مظنون طراح انفجار خط پروازی استرالیا مجرم شناخته شد

 مظنون طراح انفجار خط پروازی استرالیا مجرم شناخته شد  12 اردیبهشت-98
تهران- ایرنا- دادگاه عالی نیوساوت ولز استرالیا یک مرد 51 ساله عرب را به اتهام طراحی انفجار هواپیمای مسافربری در خط پروازی استرالیا در سال 2017 برای گروه تروریستی داعش مجرم شناخت که براساس گزارش های رسانه ای حکم وی می تواند حداکثر حبس ابد باشد.
به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از رسانه های استرالیایی ، 'خالد خیاط' Khaled Khayat مرد عربی است که دو سال پیش در یک دادگاه ملبورن استرالیا برای انفجار یک فروند هواپیمای مسافربری استرالیا از طریق جاسازی یک بمب در یک دستگاه چرخ گوشت نقشه کشیده و طراحی کرده بود.این هواپیما متعلق به شرکت هوایی 'اتحاد' و مسیر پرواز آن سیدنی به ابوظبی بوده است.
شبکه ای بی سی استرالیا دراین زمینه گزارش داد: رای این دادگاه عصر چهارشنبه در محکومیت این فرد در حالی صادر شده که متهم خود را بیگناه می داند.
طبق گزارش رسانه های استرالیایی ، توطئه انفجار این هواپیما زمانی آشکار شد که سنگینی بسیار زیاد بسته حامل بمب در بازرسی محموله های ارسالی به هواپیما سبب کشف آن شد.
اگرچه دادگاه این فرد را مجرم شناخته است اما هنوز رای آن دراین زمینه صادر نشده است. براساس قوانین استرالیا این حداکثر مجازات این مجرم حبس ابد است.
برخی رسانه های خارجی ملیت این تروریست را لبنانی گزارش کرده اند.
دراین توطئه قرار بود هواپیمای مسافربری هواپیمای الاتحاد با 400 سرنشین از کشورهای مختلف با مقادیر زیادی مواد منفجره ای که در یک چرخ گوشت جاسازی شده بود، منفجر شود.
پلیس استرالیا پیشترخیاط و برادرش محمود را همچنین به اتهام طراحی برای یک حمله شیمایی در سیدنی متهم کرده بود. این در حالی است که ' ریچارد پونتلا' وکیل براد خیاط به رای دادگاه اعتراض کرد، اما هیات منصفه دادگاه پس از 3 روز بحث در دادگاه استدلال وکیل متهم را نپذیرفت.
قرار است رای نهایی دادگاه درمورد خالد خیاط روز 26 جولای (4 مرداد) صادر شود.
پلیس استرالیا گزارش داده است که مواد منفجره برای ساخت بمب از طریق هوایی و از ترکیه توسط گروه تروریستی داعش ارسال شده بود.براساس این گزارش ، بسته حامل مواد منفجره در ساک برادر سوم خیاط در این هواپیما قرارداشت که از وجود مواد منفجره بی اطلاع بود.
پلیس استرالیا چند هفته پس از این موضوع خالد و محمود دو برادر تروریست را پس از عملیات مختلف تهاجمی یافته و آنها را بازداشت کرده بود.
یک سخنگوی دادگاه عالی نیوساوت ولز به رویترز گفت که هیات منصفه دادگاه خالد خیاط را مجرم شناخته اما این حکم درمورد برادرش 'محمود' تائید نشده است.
استرالیا در دسامبر 2014 شاهد گروگان گیری 17 ساعته تعدادی از مردم عادی در رستوانی در سیدنی بود توسط یک تروریست داعشی موسوم به ' گرگ تنها' بود که در اثر آن دو نفر از گروگانها کشته شدند.
استرالیا یک سیستم رتبه بندی پنج درجه ای در مورد تهدیدات تروریستی دارد که سطح 'احتمال ' در میانه این سیستم قرار دارد. اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا در ماه نوامبرگذشته اعلام کرد که وقوع عملیات تروریستی در این کشور همچنان در سطح احتمال باقی مانده است.