گزیده ها 8 اسفند -97


گزیده ها 8 اسفند -97
بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه پیرامون تفسیرها و گمانه زنی‌های مختلف در خصوص دلایل استعفای دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه گفت: هر گونه تفسیر و تحلیل علل استعفای دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، غیر از آن چه ایشان در صفحه اینستاگرام شخصی خود آورده‌اند نادرست و عاری از هر گونه حقیقت است و همان گونه که دفتر ریاست محترم جمهوری اعلام داشتند این استعفا مورد پذیرش قرار نگرفته است.
به گزارش عصرایران، قاسمی با اشاره به اینکه بهره‌برداری و سواستفاده سیاسی - جناحی توسط برخی از محافل خاص نسبت به اقدام وزیر امور خارجه امری کاملا مذموم و مردود است و افزود: دغدغه و تمام تلاش ایشان از بدو تصدی وزارت امور خارجه ارتقای اقتدار، اعتبار و صلابت سیاست خارجی کشور بوده و تقلیل اندیشه و ایده والای تقویت و پاسداری از سیاست خارجی به رفتارهای عاطفی، احساسی و شخصی جلوه دادن مسائل ملی و کلان امری غیرمنصفانه، ناعادلانه و خلاف آرمان‌های مقدس انقلاب و اخلاق اسلامی و منافع و مصالح عالیه کشور است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تکذیب خبر برخی از رسانه‌های خبری مبنی بر قصد استعفای جمعی از مدیران و سفرای جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: همانگونه که آقای دکتر ظریف اشاره کرده‌اند وزارت امور خارجه و کلیه مدیران و سفرای جمهوری اسلامی ایران با کمال صلابت و جدیت تمام به انجام وظایف خطیر خود در جهت پیشبرد سیاست خارجی کشور و مصالح، منافع و امنیت ملی ایران ادامه خواهند داد.
قاسمی در پایان اظهار داشت: آقای دکتر محمد جواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه با تمام توان و با بهره گیری از دانش، مهارت و تجارب گراسنگ و طولانی خود در حوزه مسائل دیپلماسی و امور بین‌المللی تاکنون سعی وافر و بدون وقفه‌ای در مسیر ارتقای جایگاه و منزلت سیاست خارجی در عرصه روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به عمل آورده‌اند و بی‌شک مردم فهیم و آگاه ایران قدران تلاش و کوشش‌های موثر ایشان هستند و بر آن ارج می‌گذارند و بدان واقفند.
معاون اول رئیس جمهور در احکام جداگانه ای، «مهدی علیخانی» را به عنوان معاون هماهنگی و نظارت فرهنگی، اجتماعی و همکاری‌های منطقه‌ای و «سعید شیرکوند» را نیز به عنوان معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی خود منصوب کرد.
اسحاق جهانگیری در این حکم خطاب به مهدی علیخانی تصریح کرد: نظر به سوابق و تجربیات ارزنده جنابعالی، به موجب این حکم به سمت معاون هماهنگی و نظارت فرهنگی، اجتماعی و همکاری‌های منطقه‌ای معاون اول رئیس جمهوری منصوب می‌شوید.
معاون اول رئیس جمهوری همچنین در حکم دیگری خطاب به سعید شیرکوند اظهار داشت: نظر به سوابق و تجربیات ارزنده جنابعالی، به موجب این حکم به سمت معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهوری منصوب می‌شوید.
امید است با اتکال به الطاف خداوند متعال، ضمن بهره گیری از توانایی‌های مجموعه دولت و اهتمام لازم در سایه تعامل و همکاری همکاران و با رعایت اصول قانون مداری، اعتدال گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید در انجام وظایف و پیگیری و نظارت بر امور محوله موفق و موید باشید.
مرد جوانی که در جریان یک درگیری به خاطر متلک‌پرانی به همسر دوستش یک نفر را به قتل رسانده بود به اتهام قتل عمد به قصاص محکوم شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رسیدگی به این پرونده از یازدهم آذرماه سال 95 به‌دنبال درگیری در یکی از محله‌های جنوب پایتخت آغاز شد که در این درگیری امیر - مقتول – پس از جراحت شدید به بیمارستان سینا منتقل شد و در اثر خونریزی شدید جان باخت، اما پیش از فوتش عنوان کرد که ضارب اصلی فرید بوده است.
پس از فوت امیر کارآگاهان دایره مبارزه با جرایم جنایی تحقیقاتش را آغاز کرد و در همان مراحل اولیه مشخص شد؛ در زمان درگیری امیر - مقتول - با حمید - خواهرزاده‌اش – بوده و شخصی به نام فرید با ورود و حمله به خانه پدری مقتول امیر را به قتل رسانده است.
