معاون وزیر کشور: خسروی آماده ترین مرز برای عبور زوار اربعین است

 معاون وزیر کشور: خسروی آماده ترین مرز برای عبور زوار اربعین است10 اردیبهشت – 98
هرروز بیشتر گند دین ابزارشده که موجب دین گریزی نسل جوانان شده در می آید .چون استان های سیل زده کشور و سیل زدگان به حال خودرهاشده اند ولی تبلیغ برای عبور روز اربعین ازمرز خسروی به عراقمی شود.
کرمانشاه- ایرنا- معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور گفت: خسروی از نظر زیرساخت های خدماتی مانند جاده، امکانات اسکان، برق، آب آشامیدنی، سرویس های بهداشتی، مخابرات، گمرک و نزدیکی مسیر آماده ترین مرز در بین مرزهای عبور زوار به عتبات عالیات است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی جمالی نژاد روز دوشنبه در نشست ستاد برنامه ریزی مدیریت و ساماندهی مراسم اربعین استان کرمانشاه که در سرسرای تدبیر استانداری برگزار شد، افزود: چهار سال است منتظر بازگشایی خسروی از طرف عراقی‌ها هستیم و ستاد مرکزی اربعین تمام تلاش خود را برای بازگشایی این مرز تاریخی انجام داده و امیدواریم با تفاهم‌نامه ای که امسال امضا شده این مرز بر روی زوار اربعین بازگشایی شود.
وی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تکمیل زیرساخت ها و جاده های ارتباطی مراسم بزرگ اربعین در دستور کار قرار گرفته و با توجه به خسارت های سیل به برخی زیرساخت ها تلاش می کنیم هرچه زودتر بازسازی زیرساخت ها به ویژه جاده های استان های خوزستان، کرمانشاه و ایلام در دستور قرار گیرد.
جمالی نژاد با اشاره به اینکه راه های مواصلاتی استان های مسیر عبور زوار اربعین در چند سالی که این همایش بزرگ راه اندازی شده مورد توجه خاص قرار گرفته بیان داشت: 15 کمیته تخصصی ستاد مرکزی اربعین اصلی ترین مسئولیت خود را ارائه خدمات دائمی در مسیرهای عتبات عالیات برنامه ریزی کرده که سالیان متوالی و در طول سال مورد استفاده زوار قرار گیرد و فقط موقتی نباشد.
به گفته معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، بازسازی راه ارتباطی و خدمات زیرساختی مانند برق، آب، مخابرات، اینترنت و قطار در مسیر زوار اربعین در استان های مورد هدف به جذب سرمایه گذار و بخش خصوصی کمک می کند که این امر مهم نیز یکی از اهداف ستاد مرکزی ستاد اربعین هست.
وی در پایان با اشاره به اینکه تعداد زیادی از استان های کشور درگیر سیلاب شدند و برای بازسازی آنها استان معین معرفی شده قول پیگیری تعیین یک استان معین برای تکمیل زیرساخت ها، پارکینگ و امور شهری شهرستان مرزی قصرشیرین را داد.

**
امسال به بازگشایی مرز خسروی برای عبور زوار اربعین خوشبین هستیم
استاندار کرمانشاه گفت: با رصد اطلاعاتی که از روند پرونده بازگشایی مرز خسروی از داخل عراق داریم امسال به بازگشایی این مرز برای مراسم اربعین بسیار خوشبین هستیم.
هوشنگ بازوند افزود: اگر مرز خسروی امسال بازگشایی نشود، باز هم 70 درصد زوار اربعین حسینی (ع) مرز مهران باید از مسیر کرمانشاه عبور کنند که این توجه به زیرساخت های ارتباطی استان به ویژه راه آهن را 2 چندان می کند.
او در ادامه با اشاره به اینکه حمل و نقل زوار از طریق قطار در سال گذشته بسیار قابل توجه بود، افزود: واگن های قطار کرمانشاه نامناسب است که امسال برای خدمت رسانی و تسهیل بهتر به زوار حتما باید واگن های مناسب تری جایگزین شود.
بازوند در ادامه با اشاره به خسارت های سیلاب به زیرساخت های جاده ای استان، خواستار پرداخت خسارت سیل، برای ترمیم و تعمیر راه های ارتباطی در مسیر زوار شد.
وی همچنین خواستار صدور مجوز به شرکت های راهداری استان برای ترمیم و بازسازی 12 کیلومتر از جاده مرزی عراق برای عبور از مرز خسروی شد که بیشترین استفاده از این جاده را زوار کشورمان دارند.
استاندار کرمانشاه، زیرساخت های مرز خسروی را بسیار مناسب تر از مرزهای دیگر کشور عنوان کرد و خواستار توجه جدی ستاد مرکزی مراسم اربعین به مرز خسروی برای تکمیل شدن زیرساخت های آن شد.
مرز رسمی خسروی در قصرشیرین تا بغداد پایتخت کشورعراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد و از دیرباز محل تردد زائران ایران به کربلا بوده و مردم این شهرستان همواره مدال افتخار میزبانی زائران حسینی را بر گردن داشته اند.
مرز رسمی و بین المللی خسروی قدیمی ترین مرز برای تردد زایران عتبات عالیات است که از سال 92 تاکنون با وجود زیرساخت های فراوان و داشتن بزرگترین پایانه بین المللی خاورمیانه همچنان بی صبرانه چشم انتظار حضور دوباره حجم انبوه زائران حرم اباعبدالله الحسین (ع) است.
وجود مکان های اقامتی شامل 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و 200 تخت در قصرشیرین، دلیل دیگر انتخاب مرز خسروی از سوی مسافران برای سفر به عراق است.
گنجایش بسیار خوب بزرگترین پایانه بین المللی زمینی خاورمیانه در خسروی که در سال 81 با 75 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید نیز خود دلیلی دیگر بر شاخص بودن این مرز رسمی است.