گزیده ها 9 بهمن - 97


گزیده ها 9 بهمن - 97
عضو كميسيون حقوقي مجلس مطرح كرد: عملكرد سوال برانگيز گمرك در پرونده قاچاق 1700 كانتينر ظروف شيشه اي
اخيرا بحث پرونده جديد قاچاق ظروف شيشه اي درحالي مطرح شده. كه بر اساس مكاتبه يكي از مديران گمركي مشخص شده تاكنون اعلام جرمي از سوي گمرك در اين خصوص صورت نگرفته است.
خبرگزاري تسنيم با اشاره به نامه دهقان به وزير اقتصاد درباره پرونده جديد قاچاق ظروف شيشه اي، گزارش داد: در اين نامه آمده است كه در سال هاي 1393 الي 1395 آقاي الف از طريق كارت هاي اجاره اي و با بكارگيري برخي عوامل انساني اقدام به وارد كردن حدود هزار و 700 كانتينر ظروف شيشه اي از كشورهاي اروپايي و چين و امارات نموده است و براي فرار از پرداخت حقوق گمركي، كشور چين را مبدا همه ظروف مذكور اعلام كرده است. مطابق اعلام كتبي ناظر گمركات استان هرمزگان به تاريخ 1396/12/20 آقاي ه.الف (از طريق عوامل خود) با جعل اسناد گمركي و بارنامه مربوط به حمل حدود هزار و700 كانتينر در قالب 99 اظهارنامه گمركي، حقوق دولت را ضايع كرده است.
متاسفانه علي رغم ارائه اسناد و پيگيري هاي به عمل آمده نه تنها مقامات وقت گمرك گزارشي جهت تشكيل پرونده قضايي و رسيدگي به اتهام جعل و قاچاق نامبرده و همكاران او به مقامات قضايي ارائه نداده اند بلكه با بركناري ناظر گمركات استان سعي در پاك كردن صورت مسئله داشته و بدينوسيله عملا تداوم تعلل نسبت به قاچاق سازمان يافته مذكور را تسهيل نموده اند.
در انتهاي نامه مذكور آمده است، مستدعي است دستور فرماييد ضمن پيگيري جهت تشكيل پرونده قضايي ترتيبي اتخاذ نمايند تا با آمر اصلي و عنصر پشت پرده قاچاق سازمان يافته حدود هزار و 700 كانتينر مذكور برخورد مناسب و عبرت آموز صورت گرفته و نسبت به اخذ صدها ميليارد تومان حقوق بيت المال اقدام لازم به عمل آيد.اين گزارش مي افزايد: در همين خصوص مديركل مركز جرائم سازمان يافته گمرك ايران استعلامي را از گمرك شهيد رجايي و سرپرست جديد حوزه نظارت گمركات استان هرمزگان انجام مي دهد.در ادامه نيز سعيدي مدير جديد گمرك شهيد رجايي در پاسخ به مكاتبه مديركل مذكور، اعلام مي كند تاكنون هيچگونه اعلام جرمي درخصوص 99 فقره اظهارنامه مربوط به آقاي«الف» از سوي اين گمرك انجام نشده است. همچنين مكاتبه اي از سوي پليس آگاهي فرماندهي انتظامي استان هرمزگان با معاونت حقوقي (گمرك شهيد رجايي) دائر بر تشكيل پرونده قضايي و انجام تحقيقات مقدماتي صورت نگرفته است.
گفتني است عضو كميسيون حقوقي مجلس همچنين در يك برنامه تلويزيوني اظهار كرد: در يك پرونده هزار و 128 كانتينر قاچاق ظروف شيشه اي كه چندي پيش هم وزير اطلاعات و هم وزير وقت اقتصاد ورود اين هزار و 128 كانتينر قاچاق از مبادي رسمي گمرك را نفي كردند، حكم صادر شده و عليرغم تكذيب آقايان حكم اين پرونده اخيرا در شعبه دوم دادگاه تجديد نظر استان هرمزگان صادر شده است. قاچاق هزارو 128 كانتينر تاييد و قاچاقچيان هم محكوم شده اند.
وي افزود: در نامه اي كه در 25 دي ماه به معاون اول قوه قضائيه نوشتم، نقص اين حكم را يادآور شدم. در اين حكم علي رغم اينكه قاچاقچيان خود اظهار داشته اند كه برخي مديران و كارمندان گمرك هم در آن پرونده نقش داشته اند اما متاسفانه اين مديران و كارمندان خاطي محاكمه و محكوم نشده اند. اين محموله ظروف شيشه بود كه كالاهاي آلماني، روماني و چك را به عنوان كالاي چيني احراز كرده اند.
