روحانی در پاسخ به ایرنا: توقعات ایران بیشتر از مفاد بیانیه 1+4 است

 روحانی در پاسخ به ایرنا:
توقعات ایران بیشتر از مفاد بیانیه 1+4 است   5مهر-97
نیویورک-ایرنا-رئیس جمهوری اسلامی ایران با ابراز رضایت از بیانیه روز سه شنبه وزرای 1+4 تاکید کرد: این بیانیه پیشرفت بسیار خوبی در زمینه حفظ برجام به شمار می رود اما توقعات ما بیش از این است و این توقعات را با طرفهای مقابل نیز مطرح کرده ایم و وعده داده اند این مراحل را به پیش ببرند تا ایران از منافع برجام استفاده کند.
به گزارش ایرنا، دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران مستقر در سازمان ملل متحد به سوالات آنان در مسائل مهم منطقه ای و جهانی پاسخ داد.
دکتر روحانی در پاسخ به سووال خبرنگاری درباره نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل گفت: جلسه امروز شورای امنیت غیرمعمول و قرار بود ابتدا درباره ایران صحبت کنند که با مخالفت سایر اعضا مجبور شدند حرفشان را پس بگیرند.
'
در جلسه امروز هم روشن شد که آمریکا تنها است. همه از برجام حمایت کردند و با لحن مستقیم یا غیرمستقیم اقدام امریکا را نادرست قلمداد کردند'.
روحانی افزود: با مقام های 16 کشور جهان دیدارهایی داشتم که تمامی این شخصیت ها باقی ماندن ایران در برجام را تدبیر و هوشمندی از سوی کشورمان دانستند.
روحانی اظهار داشت: در موضوع توافق هسته ای چیزی به نام موشک وجود ندارد، این مساله از ابتدا کاملا روشن است، اگر کسی تعهدش را زیرپا می گذارد نیازی به بهانه جویی نیست. قطعنامه 2231 روشن است.
وی با بیان اینکه همه کشورها خروج آمریکا از برجام را یک اشتباه سیاسی می دانند، به نشست شورای امنیت اشاره و تاکید کرد : نشست امروز شورای امنیت به ریاست ترامپ و به طور غیر معمول برگزار شد، ابتدا تصمیم آنها درباره ایران بود، اما در پی مخالفت اعضای شورای امنیت ، ناچار شدند حرف خود را پس بگیرند و درباره مسئله عدم اشاعه نشست مذکور را برگزار کنند.
رئیس جمهوری افزود: در جلسه امروز شورای امنیت هم روشن شد که آمریکا تنها است، همه کشورهایی که در شورای امنیت صحبت کردند از برجام حمایت نمودند و با لحن مستقیم یا غیر مستقیم، اقدام امریکا را به عنوان یک اقدام نادرست قلمداد کردند.
روحانی ادامه داد: من هم در ملاقات هایی که با 16 نفر از رهبران کشورهای جهان داشتم، یکی از مباحث ما مربوط به برجام بود و در واقع همه دو نکته را تاکید می کردند، یکی اصل اهمیت برجام برای روابط کشورها و موضوع عدم اشاعه، برای موضوع صلح و امنیت و موفقیت دیپلماسی و همچنین ناخرسندی خودشان از خروج آمریکا از برجام بود.
وی اضافه کرد: نکته دومی که مورد تاکید بود حمایت از ایران در باقی ماندن در برجام بود که به عنوان یک تدبیر و هوشمندی ایران ذکر می کرد، می گفتند که آمریکا منتظر بود ایران هم از این توافق خارج شود تا بتواند راحت این مساله را پیش ببرد، در واقع این تصمیم ما بود که ترامپ را موفق کند یا به شکست بکشاند.
رئیس جمهوری ایران با بیان این که تدبیر دولت ایران، آمریکا را منزوی کرد، اظهار کرد: اقدامات و برنامه های آن را منجر به شکست کرد، البته این به معنای آن نیست که امروز در فشارهایی که آمریکا بر ملت ایران وارد می کند، مشکل نداشته باشیم اما همیشه ملت ایران در مقاطع سخت تر از این هم با صبوری، وحدت و اتحاد و با مواضع قاطع و استقامت خود توانسته است از این مراحل عبور کند و امروز هم چنین خواهد بود.
