نگاه بازجویانه اوین نامه به ديروزنامه هاي زنجيره اي جناح رقیب


نگاه بازجویانه اوین نامه  کیهائ سربازجو شریعت نداري به ديروزنامه هاي زنجيره اي جناح رقیب . 11 بهمن – 97
دولت اقتصاد كشور را به اميد برجام رها كرده است
روزنامه آرمان در يادداشتي از رها شدگي اقتصاد كشور از سوي دولت به اميد برجام نوشت!
سرويس سياسي- در اين يادداشت آمده است: يكي از سخت ترين سوالات، همين پيش بيني حوزه هاي اقتصادي است كه اين حوزه به اماني رها شده كه معلوم نيست به امان خداست يا ائمه يا سياستگذاران، ولي كلياتش در اين است كه يك نوع رهاشدگي در حوزه اقتصادي را شاهديم. علت اصلي و كليدي اين بود كه دولت انتظار داشت با برجام به نتيجه غايي برسد و با ورود سرمايه خارجي بتواند اقتصاد را متحول كند و چون اين ديد حاكم بود و تحقق نيافت و در سايه آن دولت برنامه اقتصادي تفصيلي هم نداشت، اين پراكندگي در حفظ ارزش پول ملي و نرخ ارز و امثالهم شكل گرفت.
از بقيه يادداشت آرمان كه توضيح مقدمه است بگذريم به اين نكته مي رسيم كه وقتي برجام كه اقتصاد كشور به اميد آن به امان مجهول الهويه اي رها شده است نتيجه زيانبار كنوني را در پي داشته است تاكيد زنجيره اي ها بر ضرورت پيوستن به لوايح چهارگانه و FATF چه نتيجه اي خواهد داشت؟!
زنجيره اي ها همچنان به دنبال نخود سياه SPV !
روزنامه هاي زنجيره اي بعد از شكست برجام و مشخص شدن نتيجه تحقيقا صفر و ضرر مطلق آن براي ايران همچنان به دنبال نخود سياه تضمين و ساز و كار مالي اروپا هستند.
روزنامه آرمان در گزارشي نوشته است: خروج آمريكا از برجام شرايطي را فراهم آورد كه اروپايي ها بتوانند از سايه آمريكا بيرون بيايند و در جايگاهي مستقل تر به ادامه برجام با ايران بينديشند. لذا با كناره گيري آمريكا سازوكار مالي اروپايي را براي تسهيل تجارت و خريد نفت با ايران مطرح كردند تا از سويي ايران را به ماندن در برجام ترغيب كنند و از طرف ديگر به آمريكا نيز نشان دهند كه مي توانند به طور مستقل يك توافق بين المللي را پيش ببرند. در اين راستا گرچه در اجراي سازوكار مالي اروپايي ها چند ماهي تاخير افتاد، اما آن گونه كه خبر مي رسد اروپايي ها تقريبا به جمع بندي مشتركي رسيده اند و آن طور كه مشخص است قرار است به زودي اين سازوكار اجرايي شود.
آرمان در يادداشت ديگري درست عكس آنچه ذكر شد را تذكر و از لزوم عدم اعتماد به اروپا سخن گفته است، در اين يادداشت آمده است: «از مدت ها قبل لزوم دل نبستن به اتحاديه اروپا را گوشزد كرده بودم. اتحاديه اروپا گرچه يك واحد سياسي است و تشكيل آن از ابتدا خوشايند آمريكا نبود و به همين دليل هم انگلستان عضو كامل اتحاديه اروپا نشد، چون دست نشانده آمريكا در اين اتحاديه بود. آمريكا فكر مي كرد در دنيا رقيبي پيدا كرده كه مجموعه دوستان گذشته اش بوده اند و به همين دليل از اين قضيه ناراضي بود. با خروج آمريكا از برجام، اتحاديه اروپا به خاطر اينكه ايران را آزاد نگذارد تا دست به فعاليت هاي گسترده تري بزند، تلاش كرد تا هم در برابر آمريكا بايستد كه استقلال خودش را نشان دهد و هم ايران را در چارچوب برجام نگه دارد و اجازه ندهد كه ايران دنبال فعاليت هاي هسته اي اش برود
گفتني است اكنون سه سال از روز آغاز اجراي تعهدات 1 ذيل برجام سپري شده است. علاوه بر بي دستاوردي برجام، در حال حاضر نزديك يك ماه از آغاز سال 2019 سپري شده است و جز وعده هاي پوچ، چيزي از بسته اروپايي و spv نصيب ايران نشده است. كانال مالي اروپا (spv) حتي اگر اجرايي نيز بشود، چيزي فراتر از نفت در برابر غذا و دارو نيست.
