ایاد علاوی: عبدالمهدی برای نخست وزیری عراق انتخاب خوبی است

 ایاد علاوی: عبدالمهدی برای نخست وزیری عراق انتخاب خوبی است  7 مهر-97
تهران - ایرنا - «ایاد علاوی» رئیس ائتلاف الوطنیه که حزب وی توانست در انتخابات 22 اردیبهشت ماه مجلس عراق، 20 کرسی را کسب کند، درباره نخست وزیر آینده عراق گفت که نامزدی «عادل عبدالمهدی» برای این منصب انتخاب خوبی است، هرچند «حیدر العبادی» هنوز شانس دارد.
به گزارش ایرنا، علاوی این سخنان را در برنامه «کالوس» که از شبکه فرات نیوز عراق پخش شد، بیان کرده است.
وی در ادامه گفت: از آن جایی که عبدالمهدی وابسته به گروهی نیست و روابط خوبی با تمامی احزاب عراقی دارد، می تواند نامزد مورد توافق همه گروه ها باشد.
علاوی تصریح کرد: رقابت نهایی برای پست نخست وزیری میان حیدرالعبادی و عبدالمهدی خواهد بود.
رئیس ائتلاف الوطنیه عراق درباره واکنش آمریکا به نامزدی عبدالمهدی هم خاطرنشان شد: تاکنون واشنگتن در این باره، موضع گیری نکرده است.
علاوی در بخش دیگری از اظهاراتش به چالش های پیش روی نخست وزیر جدید اشاره می کند و می گوید: اگر عبدالمهدی نخست وزیر شود با چالش های دشوار و مشکلات زیادی ای روبه رو خواهد شد، عراق یک ویرانه است، ما حدود 4 میلیون آواره داریم، جنوب کشور آشوب زده و فساد کل کشور را فرا گرفته است و بغداد در رده بدترین شهرهای جهان قرار دارد.
رئیس ائتلاف الوطنیه عراق خاطنشان شد: به سهم خواهی و فرقه گرایی سیاسی باور ندارد، چرا که این سیاست نتیجه ای جز ویرانی برای عراق به ارمغان نیاورده است.
وی مدعی شد: متاسفانه امروزه سهم خواهی فرقه ای در عراق ریشه دوانده است و لازم است، از این شرایط خارج شد.
علاوی درباره رئیس جمهوری آینده عراق هم گفت که اسامی زیادی مطرح شده است که «برهم صالح» یکی از آنهاست، صالح از شخصیت های شایسته اخلاقی و حرفه ای برای این پست است و امیدوارم که کردها بر یک نامزد واحد به توافق برسند.
در همین راستا، ائتلاف سازندگی شامل دو ائتلاف دولت قانون به ریاست «نوری المالکی» و ائتلاف فتح به رهبری 'هادی العامری'، جمعه شب با «عادل عبدالمهدی» به عنوان نامزد نخست وزیری عراق، توافق کردند.
چارچوب سیاسی عراق مبتنی بر نظام پارلمانی است که در آن قوه مجریه در اختیار نخست وزیر قرار دارد. نمایندگان پارلمان، نخست وزیر را برای یک دوره چهارساله انتخاب می کنند.
نخست وزیر و کابینه اش باید بتوانند حداقل دو سوم آرای نمایندگان مجلس را به دست آورند.