گزیده ها 11 شهریور - 98


گزیده ها 11 شهریور - 98
سیاست‌های اقتصادی دولت چگونه موجب رشد نقدینگی شد!
یک روزنامه حامی دولت می‌گوید دولت روحانی پیشگام افزایش چاپ پول بدون پشتوانه و رشد نقدینگی است.
جهان صنعت با اشاره به آثار رشد نقدینگی که به مرز 2000 هزار میلیارد تومان رسیده می‌نویسد: تقریبا از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم و در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۶، نقدینگی به‌طور متوسط با رشد سالانه ۲۷ درصدی همراه بوده است. چنین رشدی اما نه به جهت حیات دوباره فعالیت‌های مولد که در جریان فعالیت‌های نظام بانکی در اقتصاد بروز کرده است. چنین رشدی اما نه تنها با پایان کار دولت یازدهم متوقف نشد بلکه سیاست‌های دولت دوازدهم نیز به افزایش مضاعف جریان پول در اقتصاد و حجم نقدینگی دامن زد به‌طوری که براساس آمارها در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سالانه شاهد افزایش حداقل ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی حجم نقدینگی بوده‌ایم.
تازه‌ترین آمارها حاکی از آن است که حجم نقدینگی در سه ماهه اول سال ۹۸ به مرز ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان نزدیک شده است. بر اساس اعلام بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان خرداد ماه سال جاری به ۱۹۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. آمارها نشان می‌دهد که نقدینگی در دولت دوازدهم با شتاب بیشتری رو به جلو حرکت کرده است. مطابق آمارهای بانک مرکزی، حجم نقدینگی در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ رشدی ۲۵ درصدی داشته است. آمارها نشان می‌دهد که حجم نقدینگی در پایان سه ماهه نخست سال ۹۷، ۱۵۸۲ هزار میلیارد تومان بود که خردادماه سال جاری به حدود ۱۹۸۰ هزار میلیارد تومان رسید.
بنا بر آمارهای ارائه شده، به نظر می‌رسد دولت یازدهم سردمدار رشد چاپ پول بدون پشتوانه بوده است به‌طوری که حجم نقدینگی از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم تا پایان سال ۹۶، از ۴۹۲ هزار میلیارد تومان به حدود ۱۰۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است به عبارت دیگر دولت یازدهم به طور متوسط روزانه ۷۶۰ میلیارد تومان پول بدون پشتوانه چاپ کرده است.
اما در بررسی چرایی رشد نقدینگی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به نظر می‌رسد باید توجه ویژه‌ای به سیاست‌های نظام بانکی داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد عامل اصلی رشد نقدینگی در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۶ ناشی از بالا رفتن نرخ سود سپرده‌های بانکی بوده است. به نظر می‌رسد در شرایطی که اقتصاد با رشد بی‌رویه پول و شبه‌پول مواجه می‌شود، اما در عین حال تدبیری برای هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های اقتصادی اندیشیده نمی‌شود، موتور محرک رشد تورم روشن می‌شود و به ثبت نرخ‌های تازه‌ای از تورم منجر می‌شود.
در سال‌های گذشته و با وجود رشد نقدینگی در اقتصاد، رشد اقتصادی روند منفی خود را آغاز کرد. این موضوع موجب آن شد که وام‌گیرندگان بانکی از عهده بازپرداخت تسهیلات دریافتی‌شان برنیایند و نظام بانکی را با چالش مطالبات بازپرداخت‌نشده دست به گریبان کنند. در مقابل آنچه طی سال‌های گذشته در نظام بانکی سر برآورد، پرداخت بالای سود سپرده‌های بانکی بود، این پرداخت‌ها نه از کانال وام‌های بازپرداخت‌شده بانکی بلکه از محل خلق پول و چاپ پول بدون پشتوانه اتفاق افتاد.
