گزیده ها 8 مرداد -98


گزیده ها 8 مرداد -98
هیات وزیران در جلسه عصر یکشنبه به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور، با استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده به عنوان یک فعالیت صنعتی و با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت موافقت کرد.
به موجب این تصمیم، استفاده از رمز ارزها صرفاً با قبول مسئولیت ریسک ازسوی متعاملان بوده و مشمول حمایت و ضمانت دولت و سیستم بانکی نمی‌شود و بهره‌گیری از آن در مبادلات داخل کشور نیز مجاز نیست.
همچنین این فعالیت همچون سایر فعالیت‌های صنعتی، مشمول مالیات خواهد بود و شمول معافیت از مالیات، منوط به صدور رمز ارز و بازگرداندن ارز حاصله به چرخه اقتصادی کشور است.
همچنین در این جلسه که مقارن با ششم مرداد ماه؛ روز ملی مهارت و کارآفرینی بود، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارشی از آخرین اقدامات دبیرخانه شورای‌عالی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و تشکیل مجمع خیرین مهارت افزایی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و خدمات این مجمع، به هیات دولت ارائه داد.
هیات وزیران ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌های همه شرکای اجتماعی دولت و خیرین عزیز و آغاز فعالیت‌های سازنده مجمع خیرین نهضت مهارت افزایی در کشور، ابراز امیدواری کرد دولت با همکاری شرکای اجتماعی خود بتواند در سال جاری قدم‌های موثری در توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور بردارد.
علاوه براین، با موافقت هیات وزیران مقرر شد فرودگاه پیام واقع در منطقه ویژه اقتصادی پیام بتواند علاوه بر حمل و نقل باری، به فعالیت مسافری و آموزشی نیز بپردازد.
با تصمیم هیات دولت، به وزارت امورخارجه اجازه داده می‌شود سهمیه و حق عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران بابت مخارج سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین االمللی در سال 1398 (2019) را با رعایت قوانین و مقررات مربوط از محل قانون بودجه سال 1398 کل کشور پرداخت نماید.
هیات وزیران در ادامه این جلسه، به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور، آیین‌نامه اجرایی قانون بودجه سال 1398 کشور درخصوص بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی را تصویب کرد.
براساس این آیین‌نامه، به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده شده است که در هزینه کرد اعتبارات هزینه‌ای خود با واحدهای مجری تفاهمنامه منعقد کنند و 50 درصد صرفه جویی حاصل از تفاضل قیمت تمام شده و هزینه‌های قطعی فعالیت به منظور ایجاد انگیزه در کارکنان واحد مجری و 50 درصد برای افزایش اعتبارات طرح‌های عمرانی هزینه خواهد شد.
دولت همچنین آیین‌نامه اجرایی «ساماندهی و بهینه‌‌سازی کاربری املاک و فضاهای آموزشی، ورزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» را تصویب کرد.
مطابق این آیین‌نامه، وزارت آموزش و پرورش می‌تواند با رعایت ملاحظات آموزشی و تربیتی، نسبت به احداث، بازسازی، تکمیل و بهره‌برداری از املاک و فضاهای مورد اشاره اقدام کند.
گفتنی است، براساس این آیین‌نامه هر نوع تغییر کاربری به پیشنهاد شورای آموزش و پرورش استان و تصویب کمیسیون مربوط صورت می‌‌گیرد و از پرداخت کلیه عوارض شامل تغییر کاربری، نقل و انتقال املاک، اخذ گواهی بهره‌برداری، احداث، تخریب، بازسازی و سایر عوارض شهرداری معاف است.
اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه اعلام کرد: سخنگوی دستگاه قضایی با حفظ سمت به عنوان رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه معرفی شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، سید ابراهیم رئیسی در جلسه دیروز شورای عالی قضایی، غلامحسین اسماعیلی را به عنوان رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه معرفی کرد.