کارآگاهان در ادامه به سراغ حمید رفتند تا ماجرا را از زبان او بشنوند، او هم در تشریح روز جنایت گفت: من و دایی‌ام در خانه پدربزرگم بودیم که یکباره دو نفر به خانه‌مان حمله کردند. آن‌ها مدعی بودند که ما قبلاً به همسر یکی از آن‌ها به نام سهراب متلک انداخته و مزاحم او شده‌ایم. با همین ادعا آن‌ها با ضربات چاقو به دایی‌ام حمله کردند و او را مجروح کردند.
اظهارات متهم به قتل
شواهد و ادعا‌های مقتول و خواهرزاده اش، کارآگاهان را بر آن داشت تا به سراغ فرید بروند و او را دستگیر کنند. فرید هم که از ناحیه سر زخمی شده بود، گفت: من در خانه دوستم سهراب میهمان بودم که به یکباره همسر وی با حالتی پریشان به خانه آمد و مدعی شد دو نفر برای او ایجاد مزاحمت کرده‌اند.
سهراب که با شنیدن این حرف غیرتی شده بود به قصد انتقام گیری چاقویی برداشت و به سمت خانه مقتول رفت. من هم برای آنکه دوستم تنها به آنجا نرود همراهی‌اش کردم. به آنجا که رسیدیم به محض باز کردن در با آن‌ها درگیر شدیم، اما ضربه‌ای به قربانی نزدم.
با اظهارات فرید، سهراب هم دستگیر شد و تحت بازجویی قرار گرفت. او نیز در این رابطه گفت: همه حرف‌های سهراب تا زمان رسیدن‌مان به خانه مقتول درست است، اما در هنگام درگیری من ضربه‌ای با چاقو به مقتول نزدم و فرید ضارب بود.
سپس فرید به دفاع از خودش پرداخت و گفت: قبول دارم به‌خاطر دوستم با مقتول و خواهرزاده‌اش درگیر شدم، ولی هیچ ضربه‌ای به مقتول نزدم. به محض اینکه ما درگیر شدیم، ضربه‌ای با چوب به سرم خورد که بیهوش شدم و چیزی نفهمیدم. آن‌ها به همسر دوستم متلک گفته بودند بنابراین انگیزه سهراب برای قتل بیشتر است و احتمالاً در زمانی که بیهوش بودم، او امیر را با چاقو زده است. اما نمی‌دانم چرا مقتول به اشتباه پیش از مرگ، من را به‌عنوان ضارب معرفی کرده بود.
تایید حکم قصاص
با توجه به مدارک موجود در پرونده برای فرید کیفرخواست صادر شد و پرونده‌اش در شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی عبداللهی و با حضور یک مستشار تحت رسیدگی قرار گرفت.
در پایان جلسه هیات قضایی وارد شور شدند و فرید را به قصاص محکوم کردند.
این حکم در شعبه 41 دیوان عالی کشور تایید شد.
دزد ناشی که با اسلحه پلاستیکی و نقابی بر صورت قصد سرقت از یک جواهر فروشی را در شهرستان آستارا داشت، توسط پلیس دستگیر شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دزد ناشی که با اسلحه پلاستیکی و نقابی بر صورت قصد سرقت از یک جواهر فروشی را در شهرستان آستارا داشت، توسط پلیس بازداشت شد.
پلیس هنگامی در جریان این سرقت توسط دزد نقابدار قرار گرفت که مرد جواهر فروش سیستم هشدار دهنده موجود در مغازه‌اش را فعال کرده بود.
وقتی نیرو‌های پلیس جواهرفروشی را به محاصره خود در آوردند، دزد 39 ساله تلاش می‌کرد راهی برای فرار بیابد، اما سرانجام وقتی متوجه شد تمام منطقه در محاصره پلیس قرار دارد، تسلیم شد.
ماموران سپس متوجه شدند این دزد ناشی همدستی هم دارد که بیرون از مغازه به کمین ایستاده بود و با دیدن دستگیری دوستش پا به فرار گذاشته است.
در جریان تحقیق ماموران از مرد جواهر فروش مشخص شد که دزد نقابدار ابتدا به‌عنوان خریدار وارد مغازه شده و سپس با کشیدن نقاب به چهره‌اش تلاش کرده یک حلقه النگو را بدزدد، اما با رسیدن پلیس ناکام مانده است.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به ورد سامانه بارشی جدید، از فعالیت گسترده این سامانه در بیشتر مناطق کشور طی دو روز آینده خبر داد.
