گزیده ها قسمت سوم 6 اسفند - 97

گزیده ها قسمت سوم  6 اسفند - 97
فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا(ص): تحريم مشكل حادي براي كشور ايجاد نمي كند
فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا(ص) گفت: تحريم هايي كه رخ داده، با توجه به توانمندي قرارگاه خاتم الانبياء(ص) و پيمانكاران خصوصي، مشكل حادي براي مجموعه كشور نمي تواند ايجاد كند.
سعيد محمد در گفت و گو با خبرگزاري تسنيم، درباره ورود قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء(ص) به عرصه سازندگي كشور اظهارداشت: قرارگاه خاتم الانبياء (ص) از سال 1368 بلافاصله بعد از اتمام جنگ تحميلي بر اساس اصل 147 قانون اساسي در حوزه هاي مختلف به كمك دولت در آن زمان شتافت و سعي بر آن شد كه خلا شركت هاي خارجي پر شود. همه زيرساختها در زمان جنگ تحميلي آسيب ديده بود و اگر قرار بود در آن زمان ساخت وساز ما به صورت جدي پيگيري شود، قطعا يك نگاه عميقي بايد به توان خارج از كشور مي شد، اما با عملكرد خوب قرارگاه، عملا طي اين مدتي كه بر مجموعه پيمانكاري كشور گذشت، تقريبا در اجراي تمامي حوزه ها، كشور به خودكفايي رسيده است
فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا(ص) در پاسخ به اينكه آيا بخشي هست كه نياز داشته باشيم دست ياري به سوي شركت هاي خارجي دراز كنيم، گفت: بعد از آنكه دشمن تمامي راه ها را امتحان كرد، امروز بخش اقتصادي كشور را هدف گرفته و سعي كرده با تحريم هاي سخت، مشكلاتي را براي كشورمان به وجود بياورد، به گونه اي كه اين مشكلات بيشتر در معيشت مردم خودش را نشان دهد. در جاهايي كه كشور توانمند شده، اسمي از تحريم ها نيست و در جاهايي كه ضعف داشته باشيم به سمت تحريم ها حركت مي كنند
محمد افزود: وقتي بحث تحريم بنزين را مطرح كردند، شركت «اسنم پروجتي» كه در پروژه ستاره خليج فارس كار مي كرد، رها كرد و رفت. همان زمان، اين پروژه به قرارگاه واگذار شد و حالا شاهد آن هستيد كه بزرگ ترين پالايشگاه ميعانات گازي جهان با ظرفيت پالايش روزانه 360 هزار بشكه و توليد روزانه بالغ بر 37 ميليون ليتر بنزين يورو4 و يورو5 در حال توليد است و ازاين رو، عملا بحث تحريم بنزين برچيده شد و در دوران جديد تحريم ها هم اسمي از تحريم بنزين آورده نمي شود.
وي ادامه داد: تحريم هايي كه رخ داده، در ساخت و ساز كشور هم مي تواند اثر بگذارد، منتها با توجه به توانمندي كه امروز در قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء(ص) و همين طور در بدنه پيمانكاران خصوصي در كشور ايجاد شده، عملا مشكل حاد و خاصي را براي مجموعه كشور نمي تواند ايجاد كند، ضمن اينكه ما بايد از تهديدي كه امروز عليه كشور اعمال مي شود به عنوان فرصت استفاده كنيم.
فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا(ص) تاكيد كرد: البته جا داشت كه ما بسيار پيش از اين تمام تلاش مان را معطوف اين مي كرديم كه بتوانيم مباحث اقتصاد مقاومتي را پياده سازي كنيم؛ شايد كمي با تاخير به مباحث اقتصاد مقاومتي ورود كرده ايم اما امروز به همه آشكار شده كه غربي ها به دنبال مصالحه و حل وفصل مسائل نيستند، بلكه بعد از مذاكراتي هم كه در برجام اتفاق افتاد مجددا از جريان مذاكره و توافق ها خارج شدند. بايد در زمان تحريم ها تمام توان را چه در دولت و چه در مجموعه پيمانكاران به سمت بومي سازي و داخلي سازي ببريم.
به دليل حمايت از كالاي ايراني وضعيت توليدكنندگان لوازم خانگي بهتر شده است
رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي فلزي و آشپزخانه گفت: به دليل حمايت از كالاي ايراني وضعيت توليدكنندگان لوازم خانگي بهتر شده است.
فريدون نصيري در گفت وگو با ايسنا، در رابطه با بازار شب عيد لوازم خانه و آشپزخانه اظهارداشت: در سال جاري به واسطه سياست هاي حمايتي، تبليغاتي و عدم واردات كالاهاي خارجي وضعيت توليدكنندگان اين محصولات نسبت به سال گذشته شرايط بهتري را تجربه كرده است.
