افزایش 200 درصدی بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به بلند مدت

افزایش 200 درصدی بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به بلند مدت 6دی -97
پس برای چه مدام  شکوه  وناله از بحران آب وکمبود بارندگی استان ها گزارش می شود؟
تهران- ایرنا- میانگین بارش کشور از آغاز سال زراعی ‌جاری تا دوم دی ماه 91.6 میلیمتر اعلام شده که نسبت به دوره مشابه بلند مدت و سال گذشته به ترتیب 47.6 و 222 درصد افزایش داشته است.
به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی کشور، بر همین اساس میزان بارش در مدت مشابه بلند مدت 62 میلیمتر و سال گذشته 28.4 میلیمتر بوده است. در ایران به سال زراعی از اول مهر آغاز و تا 31 شهریورماه سال بعد از آن گفته می‌شود.
در این دوره بیشترین بارش در استان‌‌های ایلام 379 میلیمتر ، خوزستان 262، بوشهر 207 و کهگیلویه و بویراحمد 365 رخ داده است که نسبت به بلند مدت به ترتیب171،139،123و 112.5درصد افزایش را تجربه کرده‌اند، این در حالی است که سیستان و بلوچستان با دریافت فقط 4.9 میلیمتر بارش از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون، بیشترین کمبود بارش را در میان استان‌ های کشور دارد، به طوری که 75 درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش یافته است.
بعد از سیستان و بلوچستان ، استان یزد با دریافت 13.6 میلیمتر کاهش 42 درصدی را نسبت به بلندمدت تجربه کرده است.

***
بارش‌های زمستانه نرمال تا کمتر از نرمال
پیش‌ بینی می‌شود به رغم بارش‌های بیش از نرمال در فصل پاییز، میانگین بارش کشور در فصل زمستان در محدوده نرمال تا کمتر از نرمال باشد.
روند در زمستان به گونه‌ای است که از دی تا اسفند، بارش ماهانه به طور نسبی کاهش می‌ یابد و بیشترین کاهش در اسفند مورد انتظار است. از هفته دوم دی ماه تا اوایل بهمن، بارش به ویژه در جنوب غرب کشور متمایل به بیش از نرمال پیش‌ بینی می ‌شود.
بارش این دوره در مناطق سردسیر بیشتر به شکل برف خواهد بود، انتظار می‌ رود در فروردین 1398، میانگین بارش کشور متمایل به بیش از نرمال باشد، این در حالی است که در استان‌های ساحلی خزر بارش کمتر از نرمال محتمل است.

***
پیش‌بینی دما
در زمستان به جز دو منطقه جنوب غرب، غرب و دریای خزر که برای آنها کمترین نابهنجاری مثبت دمایی (از نیم تا یک درجه) پیش‌‌بینی شده است، سایر مناطق کشور با نابهنجاری بین 1 تا 2 درجه مواجه خواهند بود.
در مقیاس ماهانه کمترین نابهنجاری مثبت از نیم تا یک درجه در دی و در جنوب غرب کشور مورد انتظار است. با توجه به پیش ‌بینی بارش بیش از نرمال و شرایط دما در مناطق کوهستانی زاگرس غربی، انتظار می‌ رود پهنه پوشش برف این مناطق بهبود یابد
علمی 9014**