مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه جمعه تا صبح شنبه


مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه جمعه تا صبح شنبه
تهران - ایرنا - تایید پایبندی ایران به برجام توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، راهپیمایی مسلمانان در بسیاری از کشورهای جهان به مناسبت روز جهانی قدس، انتقاد وزیر خارجه از سیاست های غلط امریکا در منطقه، سفر رئیس قوه قضاییه به استان خراسان جنوبی، درگیری داعش و طالبان در افغانستان، توسعه مناسبات ایران و تاجیکستان در حوزه انرژی با سفر وزیرخارجه این کشور به تهران، اعلام نامزدی ترامپ در انتخابات 2020 امریکا، حمایت ترامپ از نخست وزیری جانسون در انگلیس، برگزاری مراسم روز قدس در سفارتخانه های ایران و درخواست آمریکا ازانگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا از مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه جمعه تا صبح روز شنبه بود.
داخلی
*******
تهرانوزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که آمریکایی‌ها با آغاز جنگ اقتصادی با مردم ایران وارد یک جنگ تمام عیار شده و حتی از ورود غذا، دارو و قطعات هواپیماهای مسافری به کشور جلوگیری می‌کنند.
اهواز - مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهارکشور گفت: ۱۹ هزار میلیارد ریال معادل ۹۰ درصد بهای خرید تضمینی گندم به حساب کشاورزان خوزستانی واریز شده است.
بجنورد - فرماندار اسفراین گفت: به دنبال بارندگی شدید عصر جمعه و جاری شدن سیلاب در برخی مناطق جنوب شرقی این شهرستان، دستور تخلیه یک آبادی و بخش‌هایی از یک روستا در بخش بام و صفی آباد اسفراین صادر شد.
تهران - «سراج الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه جمهوری تاجیکستان عصر جمعه با «رضا اردکانیان» وزیر نیرو و مسئول کمیسیون‌های مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان دیدار و گفت و گو کرد.
اهواز - استاندار خوزستان گفت: ۳۸ خانه روستایی حمدان سلجه از توابع شهرستان حمیدیه درحال بازسازی بوده و تا سه ماه آینده به ساکنان تحویل داده می‌شود.
مشهد- رئیس جمعیت هلال احمر قوچان از امداد رسانی به بیش از ۴۰ خانوار آسیب دیده از سیل در اثر بارندگی‌های اخیر در سه روستای این شهرستان خبر داد.
تهران - وزیر نیرو گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در صدد هستند روابط خود در زمینه آب و انرژی را گسترش دهند؛ ضمن اینکه دو کشور می‌توانند در زمینه‌هایی همچون کشاورزی، ترانزیت و سرمایه گذاری مشترک نیز روابط اقتصادی خود را توسعه دهند.
بیرجند - رئیس قوه قضائیه روز جمعه در سفر یکروزه به خراسان جنوبی ضمن شرکت در راهپیمایی روز قدس، ساختمان دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان را افتتاح، با قضات و کارکنان دستگاه قضائی خراسان جنوبی دیدار و در نشست شورای اداری استان شرکت کرد.
تهران - تیم فوتبال شهرداری بم با کسب ۳ امتیاز دیگر در هفته هجدهم لیگ برتر فوتبال زنان، همچنان در صدر جدول این رقابت‌ها باقی ماند.
بیرجند -- رئیس قوه قضائیه گفت: در شروع گام دوم انقلاب برای حوزه قضائی نیازمند یک تحول هستیم و این تحول باید از همه مدیران و اراده همه اجزای سازمان دستگاه قضا آغاز شود.
چابهار- معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: حمل و نقل سواحل مکران با تکمیل خط آهن و ساخت بزرگراه متحول می‌شود و می‌تواند نقش ملی در توسعه سیستان و بلوچستان و ایران داشته باشد.
تهران- جمهوری اسلامی ایران در حالی همچنان پایبندی خود را به برجام حفظ کرده و این موضوع در تمامی پانزده گزارش فصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفته که آمریکا با خروج از این توافق بین المللی هر روز بر دامنه دشمنی‌های خود با تهران می‌افزاید و طرف‌های اروپایی نیز همچنان با حمایت صرف لفظی از اقدام‌های عملی بازمانده اند.
تهران - وزیر نیرو گفت که حدود ۱۵ درصد ظرفیت کل نیروگاه‌های برقابی دنیا در تاجیکستان واقع شده است، از این رو ایران آمادگی دارد تا راه ترانزیت انرژی را در اختیار تاجیکستان قرار بدهد و زیر ساخت اصلی فعالیت‌های اقتصادی در منطقه را فراهم کند.
خارجی
********
لندن - پانزدهمین گزارش «یوکیا آمانو» رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره راستی آزمایی اجرای برجام در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، تأکید می‌کند که ایران از تعهداتش منحرف نشده و از محدودیت‌های اصلی برجام فراتر نرفته است.
تهران - رئیس جمهوری آمریکا که به تازگی تعرفه‌های تساعدی بر واردات کالا از مکزیک اعمال کرده، این کشور را عامل قاچاق مواد مخدر به ایالات متحده معرفی کرده و از مکزیکوسیتی خواست خاک خود را از کارتل‌های قاچاق بازپس گیرد.
تهران - اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی روز شنبه با صدور بیانیه‌ای به کار خود در مکه پایان داد و از قدس و جولان به عنوان سرزمین‌های اشغالی عربی نام برد.
تهران - وزیر امور خارجه آمریکا گفت: تا زمانی که اینستکس به تجارت کالاهای معاف از تحریم‌های واشنگتن اختصاص داشته باشد، کشورش با این سامانه مالی اروپایی مشکلی ندارد.
