تلفات آنفلوآنزای خوکی در هند به 170 نفر رسید

 تلفات آنفلوآنزای خوکی در هند به 170 نفر رسید10 بهمن-97
چه موقع این آنفلوآنزا سراغ خامنه ای می آید؟
دهلی نو - ایرنا - بر اساس داده های دولت هند در یک ماه گذشته حدود 170 نفر در این کشور به دلیل ابتلا به بیماری آنفلوآنزای خوکی جان خود را از دست داده اند درحالی که 4 هزار و 500 مورد ابتلا به این بیماری نیز به ثبت رسیده است.
به گزارش ایرنا، روزنامه 'اکونومیک تایمز' در گزارشی اعلام کرد، آمار دولتی هند نشان می دهد که بیش از 40 درصد از موارد ابتلا به این بیماری در ایالت راجستان اتفاق افتاده است.
تا روز سه شنبه یک هزار و 911 نفر در ایالت راجستان به بیماری آنفلوآنزای خوکی مبتلا شده اند و 75 نفر نیز جان خود را از دست داده اند. همچنین در ایالت گجرات بیش از 600 مورد ابتلا به این بیماری به ثبت رسیده است و 24 نفر آنها قربانی این بیماری شده اند.
در دهلی نو نیز تاکنون 532 نفر به بیماری آنفلوآنزای خوکی مبتلا شده اند اما در این کلان شهر هنوز تلفات انسانی به ثبت نرسیده است.
در سایر ایالت های هند از جمله پنجاب 27 نفر، هاریانا 8 نفر و ماهاراشترا 12 نفر به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.
این درحالی است که در سال 2017 بیش از یک هزار نفر در هند به دلیل ابتلا به آنفلوآنزای خوکی جان خود را از دست دادند.
به گفته رئیس سازمان خدمات بهداشتی هند یکی از دلایل اصلی افزایش آمار مرگ بر اثر ابتلا به این بیماری عدم مراجعه به موقع به بیمارستان است.
این درحالی است که پزشکان هندی احتمال می دهند ویروس اچ 1 ان 1 که عامل بیماری آنفولانزای خوکی است جهش یافته باشد. این بیماری ابتدا از طریق خوک ها گسترش می یافت اما اکنون از انسان به انسان منتقل می شود که این امر سبب نگرانی پزشکان هندی شده است.
شستشوی مرتب دست ها ، استفاده از ماسک و تماس نداشتن دست آلوده با بینی، دهان و چشم از توصیه های کارشناسان بهداشتی به مردم برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری است.
از سال 2009 ،سال شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی، تاکنون بیش از چهار هزار نفر در هند بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.
این ویروس نخستین بار در سال 1918 میلادی در آمریکا شناخته شد و پس از یک دوره طولانی در آوریل 2009 دوباره این بیماری به نام آنفلوآنزای نوع A یا خوکی با شکل، قدرت و توانایی بیماری زایی متفاوت از گذشته در ایالات کالیفرنیای جنوبی از کشور آمریکا گزارش شد و پس از آن در کشورهای مکزیک، کانادا و اروپا مشاهده شد.
قدرت بیماری زایی این ویروس سه برابر ویروس آنفلوآنزای معمولی بوده و بیشترین شیوع آن در فصل سرد از انسان به انسان منتقل می شود.
تب، سرفه، گلو درد، سردرد، لرز، کوفتگی عضلانی و در برخی از افراد اسهال و استفراغ از علائم آنفلوآنزای نوع آ (H1N1) است.
دوره انتقال این بیماری از یک تا هفت روز بعد از آغاز علائم بیماری و با داشتن تماس نزدیک صورت می گیرد.
معمولا قسمت فوقانی سیستم تنفسی را درگیر می کند و تنها در یک تا دو درصد می تواند منجر به مرگ شود.