تاكيد بر ادامه برجام با اروپا در حالي بود كه تروئيكاي اروپايي(انگليس، فرانسه، آلمان) در توافق سعدآباد در دولت اصلاحات ثابت كردند كه قابل اعتماد نيستند. قرار بر اين بود كه اروپايي ها حداكثر تا 10 خردادماه بسته پيشنهادي خود مبني بر تضمين اجراي تعهدات برجامي را ارائه دهند؛ اما موگريني صراحتا اعلام كرد كه درخصوص تعهدات برجامي به ايران تضمين نمي دهيم. اروپا در نهايت در نيمه تيرماه بسته پيشنهادي خود را ارائه كرد. روحاني در گفت و گوي تلفني با «آنگلا مركل» صدراعظم آلمان اعلام كرد كه بسته پيشنهادي اروپا مايوس كننده بود.
بيانيه 10 بندي اتحاديه اروپا در برجام بدون آمريكا در نيمه تيرماه 97 منتشر شد. اين بيانيه از فقدان تضمين براي حفظ برجام در مقابل عهدشكني و كارشكني آمريكا رنج مي برد. تكرار ادبيات كلي و مبهم و شعار زده بدون ارائه تضمين هاي مشخص درباره مواخذه آمريكا در شوراي امنيت و نحوه مقابله با تحريم هايي كه عملا برجام را از بين مي برد، همچنان مشكل اروپايي ها در ادعاي پايبندي به برجام بود.
در تابستان 97 شركت هاي اروپايي بدون توجه به تعهدات خود براي خروج از ايران صف كشيدند. در همين راستا شركت هاي بدعهدي همچون پژو و توتال اعلام كردند كه فعاليت هاي خود در ايران را تعليق خواهند كرد. شركت هاي ايرباس، زيمنس، اينژي، مرسك، دي زي بانك آلمان و چند شركت ديگر نيز بيانيه هاي مشابهي صادر كردند.
پيش از آن «امانوئل ماكرون» رئيس جمهور فرانسه-ارديبهشت 97- در حاشيه نشست غيررسمي سران اروپا در بلغارستان گفته بود:«به خاطر مسئله ايران، عليه شركت هاي آمريكايي جنگ تجاري يا راهبردي راه نخواهيم انداخت. اين كار منطقي نيست. ثانيا، شركت هاي فرانسوي را به ماندن در ايران مجبور نخواهيم كرد».
تلگرام و برجام دو بال شكسته شده روحاني
روزنامه سازندگي ديروز در مطلبي نوشت: «رئيس جمهور روحاني براي اخذ اين مصوبه [تصويب پالرمو و سي.اف.تي در مجمع تشخيص مصلحت نظام] مصمم تر از آن است كه تصور مي شود. حتي اين تحليل وجود دارد كه سخنان او در وزارت ارتباطات و طعنه ها يا اشاراتي كه به موضوع فيلترينگ يا سخت گيري بر زنان داشت، حاوي اين پيام پنهان بود كه بر سر بقاي برجام و اف.اي.تي.اف مي ايستد. دو بال حسن روحاني، تلگرام و برجام است و اگرچه هر دو شكسته شده اما قابل ترميم اند. چنان كه فضاي مجازي از نفس نيفتاده است و برجام به رغم خروج يك جانبه ترامپ و فشار برخي در داخل هنوز برجاست
برجام از ابتدا با عدم رعايت قواعدي مانند عدم اخذ تضمين، عدم پيش بيني برگشت پذيري و عدم توازن و همزماني اجراي تعهدات و عبور از خط قرمزها، با كالبدي كم خون و سرطاني متولد شد و در روز نخست اجرا هم با نقض از سوي اوباما مرد. روزنامه قانون چند روز پيش، برجام را يك نوزاد مرده خواند.
نويسنده پس از اشاره به تلگرام، از عنوان «فضاي مجازي» استفاده كرده و نوشته كه از نفس نيفتاده است؛ از آنجا كه پالايش فضاي مجازي و اينترنت ملي به مذاق مدعيان اصلاح طلبي خوش نمي آيد، از مدت ها قبل دوگانه «مخالف فضاي مجازي - موافق فضاي مجازي» راه انداختند تا به طيف معتقد به استفاده صحيح از اين فضا و ايجاد شبكه ملي اطلاعات، برچسب مخالف فضاي مجازي بزنند.
اگر از برجام خارج شويم، عربستان به سمت هسته اي مي رود!
روزنامه همدلي در مطلبي نوشت:«اگر ايران از برجام خارج شود، ضمن اينكه قطعنامه ها و اجماع برمي گردد، فرصت نيكويي براي عربستان سعودي و ديگران خواهد بود كه به سمت هسته اي بروند
گفتني است براساس متن قطعنامه 2231 كه مكمل برجام است،تمامي مفاد قطعنامه هاي قبلي شوراي امنيت در قطعنامه جديد «تجميع» شده است و صرفا با ادعاي يك كشور از 1 به عدم اجراي تعهدات ايران در برجام، در فاصله حداكثر 60 روز، با طي كردن رجوع به كميسيون هاي كارشناسان، وزراي خارجه، مشورتي و سرانجام رجوع به شوراي امنيت، تمام مفاد قطعنامه هاي گذشته عليه ايران باز مي گردد. اين مسئله، يعني بازگشت پذيري مفاد قطعنامه هاي گذشته به خوبي نشان مي د هد عملا تحريم هاي قبلي لغو نشده اند بلكه به چماق بالاي سر ايران تبديل شده اند تا با كوچكترين بهانه گيري يكي از كشورهاي 1 از جمله خود آمريكا، مجددا عليه ايران اعمال شوند.