روحانی افزود: در بخش دیگری از مباحثی که با رهبران اروپایی و جلسه 1+4 که در سطح وزرا در نیویورک برگزار شد، این بود که پنج کشور دیگر مصمم به حمایت از برجام هستند و نقش و تعهد خودشان را اجرایی کنند و اقداماتی که آمریکا می خواهد برای فشار به اقتصاد ایران انجام دهد، فشارها را به حداقل کاهش دهند.
وی با اشاره به بیانیه نشست ایران و 1+4 گفت: این بیانیه نشان داد که اروپا و همچنین چین و روسیه مصمم تر از گذشته در پی تحکیم برجام هستند و بنابراین ما امیدواریم با حمایت همه کشورهای قانونگرا و چندجانبه گرا بتوانیم از این مساله راحتتر از آنچه که قبلا فکر می شد، عبور کنیم.
رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ملت ما صبور و مقاوم بوده و امروز هم این چنین خواهد بود و البته این تحریم ضمن فشار برای تولید و صادرات به وجود می آورد که در آن بخش ها هم می توانیم به عنوان یک فرصت از آن استفاده و بهره برداری کنیم.
خبرنگار آسوشیتدپرس در پرسش از رئیس جمهوری گفت: روز گذشته در مجمع عمومی اظهار کردید که از بازگشت آمریکا به میز مذاکرات استقبال می کنیم، همچنین خواسته اید که به قطعنامه2231 بازگردند، در این قطعنامه موضوع موشک های بالستیک که حامل کلاهک هسته ای باشد آمده است، آیا شما حاضرید در صورت بازگشت آمریکا به برجام حاضرید درباره موشک های بالستیک مذاکره کنید؟
روحانی پاسخ داد: در موضوع توافق هسته ای چیزی به نام موشک وجود ندارد، این مساله از ابتدا کاملا روشن است که موضوع چه بوده و درباره چه چیزی بحث کردیم، اگر کسی می خواهد تعهدش را زیر پا می گذارد، بهانه جویی نمی خواهد، توافق هسته ای و قطعنامه 2231 روشن است. آنچه که وجود دارد این است که آمریکا اشتباه کرده است.
وی خاطرنشان کرد: آمریکا یا از این اشتباه به نقطه درست خود بر می گردد یا می خواهد به این مسیر اشتباه ادامه دهد. آمریکا دیر یا زود بازخواهد گشت و نمی تواند این روند را ادامه دهد، این به نفع ملت آمریکا نیست. کاری که دولت آمریکا انجام می دهد نه به نفع ملت ایران، نه به نفع ملت آمریکا و نه به نفع اروپا است و نه به نفع دیگران.
رئیس جمهوری تصریح کرد: همه ما از جمله شما خبرنگارها و نخبگان، همه باید تلاش کنند که فردی که مرتکب خطایی شده است کمک کنند که از خطا برگردد و در نقطه درستی قرار گیرد.
خبرنگار نیویورک تایمز درباره ژیائو وانگ که اکنون به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت است، پرسید.
روحانی پاسخ داد: من فکر کردم می خواهید برای همه زندانیان عالم دلسوزی کنید، همه ما باید از نظر انسانی تلاش کنیم تا اگر می توانیم به فردی که در زندان است یاری برسانیم، دولت ایران به سهم خود این کار را برای تسهیل اطلاعات و ملاقات انجام می دهد اما اصل محاکمه و حکم در اختیار دستگاه دیگر است. همه کشورها اینگونه است. اگر یک ایرانی هم در آمریکا در زندان است اگر بپرسیم می گویند که دادگاه محکوم کرده است.
وی افزود: حداکثر کاری که می توانیم انجام دهیم فراهم کردن دسترسی کنسولی است. وقتی به من به عنوان رئیس دستگاه اجرایی کشور خطاب می کنید، می توانم حداکثر سعی خود را از نظر انسانی برای تسهیلات انجام دهم، وزارت خارجه و دولت این کار را انجام می دهد.
رئیس جمهوری ادامه داد: اما در گذشته با دولت آمریکا برای کمک به افرادی که در دو کشور زندانی بودند، صحبت هایی شد و کمک های انجام گرفت. هیچ وقت در این زمینه مخالفت نکردیم که دولت ها بتوانند مذاکراتی داشته باشند و به راه حل هایی دست بیابند.
