تداوم امیدزدایی واعتماد سوزی؛ رویه منتقدان ظریف در خانه ملت

 تداوم امیدزدایی واعتماد سوزی؛ رویه منتقدان ظریف در خانه ملت 7آذر-97
درروندجنگ قدرت و ثروت جناح ها وباندها که باندهای مافیایی درون مجلس ارتجاع با حمایت پاسداران خیزبرای استیضاح وبرکناری ظریف و حتی پاسدار علی لاری جانی برداشته  بودند ولی باپس گیری تعدادی از امضا کنندگان استیضاح ظریف چون می دانستندرأی نمی آورذ و برای اربابان شان پرهزینه است . بنابراین فعلاً طرح پیگیری استیضاح ظریف منتفی شده است.
تهران-ایرنا- تلاش برای استیضاح «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه تداوم امیدزدایی و اعتماد سوزی است که منتقدان دولت همانند رویه سال های گذشته خود در مجلس شورای اسلامی در پیش گرفته اند.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، طرح استیضاح رییس دستگاه دیپلماسی روز سه شنبه با امضای 24 نفر از نمایندگان اصولگرای عمدتا وابسته به جبهه پایداری در 11 محور به هیات رییسه مجلس تقدیم شد.
روزهای آغازین آبان امسال ظریف در گفت و گویی نسبت به وجود پدیده پولشویی در کشور هشدار داد، پدیده ای که یکی از نمودهای فساد اقتصادی در کشور است که سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را در معرض تخریب و نابودی قرار داده است.
بخشی از سخنان رییس دستگاه دیپلماسی که مستمسک مخالفان و منتقدان دولت در مجلس قرار گرفته است به این شرح است که:« بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ما است و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم؛ اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند... با این وضعیت ما نمی‌توانیم با فضاسازی‌ها مقابله کنیم. کسانی که یک قلم معامله‌شان ممکن است 30 هزار میلیارد باشد فضاسازی کرده‌اند. آنها می‌توانند بودجه وزارت خارجه را هزینه یک قلم فضاسازی‌شان کنند».
برای درک رفتار منتقدان دستگاه دیپلماسی باید به گذشته برگشت؛ زمانی که در جریان مذاکرات هسته ای همنوا با مخالفان منطقه ای و بین المللی توافق هسته ای ازهیچ اقدامی در تخریب دستاوردهای دستگاه دیپلماسی کوتاهی نکردند و با سیاه نمایی و بیان اینکه برجام هیچ دستاوردی نداشته در مسیر امید زدایی و اعتماد سوزی گام برداشتند. به دنبال خروج آمریکا از ، ترک شرکت ها و سرمایه گذاران از ایران محمل تازه ای برای حمله به دولت و دستگاه دیپلماسی شد. در شرایط کنونی دولت و دستگاه دیپلماسی به دنبال استفاده حداکثری از فرصت ها و ظرفیت های بین المللی ناشی از اقدامات یک جانبه و قهری آمریکا در نظام بین الملل اقدام به یارگیری می کند. تحقق این امر در گرو پیش نیازهایی است که مهمترین آن عملیاتی شدن توصیه های گروه ویژه اقدام مالی FATF است که دولت از سال ها قبل برای اجرایی شدن آن تلاش می کند.
با این حال و در شرایطی که دولت در نشست های این نهاد مالی رایزنی های فشرده ای برای جلوگیری از فرورفتن ایران در سیاه چاله فهرست اقدامات مقابله ای گروه ویژه اقدام مالی انجام داده و توانست از این نهاد مهلت چهارماهه دیگری دریافت کند مخالفان داخلی بدون توجه به این که آرزوی آمریکای ترامپ رژیم صهیونیستی و عربستان عدم تصویب لوایح مرتبط با اف ای تی اف است از هیچ کارشکنی در این زمینه کوتاهی نکردند.
ظاهرا اظهارات وزیر امور خارجه فضای مساعدی برای تخریب دستگاه دیپلماسی و فرصت سوزی در فرآیند اجرایی کردن توصیه های گروه ویژه اقدام مالی فراهم کرده است. در شرایطی که دربازه زمانی تعیین شده باید سرنوشت این لوایح روشن شود و در غیر این صورت نه سازوکار ویژه اروپایی ها و نه هرگونه تعامل بانکی و تجاری ایران با کشورهای حتی دوست و همسایه اجرایی نخواهد شد، تصمیم سازان کشور باید درگیر نمایش جدید منتقدان دولت در قالب طرح استیضاح وزیر امور خارجه باشند. با این اوصاف فضای مجلس شورای اسلامی نشان می دهد که نمایندگان با درک شرایط داخلی و بین المللی، چندان با امضا کنندگان طرح استیضاح محمدجواد ظریف همراهی نخواهند کرد.
