دلار پايين آمد، قيمت ها نه مانع كجاست؟!


اوین نامه كيهان  6 آذر - 97
گزارش خبري تحليلي اوین نامه كيهان 
دلار پايين آمد، قيمت ها نه مانع كجاست؟!

 واحدپول کشور ریال بی ارزش شده ونه دلار است و رشد تورم و گرانی ربط به رکود و بحران اقتصادی دارد که یک عاملش تحریم هامی باشذ که مسببش خامنه ای و پاسداران و سیاست های هسته ای وموشکی و جنگی و تهدید به نابودی اسراییل و عربستان است.
اين روزها سوالي كه مردم از خود مي پرسند اين است كه مگرنرخ دلار كه بهانه گراني بسياري از كالاها و خدمات بود پايين نيامده پس چرا قيمت كالاها ارزان نمي شود؟
ماجرا اين است كه از اواخر سال گذشته قيمت ارز روند صعودي به خود گرفت تا اينكه در ارديبهشت ماه امسال با اعمال سياست اشتباه دولت حسن روحاني مبني بر اختصاص دلار جهانگيري يا همان ارز 4200توماني به واردات همه كالاها سير افزايش نرخ پول فرنگي شتاب بيشتري يافت و در نهايت به حدود 18-19هزار تومان در شهريورماه رسيد البته در اين مقطع زماني با انجام اقداماتي همچون برخوردهاي دستگاه قضايي با اخلالگران ارز و نيز دستگيري معاون ارزي بانك مركزي روند پرشتاب نرخ دلار متوقف شد و حتي سير نزولي اش آغاز گشت؛ اين افت قيمت ارز ادامه يافت تا اينكه در روزهاي اخير با كاهش شش هزار توماني به كانال 12هزار تومان سقوط كرد.
طبيعي است به موازات افت قيمت دلار مردم انتظار دارند نرخ كالاها و خدمات هم كه به بهانه گراني ارز بالارفته بود در شرايط فعلي به تبعيت از دلار سير كاهشي پيدا كند و طعم شيرين ارزاني در ذائقه مردم پديدار شود اما زهي خيال باطل!زيرا نه تنها قيمت ها پايين نمي آيد بلكه برعكس افراد مسئولي با بيان اظهارات عجيب و غريبي به نوعي مدعي افزايش بيشتر قيمت ها مي شوند.
به طور مثال، رئيس اتحاديه فروشندگان آهن گفت: مردم انتظار دارند با كاهش قيمت دلار قيمت كالاها از جمله آهن نيز كاهش پيدا كند اما متاسفانه اوضاع به گونه اي است كه كاهش قيمتي اتفاق نخواهد افتاد! محمد آزاد در گفت وگو با تسنيم با بيان اينكه ضرر اصلي نوسانات قيمت ارز متوجه مردم شده است، افزود: متاسفانه در دو ماه آينده توليدكنندگان آهن كاهش صادرات روبرو خواهند شد كه همين موضوع تاثيرات منفي بر عملكرد آنها خواهد داشت.
نعمت بخش دبير انجمن خودرو هم خواستار افزايش قيمت خودرو تا پنج درصد كمتر از نرخ حاشيه بازار شده و حتي به نوعي تهديد كرده كه اگر اين خواسته محقق نشود كارگران خودروسازان بيكار مي شوند! اين درحالي است كه خودروسازان طي سال هاي اخير علاوه بر بهره مندي از انحصار بازار به بهانه هاي مختلف نيزقيمت هايشان را گران كرده اند و حالاهم عليرغم كاهش دلار بازهم خواهان افزايش بيش از حد قيمت ها مي باشند.
بازار مسكن و اجاره بها نيز بر همين مبنا طي يك سال اخير و به بهانه نوسانات نرخ ارز افزايش 83درصدي قيمت ها را تجربه كرده و حالاهم با وجود روند كاهشي نرخ دلار خيال ارزاني ندارد و متقاضيان را حسرت زده خود ساخته است.
از سوي ديگرقيمت كالاها و اجناس خوراكي مردم نيز طي 12ماه گذشته به استناد آمارهاي بانك مركزي قريب به 60درصد گران شده و فعلا هم شاهدي مبني بر كاهش قيمت ها در اين بازار ديده نمي شود. اين درحالي است كه چندماه قبل نرخ اقلام خوراكي مدام به بهانه ارز بالا مي رفت مثلا علي اصغر ملكي، رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي چندماه پيش دليل گراني 30تا 40درصدي گوشت قرمز را گراني ارز و تمايل شديد صادركنندگان به صادرات اين كالا دانست.نظير اين توجيه گراني را ساير متوليان داشتند و علت گراني ها را موضوع افزايش نرخ دلار و به صرفه بودن صادرات مي دانستند ولي حالا معلوم نيست چرا با وجود سير نزولي قيمت دلار بازهم قيمت كالاهاي مصرفي مردم همچنان در اوج است. به طور نمونه لبنيات يكي ديگر از موادغذايي ضروري و پرمصرفي است كه درچند ماه اخير تورم بيش از 40درصدي را به مردم تحميل كرده است.
 علي رجبي، رئيس اتحاديه لبنيات، سه ماه قبل علت گراني محصولات لبني را بيش از هرچيز به گراني ارز، سوءاستفاده افراد متخلف و حتي افزايش صادرات با هدف سود بيشتر نسبت مي داد و مي گفت: باتوجه به افزايش نرخ ارز، هم دامدار شير را گران تر مي فروشد و هم توليدكننده به منظور سود بيشتر تمايل زيادي به صادرات پيدا كرده است كه همين موضوعات نيز توانسته در افزايش قيمت ها تاثيرگذار باشد.
اين اظهارات چند ماه پيش و در توجيه گراني هاي آن مقطع زماني بيان شده است ولي با اين همه ما در روزهاي اخير بازهم شاهد گراني قيمت لبنيات بوديم تا جايي كه يكي از مسئولان انجمن لبني در توجيه اين گراني هاي دوباره گفت: كارخانه هاي لبني چون مدت زمان زيادي از ارائه درخواستشان به دولت گذشته بود و جوابي نگرفته بودند لذا خودشان اقدام به گراني اجناسشان كردند!
اين گفته ها نشان مي دهد ظاهرا به دليل رها شدگي بازار و عدم نظارت قاطعانه بر قيمت ها برخي افراد سودجو در صنوف مختلف با سوءاستفاده از شرايط موجود قيمت ها را هر روز به بهانه اي بالا مي برند؛ يك روز به بهانه گراني نرخ ارز،روز ديگر به بهانه گراني مواد اوليه ،روز بعد به بهانه ماليات و خلاصه هر روز بهانه اي براي سركشي قيمت هايشان مي تراشند و در اين ميان فقط محرومين و توده هاي كم درآمد زيان اصلي را مي بينند.
به هرحال به نظر مي رسد سرمنشا اغلب گراني ها درانفعال و سوء مديريت دولت نهفته است. هرچند نبايد از برخي اقدامات كنترلي اخير بانك مركزي كه در كاهش قيمت ارز نيز موثر بود غافل شد ولي در مجموع تا زماني كه دولت هزينه هايش را كاهش نمي دهد، شفاف سازي در پرداخت ها نمي كند، به توانمندي داخلي براي احياي اقتصاد توجه جدي نمي كند و در يك كلام به اقتصاد مقاومتي بها نمي دهد نمي توان انتظار كاهش قيمت ها را داشت.