وي ادامه داد: در بازار سال جاري فروش توليدكنندگان لوازم خانگي افزايش يافته و اين موضوع مي تواند منجر به افزايش حجم سرمايه گذاري، كيفيت و تحقيق و توسعه در توليد شود. شرايط در بازار به گونه اي است كه واردكنندگان به نام براي تامين نياز بازار و گردش كسب وكار خود به توليدكنندگان داخلي سفارش توليد محصولات باكيفيت را ارائه مي كنند كه اين عامل، ارتقا كيفيت توليدات داخلي را به همراه دارد.
رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي فلزي و آشپزخانه با گلايه از نوسان قيمت مواد اوليه تاكيد كرد: قيمت مواد اوليه داخلي كه در بورس تعيين قيمت مي شود با نوسان لحظه اي ارز به ويژه دلار تغيير مي كند و در كنار آن با رشد قيمت ها، برخي افراد با خريدهاي غيرمنطقي و بيش از حد نياز به گراني بازار دامن مي زنند.
نصيري خاطرنشان كرد: مي توان با همكاري و همياري يكديگر از افزايش قيمت بي رويه مواد اوليه و محصول نهايي جلوگيري كرد.
وي بازار شب عيد اين صنف را مناسب ارزيابي كرد و گفت: متقاضيان اين صنف تا به امروز حجم قابل توجهي از نياز خود را تامين كرده اند و سفارش گذاري هاي آينده نيز انجام شده است و با وجود آنكه قيمت برخي از مواد اوليه به طور ميانگين تا سه برابر رشد كرده است، توليدكنندگان سعي كردند براي تناسب ميان قدرت خريد جامعه و قيمت ها تعادل ايجاد كنند.
كارشناس اقتصادي: قانون اقتصاد مقاومتي توسط دولت اجرا نشده است
يك كارشناس اقتصادي اعلام كرد: در زمينه اقتصاد مقاومتي قانوني وجود داشت به نام قانون سياست هاي اجرايي، اما دولت آن را اجرا نكرد
عباس هشي در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: آرمان جمهوري اسلامي ايران مبارزه با فساد، تبعيض، رانت و نابرابري بود و اصل 40 قانون اساسي به اين موضوعات اختصاص پيدا كرد؛ پادزهر فساد، رانت و تبعيض، شفافيت است و ابزارهاي برقراري شفافيت بايد در اختيار وزارت اقتصاد باشد كه يكي از آنها انضباط مالي است.
وي افزود: محيط اقتصاد دولتي محل منابع است و عدم توزيع منابع و ضعف نظارتي دستگاه ها موجب شد اختلاس از منابع دولتي آغاز شود كه اختلاس هاي بانكي از اين جمله بود.
اين كارشناس اقتصادي ادامه داد: بانك به جاي صرف پول در بخش توليد و اخذ وثيقه صحيح منابع را به اشخاصي به اسم توليدكننده بدون وثايق معتبر مي دهد؛ آنها با پرداخت رشوه به كارشناس املاك وثيقه اي را بالا قيمت گذاري مي كنند و در ضمانت بانك قرار مي دهند.
به گفته هشي، جنس 10 دلاري كه در تحريم 100 دلار خريداري مي شود و امثال بابك زنجاني شامل دلارهاي گم و بي حساب و كتابي در خرج دلارهاي نفتي اند؛ مواردي كه ناشي از نبود انضباط مالي است و همان چيزي است كه در سال 74 آيت ا... خامنه اي بر آن تاكيد كردند.
وي اضافه كرد: اين حكم آيت الله خامنه اي تنها دو ماه برنامه مكاتبات وزارت دارايي بود و پس از آن كنار گذاشته شد، بنابراين آيت الله خامنه اي حكم مبارزه با فساد را به روش هاي مختلف اعلام مي كردند
اين كارشناس اقتصادي گفت: در برنامه اول پنج ساله توسعه به اين نتيجه رسيدند كه بايد خصوصي سازي شود و بخش خصوصي جدي گرفته شود؛ خصوصي سازي را نيز از شركت هاي زيرمجموعه سازمان صنايع ملي، سازمان گسترش، صنعت و معدن، بنياد مستضعفان آغاز كردند كه تبديل به اين شد كه ثروت ملي را به باد دادند، زيرا هر كه اطلاعات پنهان داشت سود برد و برخلاف تمام اصول انضباط مالي بخشي از سهام را به كارمندان و كارگران به قيمت پايين فروختند و سپس به كارمندان بورس و سازمان حسابرسي نيز سهام فروختند! در حالي كه در تمام دنيا خريد سهام توسط حسابرس ممنوع است
هشي بيان كرد: در نهايت گفته شد، اين خصوصي سازي ناقص است و بانك ها و صنايع بزرگ نيز بايد تعيين تكليف شود، در اينجا بود كه آيت ا... خامنه اي سياست هاي اصل 44 را كاهش تصدي گري و بنگاه داري اعلام كردند؛ زيرا يكي از موانع حضور مردم در اقتصاد همين اصل قانون اساسي بود كه حضور مردم را محدود كرده بود.