**
نمایندگان چه می گویند؛
«
علی ابراهیمی» نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در این زمینه به ایرنا گفت: به نظر من در اظهارات دکتر ظریف، اشکال جدی دیده نمی شود؛ استیضاح بیشتر جنبه سیاسی در واکنش به اظهار نظر وی درباره پولشویی است، باید بپذیریم وقتی در کشور مسئله قاچاق مواد مخدر وجود دارد و پول های کثیف از مبادی قانونی کشور رد و بدل می شود که نتیجه آن پولشویی است بنابراین نباید قضیه را خیلی سخت بگیریم.
وی با بیان این که پنهان کردن، انکار و پاک کردن صورت مساله بیش از خود مساله برای ما دردسرساز است؛ افزود: زمانی که مشکلی در کشور وجود دارد، باید درصدد رفع آن برآییم، نه این که به شکل کنونی بخواهیم آن را کتمان کنیم؛ اگر در سطح شهر بچرخیم، حجم انبوهی از کالاهای قاچاق را می بینیم که اینها نمونه ای از پولشویی است که در کشور جریان دارد.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با تاکید بر این که من نقدهایی را به اظهارات دکتر ظریف وارد می دانم، گفت: از وی خواسته شد که مستندات خود را در این زمینه به مجلس ارائه دهد، اما در شرایط کنونی را استیضاح به صلاح نمی دانم؛ موضوع در حدی است با تذکر، سوال و شفاف سازی قابل حل است.
«
حشمت الله فلاحت پیشه» با یادآوری این که «به شدت مخالف استیضاح هستم»، تصریح کرد: بیشترین دستورکارهای دولت مربوط به سیاست خارجی کشور است و آقای ظریف در این رابطه بیشترین تجربه، طرح و برنامه لازم را دارند، الان شرایط مساعد این نیست که وارد فضای استیضاح شویم.
رمضانعلی سبحانی فر نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگار ایرنا گفت: آنچه در اظهارات آقای ظریف مطرح شد، در کشور اتفاق افتاده است، وی مستندات خود را ارائه دهند کمکی برای مبارزه با پولشویی در کشور خواهد بود.
سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی به ایرنا گفت: بعد از اینکه آقای ظریف درباره پولشویی سخن گفتند، تعدادی از نمایندگان بحث استیضاح ایشان را مطرح کردند؛ آنها اغلب افرادی هستند که در خصوص موضوعات مختلف از دکتر ظریف سوال پرسیده اند و اصرار داشتند که سوال آنان به رای گذاشته شود، اما سوال آنان رای نیاورده است.
وی افزود: بر خلاف تصور استیضاح کنندگان، من فکر می کنم که استیضاح فرصت مناسبی برای وزیر امور خارجه خواهد بود به این معنا که وقتی سوالات از وی در این قالب پرسیده می شود، با دست بازتر و راحت تر می توانند به بیان مسائل موجود بپردازند.
این نماینده مجلس به فضاسازی ها علیه دکتر ظریف در مجلس و در فضای سیاسی کشور اشاره کرد و گفت: یکی از نقاط قوت دولت روحانی که اعتماد عمومی و رضایت مردم را به همراه دارد، وزیر امور خارجه است، بعضی در پی القای ناکارآمدی دولت به جامعه هستند و به همین جهت نشانه و هدف آنها معطوف به نقاط قوت دولت است؛ دکتر ظریف هم یکی از این نقاط قوت دولت به شمار می روند.
با توجه به اظهارات برخی نمایندگان و فضاسازی هایی که در دولت اول و دوم دکتر روحانی صورت گرفته است؛ استیضاح وزیر امور خارجه با کارنامه قابل قبول دستگاه دیپلماسی کشور برای موافقان و منتقدان دولت، بیش از هر چیز جنبه سیاسی دارد و هدف طراحان و موافقان آن نیز تداوم مانع تراشی در برابر برنامه ها و سیاست های دولت و انکار دستاوردهای آن در عرصه سیاست خارجی است؛ رفتاری که بیش از این که از بابت منافع ملی مطرح شده باشد، نشانگر پیگیری اهداف گروهی و جناحی است. طبیعی است که زیان چنین رفتارهایی بیش از آن که معطوف به دولت باشد؛ منافع ملی را نشانه می رود.