گزیده ها 11 شهریور - 97


گزیده ها 11 شهریور  - 97
معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی تهران بزرگ از انتشار بدون پوشش تصویر پدر و پسری خبر داد که با جعل عناوین دولتی و نظامی اقدام به ارتکاب جرایم مختلف از جمله سرقت‌های تحت پوشش مامور و کلاهبرداری کرده‌اند.
سرهنگ کارآگاه داوودفرد معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی تهران بزرگ از انتشار بدون پوشش تصویر پدر و پسری خبر داد با جعل عناوین دولتی و نظامی اقدام به ارتکاب جرایم مختلف بویژه سرقت‌های تحت پوشش مامور و کلاهبرداری کردند.
سرهنگ داوود فرد تصریح کرد: در پی وقوع چندین فقره سرقت‌های تحت پوشش مامور با استفاده از یک دستگاه خودروی پیکان سفید رنگ، موضوع جهت رسیدگی در دستورکار اداره پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
مالباختگان در اظهاراتی مشابه عنوان کردندکه سرنشینان پیکان سفیدرنگ دو نفر بودند اما سارق اصلی مردی حدودا 50 ساله است که ضمن معرفی خود به عنوان افسرعالی رتبه نظامی و درحالیکه در برخی از سرقت‌ها نیز لباس فرم نظامی به تن داشته، اقدام به سرقت وجوهات همراه آنها کرده است.
با توجه به اظهارات مالباختگان، شناسایی دقیق محل‌های سرقت و بهره گیری از تصاویر بدست آمده از دوربین‌های مداربسته محدوده‌های سرقت، سرانجام کارآگاهان موفق به شناسایی خودرو پیکان سفید رنگ به شماره انتظامی ایران87/***ج 42 شدند.
در بررسی سوابق خودرو پیکان مشخص شد که این خودرو دارای سابقه سرقت به مورخه 16 خرداد 1397 است؛لذا مالک آن جهت انجام تحقیقات به اداره پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ دعوت شد.
مالک پیکان سفید رنگ پس از حضور در اداره پنجم پلیس آگاهی در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: در مورخه 10 خرداد 1397 جهت مراجعه به دانشگاه، از شهرستان زنجان به تهران آمدم؛در حوالی میدان آزادی در داخل ماشین درحال استراحت بودم که ناگهان دو سرنشین یک موتورسیکلت به بنده نزدیک شده و با داد و فریاد اظهار داشتند که چرا فرار می‌کنی؟ و مدعی شدند که شما با ماشین به ما زدید و ما را مجروح کردید و دارای فرار می‌کنی و....
یکی از این دو نفرکه دارای محاسن بود و حدودا 50 ساله نیز سن داشت ضمن معرفی خود به عنوان سرهنگ، با تهدید و فریب مرا سوار پیکان کرد و به همراه خودش به بیمارستان... برد.
زمانیکه از بیمارستان بیرون آمدیم این شخص (جناب سرهنگ) بیان داشت: مبلغ 4 میلیون تومان هزینه بیمارستان و پای من می‌شود و شما باید این پول را پرداخت کنید که بنده گفتم من اصلا با شما تصادف نکردم و پولی هم ندارم اما با این وجود به زور و تهدید مرا مجبور کردند تا ماشین خودم را به همراه تمامی مدارک خودرو به آنها تحویل دهم و من نیز به ناچار پس از تحویل دادن ماشین به آنها، با اتوبوس به شهرستان برگشتم.
با توجه به شیوه و شگرد سرقت خودرو پیکان سفید رنگ، دستور توقیف خودرو در سیستم جامع پلیس ثبت و در ادامه در مدت زمان کوتاهی، خودرو در شهرستان کرج – منطقه فردیس مورد شناسایی قرار گرفت.
کارآگاهان اداره پنجم پلیس آگاهی با اخذ نیابت قضایی به فردیس مراجعه کرده و در تحقیقات پلیسی موفق به شناسایی یکی از مجرمین سابقه‌دار به نام امیرحسین (56 ساله) شدند که در سال 1387 نیز به اتهام جعل عنوان مامور و افسر علی رتبه نظامی دستگیر و روانه زندان شده و تصویر وی ازسوی مالک خودرو پیکان و همچنین تعدادی از شکات و مالباختگان مورد شناسایی قرار گرفت؛همچنین تصویر پسرِ امیرحسین به نام پوریا (متولد 1371) نیز به عنوان متهم دوم پرونده مورد شناسایی قرار گرفت.
