گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم 9 مهر - 97
صدور حكم 35 اخلالگر اقتصادي مجازات اعدام براي 3 نفر
اژه اي خبر داد
معاون اول رئيس قوه قضائيه گفت: درباره مبارزه با مفسدان اقتصادي دادگاه هاي ويژه اي در تهران تشکيل شد که طي روزهاي اخير 35 نفر محکوم شدند که از اين تعداد براي سه نفر با عنوان مفسد في الارض در دادگاه بدوي حکم اعدام صادر شده است.
        
زنجان – خبرنگار کيهان : حجت الاسلام محسني اژه اي در مراسم معارفه اسماعيل صادقي نيارکي رئيس کل جديد دادگستري استان زنجان افزود: در زمان حاضر حکم سه مفسد في الارض محکوم شده به اعدام در دادگاه بدوي بوده و حکم آنها بايد براي تاييد نهايي به ديوان عالي کشور ارجاع شود.
    
به گفته وي، از 35 مفسد اقتصادي، 32 نفر محکوم به حبس شده اند که ممکن است انفصال و رد مال هم داشته باشند. وي ، مدت زمان زندان اين محکومان را 20، 12، 10 سال و پايين تر اعلام و خاطرنشان کرد: در اين رابطه از همکاري مردم نهايت قدرداني را داريم، چرا که همراهي خوبي در اين زمينه داشته اند و اميدواريم تعامل در جهت معرفي افراد ادامه داشته باشد و اگر مي خواهند نام آنها محفوظ باشد، از آنها حمايت خواهد شد.
    
اژه اي تاکيد کرد: در شرايطي که دشمن به خيال باطل خود سعي مي کند مردم و فضاي جامعه را ملتهب و نا اميدکننده نشان دهد، دولت به ميزان کافي و مورد نياز کالاهاي اساسي را ذخيره کرده بنابراين مردم نگران نباشند مايحتاج خود را به اندازه نياز خريد کنند.
    
معاون اول رئيس قوه قضائيه با بيان اينکه برخي رسانه هاي بيگانه در صدد نگران کردن مردم هستند، هشدار داد: افرادي که به تحريک دشمنان اقدام به ايجاد خلل در بخش خدمات رساني حمل ونقل و انتقال کالا شوند بدون اغماض با آنها برخورد مي شود.
    
وي اضافه کرد: کساني که کاميونداران را با چوب، چماق و سنگ تهديد و مزاحم آنها شوند و يا در ميسرهاي ارتباطي از تردد آنان جلوگيري کنند مجازات سختي در انتظار آنان است.
    
وي تصريح کرد: براي مزاحمان به رانندگان در بخش حمل ونقل بدون اغماض برخورد و با همکاري نيروي انتظامي دستگيري آنها هر چه سريع تر پيگيري مي شود.
    
وي با تاکيد بر اينکه دشمن در صدد کند کردن تيغ عدالت در اين کشور است، افزود: در رسيدگي به پرونده هاي مفسدان نبايد دقت فداي سرعت شود.
    
وي يادآوري کرد: دشمنان اسلام و انقلاب روزي مسئله هسته اي و روز ديگر FATF را دستاويز و بهانه قرار مي دهند.
    
معاون اول رئيس قوه قضائيه گفت: دشمن با ماهيت اسلام مشکل دارد به همين دليل با توطئه ها و راه هاي مختلفي براي ضربه زدن به کشور استفاده مي کند.
    
اژه اي تاکيد کرد: ملت ولايتمدار ايران ۴۰ سال در مقابل دشمن ايستادگي کرده است و با صبر و مقاومت در برابر کفار پيروزي همواره از آن مردم اين کشور خواهد بود.
ظريف: در صورت ناكارآمدي مكانيسم اروپايي ممكن است از برجام خارج شويم
وزير خارجه ايران در سخناني در نيويورک گفته در صورتي که ساز و کار ويژه اروپايي ها براي حفظ برجام ناکارآمد باشد، ممکن است ايران از اين توافق خارج شود.
    «
محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه در سخناني در نيويورک گفت: در صورت ناکارآمد بودن مکانيسم ويژه کشورهاي اروپايي براي حفظ برجام، ايران ممکن است از توافق هسته اي خارج شود.
    
