پنج‌قلوهای اراکی صاحب‌خانه شدند


با پیگیری‌های مدیرکل بهزیستی استان مرکزی
پنج‌قلوهای اراکی صاحب‌خانه شدند 9 آبان – 97
مشکل مسکن خانواده پنج قلوهای اراکی با حمایت مجدانه مدیرکل بهزیستی استان مرکزی حل و این خانواده هشت نفری صاحب‌خانه شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، پس از انتشار گزارشی با عنوان «بیکارم/ کمک خیرین به دستم نرسیده است» در تاریخ 5 آبان ماه امسال در خبرگزاری فارس استان مرکزی،  زهرا امینی مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با پاسخگویی به‌موقع نشستی را با حضور  حمید دلیخون پدر پنج‌قلوهای اراکی، احمد حاج دایی معاون مشارکت‌های بهزیستی استان مرکزی، ریحانه جلالی سرپرست خبرگزاری فارس استان مرکزی و خبرنگار این خبرگزاری برگزار و به بررسی مشکلات مسکن و اشتغال خانواده پنج‌قلوها پرداخت.
مدیرکل سازمان بهزیستی استان مرکزی با اشاره به دستورالعمل سازمانی حمایت از خانواده‌های چندقلو اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل، سازمان بهزیستی برای حمایت از خانوارهای چندقلو موظف به تأمین بخشی از شیرخشک فرزندان تا سن دو سال، پرداخت کمک‌هزینه معیشت تا قبل از سن دبستان، پرداخت کمک‌های موردی حسب مورد و نیاز فرزندان شده است.
زهرا امینی با اشاره به اینکه کمک‌هزینه مقرر شده تنها بخش کوچکی از هزینه جاری زندگی این خانواده‌ها را تأمین می‌کند، افزود: بهزیستی استان از طریق کمک‌های غیرمستمر از جمله تأمین هزینه مسکن از حساب مشارکت‌های مردمی، جذب و شناسایی خیرین، پیگیری مهدکودک فرزند بزرگ‌تر، کمک‌هزینه‌ درمان به نوعی این خانواده را حمایت کرده است.
وی با اشاره به خدمات ارائه شده به این خانواده طی شش ماه گذشته، تصریح کرد: تحویل 504 قوطی شیرخشک، معرفی به بهزیستی کشور برای بیمه برکت، پرداخت 2 میلیون تومان کمک‌های موردی، 6 میلیون تومان ودیعه مسکن، مکاتبه با بنیاد مستضعفان و پرداخت مبلغ 2 میلیون و 250 هزار تومان هر دو ماه یک‌بار، پیگیری پرداخت مبلغ 5 میلیون تومان کمک‌هزینه معیشت از طریق بنیاد، ثبت‌نام پنج‌قلوها در سامانه ارمغان برای دریافت کمک‌هزینه معیشت، حضور یک پرستار در شیفت صبح از طریق بهزیستی و یک پرستار در شیفت عصر از طریق خیر بخشی از خدمات ارائه شده به این خانواده بوده است.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با اشاره به پیگیری‌های مستمر در خصوص حمایت بنیاد علوی از این خانواده افزود: در راستای حمایت از خانواده چندقلوها و بهره‌مندی از منابع و اعتبارات بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی به منظور کمک به تأمین مسکن این خانوارها، اقدامات سازمان بهزیستی استان مرکزی به عنوان تجربه موفق به دیگر استان‌ها معرفی شد.
امینی اظهار کرد: برای کمک به خانواده پنج‌قلوها جلسات متعددی با حضور مدیرکل کمیته امداد، نماینده استاندار، رئیس راه و شهرسازی، ریاست دانشگاه علوم پزشکی و رئیس بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی ترتیب داده شد.
وی به تشریح کمک‌های مردمی با دو عنوان نیت خاص و نیت عام پرداخت و گفت: نیت خاص شامل آن دسته از کمک‌های مردمی است که صرف امور خاصی می‌شود که خود مردم به آن اشاره کردند اما نیت عام آن بخش از مشارکت‌های مردمی است که سازمان می‌تواند در هر حوزه حمایتی برای مددجویان تحت پوشش صرف کند.
مدیرکل سازمان بهزیستی تصریح کرد: کمک‌هزینه 30 میلیون تومانی خرید مسکن به خانواده پنج‌قلوها از حساب مشارکت‌های مردمی با نیت عام بوده است که با دلیل شرایط خاص این خانواده تصمیم گرفته شده برای تأمین مسکن خانواده پنج‌قلوها هزینه شود. 
امینی گفت: طبق پیگیری‌های انجام شده موافقت لازم برای حمایت مالی از آقای دلیخون برای خرید یک باب منزل مسکونی نهایی و قرار است با پیشنهاد بهزیستی 50 میلیون تومان از طریق بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی، 10 میلیون تومان دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان، 37 میلیون تومان بهزیستی و مابقی از محل آورده شخصی تأمین شود که با توجه به امضا قول‌نامه ملک مورد نظر، 37 میلیون تومان چک بهزیستی تأمین و مابقی نیز در تاریخ‌های قیدشده پرداخت شود.
تخصیص 20میلیون وام اشتغال‌زایی از سوی سازمان بهزیستی استان
معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی استان مرکزی بیان کرد: خدمات و حمایت‌های این سازمان به خانوار پنج‌قلو فراتر از حیطه وظایف سازمانی بوده است.
احمد حاج دایی تصریح کرد: جلسات متعدد و ویژه‌ای پیرامون حمایت از خانواده پنج‌قلوها با سایر دستگاه‌های اجرایی در استان گذاشته شد و برخی از آن‌ها قول مساعدت دادند که متأسفانه تا امروز به آن موارد عمل نکردند، از این‌رو، سازمان بهزیستی پاسخگوی عمل نکردن وعده‌های دیگر سازمان‌ها نیست.
وی تصریح کرد: کمک‌هزینه 30میلیون تومانی خرید مسکن به صورت بلاعوض و از طریق حساب مشارکت‌های مردمی تأمین و پرداخت می‌شود.
معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی استان مرکزی اظهار کرد: قرار شد مبلغ 10 میلیون تومان کمک بلاعوض توسط نماینده ولی‌فقیه استان مرکزی برای خرید مسکن به این خانواده پرداخت شود. 
حاج دایی از تخصیص 20 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه برای اشتغال‌زایی پدر خانواده از سوی سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: در راستای ایجاد اشتغال و جواز کسب مذاکراتی را با رئیس شورای اصناف استان ترتیب خواهیم داد و از طرفی علاوه بر 20 میلیون وام اشتغال‌زایی هزینه‌های مربوط به جواز کسب را نیز سازمان پرداخت خواهد کرد.