احد وظیفه در گفت‌و‌گویی با اشاره به اینکه طی ساعات اولیه بارش پراکنده در شمال شرق کشور خواهیم داشت، اظهارکرد: با ورود سامانه بارشی از شمال غرب و غرب کشور، بارش در این مناطق شروع و به‌تدریج تا دامنه‌های البرز مرکزی و زاگرس جنوبی کشیده خواهد شد.
وی افزود: به دلیل پیش‌بینی وزش باد شدید در برخی مناطق جنوب غرب، غرب همچنین شرق کشور احتمال خیزش گرد و خاک وجود دارد.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه سامانه بارشی امروز وفردا (8 و 9 اسفند)، به‌طور گسترده‌تر در اکثر مناطق کشور باعث بارش می‌شود، اظهار کرد: بارش در استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، بوشهر و غرب و جنوب فارس کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، شمال خوزستان و لرستان از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود.
به گفته وظیفه، نواحی مرکز و شرق خلیج فارس و تنگه هرمز و دریای عمان مواج پیش‌بینی می‌شود.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی در پایان گفت: امروز هوای تهران ابری، در بعضی ساعات بارش باران و گاهی وزش باد پیش‌بینی می‌شود. بیشترین و کمترین دمای تهران در این روز 14 و 7 درجه سانتیگراد است. همچنین ‌فردا (9 اسفند)، آسمان تهران نیمه ابری تا قسمتی ابری، در بعضی ساعات همراه با بارش باران و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.بیشترین و کمترین دمای تهران در روز پنجشنبه 15 و 5 درجه سانتیگراد خواهد بود.
مه گرفتگی در ارتفاعات پنج استان
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا آخرین وضعیت جوی و ترافیکی راه‌های کشور را تشریح کرد.
سرهنگ نادر رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: شاهد بارش برف در محورهای فریمان-مشهد، تربت حیدریه-باغچه و کلات-مشهد استان خراسان رضوی هستیم، همچنین بارش باران نیز در دیگر محورهای این استان مشاهده می‌شود.
وی ادامه داد: طبق آخرین گزارش‌های دریافت شده، مه گرفتگی همراه با کاهش دید نیز در ارتفاعات اردبیل، اصفهان، ایلام، گلستان و خراسان رضوی مشاهده می‌شود.
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با اشاره به ترافیک صبحگاهی در ورودی کلانشهر تهران، گفت: ترافیک در آزادراه قزوین-کرج در محدوده پایانه شهید کلانتری تا الان فردیس و در ادامه آزادراه کرج-تهران در محدوده پل فردیس تا پل کلاک نیمه سنگین است.
هوای تهران در آستانه شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اشاره به اینکه هوای تهران درآستانه شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است، گفت: به‌تدریج از غلظت آلاینده‌ها در هوا کاسته می‌شود.
حسین شهبازی در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: براساس نتایج حاصل از پیش‌بینی پارامترهای هواشناسی برای شهر تهران، با افزایش میزان ناپایداری جوی به تدریج در بعد ازظهر بر میزان ابرناکی و سرعت باد افزوده می‌شود و برای برخی ساعات وزش باد موثر به بزرگی 3 تا 5 متر بر ثانیه از سمت نواحی غربی - شمال غربی انتظار می‌رود.
وی ادامه داد: این وضعیت جوی شرایط را برای پراکندگی آلاینده‌ها فراهم می‌کند و پیش‌بینی می‌شود همراه با کاهش نسبی غلظت برخی آلاینده‌ها در بعد ازظهر، وضعیت کیفیت هوای بیشتر مناطق شهر تهران در شرایط بهتری نسبت به صبحگاه قرار گیرد.
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه با برقراری شرایط جوی نسبتا ناپایدار طی امروز (8 اسفند) برخی ساعات همراه با بارش باران و وزش باد به بزرگی بالاتر از 5 متر بر ثانیه خواهد بود، تصریح کرد: دمای هوا در تهران تا روز آینده افزایش نسبی خواهد یافت.
به گفته شهبازی براساس نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا، انتظار می‌رود تا امروز (8 اسفند) شرایط کیفیت هوای سالم در اکثر مناطق پایتخت برقرار باشد.
وی در پایان با اشاره به اینکه کیفیت هوای 24 ساعت گذشته پایتخت منتهی به 8 صبح دیروز با میانگین 88 در شرایط سالم قرار داشت، گفت: کیفیت هوای هم‌اکنون نیز با شاخص میانگین 100 در شرایط سالم است.