بعد از خروج آمريکا از برجام، کشورهاي اروپايي ادعا کرده اند قصد راه اندازي يک «ساز و کار ويژه» براي تسهيل پرداخت هاي مربوط به صادرات (شامل نفت) و واردات ايران دارند تا فعالان اقتصادي را در تعقيب تجارت مشروع با ايران مساعدت کرده و به آنها اطمينان مجدد دهند.
    
روزنامه واشنگتن پست نوشته ظريف در ميزگردي با روزنامه نگاران که در مقر نمايندگي ايران در سازمان ملل برگزار شد گفته در صورتي که اين ساز و کار ويژه موثر نباشد، ايران ممکن است از برجام خارج شود.
    
طبق اين گزارش، وزير خارجه ايران در پاسخ به اين سوال که آيا چنين اقدامي راه را براي اقدام نظامي آمريکا عليه ايران بازخواهد کرد گفت: فکر مي کنم اگر ايالات متحده فکر مي کرد مي توانست موفقيتي در چنين حمله اي داشته باشد، اين کار را انجام مي داد.
    
وزير امور خارجه در بخش ديگري از سخنانش که روزنامه آمريکايي آن را پوشش داده گفته ايران قصد دارد براي دور زدن تحريم هاي آمريکا از ارزهاي غيردلار در مبادلات استفاده کند. او گفت: ساز و کار اصلي عدم استفاده از دلار خواهد بود.
    
ظريف اضافه کرد: مي توانيد از ارزهاي خودتان استفاده کنيد. مي توانيم کالا را با ارز خودمان بفروشيم و کالاهاي کشورهاي ديگر را با ارز آنها خريداري کنيم و در پايان دوره اي مشخص، آن را بر اساس يک ارز غيردلار تراز کنيم. انجام اين کار کاملاً ممکن و حتي سودمند است.
    
وي در اين ميزگرد درباره ادعاهاي آمريکا درباره فعاليت هاي منطقه اي ايران هم اظهارنظر کرده است. او با لحني کنايه آميز از استقرار پايگاه هاي نظامي آمريکا در اطراف ايران انتقاد کرده است.
    
ظريف به کنايه گفت: آن نقشه را ديده ايد که در آن همه پايگاه هاي آمريکا در اطراف ما ترسيم شده و بعد [يک نفر] مي پرسد چرا ايراني ها کشورشان را بين اين همه پايگاه قرار داده اند؟
    
به گزارش فارس، وزير خارجه ادامه داد: ما در منطقه خودمان هستيم. به هيچ کشوري حمله نکرده ايم و به هيچ جايي که از ما درخواست نشد، نيرو اعزام نکرديم. هيچ کشوري را بمباران نکرده ايم. از هيچ کشوري سرزمين نگرفته ايم. از اندازه کشورمان، جغرافيايش و منابع آن رضايت داريم. چشمي به خاک ديگران، منابع يا مردم آنها نداريم.
    
توافق نفتي
    
ظريف روز شنبه به خبرنگاران آمريکايي گفته، ايران و اتحاديه اروپا در آستانه توافقي هستند که با وجود بازگشت تحريم هاي يکجانبه آمريکا، فروش نفت ايران و انتقال درآمدهاي نفتي ايران را امکان پذير مي کند.
    
روزنامه «نيويورک تايمز» نقل قول مستقيم اين بخش اظهارات ظريف را منتشر نکرده، اما نوشته او در اين مصاحبه يک ساعته که در نيويورک انجام شده، در مقايسه با ماه هاي گذشته درباره امکان مقابله با تلاش هاي آمريکا براي به صفر رساندن درآمدهاي نفتي ايران، «خوش بين تر» به نظر مي آمده است.
    
اين روزنامه در بخش ديگري از گزارش خود به اظهارات ظريف درباره توافق اخير اتحاديه اروپا براي ايجاد يک مکانيسم ويژه پرداخت با ايران پرداخته است.
    
