گزیده ها قسمت دوم


 گزیده ها قسمت دوم 11 خرداد -97
با توجه به ماده ۳۵۷ قانون تجارت مصوب سال ۱۳۶۱ چون حق‌العمل کار به اسم خود، ولی به حساب آمر اقدام به فروش کالا می‌نماید، بنابراین امر بابت فروش کالاهایی که به حساب او و توسط حق‌العمل کار انجام می‌شود، نیازی به صدور صورتحساب فروش موضوع آئین‌نامه اجرایی ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳۱ تیرماه ۱۳۹۴ ندارد و ارسال فهرست اطلاعات این‌گونه معاملات براساس جداول پیش‌بینی شده موضوعه در سامانه معاملات فصلی صورت می‌پذیرد.
 رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، بخشنامه‌ صدور صورت حساب فروش ارز و حق‌العمل کاری در اجرای مواد ۹۵ و ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم صادر کرد.
به گزارش سازمان امور مالیاتی کشور، سیدکامل تقوی نژاد، رئیس کل سازمان امور مالیاتی بخشنامه‌ای در مورد صدور صورت‌حساب فروش ارز وحق العمل کاری در اجرای مواد ۹۵ و ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم صادر کرد.
با توجه به سؤالات و ابهامات مطروحه از سوی ادارات کل امور مالیاتی در ارتباط با صدور صورتحساب فروش ارز توسط اشخاص غیر شاغل در بازار ارز که اقدام به تبدیل ارز می‌نمایند و همچنین تکلیف قانونی آمر (فروشنده) در مورد صدور فاکتور در مواردی که اقدام به ارسال کالا برای حق‌العمل کار (نماینده آمر) به منظور فروش توسط ایشان می‌نماید، در اجرای مواد ۹۵ و ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم و به منظور وحدت رویه در رسیدگی‌های مالیاتی مقرر می‌دارد، موارد ذیل ملحوظ نظر قرار گیرد:
الف) اشخاصی که جهت نیاز خود اقدام به تبدیل وجوه ارزی در صرافی‌های دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مجاز می‌نمایند، این فعالیت‌ها از مصادیق فروش کالا یا عرضه خدمات توسط اشخاص حقوقی و یا صاحبان مشاغل نبوده بنابر این الزامی به صدور صورتحساب موضوع آئین‌نامه اجرایی ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳۱ تیرماه ۱۳۹۴ توسط اشخاص مذکور نخواهد داشت. بدیهی است این موضوع نافی انجام ثبت‌های حسابداری در دفاتر و یا اسناد و مدارک مربوطه براساس استانداردهای حسابداری و الزام ارسال اطلاعات مربوطه در قالب فهرست خرید و فروش ارز نخواهد بود.
ب) با توجه به ماده ۳۵۷ قانون تجارت مصوب سال ۱۳۶۱ چون حق‌العمل کار به اسم خود، ولی به حساب آمر اقدام به فروش کالا می‌نماید، بنابراین امر بابت فروش کالاهایی که به حساب او و توسط حق‌العمل کار انجام می‌شود، نیازی به صدور صورتحساب فروش موضوع آئین‌نامه اجرایی ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳۱ تیرماه ۱۳۹۴ ندارد و ارسال فهرست اطلاعات این‌گونه معاملات براساس جداول پیش‌بینی شده موضوعه در سامانه معاملات فصلی صورت می‌پذیرد.
دور جدید واگذاری‌های سازمان خصوصی سازی در اواخر ماه جاری انجام می‌شود. در این واگذاری ها ۱۸ بنگاه از طریق مزایده عرضه می شوند.
به گزارش ایسنا، دور جدیدی از واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی در تاریخ ۲۸ خردادماه جاری انجام می‌شود. در این روز ۱۸ بنگاه توسط سازمان خصوصی سازی به مزایده گذاشته می‌شود. همچنین قسمتی از سهام یک شرکت از طریق بورس و قسمتی از سهام یک شرکت از طریق فرابورس عرضه می‌شود.
از جمله این بنگاه‌ها می‌توان به سیلوی اهواز به ارزش تقریبی ۳۹ میلیارد تومان، سیلوی بهبهان به ارزش تقریبی ۲۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان، سیلوی شوشتر به ارزش تقریبی ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، سیلوی روباز شوشتر به ارزش تقریبی ۳۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، سیلوی قدیم کرمان به ارزش تقریبی ۲۶ میلیارد و ۹۰۱ میلیون تومان، سیلوی ارزویه بافت به ارزش تقریبی ۱۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، سیلوی قدیم خرم‌آباد به ارزش تقریبی هشت میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان، سیلوی قدیم ازنا به ارزش تقریبی ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، سیلوی قدیم بجنورد به ارزش تقریبی سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، سیلوی بیجار به ارزش تقریبی ۳۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان، انبار مکانیزه همدان به ارزش تقریبی ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، سیلوی قدیم سقز به ارزش تقریبی ۱۶ میلیارد و ۱۰۹ میلیون تومان، سیلوی قدیم همدان به ارزش تقریبی ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و انبار مکانیزه نهاوند به ارزش تقریبی ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اشاره کرد.
