آمریکا تا آخر هفته ظریف را «در فهرست تحریم‌های اقتصادی می‌گذارد»

آمریکا تا آخر هفته ظریف را «در فهرست تحریم‌های اقتصادی می‌گذارد»  4تیر-98
محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران
استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز دوشنبه، سوم تیرماه در یک نشست خبری اعلام کرد که واشینگتن تا پایان هفته جاری محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، در فهرست تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده قرار خواهد داد.
تحریم وزیر امورخارجه ایران یک اقدام کم‌سابقه دیپلماتیک ارزیابی می‌شود.
دولت آمریکا سابقه اعمال چنین تحریم‌هایی علیه کشورهای دیگر را دارد. وزارت خزانه‌داری آمریکا ادریبهشت امسال خورخه آریزا، وزیر امور خارجه ونزوئلا، را به فهرست افراد تحت تحریم خود اضافه کرد.
محمدجواد ظریف در حالی تحت تحریم‌های دولت آمریکا قرار می‌گیرد که در داخل ایران هم تحت فشارهای سیاسی دامنه‌داری قرار دارد. این فشارهای سیاسی صرفا از سوی منتقدان دولت نبوده‌اند و به گفته محمدجواد ظریف، بی‌توجهی به جایگاه وزارت امورخارجه هم سبب تضعیف موقعیت این وزارتخانه شده است.
او ششم اسفند پارسال در اعتراض به جایگاه ضعیف وزارت خارجه در ساختار تصمیم‌گیری ایران از مقامش استفعا کرد ولی یک روز بعد با مخالفت حسن روحانی، رئيس‌جمهوری، و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به کار خود بازگشت.
تاکنون هیچ‌کدام از وزیران خارجه ایران تحت تحریم قرار نگرفته‌اند ولی علی‌اکبر ولایتی، وزیر امور خارجه پیشین ایران، سال‌هاست که درگیر یک پرونده بمبگذاری در آرژانتین است.
سال ۱۹۹۴ در جریان یک بمبگذاری در بوئنوس آیرس آرژانتین ۸۵ نفر کشته‌ شدند و دولت آرژانتین در سال ۲۰۰۶، رسما برخی از مقام‌های حکومت ایران از جمله علی‌اکبر ولایتی را متهم به طراحی و اجرای این بمبگذاری کرد.
آقای منوچین در نشست خبری روز دوشنبه خود همچنین تاکید کرد که در راستای افزایش فشار حداکثری علیه ایران، کانال‌های مالی مربوط به سپاه‌پاسداران مورد تحریم قرار می‌گیرند.
وزیر خزانه‌داری آمریکا تاکید کرد که در تحریم‌های جدید، میلیاردها دلار از دارایی‌های ایران مسدود خواهد شد.
تحریم برخی از فرماندهان سپاه پاسداران از جمله امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا-فضا، علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی و محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه، از دیگر برنامه‌های وزارت امورخارجه آمریکا است.