این موضوع اما بستر مناسب برای رشد تورم را فراهم آورد در حالی که طی سال‌های گذشته و با سیاست‌های دستوری دولت فنر تورم فشرده‌تر می‌شد، به‌طور ناگهانی و از سال گذشته به دنبال اعمال فشارهای خارجی و تکانه‌های اقتصادی رو به افزایش گذاشت تا تورم تحت عامل غول نقدینگی رو به افزایش گذارد.
اسماعیل هنیه در نامه‌ای به رهبر انقلاب:

سخنان شما تأثیرات فراوانی در میدان مبارزه با دشمن به‌همراه خواهد داشت

آقای اسماعیل هنیه رئیس ‌دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در نامه‌ای به حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، با ابراز تشکر و قدردانی از حمایت صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی از مقاومت فلسطین در دیدار هیئت اعزامی حماس و اعلام آمادگی ایران برای تجهیز مقاومت به آنچه برای انجام وظیفه به آن نیاز دارد، تأکید کرد: بار دیگر رویکرد تجدیدناپذیر خود را برای حضور در سنگر مقاومتِ پایدار در کنار همه قوای حق و عدالت و آزادگی و پیشران همه آنها جمهوری اسلامی ایران، تا پیروزی نهایی اعلام می‌کنیم.
آقای هنیه در این نامه خطاب به رهبر انقلاب اسلامی گفته است: خدای بزرگ را سپاسگزارم که وجود شما را به ما ارزانی داشت و از او می‌طلبیم که نعمتهایش را بر شما عنایت فرموده و بلاهایش را از شما دور بدارد و شما را از حیله و مکر دشمنان ظالم و مستبد در امان بدارد.
رئیس‌ دفتر سیاسی حماس همچنین از استقبال ممتاز رهبر معظم انقلاب و مسئولان جمهوری اسلامی ایران از هیئت اعزامی حماس تشکر کرده است.
آقای هنیه خاطرنشان کرده است: هیئت اعزامی، من را در جریان اخبار و دیدارهای انجام‌شده در این سفر قرار دادند، به‌ویژه اخبار مربوط به ملاقات آنان با حضرتعالی و بیانات صریحتان در مساعدت و حمایت ویژه و گسترده از مقاومت و برادران فلسطینی خود، و نیز اعلام آمادگی برای مجهز کردن آنها به هر آنچه برای انجام وظیفه مقاومت خود به آن نیازمندند. سخنانی که موجب مسرّت فراوان ما شد و افق‌های وسیعی را پیش‌ِروی ما گشود و تأثیرات فراوانی در ابعاد راهبردی و صحنه میدانی با دشمن صهیونیستی به همراه خواهد داشت.
رئیس ‌دفتر سیاسی حماس با تشکر از مواضع رهبر انقلاب اسلامی، افزوده است: رویکرد تجدیدناپذیر خود را برای حضور در سنگر مقاومت پایدار در کنار همه قوای حق و عدالت و آزادگی و پیشران همه آنها جمهوری اسلامی ایران، تا پیروزی نهایی اعلام می‌کنیم و به نصرت و وعده‌های الهی اطمینان کامل داریم.
آقای هنیه در این نامه خیر و برکت و محقق شدن همه خواسته‌های رهبر معظم انقلاب و امت اسلامی در پیروزی، اقتدار، امنیت، رفاه، نابودی دشمنان و آزادی فلسطین و قدس شریف را از خداوند بزرگ مسألت کرده است.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از تداوم وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در مناطق شرقی و جنوب شرقی کشور طی دو روز آینده خبر داد.
احد وظیفه در گفت‌و‌گویی اظهار کرد: در سواحل دریای خزر بارش باران و در برخی مناطق شمال آذربایجان‌ شرقی، خراسان شمالی و ارتفاعات البرز مرکزی در استان‌های تهران و سمنان نیز رگبار باران گاهی با رعد و برق پیش‌بینی می‌شود همچنین بارش باران امروز (11 شهریور) به شکل پراکنده در این مناطق ادامه دارد.
