ترامپ تحریم دو غول بزرگ مخابراتی چین را بررسی می‌کند

 ترامپ تحریم دو غول بزرگ مخابراتی چین را بررسی می‌کند7دی-97
تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا منع بکارگیری تجهیزات شرکت‌های چینی هواوی و زدتی‌ای در شرکت‌های آمریکایی را بررسی می‌کند.
به گزارش ایرنا به نقل از این رسانه، انتظار می‌رود این اقدام با صدور دستوری اجرایی و اعلام وضعیت «اضطرار ملی» در ژانویه 2019 (دی – بهمن) صورت بگیرد.
این تصمیم احتمالی ترامپ پس از طرح اتهام‌هایی از سوی آمریکا مبنی بر همکاری این دو شرکت مخابراتی با دولت چین و احتمال جاسوسی از اتباع آمریکایی است.
به نوشته رویترز، دستور اجرایی یاد شده در هشت ماه گذشته در دست بررسی بوده است.
بنا به این دستور، وزارت بازرگانی آمریکا بکارگیری تجهیزات شرکت‌های مخابراتی خارجی که امنیت ملی این کشور را در معرض خطر قرار دهد، ممنوع خواهد کرد.
به گفته منابع آگاه، احتمال دارد در دستور اجرایی ترامپ مستقیما به نام شرکت‌های یاد شده اشاره نشود، اما وزارت بازرگانی آمریکا آن‌ها را مشمول این حکم قرار خواهد داد.
پیشتر هم رسانه‌ها گزارش داده بودند که دولت آمریکا در اقدامی کم‌سابقه، از هم‌پیمانان خارجی خود خواسته است که به دلایل امنیتی از تجهیزات ساخت شرکت چینی هواوی استفاده نکنند.
اعضای دولت ترامپ در این ارتباط با مقام های کشورهایی همچون ژاپن، ایتالیا و آلمان گفت وگو کرده و هم نشست‌هایی مشورتی با ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت و شبکه در این کشورها داشته‌اند.
به گفته رسانه‌های آمریکایی، کاخ سفید حتی در حال بررسی امکان ارائه کمک‌ مالی به شرکت‌هایی است که درخواست این کشور برای عدم استفاده از تجهیزات هواوی را اجابت کنند.
انتشار این گزارش‌ها در شرایطی است که آمریکا و چین در ماه‌های گذشته درگیر یک جنگ تجاری همه‌جانبه بوده‌اند و اقدامات اخیر مقام های آمریکایی می تواند در راستای تشدید فشارها علیه پکن باشد.
رئیس جمهوری آمریکا از زمان رقابت‌های انتخاباتی تا به امروز بارها به روابط تجاری با چین خرده گرفته و منتقدان سرسخت سیاست‌های اقتصادی این کشور را به سمت‌های مهمی در وزارت بازرگانی و دفتر نمایندگی آمریکا در امور تجاری گماشته است.
این موضوع موجب طرح شایعاتی درخصوص جاسوسی چینی‌ها از ترامپ برای آشنایی با طرز فکر و سیاست‌های او شده است.
آنگونه که نیویورک تایمز اخیرا مدعی شده بود، مقام‌های چینی، تماس‌های تلفنی ترامپ را استراق سمع می‌کنند تا بدانند او چگونه فکر می کند، تحت تاثیر چه استدلال‌هایی است و به گوش کردن حرف چه افرادی علاقه دارد.
چین اما چنین اتهام‌هایی را بی‌اساس دانسته و رد کرده است.