خرابی تعداد زیادی از دستگاه‌های دیالیز در سیستان و بلوچستان



رئیس سازمان بیماری‌های خاص کشورعنوان کرد:
خرابی تعداد زیادی از دستگاه‌های دیالیز در سیستان و بلوچستان 7 آبان-97
دیالیز
رئیس سازمان بیماری‌های خاص کشور گفت: از ۲۰ دستگاه دیالیز سیستان و بلوچستان، ۱۷ دستگاه آن خراب است‌.
‌به گزارش ایسنا-‌ فاطمه هاشمی رفسنجانی در کمیته بیماران خاص استان با بیان این مطلب، افزود: در بازدیدی که از مراکز تالاسمی و دیالیز زاهدان داشتیم، با وجود آن که وضعیت مناسب بود اما عمده مشکلات مربوط به مدیریت از جمله خرابی دستگاه ها بود که باید فوری اصلاح و راه‌اندازی شود.
فاطمه هاشمی رفسنجانی افزود: قرار شد کمبود دستگاه های سه مرکز را این بنیاد تامین کند.
وی گفت: امیداوریم با کمک دانشگاه علوم پزشکی و استانداری یک مرکز جامع بیماری های خاص راه اندازی شود که البته این زمان بر است و اگر آماده شود، بنیاد بیماری های خاص کشور در تجهیز آن کمک خواهد کرد.
‌رئیس سازمان بیماری های خاص کشور گفت: پیشگیری از بیماری ها باید جدی گرفته شود؛ بخصوص در رابطه با بیماران دیالیزی چراکه بالای ۶۰ درصد بیماران دیالیزی، دیابتی و ۲۰ درصد آن ها فشارخونی هستند.
وعده رئیس بنیاد بیماری‌های خاص کشور برای اختصاص ۱۵ دستگاه دیالیز برای بیماران استان
فاطمه هاشمی هم‌چنین در جلسه کمیته بیماری‌های خاص استان از اختصاص ۱۵ دستگاه دیالیز به نقاط مختلف استان خبر داد.
به گزارش ایسنا- ‌ جلسه کمیته بیماری‌های خاص استان به ریاست سید دانیال محبی استاندار و با حضور رئیس بنیاد بیماری‌های خاص کشور و اعضای این کمیته در استانداری برگزار شد.
‌استاندار سیستان و بلوچستان در این جلسه مشکلات مبتلابه استان را ناشی از سوء مدیریت ها و همچنین عدم فرهنگ‌سازی عنوان کرد و افزود: در عرصه مدیریت باید هم وجدان و هم قدرت وجود داشته باشد و برای پیگیری مطالبات و برخورد قاطع و عکس العمل قوی از وظایف مدیریت است.
وی گفت: حجم مطالبات در این استان بسیار زیاد است و برای این موضوع به مدیران خستگی‌ناپذیر نیاز دارد تا بتوانند با عشق و علاقه تنگناهای موجود را رفع نمایند.
محبی، فرهنگ سازی را از دیگر فاکتورهای مهم توسعه عنوان کرد و گفت: برای رسیدن به هر تغییر و توسعه باید ابتدا نگرش ها تغییر نماید و در راستای ارتقای سطح فرهنگ و استراتژی فرهنگی تلاش شود.
وی ادامه داد: در این استان فرهنگ کثرت تولد و از سوی دیگر ازدواج های فامیلی در بستر سنتی وجود دارد که این روند باعث افزایش میزان شیوع بیماری های ژنتیکی از جمله تالاسمی و بالا بودن نرخ شیوع آن در استان شده است‌.
استاندار آمار بالای بیماران تالاسمی‌، تصادفات جاده ای و شیوع بیماری‌های نوظهور را از جمله مواردی دانست که باید با بسترسازی فرهنگی کنترل شود.
