چین بر معضل فرار مغزها فائق آمد

 چین بر معضل فرار مغزها فائق آمد 7مهر-97
 چرا چین این تجربه را به ایران صادر نمی کند تامانع از فرار مغزها از ایران شود؟
پکن- ایرنا- دستاوردهای چین در مهار پدیده فرار مغزها می تواند همچون بسیاری از موفقیت های دیگر پرجمعیت ترین کشور جهان، برای کشورهای دیگر آموختنی باشد دستاوردهایی که کارشناسان معتقدند علاوه بر مدیریت چین برخی عوامل خارجی مانند جنگ تجاری واشنگتن علیه پکن نیز در آن بی تاثیر نبوده است.
به گزارش ایرنا بسیاری از مغزها و نخبه ها در سال های گذشته از چین به کشورهای دیگر از جمله آمریکا می رفتند اما چین با راهبردهای خود به این روند پایان داده و فشارهای اقتصادی ترامپ هم این موفقیت را برای چین شتاب بخشید.
امروز به نظر می رسد که دیگر پدیده ای به نام فرار مغزها از چین به آمریکا وجود ندارد و در این میان حتی بسیاری از دانش آموختگان چینی در کشورهای دیگر از جمله آمریکا هم در حال بازگشت به چین هستند.
راهبرد استفاده از پول و حقوق بالا و دادن امتیازات مختلف به نخبگان و مغزها در داخل یکی از مهمترین ابتکارات این کشور برای حفظ این مهره ها در داخل کشور بوده است.
از سوی دیگر وقتی رویارویی اقتصادی و تجاری چین و‌ آمریکا شدت گرفت، عرصه برای فعالیت این افراد در خارج از چین و در بازار آمریکا سخت تر شد و برچسب جاسوسی زدن به این مغزها از سوی کشورهای غربی آنها را بر آن داشت که کشور خود را برای فعالیت انتخاب کرده و از مهاجرت خودداری کنند.
حقوق بالایی که به مغزها و افراد مستعد و محققان در چین داده می شود در کنار فضای خصمانه ای که آمریکا علیه این افراد ایجاد کرده است، باعث شد تا موفقیت چین در خاتمه دادن به پدیده فرار و مهاجرت مغزها رقم بخورد.
دانشمندانی که روزگاری از چین به آمریکا می رفتند امروز در محافل پژوهشی و آزمایشگاه های چین با حقوق بالا فعالیت می کنند و فرصت های شغلی زیادی دارند و نیازی برای بیرون رفتن از کشور احساس نمی کنند و بالا رفتن استانداردهای رفاهی زندگی، عملا آنان را بر آن داشته است که خاک سرزمین مادری را به مکان های دیگر ترجیح دهند.
برنامه های گستاخانه تجاری و اقتصادی آمریکا و ترامپ علیه چین نیز دلیلی برای تحقق این امر شده است به طوری که محققان و مستعدان چینی شرایط را برای فعالیت در بازار کشورهای غربی و بخصوص آمریکا مساعد و دوستانه نمی بینند.
بیشترین فرار مغزها در سال های گذشته از چین به آمریکا بوده است اما از زمانی که دولت جدید ترامپ قدرت را در اختیار گرفته دیگر این پدیده مقبولیت گذشته را از دست داده و به بن بست رسیده است.
'
چن گوا چیانگ' رییس موسسه تحقیقاتی دانشگاه 'چینگ هوا ' در پکن می گوید که حقوق بالا، فرصت های شغلی و ترامپ دلایلی هستند که از فرار مغزها جلوگیری می کند.
در حال حاضر هنوز نزدیک به 600 هزار دانشجوی چینی در خارج از کشور تحصیل می کنند نیمی از آنها به آمریکا رفته اند که با توجه به برنامه های چین به نظر می رسد شمار آنها در آینده کمتر شده و دانشجویان بتدریج در پایان تحصیلات راهی کشورشان شوند.
گزارش ها نشان می دهد که 83 درصد از دانش آموختگان چینی در کشورهای دیگر در سال گذشته میلادی به چین بازگشته اند که بالاترین رقم بازگشت مغزها به کشور از سال 2012 میلادی است.
موسسه تحقیقاتی دولت چین نتایج یک پژوهش را منتشر کرده است که نشان می دهد پژوهشگران فوق دکترا در چین در سال بیش از 87 هزار دلار دریافت می کنند که تقریبا دوبرابر حقوقی است که آمریکا به آنها در همین فرصت های شغلی می دهد و این باعث شده است دیگر رغبتی به سفر و خروج از کشور نشان ندهند.
بازگرداندن فرار مغزها و مهار این پدیده کماکان در دستور کار نهادهای دولتی و آموزشی چین قرار دارد و اگرچه چین برای این منظور هزینه کرد بالایی دارد و پایه های حقوقی سنگینی برای این افراد در نظر گرفته است اما با نظرداشت تبدیل کشور به یک کشور مرفه با بالاترین سطوح خدماتی و امنیتی در آینده‌، چین آماده است تا با اعمال این هزینه ها به این هدف نایل آید.
چین در عین حال امیدوار است تا با کاهش سطح فنی و علمی خود در برابر کشورهای توسعه یافته با بهره گیری از همین مهره های مستعد موجب شود تا آنها برای فرصت های شغلی و یافتن راه های توسعه علمی خود به کشورهای دیگر نروند و ترجیح دهند در راستای منافع خود و کشورشان سرزمین مادری را برای فعالیت انتخاب کنند.