لاریجانی: ارتباط ریلی با کشورهای همسایه گسترش یابد

 لاریجانی: ارتباط ریلی با کشورهای همسایه گسترش یابد   10 بهمن-97
آیا پاسدار علی لاری جانی رئیس دکوری مجلس ارتجاع است یا رئیس قوه مجریه است که دستور داده: ارتباط ریلی با کشورهای همسایه گسترش یابد   ؟
تبریز - ایرنا - رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ارتباط ریلی ایران با کشورهای همسایه از مسیرهای مختلف از جمله راه آهن تبریز باید گسترش یابد و تقویت شود.
به گزارش ایرنا، علی لاریجانی روز چهارشنبه در آئین آغاز عملیات اجرایی راه آهن بستان آباد - سراب افزود: در راه آهن ایران سرمایه گذاری ویژه در حال انجام است و بر این اساس از رهبری درخواست کردیم تا از صندوق توسعه ملی برای توسعه آن و اجرای طرح های فاینانسی استفاده کنیم.
وی اظهار داشت: با اجرای طرح های راه آهن درصدد هستیم تا ارتباط ریلی شرق و غرب و شمال و جنوب ایران به صورت کامل محقق شود و رهبر معظم انقلاب نیز با آن موافقت کردند.
رئیس مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: در بودجه سال آینده نیز برای طرح های راه آهن و مسیرهای ترانزیت بودجه خوبی اختصاص یافته است.
لاریجانی با اشاره به نقش مهم و محوری تبریز در شمال غرب کشور و منطقه ادامه داد: برقی کردن مسیر راه آهن تهران - تبریز که جزو طرح های مهم فاینانسی کشور است از اولویت های طرح های راه آهن بوده و با اولویت اجرا می شود.
وی اظهار داشت: طرح های راه آهن تهران - مشهد و تهران - قم - اصفهان نیز جزو طرح های مادر کشور بوده که در حال پیگیری است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به گذشته درخشان و تاریخی آذربایجان گفت: آذربایجان همواره موجب اقتدار در طول تاریخ ایران شده، نقش بسیار مهمی در تاریخ ایران داشته و در واقع چشم و چراغ ایران است.
لاریجانی افزود: رهبر فرزانه انقلاب متعلق به این دیار بوده و شاعر بزرگی مانند شهریار و شخصیت بزرگی مانند علامه طباطبایی در آذربایجان به دنیا آمده و رشد کرده اند.
وی یادآوری کرد: به قول استاد مطهری یک قرن ممکن است طول بکشد تا چنین سرمایه های بزرگی دوباره برای ایران ظهور پیدا کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شجاعت و غیرتمندی آذربایجانی ها همیشه موجب علو درجه ایران شده و اقتدار ایران را افزایش داده و امروز هم آذربایجان و تبریز همین جایگاه عالی و مهم را دارد.
لاریجانی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی راه آهن بستان آباد - سراب ادامه داد: کمتر عادت به کلنگ زنی دارم ولی با توجه به اینکه این طرح با جدیت آغاز شده است و با همین جدیت نیز به بهره برداری می رسد، در این آئین شرکت کرده ام.
وی با اشاره به طرح راه آهن میانه - بستان آباد گفت: امیدوارم عملیات اجرایی این طرح نیز مانند طرح راه آهن میانه - بستان آباد با تاخیر مواجه نشود و گلایه مردم را به دنبال نداشته باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی از وزارت راه و شهرسازی خواست تا هر 2 طرح را با جدیت بیشتر انجام داده و در کمترین زمان ممکن به بهره برداری برساند.
لاریجانی در خصوص ایجاد مراکز ویژه اقتصادی در آذربایجان شرقی افزود: ایجاد این مراکز امسال در مجلس مورد تاکید قرار گرفته و دارای مصوبه است.
وی کمبود آب را از مهمترین مشکلات کشور دانست، گفت: باید در استان ها تقاضا در این خصوص سامان یابد و اجرای آبیاری نوین و ترویج سیستم های گلخانه ای از روش های کاهش مصرف آب است.
رئیس مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: 100 هزار میلیارد ریال از صندوق توسعه ملی برای ترویج سیستم های گلخانه ای و طرح های روستایی در اختیار بانک ها قرار گرفته است تا برای اقتصادی کردن روستاهای کشور با توجه به ظرفیت های منطقه ای مثل گردشگری و معدن استفاده شود.
لاریجانی با تاکید بر اینکه پول پاشی در کشور درست نیست و به این موضوع اعتقاد ندارم، ادامه داد: تلاش شده وام و تسهیلات به اشخاص دارای اهلیت کار پرداخت شود تا پول درست و در محل مناسب مصرف شود.
وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در ایجاد اشتغال گفت: اولویت اول کشور در این خصوص پیش بینی شده و در تبصره 19 بودجه سال آینده به اشتغال اولویت داده شده است.
لاریجانی با بیان اینکه برای کمیته امداد نیز اعتبار جهشی برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده است، افزود: در بودجه امسال 50 هزار میلیارد ریال به کمیته امداد و بهزیستی اختصاص داده شده تا صرف اشتغال های خرد شود.
وی از بخشودگی جرایم تسهیلات بخش صنعت نیز خبر داد و گفت: کمک ها و تسهیلاتی برای این کار فراهم شده که در اختیار آنان قرار می گیرد.
لاریجانی با تاکید بر اینکه به کارخانجات آذربایجان نیز باید بیشتر توجه شود تا با توان مناسب فعالیت کنند، اظهار داشت: بودجه در حال گردش از عمده مشکلات بخش صنعت است که این مشکلات نیز باید رفع شود.
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی کشورمان برای سفر دو روزه کاری به آذربایجان شرقی سفر کرده است.