جولان اجناس چینی در بازار پوشاک ایران


طراح لباس در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد
جولان اجناس چینی در بازار پوشاک ایران/ وقتی یک مانتوی داخلی 500 هزار تومان آب می‌خورد8 آبان – 97
بدون چون وچرا این جولان دادن اجناس چینی یااشغال بازار اقتصادی ایران محصول 4 دهه اقتصاد خری خمینی شیاد و  تعدیل اقتصادی  ومعضل ارزانی ونه گرانی رفسنجانی  و ارجحیت توسعه سیاسی برتوسعه اقتصادی خاتمی  وعدم باور به تئوری های اقتصادی احمدی نژاد و بالاخره اقتصاد جهادی- بسیجی – مقاومتی خامنه ای رمال است.
افرادی به‌دنبال عرضه پوشاک هستند سود سرشاری برای آن‌ها دارد و در این بین حمایت و توجه خاصی به تولیدکنندگان و طراحان لباس ایرانی صورت نمی‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، موضوع  طراحی و تولید لباس ایرانی_اسلامی از دو دهه گذشته به یکی از دغدغه‌های اصلی مسؤولان فرهنگی تبدیل شده است و اقداماتی در این رابطه صورت گرفته است و نمایشگاه‌های متعددی در خصوص لباس ایرانی- اسلامی در سراسر کشور با هدف حمایت از طراحان و تولیدکنندگان پوشاک ایرانی برپا می‌شود، اما می‌بینیم که مسؤولان به همین مقدار بسنده می‌کنند و هیچ عزمی برای تولید انبوه این پوشاک در کشور وجود ندارد و هم‌چنان شاهد لباس‌های غربی و نامتعارف بر ویترین فروشگاه‌های عرضه پوشاک هستیم.
جولان پوشاک وارداتی و نامتعارف در ویترین فروشگاه‌های عرضه پوشاک
امروزه پیدا کردن لباس مناسب برای بانوان به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها تبدیل شده است و شاید روزها و ساعت‌ها را صرف پیدا کردن یک لباس مناسب می‌کنند، اما در نهایت به نتیجه مطلوب نمی‌رسند و گاهی از روی اجبار مجبور به خرید پوشاکی می‌شوند که حتی گاهی از پوشیدن این لباس در محل کار و یا مهمانی حس ناخوشایندی دارند.
گرفتن حق انتخاب از بانوان در انتخاب پوشاک مناسب
دادن حق انتخاب به افراد در انتخاب پوشاک یکی از شاخصه‌های رعایت حقوق شهروندی است، اما متأسفانه این حق توسط تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان پوشاک نادیده گرفته می‌شود و شاهدیم که افراد به‌دنبال عرضه پوشاکی هستند که سود سرشاری برای آن‌ها دارد و در این بین حمایت و توجه خاصی به تولیدکنندگان و طراحان لباس ایرانی صورت نمی‌گیرد تا این افراد بتوانند پوشاک متناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی و همچنین با قیمت مناسب تولید کنند.
سمیه هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، در رابطه با وضعیت تولید پوشاک در چهارمحال و بختیاری، گفت: فارغ‌التحصیلان بسیاری در رشته طراحی دوخت در استان وجود دارد و همچنین تعداد زیادی نیز در شاخصه‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش و در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند.
طراح لباس ادامه داد: متأسفانه مسؤولان هیچ حمایت ملموسی از طراحان لباس استان جهت گسترش فعالیت و به تولید انبوه رساندن پوشاک طراحی و تولید شده به‌عمل نمی‌آورند و ارزشی برای کار آن‌‌ها قائل نیستند که همین مسئله موجب دلسردی طراحان می‌شود.
واردات بی‌رویه پوشاک چینی به کشور باعث تضعیف تولید داخلی می‌شود
وی با بیان مشکلات طراحان و تولیدکنندگان پوشاک در کشور و چهارمحال و بختیاری، خاطرنشان کرد: واردات بی‌رویه پوشاک چینی به کشور باعث تضعیف تولید داخلی و ضعیف شدن بازار کار برای طراحان پوشاک در کشور می‌شود.
هاشمی اضافه کرد: قیمت بالای پارچه و هزینه‌های جاری برای تولید و طراحی لباس باعث شده تا قیمت تمام شده لباس بسیار بالا برود و به همین دلیل مردم رغبتی برای خرید اینگونه لباس‌ها ندارند و ترجیح می‌دهند پوشاکی که قیمت مناسب‌تری دارد را خریداری کنند.
حمایت مسؤولان از طراحان و تولیدکنندگان پوشاک در ایجاد اشتغال مؤثر است
استاد طراحی لباس افزود: اگر مسؤولان از طراحان لباس حمایت کنند و طرح‌های آن‌ها را به تولید انبوه برسانند و در چندین فروشگاه بزرگ عرضه کنند، قطعا قیمت تمام شده پوشاک پایین می‌آِید و اقشار مختلف با سلیقه‌های متفاوت می‌توانند از این پوشاک استفاده کنند و در ایجاد اشتغال نیز تأثیر بسزایی دارد.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی تولید پوشاک برای طراحان لباس صرفه اقتصادی ندارد، تأکید کرد: امروزه معمولا افرادی به سمت طراحان لباسی می‌روند که به‌دنبال لباس خاص باشند و یا اینکه لباس مناسبی با سایز آن‌ها در بازار موجود نباشد، اما اکثر افراد باتوجه به اینکه لباس‌های وارداتی کیفیت مناسبی ندارند، به‌علت ارزان بودن به سراغ این دست پوشاک می‌روند حتی اگر با سلیقه آن‌ها جور نباشد.
قیمت تمام شده یک مانتو در استان حدودا 500 هزار تومان است
هاشمی در پایان گفت: قیمت تمام شده طراحی و تولید یک مانتو به‌طور میانگین حدود 500 هزار تومان است، بنابراین این مسئله طبیعی است که باتوجه به شرایط اقتصادی مردم به‌دنبال قیمت پایین باشند و به همین دلیل طراحان نیز به‌ سمت تولید لباس نمی‌روند.
چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های کشور است که باتوجه به آمار قابل توجه فارغ‌التحصیلان رشته طراحی دوخت، هیچ‌گونه واحد صنفی تهیه و تولید پوشاک در آن دایر نیست و کارگاه‌های کوچک تولید پوشاک که به همت فارغ‌اتحصیلان این رشته در برخی شهرستان‌ها دایر شده است، جوابگوی نیاز بازار پوشاک استان نیست.
گزارش از مریم بیگی