با شناسایی تصاویر این پدر و پسر، محل دقیق زندگی آنها در یکی از شهرک‌های منطقه فردیس شناسایی شد؛در مورخه 18 مرداد 1397 طی دو عملیات جداگانه هر دو نفر آنها توسط کارآگاهان دستگیر و به اداره پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شدند.
معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی تهران بزرگ در ادامه این خبر گفت: کارآگاهان اداره پنجم پلیس آگاهی با انجام تحقیقات میدانی از محل سکونت متهم اصلی پرونده اطلاع پیدا کردند که وی با ظاهرسازی و معرفی خود به عنوان یکی از افسران عالی رتبه نظامی اقدام به نمایش چهره‌ای بسیار موجه و قابل احترام از خود در میان مردم منطقه کرده بگونه‌ای که اهالی محل بعضا جهت پیگیری مشکلات اداری و... به این شخص مراجعه کرده و متهم با همدستی پسرش، با سوء استفاده از همین موضوع اقدام به کلاهبرداری از تعدادی از شهروندان منطقه فردیس کرده؛حتی با شناسایی یکی از شکات مشخص شد که متهم اقدام به خواستگاری دختر یکی از اهالی برای پسر خود نیزکرده است !!.
سرهنگ کارآگاه داوود فرد، معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی تهران، با اعلام این خبر گفت: طی رسیدگی به پرونده متهمین و با اطلاع‌رسانی بعمل آمده، تعدادی از شکات و مالباختگان شناسایی شدند.
وی تصریح کرد: مالباختگان پس از حضور در اداره پنجم پلیس آگاهی صراحتا متهمین را به صورت کامل و صد درصدی مورد شناسایی قرار دادند و هر دو متهم نیز در ادامه تحقیقات صراحتا به ارتکاب جرایم مختلف اعتراف کردند؛لذا برابر هماهنگی انجام شده با بازپرس شعبه دهم دادسرای ناحیه 10 تهران و به جهت شناسایی سایر شکات و مالباختگان دستور انتشار بدون پوشش تصویر متهمین صادر شده است؛لذا از کلیه شکات و مالباختگانی که موفق به شناسایی تصویر این پدر و پسر جاعل عناوین دولتی و نظامی شدند دعوت می‌شود تا جهت ادامه رسیدگی به شکایات خود به نشانی اداره پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی با اشاره پیش‌بینی آسمان صاف در بیشتر مناطق کشور از تداوم گرد و غبار در سیستان و بلوچستان، خوزستان و ایلام خبر داد.
احد وظیفه در گفت‌وگو یی، اظهار کرد: در اغلب مناطق کشور وضعیت جوی پایدار و آسمان صاف پیش‌بینی می‌شود.
وی ادامه داد: طی سه روز آینده وزش باد شدید همراه با گرد و خاک در شمال سیستان و بلوچستان به ویژه منطقه زابل ادامه خواهد داشت. همچنین امروز (یکشنبه 11 شهریور) در جنوب و غرب خوزستان و جنوب ایلام رخداد گرد و خاک رقیق دور از انتظار نیست.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: در شمال آذربایجان شرقی رگبار پراکنده باران با احتمال رعد و برق در شرق استان‌های گیلان و مازندران و ارتفاعات شمالی البرز مرکزی بارش باران پراکنده و خفیف باران پیش‌بینی می‌شود.
به گفته وظیفه، امروز و فردا (یکشنبه و دوشنبه 11 و 12 شهریور) بعدازظهر و اوایل شب در ارتفاعات البرز مرکزی در استان‌های مازندران و تهران بارش پراکنده باران پیش‌بینی می‌شود.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در پایان در مورد شرایط جوی تهران گفت: آسمان تهران امروز (یکشنبه 11 شهریور) صاف، گاهی همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود. بیشترین و کمترین دمای تهران در این روز 34 و 23 درجه سانتیگراد خواهد بود. همچنین آسمان تهران در روز دوشنبه 12 شهریور صاف با بیشترین و کمترین دمای 31 و 21 درجه سانتیگراد خواهد بود.
*
افزایش موقتی غلظت ذرات معلق در تهران
