120 روز از بازداشت غير قانوني ديپلمات ايراني در اروپا گذشت

 120 روز از بازداشت غير قانوني ديپلمات ايراني در اروپا گذشت  7 آبان - 97
گزارش خبري ائین نامه كيهان
روزشماری سربازجوشریعت نداری برای همقطار بازداشتی اش در بلژیک دیپلمات تروریست اسدالله اسدی که درآلمان دستگیرشد سپس برای محاکمه به بلژیک مسترد گردید.

120روز از بازداشت اسدالله اسدي ديپلمات سفارت ايران توسط پليس آلمان گذشت اما همچنان اين ديپلمات كشورمان با بهانه اي واهي در بازداشت به سر مي برد؛ سوال اين است كه چگونه دولتمردان به اروپا براي همراهي با ايران در برجام اعتماد كرده اند؟
سرويس سياسي- روز 11 تيرماه سال جاري خبر دستگيري ديپلمات ايراني از رسانه هاي خارجي عنوان شد. اين شخص «اسدالله اسدي» ديپلمات سفارت ايران در وين بود كه عليرغم مصونيت ديپلماتيك در اقدامي غيرقانوني توسط پليس آلمان و در جريان حضورش در اين كشور بازداشت شد و حدود سه ماه پس از آن (5 مهر97) رسانه هاي غربي از استرداد ديپلمات ياد شده به بلژيك خبر دادند
دولت آلمان و در ادامه دولت بلژيك در اقدامي غيرقانوني و با دلايل واهي، ديپلمات ايراني را كه از مصونيت ديپلماتيك برخوردار بوده از 11 تيرماه تاكنون بازداشت كرده اند و امروز (7 آبان) 120روز از بازداشت اين ديپلمات ايراني مي گذرد. نكته تامل برانگيز و البته تاسف برانگيز اينجاست كه دستگاه ديپلماسي كشورمان در واكنش به اين رفتار گستاخانه تا كنون بسيار منفعل و ضعيف عمل كرده است.
نمونه هايي از دوستي اروپا؛ اخراج بازداشت و ممنوعيت حضور 
نمونه اي از اقدامات صورت گرفته در راستاي آزادي ديپلمات كشورمان توئيت محمدجواد ظريف وزير امور خارجه در همان روز دستگيري ديپلمات ايراني (11تير) است. وزيرخارجه كشورمان در واكنش به نقض قوانين ديپلماتيك از سوي آلمان به يك پيام توئيتري اكتفا كرد و نوشت: «چه همزماني جالبي. همزمان با شروع سفر رئيس جمهور به اروپا يك عمليات ايراني، افشا و عوامل آن دستگير مي شوند. ايران هرگونه خشونت و ترور را در هر مكاني محكوم مي كند و با همه مقامات ذي ربط براي كشف آنچه تنها يك عمليات پليد براي دادن نشاني غلط است، آماده همكاري است
120 روز از تاريخ بازداشت ديپلمات كشورمان مي گذرد. بازداشتي كه به نظر مي رسد كه با هماهنگي ميان چند كشور اروپايي و براي جريان سازي عليه ايران برنامه ريزي شده است. اروپا به صورت عام و فرانسه بطور خاص چندي است كه ميزبان مزدوران يك گروهك تروريستي است. دستگاه هاي ديپلماسي ما آنقدر منفعل و بي تدبير بودند كه سرانجام اروپا با يك نقشه و نسبت دادن اتهام هاي واهي به ديپلمات ايراني سعي كرد خود را از جايگاه متهم به ميزباني و حمايت از تروريست ها به جايگاه مدعي بياورد.
توهين آشكار اروپا به دستگاه ديپلماسي كشورمان
120روز از بازداشت ديپلمات كشورمان مي گذرد و در كمال تعجب شاهد آن هستيم كه بندبازي و شعبده بازي اروپاييان چنان دولتمردان را به خود جلب كرده كه آنها از ترفندهايي كه در كار بسته اند غافل اند. به همين اروپا براي همراهي با ايران در مقابل بدعهدي هاي آمريكا اميد بسته اند حال آنكه همين اروپا تا امروز با يكي به نعل و يكي به ميخ كارش را پيش برده است. از سمتي اقداماتي نظير آنچه براي ديپلمات ايران در هلند رخ داد يا همين بازداشت ديپلمات ايراني در آلمان و بلژيك و چند روز قبل هم نمايشگاه مواد غذايي (SIAL) در فرانسه شركت هاي موادغذايي ايران را در نمايشگاه نپذيرفت و حتي از ورود بازديدكنندگان ايراني جلوگيري كرد. توجيه فرانسه براي اين اقدام هم اين بود كه امسال پيمانكار برگزار كننده نمايشگاه آمريكايي است! كه به نظر مي رسد اين موضوع بيش از همه چيز توهيني آشكار به دستگاه ديپلماسي ما و دولت جمهوري اسلامي ايران است كه اروپاييان در موقعيتي مدعي همراهي با ايران در برجام عليه آمريكا مي شوند و در موقعيتي ديگر مدعي مي شوند حتي در خاك خود و در نمايشگاه خود صاحب اختيار نيستند
