دهن کجی پزشکان به دستور دادستانی/ دستگاه کارتخوان نداریم، فقط پول نقد!

دهن کجی پزشکان به دستور دادستانی/ دستگاه کارتخوان نداریم، فقط پول نقد! 9اردیبهشت -98
چندی پیش دادستانی با صدور ابلاغیه‌ای اعلام کرد که همه پزشکان و مطب‌های آنان موظف به استفاده از دستگاه کارتخوان هستند، اما پس از چند ماه هنوز این دستور اجرایی نشده است.
دهن کجی پزشکان به دستور دادستانی/ دستگاه کارتخوان نداریم، فقط پول نقد!
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، «کارتخوان در مطب نداریم»، «دستگاه کارتخوان خراب است»، «لطفا ویزیت را نقدی بدهید» این‌ها جملاتی هستند که منشی مطب در هنگام پرداخت ویزیت به مراجعین می گوید، مراجعه کنندگان هم باالاجبار برای انجام سریع امور خود، مجبورند مطب پزشک را که در طبقه n ام ساختمان پزشکان عریض و طویلی است را بالا و پایین کنند و سراغ دستگاه عابربانک خارج از ساختمان بروند، تا بتوانند پول نقد بگیرند و به منشی پزشک بدهند.
این موضوع شاید برای یک جوان سخت نباشد هر چند که موجب اتلاف وقت زیادی می‌شود، اما به طور حتم برای یک پیرمرد یا پیرزن مسن و بیمار سخت و آزار دهنده است. مشقت و سختی این کار از چشم کسی پوشیده نیست اما چه عاملی سبب شده که دستفروشان کارتخوان داشته باشند اما برخی پزشکان کرمانشاهی از داشتن این وسیله بی بهره باشند؟!

مساله عدم وجود دستگاه کارت خوان در مطب برخی پزشکان کرمانشاهی، از قبیل موضوعاتی است که سابقا مورد بررسی قرار گرفته و به سمع و نظر مسئولین سازمام نظام پزشکی نیز رسیده است.طی گزارشاتی که شهروندان از مطب برخی پزشکان کرمانشاهی داشتند در محل مطب این پزشکان حاضر شدیم تا از درستی گزارش اطمینان حاصل کنیم.
در گفتگوهایی که با مراجعه کنندگان داشتین و همانطور که گزارش شده بود مطب برخی پزشکان فاقد دستگاه کارت خوان بود و یا اگر دستگاهی وجود داشت منشی اظهار می‌داشت که دستگاه خراب است و برای گرفتن ویزیت باید پول نقد پرداخت شود.
احمد مرادی، یکی از همین افراد است که به خبرنگار فارس می‌گوید امروز برای ویزیت به دکتر مراجعه کرده اما منشی مطب با عنوان اینکه دستگاه کارتخوان خراب است وی را مجبور کرده که هزینه مطب را نقدی پرداخت کند.
خانمی که خودش را «حبیبی» معرفی می‌کند به فارس می‌گوید دچار پا درد است و مشکلات عضلانی دارد و متاسفانه همراهی هم با او نیست، با این وجود دکتر معالجش فقط ویزیت را به صورت نقدی دریافت میکند و حاضر نیست که وجوه را به صورت اعتباری دریافت کند.

تعزیرات حکومتی کرمانشاه: نبود کارت‌خوان در مطب پزشکان کرمانشاه تخلف است

عدم دریافت هزینه‌ها به صورت اعتباری و از طریق کارت خوان نوعی فرار مالیاتی محسوب می‌شود. مدتی پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی با الحاق یک بند به تبصره 6 بخش درآمدی لایحه بودجه تصویب کردند که تمامی صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران یا سازمان نظام دامپزشکی ایران صادر می شود، مکلفند در چهارچوب آیین نامه تبصره (2) ماده (169) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب چهارم اسفند 1366 و اصلاحات و الحاقات بعدی آن از ابتدای سال 1398 از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.
از همین رو نصب کارتخوان باتوجه به این تبصره الزام آور شد و پزشکان موظف شدند این دستگاه را در مطب‌های خود نصب کنند. با توجه به اینکه در گزارش های پیشین فارس کرمانشاه این موضوع پیگیری شده بود اما مع الاسف مشاهده می کنیم که دستگاه های نظارتی به این پیگیری وقعی ننهاده اند و برخی مطب‌ها و کلینیک های تخصصی همچنان خلاف قانون را اعمال می کنند.
اما وضعیت در کرمانشاه، به خصوص در «پارکینگ شهرداری» که عموم پزشکان در در آنجا مستقر هستند کماکان بر رویه سابق است
چندی پیش مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه عنوان کرده بود که نبود کارت‌خوان در مطب پزشکان استان کرمانشاه تخلف است.
بیشتر بخوانید:
گرفتن پول نقد تنها مختص به مطب‌ها نیست، به یکی از مراکز سونوگرافی و رادیولوژی پارکینگ شهرداری رسیدیم که با ورود به این مرکز با ازدحام جمعیتی از کودک، زن، مرد و پیر و جوان مواجه شدیم که با وجود اینکه تمامی صندلی‌های اتاق انتظار پر شده بود بیرون از مرکز در راهرو نیز مراجعه کنندگانی وجود داشت، منشی این مرکز نیز فقط پول نقد از بیماران دریافت می‌کرد.
سازمان نظام پزشکی این کار را مصداقی از فرار مالیاتی می داند؛ قطعا و بدون شک این گونه عمل کردن علت دیگری به غیر از فرار مالیاتی نمی تواند داشته باشد.
از سوی دیگر معاون قضایی دادستانی کل کشور با صدور دستوری مطب‌های پزشکان را ملزم به استفاده از کارتخوان کرده است؛ در راستای همین دستور برخی از دادستان‌های مراکز استان ورود جدی به این مسئله داشتند و برای نمونه، دادستان ایلام از پلمب مطب پزشکانی که نسبت به نصب ‌دستگاه «کارت‌خوان» اقدام نکنند خبر داد.
کارت‌های عابر بانک در اختیار مردم، برای سهولت در انجام هرگونه پرداخت، جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه و اسراف و استهلاک اسکناس است بنابراین منطق و انصاف حکم می‌کند همانگونه که در همه امور و در همه سازمان‌ها و بخش‌های دولتی و خصوصی کاربرد دارد، توسط سازمان نظام پزشکی و پزشکان هم به رسمیت شناخته شود. امیدواریم سازمان نظام پزشکی و دادستانی کرمانشاه نظارت خود را بر روی مطب ها بیشتر کند تا دیگر شاهد تخلف در مطب پزشکان نباشیم.
-
گزارش از سعید مخدومی