حل اختلاف در بلاتکلیفی ریاست

هیأت عالی اختلاف  قوا هم پاتوق  مهره های وابسته به خامنه ای رمال است و چیزی را به نفع روحانی تغییر نمی دهد.
 حل اختلاف در بلاتکلیفی ریاست
تهران- ایرناپلاس- بیش از هفت ماه از درگذشت آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی می‌گذرد، اما هنوز یکی از صندلی‌های او خالی است.
صندلی‌های او در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام را با حکم رهبر انقلاب صادق آملی‌لاریجانی پر کرد، اما هنوز گزینه جایگزین او در هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه مشخص نشده است. با این حال، اختلاف جدید دولت و مجلس بر سر لزوم گزارش سالانه رئیس‌جمهوری به نمایندگان، به این هیئت بدون رئیس ارجاع شده است.
سید محمود هاشمی‌شاهرودی از زمان تشکیل هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه، یعنی از سال ۹۰ ریاست آن را برعهده داشت و سال ۹۵ که رهبر انقلاب حکم اعضای آن را برای پنج سال دیگر تمدید کرد، او نیز در مقام ریاست هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه ابقا شد. محمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران، مرتضی نبوی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان و سیدصمد موسوی‌خوشدل از مسئولان حقوقی دفتر رهبر انقلاب چهار عضو دیگر این هیئت هستند.
اختلاف احمدی‌نژاد با برادران لاریجانی
با افزایش اختلاف‌ها میان دولت محمود احمدی‌نژاد، با برادران لاریجانی در قوای مقننه و قضاییه، هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم قوای سه‌گانه با دستور رهبر معظم انقلاب شکل گرفت. هرچند وجود چنین نهادی در قانون اساسی پیش‌بینی نشده است، اما بند هفت اصل ۱۱۰ قانون اساسی «حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه» را از وظایف و اختیارات رهبر معظم جمهوری اسلامی معرفی کرده است. آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۹۰ با تشکیل هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه، اختیاری را که قانون اساسی به ایشان داده است، به این هیئت پنج نفره تفویض کردند.
موارد اختلافی در دولت احمدی‌نژاد
در زمان تشکیل این هیئت، اختلافات فزاینده بین دولت محمود احمدی‌نژاد و مجلس شورای اسلامی بر سر سرپیچی رئیس دولت از ابلاغ و اجرای قوانین مصوب مجلس در جریان بود. از جمله مهم‌ترین موضوعاتی که در دولت اصولگرای احمدی‌نژاد به این هیئت ارجاع شد، برنامه پنجم توسعه، بودجه سال ۹۱، مکاتبات معاونت نظارت مجلس با دولت و همچنین هدفمندی یارانه‌ها بود.
نظر منفی درباره مینو خالقی
هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه پس از اختلاف میان شورای نگهبان و دولت بر سر حضور مینو خالقی، منتخب مردم اصفهان در مجلس نیز وارد میدان شد، اما نتیجه آن، پذیرش نظر شورای نگهبان و در نهایت، جلوگیری از ورود منتخب مردم اصفهان به بهارستان بود.
موارد اختلافی در دولت روحانی
با حضور دولت حسن روحانی در پاستور، اختلاف میان قوای سه‌گانه کاهش یافت، اما به صفر نرسید و هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم قوای سه‌گانه دو موضوع برای بررسی داشت؛ لایحه جامع وکالت و قانون حمایت ‌از آمران به معروف‌ و ناهیان از منکر دو موضوعی است که دولت حسن روحانی با قوه قضاییه و قوه مقننه درباره آنها به اختلاف برخورد. این هیئت درباره لایحه جامع وکالت حق را به دولت داد، اما درباره قانون حمایت ‌از آمران به معروف‌ و ناهیان از منکر که دولت مخالف اجرای آن بود، حق را به مجلس نهم داد.
بررسی اختلاف جدید در هیئت عالی حل اختلاف بدون حضور رئیس
در روزهای اخیر نیز در پی اختلاف دولت دوازدهم با مجلس شورای اسلامی بر سر لزوم گزارش سالانه رئیس‌جمهوری به نمایندگان، بار دیگر نام هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای‌ سه‌گانه به میان آمده و این هیئت قرار است نظر نهایی را درباره اختلاف جدید بین دولت و مجلس بدهد. اما رئیس جدید هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه بعد از درگذشت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی هنوز تعیین نشده و معلوم نیست جلسات این هیئت قرار است چگونه و به ریاست چه کسی برگزار شود؟‌