خبرنگار سی بی اس نیوز پرسید: ترامپ گفته است که می خواهد تحریم جدیدی علیه ایران در ماه نوامبر اعمال کند، اگر قوانین مسدود کننده اروپا نتواند در برابر قوانین داخلی آمریکا کارایی داشته باشد و تجارت متوقف شود، ایران چه کار خواهد کرد، آیا از برجام خارج خواهد شد؟
رئیس جمهوری گفت: من روشن کنم هیچ تحریمی نیست که آمریکا بخواهد بعدا انجام دهد، بیش فعال بوده اند برخی افرادی که در امریکا به دنبال تحریم ایران بودند، آنچه که قرار بود در نوامبر انجام دهند را در سپتامبر انجام دادند، هیچ چیز جدیدی برای نوامبر وجود ندارد. این کاملا یک مساله تبلیغاتی و روانی است، آمریکا می خواهد برای فروش نفت، روابط تجاری و بانکی فشار بیاورد، همه این کارهای را انجام داده و می دهد و چیزی را برای ماه نوامبر باقی نگذاشته است.
روحانی افزود: مساله ماه نوامبر کاملا تبلیغاتی است، اما اینکه ما با بقیه شرکا می توانیم چه کار کنیم؟ می دانید که تصمیم ما این است که با بقیه کشورها کار کنیم، برای هر کسی که تحریم آمریکا را زیرپا بگذارد یک افتخار بزرگ است برای اینکه تحریم آمریکا یک تحریم غیرقانونی و ضد قطعنامه شورای امنیت است، بنابر این به عنوان یک وظیفه قانونی همه کشورها باید تلاش کنند تا این اقدام غیر قانونی آمریکا به شکست منجر شود.
وی ادامه داد: ما با دوستانمان از جمله اتحادیه اروپا در این زمینه در تماس هستیم برای یافتن کانال هایی تا ضمن اینکه اقدامات اقتصادی خود را انجام می دهیم، حمایت لازم را از شرکت هایی داشته باشیم که با ایران مشغول فعالیت هستند.
رئیس جمهوری درباره خروج از برجام هم گفت: ما فعلا در برجام باقی ماندیم و به همه تعهداتی که داشتیم عمل کردیم، تا زمانی که ماندن ما در برجام به نفع منافع ملی ما باشد در برجام خواهیم ماند. هر زمان ببینم که همه منافع ما تضمین نمی شود، از همان راه کارهای پیش بینی شده در برجام آغاز خواهیم کرد.
خبرنگار بی بی سی از رئیس جمهوری درباره اتباع ایرانی دو تابعیتی پرسید که نگران هستند در زمان سفر به ایران بازداشت شوند که روحانی گفت: این حرف نادرست است که افرادی که دو تابعیتی هستند برای ورود به ایران نگرانی داشته باشند.
وی افزود: دو تابعیتی بودن جرم نیست، ما از نظر حقوقی دو تابعیتی بودن را قبول نداریم اما این مساله جرم نیست که بخواهد منجر به دستگیری و محاکمه شود، چنین چیزی وجود ندارد و این یک تبلیغات بی اساس است.
رئیس جمهوری ادامه داد: ممکن است فردی وارد کشوری شده و به دلایلی دستگیر شود، این ارتباطی به تابعیت او ندارد. باید پرونده او را مطالعه کرد، اگر جرمی مرتکب شده است، البته بر اساس آن رسیدگی می شود.
روحانی در پاسخ به این سوال که گفتارهای مقامات آمریکا تندتر شده است به نظر شما در پس این لفظ ها بین ایران و آمریکا چه روی خواهد داد، گفت: گفتارها جدید نبود که شما تعجب کردید، در 40 سال گذشته همیشه از این گفتارها بوده است. دولت جدید آمریکا متفاوت شده و مقداری تندتر حرف می زنند.
وی افزود: خیلی از آنها در حکومت و سیاست جدید هستند، تازه وارد سیاست شده اند و طبیعی است که تازه واردها به سیاست، لحنی متفاوت با گذشتگان دارند. ما هیچ لحن ویژه ای نسبت به آمریکا نمی خواهیم به کار گیریم.
رئیس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: آنچه برای ما مهم است این است که آمریکا به قانون عمل کند، ما می خواهیم به آمریکا بگوییم زورگویی را کنار گذاشته و به مقررات احترام بگذارد، به عهد خود باقی بماند، وفای به عهد داشته باشد، به قطعنامه شورای امنیت عمل کند.
