FATF را بپذيريم وضعيت بدتر مي شود


كارشناس مسائل بين الملل: آمريكا دور زدن تحريم ها را مترادف با پولشويي تعريف كرده است FATF را بپذيريم وضعيت بدتر مي شود  8 بهمن – 97
مصطفي خوش چشم، كنوانسيون مبارزه با پولشويي و جرايم سازمان يافته (پالرمو) و كنوانسيون مبارزه با تامين مالي تروريسم (CFT) گفت: اگر FATF از جمله كنوانسيون پالرمو و CFT را بپذيريم وضعيت فعلي ما بدتر مي شود، اما اگر نپذيريم آنها همچنان ما را در وضعيت خاكستري نگه مي دارند و SPV را هم به زودي راه اندازي و اعلام مي كنند.
منظور از "ما"  کیست؟ چون رژیم ولایت فقیه  نه مشروع است و نه جناح غالب آن  مردمی است که نماینده مردم باشد . بنابراین جناح غالب از موضع دفاع منافع خودشان که رودروی منافع ملی و مردم است مخالفت با  برجام و FATF از جمله كنوانسيون پالرمو و می  کند .
كارشناس مسائل بين الملل با بيان اينكه آمريكايي ها دور زدن تحريم ها را جرم انگاري كرده اند و آن را مترادف با پولشويي مي دانند، گفت: اگر FATF از جمله كنوانسيون پالرمو و CFT را بپذيريم وضعيت فعلي ما بدتر مي شود.
سيد مصطفي خوش چشم، كارشناس مسائل بين الملل با حضور در برنامه گفت وگوي ويژه خبري شبكه دو سيما درباره كنوانسيون مبارزه با پولشويي و جرايم سازمان يافته (پالرمو) و كنوانسيون مبارزه با تامين مالي تروريسم (CFT) گفت: اگر FATF از جمله كنوانسيون پالرمو و CFT را بپذيريم وضعيت فعلي ما بدتر مي شود، اما اگر نپذيريم آنها همچنان ما را در وضعيت خاكستري نگه مي دارند و SPV را هم به زودي راه اندازي و اعلام مي كنند.
سيد مصطفي خوش چشم افزود: مبارزه با قاچاق، جرايم سازمان يافته و پولشويي چيزي نيست كه مورد مخالفت هيچ كشوري قرار گيرد و قوانين داخلي هم در اين زمينه داريم و هميشه با اين جرايم مبارزه كرديم، اما كنوانسيون هاي پالرمو و CFT و كليت كارگروه ويژه اقدام مالي برخي خواسته ها و شرايطي دارند از جمله اينكه فقط از طريق دنبال كردن شبكه هاي مالي و ذي نفعان تعاملات اقتصادي و بانكي مي توان رد پولشويي را گرفت.
وي ادامه داد: از شروط اصلي FATF اين است كه ذي نفع واقعي بايد مشخص شود و در اينجا مسائل گوناگون پيش مي آيد و اطلاعات كشورمان در دسترس دشمن قرار مي گيرد، زيرا در ذيل تحريم هاي شديد آمريكا هستيم و در اين فضا شبكه مالي ما نبايد توسط دشمن رصد شود، در اين صورت او مي تواند از آن سوءاستفاده كند.
خوش چشم گفت: آمريكايي ها دور زدن تحريم ها را جرم انگاري كردند و آن را مترادف با پولشويي مي دانند.
اين كارشناس مسائل بين الملل افزود: مدارك زيادي از معاونت خزانه داري آمريكا در امور تامين مالي تروريسم و اطلاعات مالي در اين زمينه وجود دارد از جمله اينكه مقامات FATF درباره مسائل تحريمي سخن مي گويند و مشخص است كه دور زدن تحريم ها را جرم مي دانند.
خوش چشم گفت: همه اطلاعات مالي و تعاملات مالي كساني كه در دور زدن تحريم ها كار مي كنند قابل رصد مي شود.
وي درباره اعمال حق شرطمان هم گفت: زماني مي توان اين شرط را اعمال كرد كه با روح كلي كنوانسيون در تضاد نباشد بنابراين نمي شود حق شرطي را قرار داد كه مخالف روح اين كنوانسيون باشد.
خوش چشم افزود: با اعمال اين گونه كنوانسيون ها راه ورود تحريم هاي آمريكا به داخل كشور هموارتر مي شود و اين نوعي خودتحريمي است.
به گزارش تسنيم، سرپرست پژوهشكده چشم انداز و آينده پژوهي هم با حضور در اين برنامه با بيان اينكه محيط شناسي، نقد عملكرد سياست گذاران، ارزيابي راهبرد ها از مقولات آينده پژوهي است، گفت: از نظر محيط شناسي، تاريخچه FATF را از سال 1970 تاكنون بررسي كرديم.
محمد مجيد فولادگر با تشريح روند FATF افزود: تصويب كنوانسيون مبارزه با پولشويي توسط گروه هفت، گام اول بوده است و بر كشور ها نظارت و همچنين ليست سياه را منتشر مي كنند.
وي اضافه كرد: آنها منظومه شبكه اي گسترده، عميق، منعطف و پويا را از ويژگي هاي FATF بيان كرده اند و فرآيند منطبق شونده خودترميمي دارد و اين ماهيت FATF است.
فولادگر گفت: بر اساس داده كاوي انجام شده بر روي FATF، اين گروه علاوه بر ورود به سازمان ها، دولت ها و حاكميت، وارد ارتباط با بخش خصوصي هم شده است.
وي افزود: تصوير آينده تصويب كنوانسيون پالرمو روشن نيست.
سرپرست پژوهشكده چشم انداز و آينده پژوهي با اشاره به حالت هاي مختلف پذيرفتن و نپذيرفتن FATF گفت: به رغم اينكه گام هاي زيادي در جهت خواسته هاي آنها برداشتيم، اما هنوز از ديد آنها جزو پرخطرترين كشور ها محسوب مي شويم.
وي افزود: محتمل ترين سناريو اين است كه اگر FATF را بپذيريم، شرايط فعلي ما تغييري نمي كند و از ديد آنها همچنان جزو كشور پرخطر باقي خواهيم ماند و اگر هم نپذيريم شرايط ما همين گونه باقي خواهد ماند بنابراين با نپذيرفتن FATF، خسارت بالايي به كشور وارد نخواهد كرد.