وی با تاکید بر تمرکز زدایی از مرکز استان، بر توجه ویژه به کرانه ها و شبکه‌سازی در نقاط دور از مرکز همچون قصرقند، کنارک و زرآباد تاکید کرد و افزود: بعد مسافت در استان و تمرکز امکانات در مرکز، خدمات گیری برای مردم از جمله بیماران را بسیار سخت می نماید که لازم است؛ در این خصوص از ظرفیت‌های موجود در این زمینه در دیگر استان ها هم استفاده شود .
وی تمرکز زدایی از زاهدان و توجه به چابهار را نیز عنوان کرد و افزود: چابهار از جمله مناطقی است که ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه و بهره گرفتن از استعدادهای خدادادی آن برای ایجاد زیرساخت ها وجود دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.
فاطمه هاشمی رئیس بنیاد بیماری‌های خاص نیز در این جلسه از اختصاص تعداد ۱۵ دستگاه دیالیز به استان خبر داد و افزود: در بازدیدهایی که از شهرستانهای زابل، چابهار و زاهدان انجام شده، نشان داد که مشکلات استان در حوزه بیماران خاص چالشی نیست و قابل حل است و اختصاص این تعداد دستگاه دیالیز به نقاط مختلف استان بخشی از مشکلات این بیماران را مرتفع خواهد کرد.
وی گفت: این بنیاد آمادگی دارد با همکاری وزارت بهداشت، احداث و  تکمیل و تجهیز مراکز خدمات دهی به بیماران را انجام دهد که در این خصوص اگر وزارت بهداشت اجرای هر مرکز را به ۵۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی برساند، بنیاد این آمادگی را دارد که در مابقی اجرای آن و تجهیز مرکز مشارکت کند.
وی همچنین گفت: در بازدید از مناطقی همچون نوبندیان و کنارک مشاهده شد که ساختمان هایی برای ارائه خدمات به بیماران دیالیزی وجود دارد که اگر امکانات و نیروی انسانی در این ساختمانها مستقر شوند، بنیاد نسبت به تجهیز آن اقدام خواهد کرد که این اقدامات کمک بسیار خوبی برای جلوگیری از تردد بیماران و طی کردن مسافت های طولانی برای خدمات گرفتن خواهد بود.
وی بر استفاده از خیرین و بخش خصوصی در راه اندازی مراکز خدمات دهی به بیماران دیالیزی تاکید کرد و افزود: افراد خیری در استان وجود دارند که مایلند در این بخش سرمایه گذاری کنند و در خصوص این موضوع باید در نشستهایی تخصصی با دانشگاه علوم پزشکی تصمیم گیری و ارائه راهکار شود.
در این جلسه نبود مرکز جامع بیماران خاص در استان، نبود مرکز بیماران تالاسمی در شهرستان ها از جمله سرباز و دریافت خون به روش سرپایی و بالا بودن هزینه های دارویی از جمله مشکلات بیماران دیالیزی و تالاسمی عنوان شد.‌
تقبل ساخت مدرسه توسط رئیس سازمان بیماری‌های خاص کشور در کورین
‌فاطمه هاشمی هم‌چنین در سفر به بخش کورین هزینه ساخت یک مدرسه ۱۲ کلاسه و همچنین ساخت حمام در روشن آباد را متقبل شد.
به گزارش ایسنا- در بازدیدی که از بخش کورین توسط فاطمه هاشمی رفسنجانی و خانم فاضلی مدیرکل بانوان استانداری سیستان و بلوچستان صورت گرفت، خانم هاشمی با تاکید بر توجه مسئولین و خیران به آموزش و پرورش، رفع نیازهای تحصیلی دانش آموزان در مناطق روستایی را امری ضروری دانست.
وی برای احداث یک باب مدرسه دوازده کلاسه پس از واگذاری زمین توسط بخشداری کورین اعلام آمادگی کرد.
هاشمی در بازدید از روستای روشن‌آباد، پرداخت هزینه ‌احداث حمام عمومی روستا را متقبل شد، همچنین در بازدید از مدرسه شبانه روزی بخش مقرر شد هزینه‌های تامین مایحتاج مدرسه شبانه روزی توسط خیران محلی با محوریت بخشداری کورین پرداخت شود.