روحانی تاکید کرد: ما می گوییم تحریم ظالمانه انجام ندهد، کار آمریکا ضد حقوق بشر است، با بهانه های واهی مردم را تحت فشار قرار می دهد، اگر آمریکا به قانون برگردد، ما مشکلی نداریم؛ البته مشکلاتی از گذشته با آمریکا بوده است که باید به تدریج در زمان خودش حل وفصل شود.
خبرنگار المانیتور پرسید که پمپئو وزیر خارجه آمریکا می گوید که ایران باید نسبت به عملکرد گروه شیعیان عراق پاسخگو باشد که به غربی ها آسیب رسانده اند. جان بولتون هم اظهاراتی را درباره قاسم سلیمانی داشته است، آیا نگران افزایش تنش میان ایران و آمریکا نیستید؟
رئیس جمهوری پاسخ داد: آن دومی که اسم بردید همه با لحن و گفتارش از گذشته آشنا هستند و موضوع جدیدی نیست. این یکی هم که تازه وزیر شده است و قبلا در سمت های دیگری بوده و دیپلمات نبوده است. حرف هایی که می زند در یک چارچوب منطقی نمی گنجد.
روحانی ادامه داد: این که در عراق یا کشور دیگری حادثه ای رخ دهد یا ندهد، چه ربطی به ایران دارد؟ بله ما در تمام دنیا طرفدارانی داریم، مگر ما مسئول رفتار هر کسی هستیم که طرفدار ما هست و به ایران علاقه دارد، این یک حرف نادرست، غیر حقوقی و غیر سیاسی است.
وی اضافه کرد: بله، اگر کشوری به گروهی دستور بدهد، بله آن کشور به عنوان آمر، مسئول است اما در منطقه ما، اکثریت مردم منطقه به ایران و فرهنگ ما علاقمند هستند، گروه های مختلفی هستند که فعالیت های سیاسی و آزادی بخش انجام می دهند، ممکن است به ایران علاقمند باشند اما اعمال آنها ارتباطی به ایران ندارد و کارشان را مستقل و در چارچوب منافع خود و کشورشان انجام می دهند.
رئیس جمهوری با طرح این سوال که آمریکا برای چه به عراق رفته است که حالا برای ماندن خودش مشکل دارد؟، گفت: سوال اصلی این است، وزیر خارجه آمریکا باید پاسخ دهد که آمریکا به چه دلیل به عراق رفته است، خیلی مایل هستیم نظر سنجی در عراق برگزار شود که چند درصد موافق حضور آمریکا در عراق هستند، خود ترامپ هم بارها گفته است که کار ما در منطقه بی خاصیت بوده است و میلیاردها دلار خرج کردیم و به جایی نرسیدیم.
روحانی افزود: خود او گفته است که گروه های تروریستی که در منطقه فعالیت می کنند، توسط خود دولت آمریکا درست شده است، این حرف های رئیس جمهوری کشور شما است. آمریکا به چه دلیلی می خواهد در عراق هر کاری انجام دهد و از مردم عراق ناراحت است و مسئولیت آن را بخواهد متوجه ما کند؟
وی تصریح کرد: آمریکا باید درباره حضورش در منطقه تجدید نظر کند، در خلیج فارس، دریای عمان، افغانستان، عراق و در سایر جاهایی که آمریکا می خواهد حضور داشته باشد باید دلایلش را بگوید و مردم و دولت قانونی آن کشور باید تایید کنند.
رئیس جمهوری با اشاره به حضور آمریکا در سوریه، تاکید کرد: حضور آمریکا در سوریه غیرقانونی است، دولت قانونی سوریه هم آن را رد و محکوم می کند بنابراین حضور آمریکا غیر قانونی است، اگر صدمه ببیند یا نبیند ارتباطی به ما ندارد.
روحانی خاطر نشان کرد: ما قصد جنگ با نیروهای آمریکایی در هیچ جای منطقه نداریم و نمی خواهیم به نیروهای آمریکایی حمله کنیم و تنش را با آمریکا بالا ببریم اما از آمریکا می خواهیم به قانون عمل کند و به حاکمیت ملی کشورها احترام بگذارد.