وظیفه با بیان اینکه طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (12 و 13 شهریور) با نفوذ جریانات خنک شمالی در استان‌های ساحلی دریای خزر بارش باران پیش‌بینی می‌شود،گفت: در شمال آذربایجان‌ شرقی، شمال آذربایجان‌غربی، اردبیل، خراسان شمالی و ارتفاعات البرز مرکزی در استان‌های تهران و سمنان نیز در ساعات بعد ازظهر رگبار پراکنده باران گاهی همراه با رعد و برق رخ می‌دهد.
به گفته مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی طی دو روز آینده در برخی مناطق شرق و جنوب شرق کشور به‌ویژه منطقه زابل و شرق کرمان وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود که انتظار می‌رود موجب خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در این مناطق شود.
وی در پایان درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهار کرد: آسمان تهران امروز (11 شهریور) صاف با حداقل دمای 24 درجه سانتیگراد و حداکثر دمای 32 درجه سانتیگراد و روز سه‌شنبه (12 شهریور) نیز صاف تا کمی ابری، گاهی همراه با وزش باد با حداقل دمای 26 درجه سانتیگراد و حداکثر دمای 33 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
افزایش موقتی ازن در هوای تهران
براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آلاینده ازن طی ساعات 14 تا 18 به‌طور موقت افزایش می‌یابد.
به گزارش ایسنا نتایج حاصل از پیش‌بینی وضعیت هواشناسی برای شهر تهران نشاندهنده کاهش میزان ناپایداری جوی است که همراه با ازدیاد تردد خودروها سبب افزایش نسبی در غلظت آلاینده‌ها طی برخی ساعات می‌شود.
هرچند با رشد ناپایداری روزانه برای برخی ساعات وزش باد انتظار می‌رود که احتمال افزایش موقتی غلظت ذرات معلق را به دنبال دارد همچنین طی برخی ساعات بعد ازظهر بین ساعات 14 تا 18 روند افزایشی در غلظت آلاینده ازن مشاهده می‌شود که در برخی مناطق کاهش موقتی کیفیت هوا را به دنبال دارد.
به‌تدریج طی امشب از میزان ناپایداری جوی کاسته می‌شود و همراه با افزایش حجم ترافیک در این ساعات، افزایش نسبی غلظت آلاینده‌ها به‌ویژه در مناطق پرتردد دور از انتظار نیست.
با تداوم این وضعیت جوی تا نخستین ساعات امروز (11 شهریور) به همراه ازدیاد تردد خودروها در سطح شهر، شرایط برای تجمع موقتی آلاینده‌ها طی برخی ساعات صبح فراهم می‌شود و به‌تدریج با افزایش تابش نور خورشید و برقراری جوی نسبتا آرام و آسمانی صاف، شرایط برای شکل‌گیری آلاینده ازن مهیا می‌شود و طی برخی ساعات بعد ازظهر غلظت این آلاینده افزایش نسبی می‌یابد.
بر این اساس انتظار می‌رود طی برخی ساعات امروز افزایش نسبی در غلظت آلاینده‌ها به‌ویژه ذرات معلق و آلاینده ازن در برخی مناطق مشاهده شود و شرایط نامطلوب کیفیت هوا به‌ویژه برای گروه‌های حساس در بعضی مناطق پایتخت به‌طور موقتی برقرار شود.
بارش باران در جاده‌های چهار استان
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از بارش باران در محورهای مواصلاتی چهار استان شمالی کشور خبر داد.
سرهنگ نادر رحمانی در گفت‌و‌گو با ایسنا درباره آخرین وضعیت جوی و ترافیکی راه‌های کشور اظهار کرد: براساس آخرین گزارش‌های دریافتی شاهد بارش باران در اکثر محورهای استان‌های اردبیل، مازندران،گلستان و گیلان هستیم همچنین مه گرفتگی همراه با کاهش دید نیز در محور محور تبریز-اهردر استان آذربایجان شرقی، محور آزادشهر-شاهرود در استان گلستان، محدوده گدوک در محور فیروزکوه، محدوده هزارچم محور چالوس و محور کیاسر- سمنان مشاهده می‌شود.