لازم به ذكر است كه برجام به لحاظ حقوقي حتي يك Gentleman agreement هم نيست و صرفا يك Deal است. به همين خاطر تيم حقوقي ايران عملا امكان استفاده از آن را در شكايت عليه آمريكا نداشت و ناچار به عهدنامه مودت استناد كرد.
متاسفانه در برجام از طرف مقابل تضميني گرفته نشد و اجراي تعهدات همزمان و متوازن نبود و هيچ راهكاري از سوي دولت ايران درخصوص نحوه شكايت به عهدشكني طرف مقابل در برجام ذكر نشد. اين روند به «اقدامات يكطرفه از سوي ايران» ختم شده و دستاوردي براي كشورمان در پي نداشت.
حالا بزك كنندگان برجام براي توجيه اين توافق خسارت بار به استدلال هاي مضحك روي آورده اند. اينكه ما نبايد از برجام خارج شويم و اگر اين كار را انجام دهيم، آل سعود به سمت هسته اي خواهد رفت
چه كساني در جهت سياست هاي ترامپ حركت مي كنند؟
روزنامه سازندگي ديروز در مطلبي نوشت: «روشي كه دولت روحاني در بودجه بندي سال آينده دارد، بازنمودي از وضعيت اقتصادي ما در آن وجود ندارد. ما در جنگ اقتصادي هستيم ولي در بودجه اين موضوع ديده نمي شود. اين يك نوع وادادگي اقتصادي است... وقتي ما به استقبال مشكلات نرويم مسئله اي حل نمي شود... در شرايطي كه ما جنگ اقتصادي داريم رها كردن مشكلات و مسائل، چراغ سبز به آمريكا است
نويسنده براي اينكه طعنه اي هم به منتقدان دولت بزند، نوشته: «اين صحبت ها هم حمله به دولت نيست و بحث كلي كشور است؛ چون مخالفان دولت روحاني هم راه حلي ندارند. اكثر مخالفين دولت در جهت سياست هاي ترامپ حركت مي كنند
همان ترامپ كه خواستار مادام العمر كردن محدوديت هاي برجام و افزودن محدوديت هاي موشكي و منطقه اي ايران به آن است؟ خب اين مدعيان اصلاحات اند كه مي گويند در برجام بمانيم و روي توان موشكي و نفوذ منطقه اي هم مذاكره كنيم. مشخص شد چه كساني در جهت سياست هاي ترامپ حركت مي كنند؟ اين طيف موافق ترامپ البته ترامپ هراسي هم راه انداخته بود!
توهين روزنامه اصلاح طلب به شعور مخاطبانش
روزنامه آفتاب يزد چند روز پيش در پي پخش يك تصنيف از شبكه سوم سيما بار ديگر روي موج نخ نماي نبود شجريان در تلويزيون سوار شد و براي اينكه گزارش خود را با ضريب بيشتري همراه كند به انتشار تصويري درشت از شجريان پرداخت، تا جايي كه بزرگي آن تصوير حتي بخش هايي از لوگوي روزنامه را هم از ديد خارج كرده بود. در ادامه نيز آفتاب يزد با اختصاص يك صفحه كامل به اين موضوع سعي كرده بود به عقده گشايي از رسانه ملي بپردازد و مسائل بي ارتباطي مثل فتنه سال 88، شكايت شجريان از صدا و سيما و حتي پخش ربناي وي از تلويزيون را مطرح كند، غافل از آنكه تصنيف پخش شده را فرد ديگري خوانده است!
اين گاف بزرگ روزنامه اصلاح طلب با واكنش گسترده اي از سوي مخاطبان و در فضاي مجازي مواجه شد و طي يكي دو روز گذشته مسئولان اين روزنامه به اشكال عجيب و غريب در پي رفع و رجوع گاف خود برآمدند
اما در نهايت كار به جايي رسيد كه اين روزنامه زنجيره اي در توجيه اين گاف بزرگ علنا شعور مخاطبانش را به بازي گرفته و به آنان توهين مي كند. آفتاب يزد روزگذشته در مطلبي با عنوان «اشتباه كرديم اما شرمسار نيستيم! » شعور مخاطبان خود را چنان دست كم گرفته كه مي نويسد: «دقت مي كنيم كار ديروز ما را مردم كوچه و بازار ذيل سوتي و گاف و فلان و بهمان معنا نكردند! اصلا بدون اينكه به راست و دروغ ماجرا توجهي كرده باشند، خوشحال هم شدند! »