نهاوندیان: کشور نیاز به ابتکار مالی و تحریم شکنی دارد


ابتکاری درکارنیست و راه تحریم شکنی هم فقط تن دادن به میز مذاکره است. چون شرایط تحریم ها فشرده و گسترده وخطری می شود.
نهاوندیان: کشور نیاز به ابتکار مالی و تحریم شکنی دارد
زاهدان- ایرنا- معاون اقتصادی رئیس جمهوری گفت: هم اینک کشور نیازمند ابتکارات مالی در تمام حوزه ها و تحریم شکنی دارد تا بتوانیم از شرایط کنونی به خوبی عبور کنیم.
محمد نهاوندیان روز دوشنبه در نشست هم اندیشی با نخبگان و دانشگاهیان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: انباشت مشکلات ساختاری را به طور تاریخی در کشور داشته‌ایم و در حال حاضر ارزیابی‌ها مهم است که هم شاخص‌ها را ببینیم وهم اینکه این شاخص‌ها در چه زمینه‌ای رخ داده تا بتوان به قضاوت برای گام‌های بعدی رسید.
وی گفت: اگر کارنامه حرکت در کشور را از سال ۹۲ تا ۹۶ بررسی کنیم در اقتصاد ایران حرکت همه جانبه در مسیر مثبت کردن رشد اقتصادی و هم زمان کاهش نرخ تورم که حاصل آن مثبت شدن و باسواد شدن فضای کلان اقتصادیست رخ داده است.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری با بیان اینکه اتفاقی که در سال ۹۷ افتاد یک هجمه سیاسی خارجی توسط دولتی با رویکرد خصمانه نسبت به ملت ایران بود که هیچ‌گونه ملاحظه‌ای هم نداشته و اقتصاد کشور را دچار نوسانات خارج از انتظار کرد افزود: به طبع آن اولویت نخست اینست که روی استراتژی واحد سخن گفته شود و وقتی یک جنگ اقتصادی بر ما تحمیل شود بهترین واکنش و جواب به مهاجم اقتصادی این است که اتفاقی در اقتصاد بیفتد که از نیل به اهداف با وضعیت موجود ناامید شود.
وی بیان کرد: به همین منظور دستور کار سال ۹۸ رونق تولید قرار گرفته و معنایش این است که فشارهایی بر درآمدهای نفتی آمده و ناگزیر هستیم بازنگری در بودجه کشور انجام دهیم.
نهاوندیان گفت: وقتی فشار بر روی روش‌های ذخایر ارزی رخ می‌دهد باید در ساز و کار تغییر ایجاد کرد و از اتکا به صادرات نفتی کم و صادرات غیر نفتی را افزایش داد.
وی ادامه داد: مدیریت اقتضایی به معنای استفاده از فرصت برای اصلاحات ساختاری در شیوه‌های حکمرانی است و تصمیماتی را که در جهت گیری درازمدت به دنبال آنها بودیم در این فرصت به دست آوردیم و جامعه نیز در این فرصت‌ها همراهی بیشتری با سیاست گذار دارد.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری اظهار داشت: لازمه مدیریت اقتضایی هم افزایی نخبگان با فعالان اقتصادی و سیاست گذاران است که مانند مثلث زرینی باید دانش گران با فعالان و سیاست گذارن همفکری کنند و به خط مشی واحد برسند.
وی گفت: امروز سیاست گذاران به این نتیجه رسیدند که عزم جدی برای حمایت از صادرات غیرنفتی کرد و باید سهم سیستان و بلوچستان در این زمینه از طریق فرهیختگان روشن شود.
نهاوندیان افزود: آمریکا به سبب اینکه در بانکداری بین المللی نقش بالایی دارد تهدید می‌کند و به دلیل امیال سیاسی خاص، شهروندان کشور ثالث را محدود می‌کند که چه کاری انجام دهند و این امر غیر از ترور و تروریسم نام دیگری ندارد.
وی ادامه داد: هم اینک بسیاری از کشورها در دنیا از این رفتار آمریکا منزجر هستند و حتماً این اقدامات موقعیت این دولت را در دراز مدت متفاوت خواهد کرد.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری بیان کرد: از نتایج هم افزایی تاکید روی اقتصاد دانش بنیان است زیرا ایران با این سرمایه عظیم انسانی در موقعیتی قرار دارد که باید روی اقتصاد دانش بنیان حساب کند زیرا این امر خیلی تحریم بردار نیست.
