و ماده 212 آئين نامه داخلي مجلس تخلف بين و آشکار انجام داده است، از 19 اسفند سال گذشته تا به امروز که بايد طبق قانون ظرف يک هفته نمايندگان خود را براي مذاکره با نمايندگان امضاکننده طرح سوال از رئيس جمهور به مجلس مي فرستاد، تمکين نکرده و اين کار را انجام نداده است.

    ذوالنوري تصريح کرد: پس از آنکه دولت نمايندگان خود را هفته گذشته به مجلس فرستاد، روز دوشنبه هفته گذشته با حضور نمايندگان دولت و نمايندگان امضاکننده طرح سوال از رئيس جمهور جلسه تشکيل شد و سوال در آن جلسه مطرح شد و نمايندگان دولت توضيحات خود را ارائه کردند اما درنهايت امضاکنندگان طرح سوال از رئيس جمهور از پاسخ هاي نمايندگان دولت قانع نشدند و بر سوال از رئيس جمهور باقي ماندند، طبق قانون ظرف يک هفته پس از تشکيل اين جلسه در صورتي که نمايندگان سوال کننده از رئيس جمهور بر امضاي خود باقي بمانند، بايد طرح سوال از رئيس جمهور در صحن علني مجلس اعلام وصول شود که روز دوشنبه اين مهلت به پايان رسيد، اما از آنجايي که ديروز مجلس شوراي اسلامي جلسه علني نداشت، لذا امروز سه شنبه طرح سوال از رئيس جمهور در صحن علني مجلس اعلام وصول مي شود و متن سوال قرائت خواهد شد.

    
    
بسيج مسئولان دولتي در استان ها براي فشار به نمايندگان
    وي با بيان اينکه رئيس جمهور يک ماه پس از اعلام وصول سوال مهلت دارد براي پاسخگويي در صحن علني مجلس شوراي اسلامي حضور يابد، تصريح کرد: از شب گذشته تاکنون دولت به شدت در سراسر کشور بسيج شده است تا بتواند نمايندگان امضاکننده طرح سوال از رئيس جمهور را از امضاي خود منصرف کند.

    ذوالنوري افزود: از استان هاي مختلف، نمايندگان با بنده تماس گرفتند و اعلام کردند شب گذشته استانداران مراسم افطاري برگزار و مجمع نمايندگان را به اين مراسم دعوت کردند، شام هاي رنگين به نمايندگان مجلس دادند و اصرار داشتند که امضايتان را پس بگيريد، حتي برگه هاي آماده به اسم نماينده مجلس خطاب به آقاي دکتر لاريجاني رئيس مجلس مقابل آنان گذاشتند مبني بر اينکه «جناب آقاي دکتر لاريجاني رئيس محترم مجلس، بنده امضاي خود را از طرح سوال از رئيس جمهور پس گرفتم

    ذوالنوري اضافه کرد: اين برگه ها را پس از صرف مراسم افطاري و شام مقابل نمايندگان مجلس گذاشتند تا آنان امضا کنند، بسياري از اين نمايندگان ناراحت شدند و گفتند مگر پول شام شما چقدر است که مي خواهيد امضاي ما را با آن بخريد! استانداران، مديران کل و فرمانداران در سراسر کشور به شدت بسيج شدند که نمايندگان امضاکننده طرح سوال از رئيس جمهور را از امضايشان منصرف کنند.

    وي خاطرنشان کرد: امروز هم که معاون پارلماني آقاي رئيس جمهور جناب آقاي دکتر اميري، جلسه مفصلي قبل از ظهر با معاونان پارلماني وزارتخانه ها و دستگاه هاي مختلف برگزار کرده و آنان را بسيج کردند که نمايندگان مجلس را وادار کنند امضايشان را از سوالشان پس بگيرند، فشار روي نمايندگان مجلس سنگين است، از استان هاي مختلف با بنده تماس مي گيرند، از شب گذشته تاکنون سي و اندي نماينده با بنده تماس گرفته و از اين فشار سنگين دولت براي انصراف نمايندگان از طرح سوالشان از رئيس جمهور گفتند.

    
    
نمي دانيم دليل وحشت از پاسخگويي به مجلس از چيست؟!
    نماينده قم در مجلس همچنين گفت: متاسفانه اين شرايط در حال حاضر وجود دارد و بنده نمي دانم در حالي که قانون به نفع رئيس جمهور است چرا چنين کاري انجام مي دهند، اگر رئيس جمهور در صحن علني مجلس براي پاسخگويي به نمايندگان سوال کننده حضور يابد، يک ساعت فرصت پاسخگويي دارد در حالي که طراحان سوال از رئيس جمهور نيم ساعت فرصت دارند، بنده نمي دانم اين نگراني و وحشت از اينکه بايد پاسخ نمايندگان ملت را بدهند چه دليلي دارد؟! با آن مواضعي که در لفظ و حرف مي گويند که بايد پاسخگو بود، بايد شفافيت داشت، بايد مردم اطلاعات داشته باشند و حتي آقاي رئيس جمهور در موضوع فيلتر تلگرام گفتند برخي نمي خواهند مردم مطلع باشند.

    ذوالنوري در پايان با بيان اينکه طرح سوال از رئيس جمهور طبق قانون بايد حداقل داراي امضاي يک چهارم تعداد نمايندگان مجلس يعني 73 امضا داشته باشد، خاطرنشان کرد: طرح سوال از رئيس جمهور هم اکنون داراي 104 امضا است؛ اين آتشکده سنگين و بسيجي که راه انداختند تا نمايندگان را تحت فشار قرار دهند به اين دليل است که دولت فقط تا فردا مهلت دارد که نمايندگان را از امضاهايشان منصرف کنند.

    گفتني است هفته گذشته نوبخت سخنگوي دولت درباره احتمال حضور رئيس جمهور در مجلس و پاسخ به سوال نمايندگان گفته بود: موضوع اين است که چه سوالي مطرح است؟ ده ها بار همکاران و مسئولين مربوطه در کميسيون هاي مختلف جواب داده اند اما اين که رئيس جمهوري با اين حجم مشغله حضور پيدا کند و اين سوالات را جواب دهد، نشان مي دهد که موضوع سوال نيست، چيز ديگري است.

    نوبخت اسفند سال گذشته نيز گفته بود : سوال حق نمايندگان است ولي چرا مجلسي ها مي خواهند از رئيس جمهور سوال کنند ، مسائلي از جمله موسسات مالي و اعتباري سوال نمي خواهد و با تحقيق و تفحص قابل تشخيص است!