وی درباره وضعیت ترافیکی راه‌های کشور نیز گفت: ترافیک در مسیرجنوب به شمال محور کرج - چالوس در محدوده‌های عسل کوچ و سد کرج و ترافیک آزادراه قزوین به کرج محدوده در پایانه شهید کلانتری تا پل فردیس نیمه‌سنگین است.
به گفته وی سایر محورهای کشور از جوی آرام و ترافیکی روان برخوردارند.
گرای غلط ارگان دولت درباره وضعیت بازارهای سرمایه
روزنامه ایران دیروز در گزارشی با عنوان «واکنش بازارها به رویدادهای دیپلماسی» نوشت: «با وجودی که در سال‌های اخیر بازارهای سرمایه‌گذاری مانند ارز، طلا و سهام حساسیت کمتری نسبت به اخبار و تحولات سیاسی از خود نشان می‌دهند، اما بررسی شاخص و رفتار این بازارها نشان می‌دهد که همچنان شکل‌گیری جو امید به گشایش‌ها و آینده سمت و سوی آنها را تغییر می‌دهد
ارگان دولت افزود: «هر چند بازار ارز و به تبع آن طلا در ماه‌های اخیر روزهای آرامی‌را سپری می‌کنند، ولی در ابتدای شهریور ماه برخی تحولات دیپلماتیک و موضع گیری‌ها تأثیر زیادی در بازار داشت، تأثیری که به اعتقاد کارشناسان به‌دلیل خوش‌بینی به آینده ایجاد شده است. بر همین اساس سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به پاریس و دیدار با امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در روز نخست شهریور، نخستین سیگنال مثبت به بازارها بود که تا حدی توانست روی روند بازارها تأثیر بگذارد. اما در روز چهارم شهریور ماه 2 رخداد مهم و همزمان باعث شد تا سمت و سوی بازارها تغییر کند. دراین روز از یک سو وزیر امورخارجه ایران برای بار دوم برای مذاکره با رئیس‌جمهوری فرانسه به محل برگزاری اجلاس «جی 7» که رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در آن حضور داشت، رفت و از طرف دیگر حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان در همایش ارائه دستاوردهای دولت تدبیر و امید در توسعه زیرساخت‌های روستایی با اعلام اینکه «اگرملاقات با کسی به نفع مردم کشور باشد، دریغ نخواهم کرد» موجی از خوش بینی به احتمال از سرگیری مذاکرات و تعدیل تحریم‌ها، در اقتصاد و میان فعالان بازار ایجاد کرد. این جو خوش‌بینی به‌سرعت در شاخص بازارها نیز خود را نمایان کرد. از یک سو قیمت‌ها در بازار ارز و طلا افت قابل توجهی را تجربه کرد و از سوی دیگر رشد شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نیز تشدید شد
گفتنی است، کاهش قیمت دلار و طلا و افزایش شاخص بورس نه مربوط به اقدامات خارجی و فضای دیپلماسی که ماحصل تدابیر داخلی است. از این رو، کاهش نرخ دلار ناشی از سیاست بانک مرکزی مبنی بر تعدیل نرخ دلار و پیامد اقداماتی در راستای بازار باز و بازار متشکل ارزی و افزایش عرضه ارز صادراتی است. افت قیمت طلا نیز متأثر از کاهش نرخ دلار و اثرگذاری این نرخ در فرمول تعیین قیمت طلا است. افزایش شاخص بورس هم به دلیل سودآوری شرکت‌های بورسی با سبقه صادراتی است که آن نیز به افزایش نرخ دلار نسبت به اوایل سال قبل بازمی‌گردد.