وی با تاکید بر همگرایی منطقه‌ای اظهار داشت: باید بین ایران و پاکستان، ایران و عراق و کشورهای همسایه به دنبال منافع مشترک گشت و در این زمینه در ایران ظرفیت بالایی بویژه در سیستان و بلوچستان داریم.
نهاوندیان گفت: سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های عظیمی در زمینه معدن، شیلات و غیره دارد که قدم‌های خوبی در زیرساخت‌ها تاکنون برداشته شده اما هنوز باید کارهای زیادی صورت گیرد.
وی افزود: در میان همه ی فرصت‌ها، حرکت‌ها و دستاوردها موارد ناگواری هم وجود دارد که یکی از آنها فساد است و حتی کم آن هم می‌تواند نابود کننده باشد و برازنده دولت نیست.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری با اشاره به اینکه باید با فساد برخورد ریشه‌ای و قضائی شود، اظهار داشت: سیاست گذار وظیفه دارد ساختارها را به نحوی اصلاح کند که زمینه ایجاد فساد به طور ریشه‌ای برداشته شود زیرا فساد اقتصادی زمانی که شفافیت نباشد و مردم اطلاع نداشته باشند که با سرمایه‌های عمومی چه اقداماتی انجام می شود رخ می‌دهد و باید درآمدهای بالا همه بررسی شود که چندین قدم در این مسیر برداشته شده است.
وی ادامه داد: مهمترین اقدام صورت گرفته در این زمینه لایحه شفافیت است که امیدواریم این قانون اصلاح ساختار کند زیرا مانند اینست که در همه ی حوزه‌ها نورافکن روشن کرده و بویژه اینکه با حوزه‌های حقوق عامه و منافع عامه ارتباط دارد.
نهاوندیان بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات، عدم تعارض منافع است یعنی هیچ مسئول حکومتی حق ندارد در نشستی شرکت کند که منافع شخصی برای وی به همراه داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه رویکرد دیگر دولت افزایش روابط است، گفت: اقدام جدی دیگر دولت و عزم رئیس جمهوری اجرای قانون محیط کسب و کار است که بسیاری از مشکلات قابل پیشگیری است و تلاش بر اینست با اجرای این رویکردها عارضه ناگوار فساد در برخی گوشه‌ها از کشور زدوده شود.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری افزود: ما برای فائق آمدن بر چالش‌ها باید بر سرمایه اجتماعی بیفزاییم و در این زمینه حضور تشکل‌ها و سمن‌ها بسیار مؤثر است.
وی اظهار داشت: اگر بخواهیم ایران بهتری داشته باشیم باید بر مسئولیت اجتماعی که انسجام بیشتری به همراه دارد، عمل کنیم زیرا وقتی بدخواهان ایران را تروریست می‌نامند باید با انسجام طلبی نشان دهیم که این جامعه متحد، فکور و متفکری است که با هیچکس سر جنگ ندارد اما با عزت و عظمت در مقابل دشمنان می‌ایستد و یادمان نرود چیزی که دشمن را به طمع می‌اندازد پیام تفرقه و اختلاف در داخل است.
احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست بیان کرد: طرح آمایش سرزمین استان آماده شده و قرار است هفته آینده به منصه ظهور گذاشته و وارد فاز مأخذ و مبنا قرار گیرد.
دکتر غلامرضا رضایی رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گزارشی از فعالیت‌های علمی و وضعیت دانشگاه ارائه کرد و گفت: به برکت انقلاب اسلامی و همت دولتمردان مراکز آموزشی عالی در بیشتر شهرستان‌های استان دایر و افزون بر ۱۲۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های منطقه در حال تحصیل هستند.
به گزارش ایرنا در این نشست ماری از فعالان اقتصادی، اساتید دانشگاه و نماینده پارک علم و فناوری نیز ضمن تشریح گوشه‌ای از توانمندی‌های سیستان و بلوچستان به بیان مشکلات اقتصادی منطقه پرداختند.