بنا بر گزارش نيويورک تايمز، وزير خارجه ايران گفت: اين اقدامي براي ما به منظور فروش نفت مان و گرفتن درآمد حاصله از آن است.
خبر ويژه 
گراني 72 درصدي مسكن در يك سال و لفاظي هاي وزير بي كفايت
وزير راه و شهرسازي به جاي ارائه کارنامه 5 سال وزارت خود، براي چندمين بار از موضع منتقد حرف زد.
    
عباس آخوندي در همايش سياست هاي توسعه مسکن گفت: کشور در حال بحران رفاهي است و 19 ميليون نفر در شرايط بدي زندگي مي کنند.
    
وي گفت: «با افزايش قيمت ها عده اي با حرف هاي به ظاهر انقلابي خواستار دخالت دولت در بازار مسکن بودند در حالي که بايد به قواعد بازار احترام بگذاريم تا با آرامش تدريجي ثبات به بازار برگردد
    
وي همچنين گفته است: دسترسي به بازارهاي بين المللي موجب ايجاد حس مثبت، افزايش توليد و جذب سرمايه گذاري خواهد شد که احساس قطع شدن ارتباطات اين عدم قطعيت را ايجاد کرد.
    
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: با توافق هسته اي و برجام يک فضاي مثبت در اقتصاد ايران بوجود آمد اما مبهم ماندن موضوع اف.اي.تي.اف و تسهيل نشدن امور بانکي، ما را با مشکلات بزرگي مواجه کرده است.
    
وي مدعي شد: اين نقد به دولت وارد است که همزمان با مذاکرات برجام، مذاکرات FATF را پيش نبرد تا ارتباط با بانک هاي بزرگ برقرار شود و آقاي طيب نيا سال 95 با اين مجموعه مذاکره کرد و ايران از ليست سياه خارج شد که موجب شد روابط بانکي و همکاري هاي اقتصادي بين المللي افزايش يابد و انتظار مثبتي ايجاد کرد. سنگ اندازي هاي زيادي در مسير پيوستن به FATF انجام شد و در شرايطي که نياز به ايجاد انتظار مثبت داشتيم اعلام شد که مجلس بررسي اين لايحه را دو ماه به عقب مي اندازد که بزرگترين علامت منفي را به بازار داد و اثر بسيار عميقي بر انتظارات منفي گذاشت.
    
اين اظهارات در حالي است که اولاً شخص وزير راه و شهرسازي با عدم کفايت مديريتي فاحش، از عوامل اصلي مشکلات رفاهي در ميان طبقات متوسط به پايين جامعه است چرا که بالاي 50 درصد درآمد خانوارها در اين قشر، صرف تامين مسکن به ويژه در حوزه اجاره بها مي شود. اما وي صرفاً در 5 سال گذشته (و مشابه آن در 20 سال قبل) ژست نظريه پردازي و انتقاد گرفته و عملاً کوچک ترين نقطه درخشاني در کارنامه خود در زمينه تامين مسکن مناسب و ارزان قيمت براي مردم نداشته است. او در حالي مسکن مهر را به استهزا گرفت که مشکل دو ميليون خانوار از اين طريق حل شد و اگر امثال وي مشغول عقده گشايي هاي سياسي نمي شدند، مشکلات 2 ميليون خانواده ديگر نيز از اين طريق قابل حل بود، ضمن اينکه از اين طريق مشکل نقدينگي و رکود شاخه هاي صنفي مرتبط با توليد مسکن در کنار مشکل اشتغال، کاهش پيدا مي کرد.
    
اما درباره پيشنهاد سنجاق کردن FATF به برجام بايد پرسيد برجام با آن همه ادعا چه گلي - جز خسارت - به سر کشور زد که گفته مي شود کاش امتيازات اف اي تي افي هم مي داديم؟! چرا در 3 ساله قبل از خروج آمريکا در برجام، لاف غير واقعي خريدن 100 فروند هواپيما عملي نشد؟! آيا آنجا نيز مشکل FATF بود؟!
    