رئیس دستگاه قضایی همچنین از تلاش‌های سیدمرتضی بختیاری در طول دوران تصدی حوزه ریاست قوه قضاییه قدردانی و برای وی در جایگاه ریاست کمیته امداد امام خمینی(ره) آرزوی موفقیت کرد.
اسماعیلی در کارنامه خود، دادستانی مشهد و ریاست سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور را دارد و از آنجا که آخرین سمت او علاوه بر سخنگویی قوه قضاییه، ریاست کل دادگستری استان تهران بوده است، به‌زودی جایگزین وی در دادگستری استان تهران نیز معرفی خواهد شد.
دو سارق خشن که پس از سرقت از زنی، او را مجروح کرده بودند، دستگیر شدند.
چندی پیش حوالی ساعت 19 عوامل گشت کلانتری ولنجک درحال گشت زنی در محدوده خیابان مقدس اردبیلی در زعفرانیه بودند که با صحنه کیف قاپی راکب و ترک نشین یک موتورسیکلت از زنی مواجه شده و مشاهده کردند که فرد ترک نشین موتورسیکلت پس از سرقت کیف این زن از موتور پیاده شده و او را محکم به زمین کوبیده و متواری شدند که بلافاصله برای دستگیری این افراد وارد عمل شدند.
با آغاز تعقیب و گریز، یکی از شهروندان که ماجرا را مشاهده کرده بود با خودروی 206 خود مانع فرار این افراد شد اما سارقان با پیاده شدن از موتورسیکلت لاستیک‌های جلوی این خودرو را نیز با چاقو پاره کرده و سعی در فرار از دست پلیس داشتند که در همین راستا تعقیب و گریز میان این افراد و پلیس تا حوالی بزرگراه چمران ادامه پیدا کرد.
دو سارق با رسیدن به بزرگراه چمران سعی داشتند با سوءاستفاده از نورکم هنگام غروب آفتاب در میان شمشادهای کنار خیابان مخفی شوند که ازسوی ماموران دستگیر و به کلانتری منتقل شدند. با انتقال این افراد به کلانتری مشخص شد که هر دو سارق از یکی از استان‌های مرکزی کشور به تهران آمده و حدود 25 سال سن دارند.
مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پیشگیری تهران بزرگ با تایید این خبر اعلام کرد که برای دو سارق دستگیر شده پرونده‌ای تشکیل و متهمان برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شدند.
وزیر بهداشت درباره نامه رئیس‌جمهور به چهار وزیر درباره تخلفات ارزی گفت: ما قبل از این که رئیس جمهور این نامه را بزنند، کارمان را با دستور شفاهی ایشان آغاز کرده بودیم. بنده از روز اولی که به وزارت بهداشت آمدم اکیپ‌هایی را برای ارزیابی این موضوع گذاشتم و نتایج آن درحال آماده شدن است و در روزهای آینده به استحضار می‌رسانیم.
دکتر سعید نمکی در مراسم رونمایی از سامانه مصورسازی اطلاعات جمعیتی سلامت و بیماری‌ها در ایران با حضور در جمع خبرنگاران در این باره ادامه داد: برای بررسی تک‌تک ارزهایی که به صنعت دارو و تجهیزات پزشکی داده‌ایم، اکیپ‌هایی گذاشتیم تا وضعیت آن‌ها را بررسی کنند که به محض آماده شدن نتایج، آن را به اطلاع رسانه‌ها، مردم و آقای رئیس‌جمهور خواهیم رساند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تاکید بر ممنوعیت ورود داروهای خارجی مشابه تولید داخل به کشور گفت: هیچ داروی مشابه تولید داخلی حق ورود به کشور ندارد، مگر اینکه تولید داخلی آن با کسری مواجه شود و یا شرایط دارو از نظر استاندارد با مشکل مواجه شود. البته یکسری مجوزهای واردات داده شده و ثبت سفارش هم شده‌اند که احتمالا یک پروسه خلاف دستور قبلی بنده است.
وی تاکید کرد: اگر داروی داخلی وجود داشته باشد و بتواند نیاز بازار داخل را برآورده کند، بنده با واردات آن به کشور به شدت برخورد می‌کنم.