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اشاره به افزایش موقتی غلظت ذرات معلق در تهران از کاهش نسبی دمای هوا در پایتخت خبر داد.
حسین شهبازی در گفت‌و‌گو با ایسنا با بیان اینکه براساس نتایج حاصل از پیش‌بینی وضعیت هواشناسی در ایستگاه مهرآباد، به‌تدریج بر میزان ناپایداری جوی افزوده می‌شود، اظهار کرد: در برخی ساعات بعد ازظهر وزش باد به بزرگی بالاتر از 5 متر بر ثانیه از سمت نواحی جنوب‌شرقی - جنوبی انتظار می‌رود.
وی ادامه داد: براساس نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا وزش باد در برخی ساعات افزایش موقتی غلظت ذرات معلق را به دنبال دارد.
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه با تداوم این شرایط جوی طی امروز (11 شهریور) برای برخی ساعات وزش باد با جهت غالب جنوبی - جنوب‌شرقی پیش‌بینی می‌شود، تصریح کرد: بر این اساس احتمال دارد تا امروز بر غلظت برخی آلاینده‌ها از جمله ذرات معلق به طور نسبی افزوده شود.
به گفته شهبازی همچنین تا روز آینده دما هوای پایتخت به‌طور نسبی کاهش خواهد یافت.
وی در پایان با بیان اینکه کیفیت هوای 24 ساعت گذشته تهران منتهی به 8 صبح دیروز با شاخص میانگین 68 در شرایط سالم قرار داشت، گفت: کیفیت هوای هم‌اکنون نیز با شاخص میانگین 73 همچنان در شرایط سالم است.
*
گرد و خاک در محورهای سیستان و بلوچستان
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور با تشریح آخرین وضعیت جوی و ترافیکی راه‌های کشور گفت ترافیک در هر دو باند محورهای شمالی کشور افزایش داشته و پیش‌بینی می‌شود که این هفته محورهای مواصلاتی کشور با حجم ترافیکی بیشتری همراه باشد.
سرهنگ نادر رحمانی در مورد آخرین وضعیت ترافیکی راه‌های کشور اظهار کرد: ترافیک در محورهای شمالی کشور در هر دو محور رفت و برگشت قابل توجه است.
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور اضافه کرد: در باند جنوب به شمال محور کرج-چالوس، از ابتدای محور تا کیلومتر 6، آدران، سد کرج، تونل شماره پنج، سه راهی دیزین، پیچ سرهنگ و پل زنگوله ترافیک نیمه‌سنگین را شاهد هستیم. در سایر بخش‌های این محور نیز ترافیک پر حجم است.
وی در ادامه با اشاره به وضعیت باند شمال به جنوب محور کرج-چالوس افزود: در محدوده‌های مرزن‌آباد، پل زنگوله،‌سه راهی دیزین،‌سد کرج و آدران در این باند محور نیز ترافیک پرحجم را شاهد هستیم.
رحمانی همچنین به تشریح وضعیت محور هراز پرداخت و گفت: در باند شمال به جنوب محور، ترافیک پرحجم است.
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ادامه داد:‌در باند جنوبی محورهای قزوین-کرج و کرج-تهران به سمت تهران ترافیک نیمه‌سنگین و در مقاطعی سنگین را شاهد هستیم.
وی همچنین گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که در این هفته سفرهای برون‌شهری خصوصا از کلان‌شهرها بیشتر باشد و به نظر می‌رسد که شاهد سفرهای تابستانی با حجم بالاتری در عمده محورهای مواصلاتی باشیم.
رحمانی به وجود گرد وخاک در برخی محورهای استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: این وضعیت در برخی محورهای استان همراه با کاهش دید برای رانندگان همراه است و پیش‌بینی می‌کنیم این وضعیت در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد. محورهای زابل-زاهدان و زابل-نهبندان گرد و خاک شدیدی را شاهد هستیم.
          خبر ويژه 
قيمت ارز و سكه و خودرو هم به نظارت استصوابي ربط دارد؟!
روحاني چه بايد مي گفت که در پاسخ پرسش سوالات نمايندگان نگفت؟ اين ادعا، متهمان سوءمديريت را از اتهام نمي رهاند.
    