همچنین دو بنگاه عمران و مسکن سازی ایران به ارزش تقریبی ۳۷ میلیارد تومان و فراوری مواد پروتئینی اهواز به ارزش تقریبی یک میلیارد و دویست میلیون تومان دیگر بنگاه هایی هستند که واگذار خواهند شد. تمام قیمت‌هایی که گفته شده قیمت پایه برای مزایده هستند.
علاوه بر این ها قرار بر این است که ۱۷.۳۴ از شرکت بیمه البرز و ۱۱.۴۴ درصد بیمه اتکایی امین در تاریخ ۲۸ خردادماه سال ۱۳۹۷ از طریق عرضه در بورس به بخش خصوصی واگذار شود. در اطلاعیه عرضه سهام بیمه البرز درباره شرایط واگذاری این سهم آمده است که خریدار می‌تواند یکجا نقد یا نقد و اقساط مبلغ سهام را پرداخت کند در حالت نقد و اقساطی ۳۰ درصد مبلغ باید به صورت نقدی و مابقی به صورت اقساطی طبق شرایط اعلام شده پرداخت شود.
تعداد سهام قابل عرضه بیمه البرز ۶۹۳ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۷۷۷ سهم است که قیمت پایه آن ۱۰۸ تومان و ۹ ریال می‌شود. قیمت پایه معادل با قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه به اضافه ۲۰ درصد به شرط آنکه از ۱۰۸ تومان و ۹ ریال کمتر نباشد.
بیمه اتکایی امین نیز برای بار دیگر قرار است در روز دوشنبه ۲۸ خردادماه سال ۱۳۹۷ در فرابورس عرضه شود. تعداد سهام قابل عرضه این شرکت ۲۸۵ میلیون و ۹۹۶ هزار و ۸۷۲ سهم است که معادل ۱۱.۴۴ درصد از کل سهام می‌شود. فروشنده این سهم سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی است. قیمت پایه هر سهم معادل قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه به اضافه ۲۰ درصد به شرط آنکه مبلغ آن از ۱۲۵ تومان و ۴ ریال کمتر نباشد. این سهم در بازار دوم فرابورس ایران عرضه خواهد شد.
شرایط تسویه قیمت معامله به این صورت است که خریدار ۱۵ درصد را به صورت نقدی و بقیه اقساط را حداکثر در شش سال پرداخت می‌کند. همچنین خریدار حداکثر ۲۰ روز کاری فرصت دارد که مبلغ نقدی را به سازمان خصوصی سازی بپردازد.
به جز این بنگاه‌ها دو بنگاه دیگر با نام‌های کشتارگاه صنعتی ایلام و کشتارگاه صنعتی اقلید فارس توسط سازمان خصوصی سازی و به وکالت از مالک در ۲۸ خردادماه به مزایده گذاشته می‌شود. خریدار باید پنج درصد از قیمت معامله را نقدی بپردازد و مابقی را در مدت ۱۰ سال پرداخت کند.
پیش از دانمارک، فرانسه، اتریش و بلژیک هم قوانین مشابهی را تصویب و به اجرا گذاشته‌اند. استان کبک کانادا هم از پاییز گذشته قانونی مشابه را به اجرا گذاشت.
دانمارک از ماه اوت (مرداد) پیش رو پوشیدن برقع و نقاب برای زنان را ممنوع می‌کند.
به گزارش بی بی سی، بدین ترتیب دانمارک هم به زمره کشورهای اروپایی چون بلژیک و فرانسه می‌پیوندد که برای زنان، اکثرا مسلمان، مقیم این کشور به دلایلی که امنیتی خوانده شده مقررات پوشش عمومی وضع می‌کند.
پارلمان این کشور روز پنجشنبه (۳۱ مه) با ۷۵ رای موافق در برابر ۳۰ رای مخالف این قانون را به تصویب رساند. این در حالی بود که ۷۴ نماینده پارلمان هم رای ممتنع دادند و به همین علت انتظار می‌رود تصویب این قانون مناقشه جدیدی در جامعه دانمارک ایجاد کند.
اگر چه حامیان این قانون جدید آن را "ممانعت از پوشاندن کامل صورت" معرفی کرده‌اند و آن را بی‌ارتباط به مسایل مذهبی و مسلمانان می‌دانند گروه‌های حقوق بشری با اعتراض به وضع آن می‌گویند اجرایی شدن چنین قوانینی علاوه بر نقض حقوق فردی تصمیمی "غیرضروری و نامتناسب" است.