به گفته وي، يكي از ويژگي هاي آيت ا... خامنه اي اين است كه وقتي حكمي درباره مسائل مالي مي دهند به آن خيلي تاكيد نمي كنند و سعي مي كنند كه در چارچوب مجلس تصويب و قانون شود. در زمينه اقتصاد مقاومتي دو قانون وجود داشت؛ نخست قانون سياست هاي اجرايي كه دولت اجرا نكرد و ديگري اصل 49 قانون اساسي براي مبارزه با فساد كه در پي دستور دوباره اي كه صادر كردند، همان احكام حكومتي به شكل قانون مبارزه با فساد تحت عنوان ارتقاي سلامت اداري تصويب شد
اين كارشناس اقتصادي ادامه داد: تمامي وزرا در عدم اجراي اقتصاد مقاومتي و مبارزه با فساد مقصرند؛ البته وزرا مهمان چهار ساله وزارتخانه اند به جز برخي كه مادام العمر وزيرند!
سردار سلامي: فقط با مقاومت و ايستادگي مي توان دشمن را نا اميد كرد
جانشين فرمانده كل سپاه گفت: دشمن هرگاه در ما اراده ببيند سست مي شود، خانه دشمنان ما عنكبوتي و در حقيقت معنا بسيار سست است.
به گزارش خبرگزاري فارس، سرتيپ حسين سلامي ديروز در گردهمايي بزرگ رزمندگان و آزادگان دفاع مقدس در مصلاي امام علي(ع) كرمان اظهار داشت: به تعبير امام علي(ع) شما زينت ولايت شديد، دژ مستحكم اسلام و كساني كه برگزيده خدا بوديد و خداوند شما را شايسته جهاد در راه خود قرار داد.
وي بيان داشت: مردان بزرگ لشكر 41 ثارالله، آن لشكر آسماني با مردان بزرگش كه به هر خطي مي زدند، مي شكستند، هنرشان فراري دادن دشمن و تعقيب او و به اهتزاز در آوردن بيرق اسلام بود، با فرماندهي دلاور و رشيد، نام آور، مومن و سلحشور به نام سردار حاج قاسم سليماني كه همانند ستاره اي در آسمان افتخارات دنياي اسلام و ايران مي درخشد.
جانشين فرمانده كل سپاه افزود: دفاع مقدس مولد فرهنگ شهادت و مقاومت بود و شهدا مظهر قدرت اسلام و ايران بودند، وقتي آنها شهيد مي شدند نه تنها قدرت اسلام، كم نمي شد كه روح جديدي بر پيكره امت جاري مي شد و شهدا سازندگان اصلي عظمت و عزت و استقلال و اقتدار ما بوده اند.
سلامي با بيان اينكه فرهنگ شهادت توليد كننده قدرت است، زيرا در فضاي نابرابر جنگ با قدرت هاي به ظاهر بزرگ چيزي كه مي تواند خاصيت اين قدرت ها را از كار بيندازد، نهراسيدن از مرگ است، اظهار كرد: وقتي ملتي از مرگ نهراسد هرگز تسليم دشمن نمي شود.
جانشين فرمانده كل سپاه با تاكيد بر اينكه شهادت فرهنگ پيروزي و نسخه تسليم ناپذيري يك ملت است، عنوان كرد: وقتي ملتي بر اين استوانه هاي عظيم تكيه مي كند كه استخوان هايشان ستون هاي مستحكم حفظ امنيت و استقلال و اعتبار و منزلت يك ملت است، هرگز شكست نمي خورد.
سلامي ادامه داد: هر چه ما امروز از استقلال و آزادي و كرامت، بزرگي، عزت، امنيت و آرامش و شكوه و پيشرفت در اين جامعه مي بينيم، حاصل خون شهيدان ما و جانبازي جانبازان ما و تحمل اسيران آزاده ما و نبرد شرافتمندانه رزمندگان ما است. وي گفت: نه تنها اين عزيزان در آن دوران كشور را از خطر شكست و نظام را از خطر فروپاشي و انقلاب را از خطر سيطره دشمن نجات دادند، بلكه امنيت را براي هميشه تاريخ اين سرزمين به ارمغان آوردند.
سلامي تصريح كرد: بعد از دوران دفاع مقدس جنگ هاي بزرگي در سرزمين هاي پيراموني ما در منطقه اتفاق افتاد، نظام هايي فروپاشيد و ملت هايي آواره و سرزمين هايي ويران شدند، اما ايران آباد، آزاد، سربلند و مستقل باقي ماند، همچنان ايران به عنوان مظهر قدرت جهان اسلام در مقابل همه قدرت ها همچون خورشيد مي درخشد.