پروژه مشترك «شرق» و «الشرق» براي تفرقه ميان دو ملت ايران و عراق


پروژه مشترك «شرق» و «الشرق» براي تفرقه ميان دو ملت ايران و عراق
گزارش  اوین نامه كيهان از يك بازي كثيف با منافع ملي و حيثيت ملت  7 شهریور -97
سربازجو شریعت نداری که همچون رهبر ام الفسادش خامنه ای هرگز نه حرف راست نمی زند که براساس تجربیات اطلاعاتی و بازجوو شکنجه گر و اعتراف گیر و سناریو سازی برای متهمان دارد اکنون تلاش مذبوحانه کرده خبری که در سطح جامعه رایج شده را نه انکار کند و روزنامه شرق را متهم به تفرقه افکنی  میان دو ملت ایران وعراق کند  که چرا یک گزارش خبری استفاده جنسی عراقی ها در خوزستان و مشهد را بازتاب داده است؟

روزنامه اصلاح طلب شرق در حالي با انتشار خبر دروغ «تاييد استفاده جنسي مردان عراقي از زنان ايراني» آتش يک فتنه خبري را برپا کرد که روزنامه سعودي الشرق الاوسط نيز در ايام اربعين در اقدامي مشابه خطر دروغ تعرض جنسي به زنان عراقي توسط ايراني ها! را تيتر کرده بود.
    
    
سرويس سياسيروز يکشنبه، 4 شهريور، روزنامه «شهروند»، وابسته به جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران، در گزارشي به شدت مغرضانه، يکجانبه و خلاف همه اصول روزنامه نگاري از زبان يک مسئول صنفي مدعي شد که «توريست هاي مرد عراقي با هدف بهره گيري جنسي از زنان ايراني به شهر مقدس مشهد مي روند
    
بلافاصله بعد از انتشار اين گزارش، روزنامه «شرق»، که سابقه بازي کردن در پازل جنگ رواني دشمن و شبهه افکني و ايجاد فتنه رسانه اي دارد و البته مدير مسئول آن اخيرا به خاطر زدن انگ بي عفتي به بانوان يک محله شهر مشهد تحت پيگرد قضايي قرار گرفت، همين خبر را بي درنگ در اکانت رسمي توئيتر خود منتشر کرد.
    
اين ادعا نه تنها تشويش اذهان عمومي را به دنبال داشت بلکه فرصتي به رسانه هاي معاند داد تا با بزرگنمايي آمار ارائه شده در راستاي تخريب روابط ايران و عراق در نزديکي ماه محرم و مراسم پياده روي اربعين تلاش کنند. پيش بيني بقيه ماجرا زياد سخت نيست: کل پياده نظام رسانه اي - تبليغاتي مورد نظر در حرکتي هماهنگ شروع به دست به دست کردن اين گزارش، با دادن شاخ و برگ و پيچ و تاب هاي بسيار کردند.
    
کار به جايي رسيد که تعداد معدودي از کاربران با استناد به اين توييت روزنامه شرق، از قول رئيس اتحاديه هتلداران خراسان رضوي «وامصيبتا سر دادند» و نوشتند که «۶ هزار خانه مسافر در مشهد به توريست هاي عراقي خدمات جنسي ارايه مي کنند!».
    
    
دروغ پراکني به شيوه روزنامه هاي زنجيره اي
    
وجود «۶۰۰۰ خانه مسافري که سرويس جنسي مي دهند» خبري عجيب بود که غيرت هر ايراني را به جوش مي آورد. چنين ادعا هايي اولين بار نيست که مطرح مي شود. ۳ سال قبل، براي اولين بار روزنامه انگليسي گاردين در گزارشي که نويسنده آن مشخص نبود در گفت وگو با شخصي که اسمش را هم نياورده مدعي شده بود که «برخي از اعرابي که به ايران سفر مي کنند اهداف ديگري غير از سياحت و زيارت دارند و به قصد تفريح در پارک هاي آبي مشهد و مسائل جنسي به ايران سفر مي کنند.» اين ادعا البته تکذيب شد و هيچ رسانه ايراني ديگري نيز به سرنخ هاي روشني مانند آنچه گاردين مدعي شده بود دست نيافت.
    