آنها این تصمیم را به علت تعداد اندک زنان برقع پوش در دانمارک و همچنین نبود شواهد کافی برای مرتبط دانستن وضع چنین قوانینی با افزایش امنیت عمومی "نامتناسب" ارزیابی می‌‌کنند.
در همین حال، وزیر دادگستری دانمارک گفته تصمیم نهایی در مورد این که چه کسی در چه موقعیت و شرایطی این قانون جدید را نقض کرده و باید جریمه شود برعهده افسران پلیس گذاشته شده است.
بنابر این قانون جدید که قرار است از دو ماه دیگر (اول ماه اوت) در دانمارک به اجرا گذاشته شود افراد به دلایل "موجه" می‌توانند صورت خود را بپوشانند؛ برای مثال، در زمستان و سرمای شدید و یا هنگام موتورسواری و گذاشتن کلاه ایمنی. اما کسانی که به تشخیص افسران پلیس بدون علل موجه صورت خود را پوشانده باشند بار نخست تا سقف ۱۱۸ یورو و در صورت تکرار ممکن است تا سقف ۱۰۰۰ یورو جریمه و حتی به تحمل ۶ ماه زندان محکوم شوند.
پیش از دانمارک، فرانسه، اتریش و بلژیک هم قوانین مشابهی را تصویب و به اجرا گذاشته‌اند. استان کبک کانادا هم از پاییز گذشته قانونی مشابه را به اجرا گذاشت.
پرواز شماره 3704 هواپیمای آسمان با 60 مسافر و 6 خدمه پروازی ساعت 8 صبح یکشنبه 29 بهمن، تهران را به مقصد یاسوج ترک اما در نزدیکی سمیرم اصفهان سقوط کرد.
مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیکر خلبان حجت‌الله فولادی و کمک‌ خلبان کاوه خلیلی سانحه هوایی یاسوج هم اینک پیدا شده و آماده تحویل به خانواده های آن ها هستند.
کامروز امینی روز پنجشنبه در گفت ‌و گو با ایرنا اظهار داشت: 12 پیکر از جان‌باختگان سانحه هوایی تهران ــ یاسوج آماده تحویل به خانواده‌ها بوده که به ‌زودی به خانواده‌ های آن ها تحویل داده می‌شود.
وی افزود: نمونه برداری و کدگذاری 348 بافت انسانی مجزا از پیکرهای جانباختگان سانحه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج از 29 بهمن سال گذشته تا 9خرداد امسال انجام شده است.
امینی بیان کرد: تاکنون 35 پیکر از جانباختگان هواپیمای ATR تحویل خانواده‌ها شده و یا آماده تحویل هستند.
وی عنوان کرد: تاکنون و بر اساس اعلام مرکز ژنتیک پزشکی قانونی استان فارس هویت 64 تن از پیکرهای جانباختگان این سانحه هوایی مشخص شده‌است.
مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هنوز هیچ اثری از پیکر 2 جانباخته دیگر این سانحه به‌دست نیامده و فاقد کد یا نمونه بافتی احراز هویت شده هستند.
امینی با اشاره به احراز فوت کلیه ۶۶ مسافر و کادر پرواز این هواپیما، اظهار داشت: ضمن هماهنگی با بازپرس ویژه سانحه هوایی و اخذ دستور قضایی، گواهی فوت برای هر یک از مسافرین بنا به درخواست خانواده‌ های آنان صادر و تحویل داده شده است.
پرواز شماره 3704 هواپیمای آسمان با 60 مسافر و 6 خدمه پروازی ساعت 8 صبح یکشنبه 29 بهمن، تهران را به مقصد یاسوج ترک اما در نزدیکی سمیرم اصفهان سقوط کرد.
این هواپیما از نوع ای تی آر 72 پس از 55 دقیقه از صفحه رادار مرکز کنترل خارج شد و در منطقه کوهستانی پادنای سمیرم سقوط کرد و لاشه آن 48 ساعت پس از سقوط پیدا شد.
فرماندار اشنویه از خودکشی یک سرباز در بازداشتگاه شهرستان اشنویه خبر داد.به گزارش برنا آذربایجان غربی، اسعد خضری فرماندار اشنویه در مورد این حادثه گفت: این سرباز غیربومی در بازداشتگاه اشنویه خدمت می‌کرد که ساعت ۳ بامداد دست به خودکشی زد.خضری افزود: علت خودکشی این سرباز مشکلات روحی بوده است. این سرباز که خواستگار یک دختر بوده که در پی ازدواج آن دختر، دچار مشکلات روحی شده و با شلیک گلوله به زندگی‌اش پایان داده است.