اسلام آباد - وزیر امورپارلمانی پاکستان به تحولات اخیر منطقه‌ای اشاره و دشمن ایران را دشمن پاکستان عنوان کرد و افزود: ما در کنار جمهوری اسلامی ایران می‌مانیم.
لندن - شرکت پست سلطنتی انگلیس (رویال میل) روز جمعه با صدور بیانیه‌ای ازسرگیری صدور مراسلات به ایران را تائید کرد.
کابل - درگیری میان گروه‌های طالبان و تروریست‌های داعش در استان ننگرهار افغانستان، شش کشته از دو طرف برجای گذاشت.
تهران- چین در تداوم جنگ تجاری با آمریکا و در واکنش به اقدام این کشور در قرار دادن شرکت فناوری چینی هواوی در فهرست سیاه، اعلام کرد که فهرستی موسوم به «نهادهای خارجی نامعتبر» ایجاد می‌کند.
مسکو- همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان روز بین المللی قدس با حضور سفرای کشورهای ایران، ترکیه، عراق، فلسطین، اندونزی، سودان، الجزایر، یمن و نمایندگان سیاسی کشورهای تونس، اردن و جیبوتی در مسجد جامع مسکو برگزار شد.
لندنوزیرامورخارجه دولت در سایه انگلیس در آستانه سفر رئیس جمهوری آمریکا به لندن در اظهاراتی تند گفت: دونالد ترامپ لایق سفر رسمی به انگلیس نیست و ما از او استقبال نمی‌کنیم. ما در کنار هم علیه ترامپ می‌ایستیم.
تهران - همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس بسیاری از مسلمان مقیم کشورهای اروپایی در مراسم بزرگداشت این روز در سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر از کسب حقوق مشروع مردم فلسطین در آزادی قدس شریف و سرزمین‌های اشغالی حمایت کردند.
باکو - «جواد جهانگیرزاده» سفیر ایران در جمهوری آذربایجان گفت که روز قدس فرصتی است تا مسلمانان با وحدت و یکپارچگی خود نشان دهند که آرمان فلسطین فراموش شدنی نیست.
تهران - مراسم روز جهانی قدس با حضور جمع زیادی از مقامات و شخصیت‌های تاجیکستان، سفرا، دیپلمات‌ها، نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی، اصحاب رسانه و ایرانیان مقیم دوشنبه امروز (جمعه) در سالن سعدی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پایتخت این کشور، برگزار شد.
پکن- سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن تاکید کرد: اعطای حق تعیین سرنوشت، بازگشت آوارگان و تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس، از اصول مسلم حقوق بین الملل و منطبق بر اصول دمکراسی است که نباید نادیده گرفته شود.
بلگراد - سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوداپست روز جمعه در نشست با اعضای انجمن دوستی ایران و مجارستان بر ضرورت تقویت همکاری‌های دو کشور با بهره گیری از ابزارهای دیپلماسی عمومی تاکید کرد.
تهران - چین در تداوم جنگ تجاری با آمریکا و در واکنش به اقدام این کشور در قرار دادن شرکت فناوری چینی هواوی در فهرست سیاه، اعلام کرد که فهرستی موسوم به «نهادهای خارجی نامعتبر» ایجاد می‌کند.
بغداد - خطیب جمعه صحن حرم مطهر امام علی (ع) در نجف اشرف ضمن محکوم کردن سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه، از مواضع "برهم صالح" رئیس جمهوری عراق در نشست اخیر اعراب و مخالفت با بیانیه ضد ایرانی آن در نشست جده قدردانی کرد.
تهران - دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت که تا دو هفته دیگر در گردهمایی بزرگی نامزدی رسمی خود برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ را اعلام می‌کند.
تهران - مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت آمریکا ترجیح می‌دهد انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شده و کشور مستقل دیگری در ناتو کمک به افزایش تأثیرگذاری این سازمان باشد.
تهران - روابط عمومی شرکت کاله اعلام کردمتأسفانه هفتم خرداد ماه ۱۳۹۸, کارخانه کاله واقع در کربلا دچار آتش سوزی گسترده شد و علیرغم تلاش نیروهای امدادی ۹۰ درصد کارخانه لبنی در آتش سوخت.
تهران- پادشاه عربستان سعودی در مراسم افتتاحیه چهاردهمین کنفرانس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که بامداد شنبه در مکه با حضور شماری از سران کشورهای عضو آغاز شد، بار دیگر ایران را به حمایت از یمن در حملات علیه کشورش متهم کرد.
تهران- رئیس جمهوری آمریکا در آستانه سفر خود به انگلیس از نخست وزیر مستعفی این کشور انتقاد و از «بوریس جانسون» وزیر خارجه پیشین که برای تصاحب پست نخست وزیری نامزد شده، حمایت کرد.
لندن - فعالان محیط‌زیست که ماه گذشته با برگزاری تظاهرات اعتراضی، پنج نقطه از پایتخت انگلیس را به مدت دو هفته فلج کردند در ادامه اعتراض‌های خود، هشدار داده‌اند که در صورت اجرای طرح احداث باند سوم فرودگاه بین‌المللی هیترو لندن، در فعالیت این فرودگاه اخلال ایجاد می‌کنند.
تهران - دبیرکل سازمان همکاری اسلامی با بیان اینکه فلسطین در صدر اولویت‌های ما قرار داشته و تغییر در وضعیت تاریخی قدس مردود است، گفت که صلح عادلانه و همه جانبه بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل بهترین راه حل برای موضوع فلسطین به شمار می‌رود.
تهران - مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس در شماری از رسانه‌ها و شبکه‌های خبری عرب زبان بازتاب داشت و برخی از آنها حضور هواداران و حامیان فلسطین در این مراسم را میلیونی و گسترده عنوان کردند.