روزنامه جوان در يادداشتي نوشت: وجه مشترک عدم رضايت بي بي سي، روشنفکران و اصلاح طلبان از سخنان روحاني چيست؟ و چرا حربه «حقايق را بگو»، «بگم بگم»، «پشت پرده را بگو»، «موانع را بگو»، «مصلحت را بگو»، «واقعيت را به مردم بگو» در کشور ما به دالاني براي فرار از کم کاري، بي تدبيري، بي برنامگي، پوشاندن ضعف ها و در يک کلام فرار از پاسخگويي تبديل شده است؟ اين حقايق چيست و چه کسي مانع روحاني براي حل مسائل کشور است؟
    
براي پاسخ به اين سوال ابتدا بايد «مسئله» را شناخت. الآن مسئله کشور چيست؟ مسئله اصلي رشد سرسام آور قيمت طلا، ارز، مسکن، خودرو، کالا ها و... و ورود چندهزار خودروي قاچاق به کشور که رئيس جمهور شخصاً مسببين را به دستگاه قضا معرفي کرد و دست داشتن افرادي در بانک مرکزي و وزارت صمت در توزيع رانتي و بي حساب و کتاب طلا و ارز که البته اين موضوع به اثبات رسيده است. آيا حل اين مسائل به حضور در سوريه يا عدم به رسميت شناختن اسرائيل بستگي دارد؟ آيا با آمريکا مذاکره نکرديم؟ و روحاني حال حاضر را براي مذاکره مساعد مي داند؟ اگر خروج آمريکا از برجام اثر رواني به قيمت ها دارد بايد به عنوان «حقايق پشت پرده» و «موانع رئيس جمهور» به خورد ملت داده شود؟ واقعاً پشت پرده اي که دولت را معاف از پاسخگويي و بي گناه، بي تقصير و فاقد اختيار در حل مسائل معرفي مي کند، چيست؟ قيمت ارز، طلا، خودرو و مسکن مربوط به نظارت استصوابي است؟ مربوط به سوريه است؟ سپاه ارز و سکه را آن طور به حراج گذاشته؟ سياست منطقه اي ما قاچاق را سامان يافته کرده است؟ بيت رهبري فرمان رشد قيمت ها را صادر کرده است؟ رهبري مانع کنترل قيمت ها و توزيع درست ارز و سکه است؟ آيا قيمت دلار در ترکيه هم مربوط به سپاه و بيت رهبري و نظارت استصوابي است؟ از قضا «مسئله امروز» کشور صددرصد مرتبط با خود دولت است. نه تنها دولت فاقد تدبير و طرح و برنامه کارآمد براي پيشگيري و کنترل و اصلاح است که مديران و کارکنان دولت در گمرک، بانک مرکزي و وزارت صمت محور خيانت و فساد موجودند و مرکزيت دولت نيز منکر اين نيست؟ حال از روحاني مي خواهيد بي عرضگي را پشت کدام راز مخفي کند؟ پشت کدام حقايق پنهان شود؟ مردم را دنبال کدام نخود سياه بفرستد؟ آيا آيت الله جنتي روحاني را تهديد کرده است که اگر سکه، ارز، مسکن و خودرو را گران نکنيد، بيچاره خواهي شد؟ يک بار براي هميشه اين بازي را که ريشه آن در بي تقوايي از يک سو و پنهان کردن بي عرضگي ها از سوي ديگر است تمام کنيد. بله اگر عده اي از جنس زيباکلام ها معتقدند به رغم خروج ترامپ از برجام و صدها توهين و تهمت به نظام جمهوري اسلامي شما برويد زانو بزنيد که «ما غلط کرديم و هر چه شما بفرماييد» حق با ايشان است و حتماً رهبري مانع خواهد شد، اما همه نابساماني هاي موجود قبل از ۱۶ مرداد که موعد تحريم آمريکا بود شروع شد. نه درآمد ارزي کاهش يافته و نه فروش نفت منتفي است. پس مشکل کجاست؟حربه نخ نما و حقه بازانه «نمي گذارند» را تمام کنيد.
خبر ويژه 
جو عمومي مجلس معترض رويكرد اقتصادي دولت است
«سوال از رئيس جمهور خاتمه نيافته است. نمايندگان به دليل ضعف دولت ناراحتند
    