فرمانده انتظامي تهران بزرگ: پليس در مقابل بي حجابي كوتاه نمي آيد
فرمانده انتظامي تهران بزرگ درباره موضع پليس در مواجهه با كشف حجاب گفت: در برخورد با اينگونه مسائل كوتاه نمي آييم.سردار حسين رحيمي درباره موضع پليس در مقابل كشف حجاب به پايگاه خبري پليس گفت: بي حجابي هنجارشكني است و برخورد با افرادي كه شئونات اخلاقي، اسلامي و عرف جامعه ما را رعايت نمي كنند، از اولويت هاي اساسي پليس پايتخت است.رحيمي افزود: شك نكنيد پليس هرگز مرعوب شانتاژها، جوسازي ها و... در اين حوزه نمي شود و بايد بگويم در برخورد با اينگونه مسائل كوتاه نمي آييم.وي يادآور شد: در ملاقات اخيري كه جمعي از فرماندهان و مسئولان ارشد ناجا با فرماندهي معظم كل قوا داشتند، معظم له نيز بر لزوم توجه به حفظ شئونات اسلامي در جامعه تاكيد و توصيه داشتند و معتقد بودند كه اين رويكرد بايد عاقلانه و مدبرانه باشد.فرمانده انتظامي تهران بزرگ تاكيد كرد: رويكرد عاقلانه و مدبرانه؛ موضع پليس در حوزه امنيت اخلاقي و اجراي ماموريت هاي مربوطه است، به طوري كه واكنش هاي ايجابي، فرهنگي و آموزشي جايگزين برخوردهاي سلبي پليس در اين حوزه شده است.رحيمي با بيان اينكه نگاه مان به موضوعات امنيت اخلاقي؛ نگاهي مدبرانه، مسئولانه و مجاهدانه است، افزود: براي تمام كاركنان پليس پايتخت براي مواجهه با موضوعات امنيت اخلاقي، پنج مرحله كارگاه آموزشي برگزار شده و بر برخوردهاي ايجابي، اخلاقي و اسلامي تاكيد شده است.
كشف حدود 2 تن موادمخدر در خراسان رضوي، جنوبي و بوشهر
ماموران انتظامي استانهاي خراسان رضوي، خراسان جنوبي و بوشهر طي عمليات هاي جداگانه اي يك هزار و 890 كيلو گرم انواع مواد مخدر را كشف و ضبط كردند.سرويس شهرستانها- فرمانده انتظامي استان خراسان رضوي در اين زمينه از كشف محموله 500 كيلوگرمي ترياك در شهرستان تربت جام خبر داد و گفت: پليس مبارزه با مواد مخدر استان به سرنخ هايي از قاچاق محموله سنگين موادمخدر از استان هاي جنوبي كشور به استان خراسان رضوي دست يافتند.سرتيپ محمد كاظم تقوي افزود: عمليات ردزني از استان هاي جنوبي كشور آغاز و خودروي تريلر حامل مواد افيوني از مبدا و به صورت نامحسوس تحت كنترل و مراقبت قرار گرفت.وي تصريح كرد: با ورود خودرو تريلر به استان خراسان رضوي، پليس مبارزه با مواد مخدر استان در عملياتي مشترك با فرماندهي انتظامي شهرستان تربت جام خودرو مذكور را در اقدامي غافلگيرانه متوقف كردند.اين مقام ارشد انتظامي همچنين اضافه كرد: در اين رابطه يك سوداگر مرگ دستگير و تحقيقات در اين زمينه ادامه دارد.همچنين فرمانده انتظامي استان خراسان جنوبي از كشف 680 كيلو ترياك در بازرسي از يك دستگاه كاميون در شهرستان بيرجند خبر داد. سرتيپ مجيد شجاع گفت: ماموران پليس مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبي هنگام كنترل خودروهاي عبوري در ايست و بازرسي علي آباد شهرستان بيرجند به يك دستگاه  كاميون با دو سرنشين مشكوك  و خودرو را جهت بررسي بيشتر متوقف كردند.وي بيان داشت: ماموران در بازرسي از كاميون 680 كيلو ترياك كه به طرز ماهرانه اي در قسمت بار خودرو و لابه لاي اثاثيه منزل جاساز شده بود، كشف كردند.شجاع تصريح كرد: در اين رابطه راننده و سرنشين خودرو دستگير شدند.فرمانده انتظامي استان بوشهر هم گفت: پليس مبارزه با مواد مخدر اين استان در يك عمليات مشترك با استان هرمزگان 730 كيلو مواد مخدر را كشف كردند.  سرتيپ خليل واعظي اظهار داشت: با تلاش  ماموران پليس مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر مشخص شد سوداگران مرگ، يك محموله موادمخدر را در ساحل شهرستان بندر لنگه تخليه و قصد دارند به وسيله يك دستگاه سواري پژو به استان بوشهر منتقل كنند.وي عنوان كرد: ماموران پليس مبارزه با مواد مخدر بندر لنگه موفق شدند خودروي مذكور را در محور مواصلاتي اين شهرستان به استان بوشهر شناسايي و متوقف كنند.وي بيان داشت: در بازرسي از اين خودرو 640 كيلو حشيش و 90 كيلوترياك كه به صورت ماهرانه اي در خودرو جاسازي شده بود، كشف شد. 