اما در همان روز برگزاري نمايشگاه خبري از ورود هيئت دوستي! فرانسه به كشورمان و ملاقات آنها با سيدعباس عراقچي منتشر شد. اين حد از تسامح و سهل انگاري در دولت تدبير و اميد باعث شده تا اروپاييان به خود جرات و اجازه بدهند از 11تير تا كنون يعني در زماني قريب به 4ماه ديپلمات ايراني را بدون سند و درك و با دليل واهي بازداشت 
كنند.
تلاش جدي مشاهده نكرده ايم
120روز از بازداشت ديپلمات ايراني در آلمان و بلژيك گذشته است. خوب است تا دستگاه ديپلماسي كشورمان در گزارشي به مردم عنوان كند كه تاكنون در جهت صيانت حقوق قطعي ديپلمات هاي كشورمان در كشورهاي ديگر چه اقداماتي را انجام داده است.
در اين رابطه «حسينعلي حاجي دليگاني» به خبرنگار كيهان گفت كه متاسفانه تلاش جدي براي رهايي اين ديپلمات كشورمان را مشاهده نكرده ايم.
نماينده مردم شاهين شهر، ميمه و برخوار همچنين تصريح كرد كه در اين باره تذكر كتبي را خطاب به وزير خارجه كشورمان تقديم هيئت رئيسه مجلس كرده است. حاجي دليگاني گفت: در متن اين تذكر آمده است: «چندين ماه از بازداشت آقاي اسدي ديپلمات ايراني در آلمان با انتساب مطالب واهي و دور از واقعيت مي گذرد و ما شاهد تلاش هاي جدي براي رهايي ايشان نيستيم. لذا ضرورت دارد سريعتر اقدامات ديپلماتيك را براي آزادي وي و در صورت نياز تاثيرات متقابل و محدوديت سازي براي دولت آلمان اتخاذ و اجرايي نمايند
مجلس، پيگير وضعيت ديپلمات كشورمان
محمدجواد جمالي نوبندگاني عضو هيئت رئيسه كميسيون امنيت ملي مجلس در گفت وگو با خبرگزاري مهر با اشاره به وضعيت اسدالله اسدي ديپلمات دستگير شده كشورمان در اروپا كه در حدود 120 روز از بازداشت وي مي گذرد، اظهار داشت: كميسيون امنيت ملي مجلس همچنان پيگير حل اين مسئله از سوي وزارت امور خارجه است. اين موضوع مربوط به امنيت ملي و همچنين حقوق شهروندي ديپلمات هاي كشورمان است و قطعا نسبت به آن بي تفاوت نخواهيم بود.
عضو هيئت رئيسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به اينكه اين مسئله از طريق گروه هاي دوستي پارلماني هم پيگيري مي شود، اظهارداشت: حداقل سالي يك بار ما با پارلمان اروپا در بروكسل گفت وگوهاي انتقادي داريم كه همواره ضرورت حل چنين مسائلي در آنجا مطرح مي شود.
جمالي خاطرنشان كرد: همچنين اخيرا اعضاي كميسيون امنيت ملي مجلس با 28 سفير اتحاديه اروپا جلسه داشتند كه در آن جلسات هم بر ضرورت رعايت حقوق شهروندي ديپلمات هاي ايراني تاكيد و حل مشكلات آنان به اين سفرا گوشزد شد.
جمالي گفت: هفته گذشته وزير امور خارجه براي پاسخ به سوالات جمعي از نمايندگان در كميسيون امنيت ملي مجلس حضور يافت و يكي از موضوعاتي كه در آن جلسه مطرح شد، ضرورت حل مشكلات ديپلمات هاي كشورمان در اروپا بود.

وي با اشاره به اينكه نمايندگان در اين باره از وزارت خارجه مطالبه گري كرده اند، يادآور شد: آقاي ظريف در آن جلسه توضيحاتي ارائه داد مبني بر اينكه اقدامات مناسبي براي آزادي اين ديپلمات انجام شده است و اشاره اي هم به اين اقدامات كرد. ظريف صراحتا اعلام كرد كه وزارت امور خارجه، اسدالله اسدي را فراموش نكرده است و از مجاري قانوني و ديپلماتيك اين موضوع را پيگيري مي كند.