به گزارش تابناک، حدود سه هفته پيش، علي ربيعي- که پنج سال وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي بود- در مجلس شوراي اسلامي استيضاح و برکنار شد و همچنين هفته گذشته، مجلس پس از يک سال، راي اعتماد خود را از مسعود کرباسيان، وزير امور اقتصادي و دارايي پس گرفت.
    
نمايندگان مجلس پس از آن از پاسخ هاي رئيس جمهور قانع نشدند و تنها يک پاسخ از پنج پاسخ- با اختلاف يک راي- توانست از نمايندگان راي مثبت بگيرد. جو مجلس نشان مي دهد نمايندگان تصميم گرفته اند تا اگر دولت تصميمي براي تغيير تيم اقتصادي نگرفته، خود دست به کار شود. جو عمومي در مجلس نيز به گونه اي است که ديگر فضاهاي گذشته حاکم نيست و حتي لابي ها و قول و قرارهاي پشت پرده نيز اثرات خود را از دست داده است. نمايندگان بر اين باورند که مطالبات مردمي و فشارهايي که از سوي موکلانشان به آنها وارد شده، باعث ايجاد اين فضا گشته است.
    
سلمان خدادادي در اين خصوص اظهار داشت: پرسش و پاسخ ها و راي نمايندگان ملت به سوالاتي که هفته گذشته از رئيس جمهور شد، نشان مي دهد، نمايندگان از مديريت ناراضي هستند و در واقع اين راي، راي مردم به وضعيت اقتصادي است.
    
وي گفت: در اين روز نشان داده شد که مردم در مورد گراني، وضعيت ارز و قاچاق و ساير موارد از مديريت کشور رضايت ندارند. برخي مي گويند، روز سوال تمام شده؛ اما به نظر من، اين موضوع تمام شدني نيست و دوباره دولت بايد در اين موارد بازنگري کند که اگر نشود، مجلس باز هم به سراغ مسئولان مستقيم اين کار خواهد رفت.
    
رئيس کميسيون اجتماعي مجلس افزود: مجلس در نخستين مرحله به رئيس جمهور نامه نوشت، ولي وقتي به نامه جواب داده نشد، خود راساً وارد شد و وزير اقتصاد و وزير کار را برکنار کرد و بعد از آن هم از رئيس جمهور سوال کرد. امروز هم وضعيت فرقي نکرده و مجلس اگر ببيند دولت در کارهاي خود تجديدنظر نکرده است، به سراغ وزراي ديگر خواهد رفت.
    
يادآور مي شود مجلس امروز درباره سرنوشت سوالات مطرح شده از رئيس جمهور تصميم مي گيرد.
    
در همين حال غلامعلي جعفرزاده ايمن آبادي از نمايندگان حامي دولت گفت: هم اکنون مجلس به دليل ضعف دولت، بسيار خشمگين است، حال آنکه انتظار بر اين بود، در اين شرايط، دولت کمي بيشتر تلاش مي کرد، ولي مي بينيم که حتي حاضر نيستند، برخي واقعيات را نيز به مردم بگويند.
    
وي خاطرنشان کرد: اگر از من مي پرسيد، بايد بگويم در اين شرايط، وزرا سعي کنند که گذرشان به مجلس نيفتد، چون فعلاً فضا در مجلس مناسب حال وزرا نيست.
    
ايمن آبادي در ادامه گفت: معلوم نيست با اين وضعيت، چند تن از اعضاي کابينه بتوانند در دولت بمانند! با توجه به عملکرد نادرست رئيس دولت و تيم همراهش در يک سال گذشته و حال و هواي فعلي مجلس، اگر هر وزيري گذرش به مجلس بيفتد، قطعاً استيضاحش راي مي آورد؛ بنابراين، توصيه مي کنم وزراي محترم ترتيبي دهند تا گذرشان به مجلس نيفتد، چون اگر چنين شود آن رود که براي دو تن ديگر رفت.