۷ هزار هکتار از نهالکاری در کانون ریزگرد از بین رفت


۷ هزار هکتار از نهالکاری در کانون ریزگرد از بین رفت
اهواز - ایرنا - مدیر کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار گفت: در حدود هفت هزار هکتار از عرصه‌های نهالکاری در کانون فوق بحرانی ریزگرد در اهواز به دلیل سیل و یا خشکیدگی از بین رفته است.
به گزارش ایرنا علی محمد طهماسبی بیرگانی عصر دوشنبه در بازدید از کانون ریزگرد فوق بحرانی اهواز در بخش غیزانیه به همراه کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار داشت: ۵۵ درصد از عرصه‌هایی که از بین رفته به دلیل عدم تطبیق نوع خاک و نوع گونه کاشته شده خشکیده و ۴۵ درصد نیز در اثر وقوع سیل از بین رفته است.
وی درباره اظهارات قبلی که عرصه خشکیدگی نهالکاری را پنج هزار هکتار اعلام کرده بود، توضیح داد: پیش از این عرصه‌های خشک شده تدقیق نشده بود اما اکنون به صورت قاطع تمام مناطق برداشت میدانی شده که طبق آن در مجموع هفت هزار هکتار در اثر شرایط نامناسب خاک و یا سیل از بین رفته است.
طهماسبی بیرگانی افزود: در این عرصه‌ها طبق معمول گونه «کهور» کشت شده بود و در صورت استفاده از گونه‌های دیگر، مشکلی بوجود نمی‌آمد.
وی درباره اثر تکمیل نشدن طرح جامع مقابله با گرد و غبار خوزستان در خشکیدگی بخشی از عرصه‌های نهالکاری، گفت: این عرصه‌ها تقریباً به دلیل عدم مطالعه خشک شده، زیرا در سال نخست طرح با شتاب اجرا شده و تنها نهاده موجود گیاه کهور بوده است.
طهماسبی بیرگانی با تاکید بر اینکه این عرصه‌ها باید مجدداً طبق پتانسیلی که دارد واکاری شود، افزود: اجرای طرح «مدیریت قرق» و «مدیریت چرا» همچنین کشت گونه‌های مقاوم به شرایط شوری و قلیایی در این عرصه‌ها در حال پیگیری است.
وی اضافه کرد: عرصه‌هایی که نهالکاری در آنها ناموفق بوده در حال ارزیابی است تا پیشنهادات جدید بر اساس نوع پتانسیل آنها اعلام شود.
از سال ۱۳۹۵ تا کنون در مجموع ۳۶ هزار هکتار نهالکاری در کانون‌های ریزگرد انجام شده که در حدود ۲۰ هزار هکتار آن مربوط به سال‌های ۹۵ و ۹۶ است.
در پی طوفان گرد و خاک در بهمن ماه سال ۱۳۹۵ که منجر به قطع آب و گاز و برق و تلفن در تعدادی از شهرهای خوزستان به ویژه کلانشهر اهواز شد، هیأت دولت طرح فوری مقابله با گرد و غبار را مصوب کرد. بر این اساس مقرر شد مهار کانون فوق بحرانی ریزگرد در جنوب شرق اهواز (کانون شماره ۴) با وسعت ۱۱۲ هزار هکتار در اولویت قرار گیرد.
برآوردها کانون‌های گرد و غبار خوزستان را بیش از ۷۰۰ هزار هکتار (رسی و ماسه‌ای) نشان می‌دهد که ۳۵۰ هزار هکتار از آنها بحرانی و بیش از ۴۰ هزار هکتار فوق بحرانی است. کارشناسان بر این باورند که ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار هکتار از زمین‌های این استان نیز تنها یک گام با بیابانی شدن فاصله دارند.
خوزستان از بهمن ماه پارسال درگیر سیلاب و طغیان رودخانه‌های دز، کرخه و کارون است.
کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و هیأت همراه عصر روز دوشنبه وارد اهواز شده و از روند اجرای طرح مقابله با ریزگرد در کانون شماره ۴ بازدید کردند.