مرگ در باران

 مرگ در باران  7  آبان – 97
 بدون شک عامل اصلی هرمرگ ومیر که بهر طریقی درجامعه به وقوع می پیوندد چه براثر پدیده های طبیعی مثل سیل وزلزله و خشک سالی و  آلودگی محیط زیست  وهوا چه اتفاقات  غیر طبیعی مثل تصادفات و بیماری ها و اعتیاد ... رژیم ولایت فقیه مرگ زی و تولید کننده ناامنی و مرگ است.
مشهد - ایرنا - بارش برف و باران از زیباترین رحمت های الهی همیشه نقش بند لبخند مهر و سرزندگی بر چهره طبیعت و کائنات است اما گاهی انسان ها با بی احتیاطی کام سرزندگی را تلخ می کنند.
به گزارش ایرنا، همزمان با آغاز بارندگی تنور اخبار مرتبط با لغزندگی جاده و حوادث جاده ای زنجیره ای و غیر زنجیره ای داغ می شود، رویدادهایی که در بسیاری از مواقع شماری کشته و زخمی بر جا می گذارد.
به گفته کارشناسان پلیس راه و راهور، علت بخش عمده ای از حوادث رانندگی در باران و برف، غفلت و تخطی از سرعت مطمئنه و بی احتیاطی است، غفلتی که چشمان چندین خانواده را خیس و بارانی می کند، مرگ آتش نشان مشهدی در روز گذشته هنگام عملیات امداد و نجات سانحه رانندگی در بزرگراه کلانتری از جمله تلخ ترین این حوادث است.

*
افزایش 30 درصدی تصادفات
رئیس پلیس راه خراسان رضوی در باره ارتباط سوانح رانندگی و لغزندگی جاده ها به خبرنگار ایرنا گفت: فراوانی و شدت حوادث رانندگی در روزهای بارانی نسبت به روزهای عادی بیشتر است.
سرهنگ هادی امیدوار افزود: در روزهای برفی و بارانی سوانح جاده ای در همسنجی با روزهای عادی حدود 30 درصد افزایش می یابد.
وی اظهار داشت: در ساعت های نخست بارندگی، لغزندگی وضعیت بدتری دارد، همیشه نخستین باران خطرناک ترین باران برای رانندگان است، لایه ای از دوده، رسوبات، روغن، بنزین و مایعات لغزنده که به مرور و در روزها و ماه های خشک و بی باران در سطح جاده ها تشکیل می شود، با نخستین باران از جاده جدا شده و شرایط بسیار لغزنده و صابونی ایجاد می کند.
وی گفت: رعایت فاصله طولی و سرعت مطمئنه، استفاده از لاستیک های دارای آج طولی و حرکت با چراغ های روشن از ضرورت های رانندگی در روزهای بارانی و مه آلود است.

*
دوری از چاله های آب
رئیس پلیس راه خراسان رضوی افزود: گاهی در سطح جاده ممکن است نقاطی دچار آب گرفتگی شده باشد که این نقاط بسیار خطرناک هستند و نباید خودروها از این چاله ها عبور کنند.
وی اظهار داشت: با ورود به چاله آب، لاستیک از سطح جاده جدا شده و خودرو تعادل خود را از دست می دهد.
وی گفت: در جاده لغزنده باید سرعت را تا حدی که راننده به خودرو مسلط باشد، کاهش داد و از سفرهای غیر ضروری اجتناب کرد.
سرهنگ امیدوار با اشاره به شناسایی 147 نقطه حادثه خیز در جاده های خراسان رضوی افزود: سرعت از مهمترین تخلفات حادثه ساز در جاده های این استان است و این تخلف افزایش یافته که باید به سوی مهار آن حرکت کرد.
وی ادامه داد: طی 6 ماه نخست امسال 5 هزار و 599 فقره تصادف در جاده های این استان رخ داد که در این تصادفات 402 نفر جان باختند.