ثالثاً وقتي قرار باشد برخي مديران مانند شخص وزير هزار ميلياردي راه، بي عمل و معطل و منفعل مطلق يا سرگرم حاشيه سازي سياسي و کاسبي هاي شخصي باشند، معلوم است که آويزان شدن از سياست خارجي با مقياس واگذاري صرف امتياز، نمي تواند گرهي از اقتصاد باز کند.
    
و بالاخره اينکه 5 سال عدم دخالت دولت در بازار آيا موجب کاهش قيمت شده يا انفجار 72 درصدي قيمت مسکن فقط در يک سال اخير را به دنبال داشته است؟!
خبر ويژه 
قيمت گذاري شبانه كانال ها و بازار گرمي دلالان بازار ارز
محافل رسانه اي عوامل مختلفي را در دستکاري مصنوعي نرخ ارز موثر مي دانند. روزنامه قدس در اين باره نوشت: قيمت هاي نجومي دلار براي اقتصاد داستان شده است. نرخ آن نه براساس نظام عرضه و تقاضاي بازار بلکه تنها در فضاي مجازي و برخي کانال ها و سايت ها و آن هم بعضاً در ساعات تعطيلي صرافي ها قيمت گذاري و سپس به دنياي واقعي تزريق مي شود.
    
اما اين رقم ها بيش از آنکه حقيقي باشد در فضاي مجازي دايم در حال تغيير است.
    
اخيراً بعد از پايان سخنان رئيس جمهور در مجمع عمومي سازمان ملل کانال هايي که در شبکه هاي مجازي به منظور اعلام روزانه نرخ ارز، سکه و طلا راه اندازي شده اند و اعضاي آن ها بعضاً بيش از 40 هزار نفر مي باشند، شروع به اعلام نرخ هاي جديد دلار نمودند و اين در حالي است که در آن ساعت شب، هيچ صرافي فعال نيست!
    
اين موضوع نشان مي دهد که جريان ديگري پشت تعيين نرخ دلار در اقتصاد ايران پنهان است و قصد آن تخريب روحيه مردم در جنگ اقتصادي است. متاسفانه برخي از سلبريتي ها و کانال ها و سايت هاي داخلي آگاهانه يا ناآگاهانه به اين ماجراي افزايش قيمت دلار دامن مي زنند و به نوعي در اين جنگ اقتصادي در زمين دشمن بازي مي کنند. البته نبايد از سکوت و عدم واکنش مسئولين در اين زمينه نيز به سادگي عبور کرد، چرا که سکوت و عدم واکنش آن ها موجب شده است تا اين جريان براحتي به پيشروي خود ادامه دهد و خاکريزهاي اقتصادي را يکي پس از ديگري در نوردد.
    
روزنامه دنياي اقتصاد نيز در يادداشتي با عنوان «بازي شبانه سفته بازان در بازار ارز» نوشت: به گفته فعالان بازار، نوسانات دلار تحت تاثير يک محرک تکراري شدت گرفت. به باور برخي بازيگران با تجربه بازار، در 2 ماه اخير، نوسان گيران حرفه اي و معامله گران بزرگ بازار در ساعات انتهايي روز با افزايش خريدهاي پشت خطي و جوسازي پيرامون اخبار سياسي، قيمت ها را از مرزهاي مقاومتي مهم عبور مي دهند. شکست اين مقاومت ها در روز بعد افراد عادي جامعه را بيش از پيش نگران مي کند و بازيگران غيرحرفه اي تحت تاثير نگراني حاصل از دست رفتن ارزش دارايي شان وارد بازار مي شوند و سعي مي کنند به هر طريقي ارز متناسب با دارايي شان را تهيه کنند. ورود اين تقاضاي جديد موجب مي شود که مرزهاي مقاومتي شب گذشته، تبديل به مرزهاي حمايتي شوند و حتي بعضاً قيمت به سطوح بالاتري نيز وارد شود.
    
تاکتيک دوم نوسان گيران آن است که زماني که تقاضاي افراد عادي وارد بازار مي شود، از فروش ارز خودداري مي کنند و به اين ترتيب، ولع خريداران را براي تهيه ارز بالاتر مي برند.