با اين حال اين بار يک رسانه ايراني با استنباط از گزارش يک رسانه ديگر، تيتر زده: «تاييد ادعاي استفاده جنسي مردان عراقي از زنان ايران!»، اما آيا واقعا اين حرف توسط رئيس اتحاديه هتلداران خراسان رضوي زده شده است؟
    
    
تکذيب خبر دروغ روزنامه شرق
    
به دنبال انتشار شايعات گوناگون پيرو موضوع مطرح شده در رابطه با زائران عراقي شهرهاي مذهبي، محمد قانعي رئيس اتحاديه هتلداران استان خراسان رضوي با يکي از خبرگزاري ها مصاحبه کرد و در رابطه با شايعه وجود 6000 خانه مسافر در مشهد که به زائران عراقي خدمات جنسي ارائه مي دهد توضيح داد: نه، نه من کاملا تکذيب مي کنم. چراکه منظور تعداد خانه هايي بوده است که در مشهد بدون مجوز خدمات اقامتي ارائه مي دهند. براساس آماري ميراث فرهنگي که در نوروز منتشر شد 7300 خانه در مشهد خدمات اقامتي ارائه کرده اند و از اين تعداد تنها 600 مورد مجوز دارند خدمات اقامتي ارائه کنند و پذيراي مهمانان با شناسنامه و مدارک معتبر باشند منظور من اين بوده است. اگر غير از اين برداشت شده مي خواهم که اصلاح شود.
    
    
خبرپراکني مشابه شرق و روزنامه سعودي الشرق الاوسط
    
نکته قابل تامل اينجاست که روزنامه الشرق الاوسط عربستان هم چندي پيش گزارش دروغيني را به نقل از سازمان جهاني بهداشت درباره ازدواج و بارداري نامشروع در کربلا منتشر کرد که خشم عراقي ها را برانگيخته و بغداد را واداشت تا خواهان عذرخواهي رسمي اين روزنامه شود.
    
سازمان جهاني بهداشت نيز چنين گزارشي را تکذيب کرد. روزنامه سعودي الشرق الاوسط در پي انتشار خبري دروغين در برخي سايت هاي نامعتبر عراقي مدعي شد: گريگوري هارتل، سخنگوي سازمان جهاني بهداشت در بيانيه اي اعلام کرد که مناسبت هاي ديني در عراق شاهد درهم آميخته شدن هيئت هايي است که از خارج از عراق به ويژه از ايران و کشورهاي مجاور مي آيند. در پي زيارت اربعين پارسال ۱۶۹ زن عراقي به صورت ناخواسته حامله شدند.
    
روزنامه الشرق الاوسط پس از حذف اين خبر و گذاشتن خبر تکذيبيه سازمان جهاني بهداشت خبرنگارش را به دليل انتشار اين اخبار از عراق خارج کرد. اين روزنامه نوشت: ما تعامل با نويسنده الشرق الاوسط در بغداد را که چنين اخبار دروغيني را منتشر کرده متوقف کرده ايم.
    
    
اخبار زرد «بازار جنسي» توطئه اي براي تفرقه ميان ملت ايران و عراق
    
سيد رضا قزويني غرابي کارشناس مسائل عراق در يادداشتي با عنوان «توطئه اي جديد براي تفرقه ميان دو ملت ايران و عراق» نوشت: چند هفته اي است که برخي رسانه ها و انبوهي از صفحات در شبکه هاي اجتماعي ايراني در حال انتشار اخبار و گزارش هاي مشکوکي درباره شهروندان گردشگر عراقي است که به ايران سفر مي کنند. مضمون اين گزارش ها که همراهي خوانندگان را نيز برانگيخته اين است که گردشگران و زائران عراقي با هدف ايجاد روابط جنسي با زنان ايراني به ايران (با تاکيد بر مشهد و قم) سفر مي کنند!! آنچه در اين گزارش هاي غيرمستند قابل تاسف است اين است که برخي رسانه هاي معتبر ايراني از جمله روزنامه و خبرگزاري ها نيز به آن دامن مي زنند و با تحريک احساسات ميهن پرستانه منجر به تحريک احساسات عرب ستيزانه در ميان مردم مي شوند. يعني درج چنين اخبار زردي که معمولا شبکه هاي اجتماعي يکي از تريبون هاي چنين اخباري است به رسانه هاي رسمي و نيمه رسمي سرايت کرده است.
    
در چنين شرايط اقتصادي که ايران درگير موضوع کاهش ارزش پول ملي و تورم فزاينده است که آثار آن شامل همه بخش هاي آن شده، گردشگران کشورهاي همسايه يعني عراق، افغانستان، ترکيه و آذربايجان تابستان امسال بيش از هر زمان ديگري به ايران سفر کرده اند.
    
اما اين اتهامات سنگين تنها متوجه گردشگران عراقي آن هم در برهه کوتاه مانده به ماه محرم و صفر و مراسم اربعين و حضور ايراني ها در عراق شده است.
    
ترديدي نيست که ادامه چنين ادعاهاي غير مستند و فاقد ارزش و غيراخلاقي علاوه بر تضعيف صنعت گردشگري ايران باعث ايجاد فضاي ستيز و تنش ميان شهروندان دو کشور همسايه خواهد شد.