*
ارتباط مستقیم لغزندگی و تصادفات
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در زمینه افزایش تصادفات در روزهای برفی و بارانی به خبرنگار ایرنا گفت: بین افزایش سوانح رانندگی و لغزندگی سطح خیابان ارتباط مستقیم وجود دارد، یکی از پارامترهایی که منجر به افزایش سوانح رانندگی در روزهای بارانی می شود، کاهش اصطکاک بین لاستیک خودرو و آسفالت خیابان است.
هادی عطارزاده افزود: کاهش اصطکاک خیابان با لاستیک خودرو باعث افزایش فاصله توقف در زمان ترمزگیری می شود لذا میزان تصادفات در این شرایط افزایش می یابد.
وی اظهار داشت: کاهش فاصله دید و سخت شدن کنترل خودرو در مسیرهای لغزنده از دیگر مواردی است که شرایط خطرآفرین برای رانندگان رقم می زند.
وی گفت: در فصول بهار و تابستان که با کمبود بارندگی مواجه هستیم سطح خیابان ها و جاده ها مملو از دود، روغن و جرم های چرب می شود لذا در اولین بارندگی های پاییزی میزان لغزندگی در جاده و خیابان دوچندان می گردد.
عطارزاده افزود: در کلانشهر مشهد موتورسیکلت سواران، دوچرخه سواران و عابران پیاده اولین گروه حادثه پذیر در حوادث های فوتی و جرحی رانندگی هستند، اگر رانندگان به قانون پایبند بوده و در شرایط نامناسب جوی ضمن رعایت سرعت مطمئنه و حق تقدم به حقوق عابران پیاده احترام بگذارند، حوادث رانندگی تا حد قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.

*
سهم 51 درصدی عابران در تلفات تصادفات
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: در نیمه نخست سال جاری حدود 130 نفر در کلانشهر مشهد طی حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که سهم عابران پیاده از این تعداد 51 درصد است.
عطارزاده اظهارداشت: 35 درصد از قربانیان تصادفات موتورسیکلت سواران هستند، 11 درصد مربوط به خودروهای سواری و 12 درصد نیز مربوط به اتوبوس ها و خودروهای سنگین است.
وی گفت: 80 درصد متوفیان رانندگی در مشهد طی نیمه نخست امسال مرد و مابقی زن بوده اند.
وی افزود: همچنین در این مدت 16 هزار و 300 نفر در سوانح رانندگی مصدوم شده اند.
عطارزاده تاکید کرد: رانندگان باید با رعایت قوانین و صبر و حوصله شرایط لازم برای کنترل ترافیک و کاهش تصادفات را فراهم کنند.

*
احتیاط لازمه رانندگی در بارندگی
رئیس مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: احتیاط، ضرورت رانندگی در شرایط بارندگی و لغزندگی جاده هاست.
ابوالفضل حسینی افزود: اولین عامل خطرزا در جاده لغزنده تخطی از سرعت است، در مواقع بارندگی باید حداکثر سرعت بین 40 تا 60 کیلومتر در ساعت باشد.
وی با اشاره به فعال بودن 12 تابلو پیام رسان در جاده های استان، اظهار داشت: با شروع بارندگی پیام کاهش سرعت روی این تابلوها نقش می بندد.
وی با بیان اینکه 123 سامانه ثبت تخلف در جاده های استان فعال است، گفت: فعال بودن سامانه های نظارتی از جمله دوربینهای ثبت تخلف، سامانه های ثبت سرعت و فعالیت نظارتی پلیس و اعمال قانون رانندگان متخلف مهمترین عوامل کاهش قابل توجه سرعت غیرمجاز در جاده های این استان هستند.
حسینی افزود: رعایت قوانین، افزایش دقت، رعایت حق تقدم و سرعت مطمئنه در شرایط بارندگی و لغزندگی جاده ها بیشتر از سایر اوقات باید مورد توجه باشد، همچنین خودروها در زمستان باید مجهز به تجهیزات زمستانی و زنجیر چرخ باشند.
خراسان رضوی 20 هزار و 575 کیلومتر راه دارد که 6 هزار و 422 کیلومتر آن بین شهری و 14 هزار و 152 کیلومتر راه روستایی است.
این استان پس از فارس رتبه دوم کشور را از نظر طول راه ها به خود اختصاص داده است.