یک ناوگروه دیگر ایالات متحده آمریکا وارد آب‌های خاورمیانه شد

یک ناوگروه دیگر ایالات متحده آمریکا وارد آب‌های خاورمیانه شد  4تیر-98

ناو «یو‌اس‌اس باکسر» به حوزه ماموریت ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا واقع در بحرین پیوسته است.
نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه سوم تیرماه اعلام کرد که ناوگروه تهاجمی «یو‌اس‌اس باکسر» به حوزه ماموریت ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین پیوسته است.
بر اساس اطلاعیه این نیرو، در این ناوگان کشتی‌های تهاجمی «یو‌اس‌اس جان پی‌مارتا» و «یو‌اس‌اس هارپر فری» نیز حضور دارند.
ناو «یو‌اس‌اس باکسر» پیش از این در خلیج فارس ماموریت داشته است. این ناو در جریان حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق در منطقه حضور داشت. دومین ماموریت مهم این ناو در سال ۲۰۱۶ بود که برای پشتیبانی از نیروهای آمریکایی که حملات هوایی علیه داعش در عراق و سوریه انجام می‌دادند، به منطقه اعزام شده بود.
بر اساس این اطلاعیه، ناو یو اس‌اس باکسر حامل واحد یازدهم رزمی تفنگداران دریایی و همچنین یک تیم پروازی هلیکوپتری است. این ناو روز اول ماه مه پایگاه خود در سان‌دیه گو را ترک کرده و وارد اقیانوس هند شده بود.
در ماه‌های اخیر، حضور ناوهای آمریکایی در منطقه خلیج فارس افزایش یافته است. روز بیستم اردیبهشت اعلام شد که ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن همراه با شماری از بمب‌افکن‌های استراتژیک بی- ۵۲ عازم خلیج فارس شده اند تا با آنچه که «تهدید جدی و عملی» جمهوری اسلامی ایران خوانده شده است مقابله کند.
جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در این زمینه گفته بود که اعزام این ناوگروه برای فرستادن پیامی «روشن و عاری از سوءتفاهم» به ایران است.
این ناوگروه روز ۱۱خرادماه اقدام به تمرین یک عملیات مشترک نظامی کرد.
ایران چندین بار تهدید کرده است که تنگه هرمز را خواهد بست. این تنگه مسیر عبور روزانه یک پنجم نفت مصرفی جهان است.
پیشتر در ۳۰ آذر پارسال، ناو هواپیمابر آمریکایی یواس‌اس جان سی استنیس وارد منطقه خلیج فارس شد. این نخستین ناو هواپیمابر آمریکایی بود که پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی موسوم به «برجام» وارد این منطقه شد.
همچنین در راستای تقویت نیروهای نظامی آمریکا در خلیج فارس، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز سوم خرداد گفت که یک هزار و ۵۰۰ نیروی تازه به خاورمیانه اعزام خواهد شد. این نیروها به منطقه تحت پوشش سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، اعزام شده‌اند.
حضور نیروهای نظامی آمریکا در منطقه و تهدیدهای ایران، موجی از نگرانی‌ها دربارهٔ وقوع جنگ در منطقه را برانگیخته است. این نگرانی‌ها در هفته گذشته پس از سرنگونی یک پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران به اوج خود رسید.
روزنامه واشینگتن‌پست روز ۳۱ خرداد به نقل از «یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا» گزارش داد که پس از این رویداد، پنتاگون شناورهای خود در منطقه، از جمله کشتی‌های همراه ناو آبراهام لینکلن را به حال آماده‌باش درآورده بود.
حمله محدود آمریکا قرار بود بامداد همان روز انجام شود ولی دونالد ترامپ این عملیات را در مراحل اولیه خود متوقف کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا بارها گفته‌ است «مایل به جنگ با ایران نیست».
بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و سایت رادیو فردا/ر.ح/ ک.ر