سخنگوي حزب اعتماد ملي: جمعي از اعضاي دفتر رئيس جمهور ايشان را محاصره كرده اند
اسماعيل گرامي مقدم معتقد است جمعي محفلي كه دفتر رئيس جمهور را در اختيار دارد، آقاي روحاني را به سمتي هدايت كرده اند كه مقابل اصلا ح طلبان قرار گيرد و دستاورهاي مردم و اصلاح طلبان در انتخابات دور دوم را مصادره به مطلوب كنند.
فعال سياسي اصلاح طلب با بيان اين مطلب مي افزايد : «وقتي آقاي واعظي به عنوان رئيس دفتر رئيس جمهور مي گويد كه اصلاح طلبان نقشي در به قدرت رسيدن آقاي روحاني نداشتند، اين اظهارات در حقيقت تمسخر مردم است و اين برداشت از سوي مردم كه احساس كنند دولت آقاي روحاني و شخص آقاي واعظي به آنها رو دست زده است، خيلي دور از انتظاري نخواهد بود. آن هم در شرايطي كه 28 نفر از 31 روساي ستاد انتخاباتي آقاي روحاني در استان ها توسط شوراي سياست گذاري اصلاح طلبان انتخاب شده بودند
وي با بيان اينكه اگر حمايت اصلاح طلبان نبود امكان داشت روحاني حتي در انتخابات نام نويسي نكند ، تصريح كرد : « ما در سال 96 به شكل رسمي اعلام كرديم كه كانديداي رسمي ما براي حضور در انتخابات آقاي جهانگيري است. پس از آن بود كه آقاي شريعتمداري از سوي شخص رئيس جمهور مامور مجاب كردن اصلاح طلبان براي حمايت از آقاي روحاني شد. در جلسه مشترك اصلاح طلبان با آقاي شريعتمداري، آقاي حق شناس تنها كسي بود كه به عنوان نماينده حزب اعتماد ملي تا انتها نظرش حمايت از آقاي جهانگيري بود. در نهايت با تعهدات اخلاقي كه آقاي شريعتمداري در آن جلسه داد و اذعان كرد كه بدون حمايت اصلاح طلبان حتي اين امكان وجود دارد كه آقاي روحاني براي انتخابات رياست جمهوري نام نويسي هم نكند
گرامي مقدم در ادامه گفت : «معتقدم حصرها شكل هاي مختلفي دارند. يكي از انواع آن، حصر در دولت ها توسط محافل سياسي است. يعني برخي محافل سياسي عامل حصر هستند. در دولت دوازدهم نيز آقاي روحاني در حصر جمع محدودي قرار دارد. اقدامات اين جريان محفلي كه راي مردم را مصادره كرده و هم اكنون بر دفتر رياست جمهوري خيمه زده اند، موجب شده تا آقاي جهانگيري زبان به گلايه بگشايد و بگويد كه اختياراتي به اندازه تغيير منشي دفترش را هم ندارد
وي در گفت و گو با تسنيم همچنين به موقعيت اصلاح طلبان در انتخابات آتي اشاره كرد و گفت : تا سال 1400 بيش از دو سال باقي مانده است. تا آن زمان قطعا مختصات سياسي كشور دچار تغييرات زيادي مي شود اگر تغييري به وجود نيايد حتما عملكرد دولت آقاي روحاني به سرمايه اجتماعي اصلاح طلبان آسيب جدي وارد مي كند بايد براي جبران آن فكري اساسي كرد.