94 درصد تسهيلات بانك سرمايه هنوز بازنگشته است

نماينده دادستان در سومين جلسه محاكمه 3 متهم پرونده: 94 درصد تسهيلات بانك سرمايه هنوز بازنگشته است  9 بهمن -97
فروش نفت قاچاق از طریق بابک زنجانی و قرارگاه خاتم پاسداران که شامل چند میلیارد یورو می شود که تاکنون هیچی برنگشته است ولی اوین نامه ی کیهان سربازجوشریعت نداری اشاره ای در این مورد نمی کند.
سومين جلسه رسيدگي به اتهامات علي بخشايش مديرعامل سابق بانك سرمايه، پرويز كاظمي رئيس سابق هيئت مديره بانك سرمايه و وزير اسبق رفاه و محمدرضا توسلي عضو سابق حقوقي بانك سرمايه در شعبه سوم دادگاه ويژه جرايم اقتصادي به رياست قاضي مسعودي مقام برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري ميزان، نماينده دادستان در ابتداي اين جلسه گفت: مطالب ارائه شده صرفا در خصوص بخش هاي انگشت شماري از تسهيلات اين متهمان است، اقدامات و فساد آن ها آنقدر گسترده است كه ما طي هماهنگي با بانك، موارد كلان را مورد لحاظ قرار داديم و رقم، چندين برابر آن چيزي است كه امروز به آن مي پردازيم.
وي افزود: طبق آمار تخصصي بانك سرمايه، 94 درصد تسهيلات پرداخت شده آن مشكوك الوصول است كه اين يعني يك فاجعه بزرگ و 94 درصد تسهيلات هنوز بازنگشته است، در حال حاضر براي وصول مطالبات مشكل بسيار داريم.
نماينده دادستان با اشاره به جمع بندي كيفرخواست گفت: اين شركت ها شگرد هاي مختلفي داشتند. مثلا در شركت هايي مثل آقاي هدايتي و آقاي شاملويي گزارش كارشناسي وجود دارد و در برخي شركت ها گزارش كارشناسي وجود ندارد و ضمانت نامه هاي كلان داده شده است.
وي با طرح پرسش هايي از قبيل اينكه چرا مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان در جلسات حضور داشت و چرا آقاي كاظمي ضمانت هاي او را امضا مي كرد؟ ادامه داد: اين ضمانت نامه ها گزارش كارشناسي ندارد.
نماينده دادستان با اشاره به وثايق شركت ها بيان كرد: در شركت هاي منتسب به صندوق ذخيره فرهنگيان مثل شركت هاي كارتن خواب ها، با وثيقه صفر بوده است. در برخي موارد وثيقه ها مثل پرونده جهانباني، عمده وثايق سفته است و يكسري وثايق وجود دارد؛ اما مثل پرونده آقاي هدايتي يا آقاي شاملويي، گراننمايي شده است
وي گفت: شركت ها مكررا سوابق بد اعم از چك برگشتي داشته اند؛ آيا شعبه اي مي شناسيد با چك برگشتي، 5 ميليون وام بدهد؟
نماينده دادستان افزود: در شركت كارتن خواب ها صورت مالي ارائه شده در آن، مشابه و كپي است و به تاييد جامعه حسابرسان هم نرسيده و واقعي نبوده است.
وي اظهار داشت: در بانك سرمايه آقايان مدير همه در حد مديريت ارشد بانكي بوده و تخصص داشته اند و سوابق 30 ساله بانكي در فعاليت آن ها ديده مي شود كه در نحوه مديريت آن ها جاي سوال وجود دارد.
تشكيل جلسات در ويلاي لوكس خارجي
پس از آنكه سلماني مدير وقت حوزه بانك سرمايه، حسامي مدير دفتر بخشايش و  قنبري عضو كميته اعتباري وقت به عنوان مطلع در جايگاه حاضر شدند، نماينده دادستان گفت: دوستان اشاره كردند برخي جلسات در ويلا هاي خارج از كشور انجام مي شد بنده مدارك ويلاي لوكسي را در خارج از كشور به شما ارائه مي دهم كه مكررا مديران و مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان به آن سفر مي كردند. بايد بگويند چه كساني در اين جلسات حضور داشتند اشخاصي مثل اميررضا فرزام راد متهم فساد بانكي يا مفسدين بانكي متواري شده كه در ايران نبودند و جلسات را در آن محل تشكيل مي دادند و مصوبات را قطعي مي كردند و در برگشت به كشور عمليات اجرايي صورت مي گرفت.
وي ادامه داد: از آقاي بخشايش مي خواهم در اين باره توضيح بدهد كه چرا در اين ويلا حضور داشتند و يا در دفتر آقاي امامي حضور شما چه دليلي داشت؟
در ادامه علي بخشايش و وكيل مدافع وي براي آخرين دفاع در جايگاه حاضر شدند.
نماينده دادستان خطاب به متهم علي بخشايش بيان كرد: ما اتهامي كه متوجه شما مي كنيم امضا به عنوان عضو هيئت مديره است البته من به عنوان نماينده دادستان اعلام مي كنم اتهام مديران بانكي متوجه 32 نفر است و شما 3 نفر از آن ها هستيد به زودي كيفرخواست آن ها نيز صادر مي شود و تحقيقات تقريبا به پايان رسيده است.
قاضي مسعودي مقام  هم در واكنش به دفاعيات متهم گفت: در جايي شما تسهيلات را مورد موافقت قرار داديد و پس از موافقت وثيقه گرفتيد شما دائما مي گوييد كه من مي دانستم از سال 92 به بعد اين مسائل وجود دارد، اما باز با اين حال در آنجا مانديد و به تخلفات خود ادامه داديد شما نيز در اين ميان منتفع شديد و يك و نيم ميليارد تومان به شما حقوق و پاداش داده شد.
در پايان ادامه رسيدگي به پرونده به ساعت 9:30 امروز موكول شد.